تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80988
زیست آنلاین: دوره های بازگشت طولانی مدت وقوع طوفان، یکی از مهم ترین عواملی به شمار می رود  که مانع امکان پیش بینی دقیق طوفان، گردباد و یا تند باد ها خواهد شد.
پیش بینی ایجاد طوفان و گردباد برای دانشمندان امکان پذیر نیست
به گزارش زیست آنلاین، طوفان را چه تندباد بنامیم چه گردباد و یا بادهای عظیم و قدرتمند، در عین حال که یک پدیده شگفت انگیز به شمار می روند، خطرناک نیز هستند. هرچند گردبادها نسبت به طوفان ها بادهای قوی تری دارند، اما نسبتا کوتاه مدت تر هستند. ابعاد طوفان میتواند از نیمی از ایالات متحده بزرگتر باشد و شدت خود را چند روز مداوم حفظ کنند. آنها علاوه بر ایجاد بارانهای سیل آسا میتوانند دریا مواج و پر تلاطم کنند و با ایجاد موج های ۶ تا ۱۵ متری زمینها را ویران کنند.
 طوفان های مرگبار هفته ها قسمت های مختلفی از ایالات متحده را درگیر کرده اند و از سمت تگزاس تا مریلند را پوشش داده اند و در حال حاضر نیز در سرتاسر هشت ایالت دیده می شوند.
پاتریک مارش یک هواشناس مشهور در مرکز پیش بینی های طوفانی می گوید: کاملا غیر منطقی و غیر معمول است که این نوع فعالیت های طوفانی پایدار باشند.
مدت ها زمان می برد تا در یک دوره توفان های طولانی را داشته باشیم و این مساله موجب می شود که ما نتوانیم به بررسی دقیق جزییات و ویژگی های طوفان ها بپردازیم، از این رو این دوره های بازگشت طولانی مدت یکی از مهم ترین عواملی به شمار می رود  که مانع امکان پیش بینی دقیق طوفان، گردباد و یا تند باد ها خواهد شد.
از این رو می توان اظهار کرد اگرچه دانشمندان دقیقا می دانند که چگونه طوفان ایجاد می شود اما  تقریبا غیرممکن است که بتوانند اطلاعات کافی برای پیش بینی آن را نیز بدست بیاورند.
پاتریک مارش  می گوید، خیلی خوب می شود اگر بتوانیم طوفان ها، گردبادها و تند باد ها را پیش بینی کنیم و اعلام کنیم دقیقا در چه زمان و چه مکانی، قرار است طوفانی با چه قدرتی روی دهد. برای مثال بگویم فردا در مرکز شهر اوکلاهما سیتی می خواهیم یک طوفان شدیدی داشته باشیم اما این ایده به وقوع نخواهد پیوست چراکه آب و هوا ذاتا بی نظم است و هنوز نمی دانیم که آیا می توانیم روزی به همچین نقطه ای برسیم یا خیر!
اگر چه بیشترین طوفان ها در ایالات متحده رخ می دهد اما روی هم رفته سالانه حدود ۱۲۰۰ طوفان در تمام دنیا به صورت پراکنده دیده می شود، بنابراین مجموعه اطلاعات ما برای طوفان ها بسیار محدود است و برای اینکه بتوانیم مطالعات مربوطه را بررسی کنیم نیاز به یک مجموعه داده های طوفانی بسیار بزرگ داریم و امیدواریم که در چند سال آینده بتوانیم اطلاعات دقیق تری ارائه کنیم، اما در حال حاضر ما تجهیزاتی برای انجام این کار نداریم.
البته لازم به ذکر است در حال حاضر، دانشمندان بر روی مبحث بسیار مهمی به نام هشدار قبل از وقوع طوفان کار و تحقیق می کنند تا بتوانند حداقل دو ساعت قبل از واقعه را پیش بینی کنند و امکاناتی را در بیمارستان ها برای آسیب دیدگان فراهم کنند.
برای مثال پزشکان می توانند جراحی ها را در آن مقطع زمانی کاهش داده و یا قطع کنید و به جای آن مسئولیت جابجایی بیماران را به جای امن برای کاهش تلفات بر عهده گیرند.
به طور خلاصه آنچه که در نظر دارند در مورد طوفان ها انجام دهند این است که تلفات جانی و خسارت های احتمالی را با امکان پیش بینی به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهند./منبع: npr

 

https://zistonline.com/vdcc4oq4.2bqx48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما