تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81022
صدها روستا در هند به دلیل خشکسالی تاریخی که خانوارها را در جست و جوی آب از خانه‌هایشان آواره کرده، تخلیه شده‌اند.
خشکسالی‌های شدید و تخلیه صدها روستای هند
به گزارش زیست آنلاین، هند طی هفته های اخیر شاهد افزایش شدید دمای هوا بوده است، به طوری که روز دوشنبه "دهلی"، پایتخت این کشور دمای ۴۸ درجه سانتی گرادی را که بیشترین دمای ثبت شده‌اش در ماه ژوئن محسوب می شود، تجربه کرده است. شهر "چورو"ی ایالت "راجستان" نیز اخیرا دمای ۵۰.۸ درجه سانتی گرادی را به ثبت رسانده که آن را به گرم ترین نقطه کره زمین تبدیل کرده است.

در مناطق جنوبی‌تر هند در حدود ۴۰۰ کیلومتری بمبئی، پایتخت تجاری این کشور، روستایی پس از روستایی دیگر در حال بیابان شدن است. برآوردها نشان می دهد که تا ۹۰ درصد جمعیت این روستاها در حال تخلیه آنها و رها کردن بیماران و سالخوردگان در برابر بحران کم آبی هستند که هیچ نشانه ای از بهبودی در آن دیده نمی شود.

چاه ها و منابع آب در دمای ۴۵ درجه سانتی گرادی خشک شده اند. خشکسالی به حدی رسیده که مقامات هندی اذعان دارند از قحطی سال ۱۹۷۲ میلادی که ۲۵ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده بود نیز وخیم تر است.

جمعیت یکی از روستاهای ایالت "مهاراشترا" که در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد تا پایان ماه مه میلادی از جمعیت بیش از ۲۰۰۰ نفری تنها به ۱۰ تا ۱۵ خانوار رسیده است. 

با درگیری ۸۰ درصد از مناطق اطراف ایالت "کارناتاکا" و ۷۲ درصد از مناطق اطراف ایالت "مهاراشترا" با خشکسالی که کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده، هشت میلیون کشاورز در این دو ایالت برای امرار معاش به مشکلات جدی برخورده اند. محصولات زراعی این دو ایالت از بین رفته و دام ها برای بقا تقلا می کنند.

با افزایش درگیری ها میان دو ایالت بر سر منابع آبی مشترک، روزانه ۶۰۰۰ تانکر آب به روستاهای ایالت "مهاراشترا" برده می شود. 

در سراسر جهان الگوهای آب و هوایی قوی "اِل نینو" و وخامت شرایط اقلیمی، خشکسالی های مکرر و شدیدتری را در مناطق مختلف جهان به همراه دارد که این خشکسالی ها در هند به اوج خود رسیده است.

دانشمندان پیش بینی کرده اند که با توجه به تداوم روند افزایشی گرمایش جهانی و افزایش جمعیت، این مناطق هند با تشدید خشکسالی‌ها مواجه شده و مقامات نیاز دارند تا راه حل های هوشمندانه تری برای مقابله با این معضل پیدا کنند.

تشدید خشکسالی‌ها در ایالت "مهاراشترا" که طبق تخمین‌ها خشک‌ترین ایالت هند است، منجر به خودکشی ۴۷۰۰ کشاورز در پنج سال اخیر شده است که از این میان ۴۷ نفر در سال گذشته دست به خودکشی زده اند.

خشکسالی و تخلیه روستاها

این بحران به حدی است که در برخی از شهرها آب آشامیدنی وجود نداشته و خانوارها آب کافی برای  شست و شوی لباس، ظروف و استفاده از سرویس بهداشتی را نیز ندارند. بیمارستان ها از بیمارانی که با کمبود شدید آب یا مشکلات گوارشی ناشی از نوشیدن آب آلوده مواجه اند، مملو شده است.

افرادی که تمکن مالی کافی دارند، تانکرهای آب را به طور خصوصی خریداری می کنند که به ازای هر ۱۰۰۰ لیتر آب مبلغ سه پوند پرداخت می‌نمایند. اما بسیاری از افراد از آبی که در اطراف سدها یا دریاچه ها ته نشین شده و حتی بسیاری از دام ها نیز از شدت شوری به آن لب نمی زنند، استفاده می کنند که موجب بیماری و بستری شدنشان در بیمارستان ها می شود.

یک پزشک در یکی از بیمارستان های مناطق درگیر خشکسالی اعلام کرده که در طول یک ماه و نیم گذشته شمار بیماران مبتلا به اسهال، گاستریت و دیگر بیماری های گوارشی تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. او با مقصر شمردن آلودگی آب ها، از مردم خواسته تا به هیچ عنوان آب را بدون جوشاندن استفاده نکنند.

تا اواخر ماه مه میلادی، ۴۳ درصد از هند با خشکسالی مواجه شده که کاهش بارندگی های موسمی از دلایل اولیه آن شمرده شده است. به جز سال ۲۰۱۷ میلادی، هند از سال ۲۰۱۵ تاکنون هر ساله با خشکسالی های سراسری در کشور خود مواجه بوده است.

با خشک شدن ۳۵ سد اصلی، حدود ۲۰ هزار روستا در ایالت "مهاراشترا" با بحران آب آشامیدنی رو به رو شده اند. در ۱۰۰۰ سد کوچک تر نیز سطوح آبی به زیر هشت درصد رسیده است، چون رودهایی که به این سدها می ریخته اند، به طور کلی خشک شده و به زمین هایی خشک تبدیل شده اند.

یک موسسه تحقیقاتی دولتی  در گزارشی در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام داشته آب های زیرزمینی که منبع ۴۰ درصد نیازهای آبی هند هستند به میزان قابل توجهی کاهش یافته اند.

انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی آب های زیرزمینی ۲۱ شهر هند از جمله شهرهای دهلی، بنگلور، چنای و حیدرآباد تمام شود و تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز ۴۰ درصد از جمعیت هند به آب آشامیدنی دسترسی نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، موسم بارندگی سال جاری در جنوب غرب هند که ۸۰ درصد از بارندگی های کشور را بر عهده دارد به تاخیر افتاده و کاهش داشته است، از همین رو امیدی برای بهبود شرایط وخیم خشکسالی ایالت "مهاراشترا" وجود ندارد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آمار تکان‌ دهنده‌ای از خشکسالی در ایران

۹۷ درصد مساحت ایران تحت تاثیر خشکسالی است

خشکسالی‌ های اخیر مانعی برای استفاده از منابع تجدیدپذیر

https://zistonline.com/vdccixq4.2bqsi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما