تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80985
زیست آنلاین: محققان اظهار دارند؛ انسانها و آتشفشان ها در طول ۱۴۰ سال گذشته تقریبا تمام گرمایش جهانی را ایجاد کرده اند.
انسان و آتشفشان؛ عاملین اصلی گرمایش جهانی
به گزارش زیست آنلاین؛ دمای میانگینِ سطحِ زمین از ۱۸۸۰ تاکنون نزدیک به یک درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یافته است، پدیده‌ای که به گرمایش جهانی و به طبع آن تغییر اقلیم شهرت دارد، اما شواهدِ زیادی وجود دارد که انتشارِ گازهای گل‌خانه‌ای در اثر فعالیت‌های انسان را علتِ بروزِ گرمایش جهانی می‌داند. 
مطالعات جدید تایید می کند که چرخه های طبیعی نقش کمی در روند تغییرات دمایی در جهان بازی می کنند و عموما تغییرات حاصل از آن ها برگشت پذیر است.
اما باید اظهار داشت؛ یافته های این تحقیق همچنین نتیجه گیری IPCC را تایید می کند که بر طبق آن؛ تغییاتی که بر اثر دخالت هایی با منشا انسانی حاصل می گردد، کمتر برگشت پذیر است.
در واقع، گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی حاصل می‌تواند در نتیجه‌ی دخالت عوامل طبیعی و همچنین عوامل انسانی ایجاد شود. عوامل طبیعی که باعث گرمایش جهانی می‌شود عبارت است از اثر گلخانه‌ای ، فعالیت خورشیدی ، گازهای خروجی از دهانه‌ی آتشقشان‌ها و غیره. از طرف دیگر، عوامل انسانی عبارت است از انواع فعالیت‌های انسانی از تنفس کردن گرفته تا استفاده از وسایل نقلیه و فرآیندهای صنعتی مختلف که باعث تشدید اثر گلخانه‌ای و در نتیجه گرم شدن کره‌ی زمین می‌شود.
یک مطالعه جدید که به صورت جزیی تر در پی یافتن عاملان تغییر اقلیم انجام شده است؛ نشان داده است که انتشار سوخت های فسیلی و آتشفشان ها می تواند تقریبا تمام تغییرات در دمای زمین را در ۱۴۰ سال گذشته توضیح دهد. این تحقیق، افسانه غلط عاملان طبیعی آب و هوا را رد می کند و بر این نتیجه استوار است که گرمایش جهانی اخیر صرفا نتیجه یک دوره طبیعی نیست.
به عنوان مثال، رویدادهای النینیو که تغییر دمای آب های سطحی را به وجود آورده است، به بیان واضح تر، برای تعریف ال‌نینیو نخست باید پدیده جوی و اقیانوسی مشهوری به نام انسو ENSO یاEl Niño Southern Oscillation  را شناخت. انسو به تاثیرات ناشی از تغییر درجه حرارت سطحی آب دریا و اقیانوس‌ها گفته می‌شود که می‌تواند به شکلی نامتعارف و برای یک مدت زمان طولانی تغییرات جوی عمده‌ای را بالاخص در مناطق حاره‌ای و زیر حاره‌ای ایجاد کند. زیرحاره یا زیراستوایی (Subtropic)  به نواحی حدفاصل مناطق گرمسیری و معتدله اطلاق می‌شود. سواحل غربی آمریکای جنوبی یکی از مهمترین محدوده‌هایی است که بشدت از این پدیده تاثیر می‌پذیرد. این منطقه در خلال سال‌های گذشته نیز بارها شاهد تاثیرات ناشی از نوسانات جنوبی ال‌نینیو یا انسو بوده است که از جمله بارزترین آنها می‌توان به مرگ حدود ۲۳ هزار نفر در خلال سالهای ۹۷ تا ۹۸ میلادی اشاره کرد.
با این حال، دانشمندان علوم آب و هوایی توضیح می دهند که در اوایل قرن بیستم،  بین ۱۹۱۰ و ۱۹۴۵ تنها حدود نیمی از تغییرات جهانی آب و هوایی به علت چرخه های طبیعی بوده  است.
این در حالی است که تولید و انتشار  گازهای گلخانه ای،  فعالیت های صنایع در ایجاد آلودگی هوا و فوران های آتشفشانی بیش از ۹۰٪ تغییرات دما در رکورد ۱۴۰ ساله ایجاد کرده است.
گرمایش جهانی در واقع تغییر در شرایط آب و هوایی زمین می‌باشد که باعث افزایش قابل ملاحظه‌ی دما در نزدیکی سطح زمین می‌شود. عوامل بسیاری در افزایش جهانی دما چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم از زمان حیات این سیاره نقش داشته است. افزایش دما در چند دهه‌ی اخیر زنگ هشداری است که باید جدی گرفته شود و در انجام اقدامات لازم نباید کوتاهی کرد./ منبع: theguardian

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

راه اندازی مرکز تحقیقاتی حل مشکلات تغییرات اقلیمی

تغییرات آب و هوایی بر تولید جهانی مواد غذایی تاثیر می گذارد 

نابرابری اقتصادی ناشی از گرمایش

بزرگترین سرمایه گذار جهان متهم به سهیم بودن در بحران آب و هوایی

اعلام نخستین وضعیت اضطراری اقلیمیِ جهان در انگلیس

رویکرد سودآور برای از بین بردن متان جو

جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم 

دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟

میزان گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ به صفر می رسد؟

گرم شدن قطب شمال عرض های جغرافیایی را جا به جا می کند

 

https://zistonline.com/vdcjiheo.uqeyozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما