تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80974
رضا اردکانیان صبح امروز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران عامل برق منطقه‌ای و توزیع برق استان‌های کشور، در حضور مدیران ارشد توانیر و صنعت برق با اشاره به نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری افزود: فرایند تولید با مأموریت ما ارتباط مستقیم دارد و تمامی اعضا و جوارح سازمان اداری کشور باید در راستای تحقق این شعار عمل کند.
با افزایش دما و خوش‌خیالی ورود به ترسالی مواجهیم
به گزارش زیست آنلاین، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال تابستانی گرم پیش رو داریم و بر اساس بررسی‌ها هر یک درجه افزایش دما، بیش از ۱۳۰۰ مگاوات مصرف برق در کشور افزایش می‌یابد.

رضا اردکانیان صبح امروز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران عامل برق منطقه‌ای و توزیع برق استان‌های کشور، در حضور مدیران ارشد توانیر و صنعت برق با اشاره به نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری افزود: فرایند تولید با مأموریت ما ارتباط مستقیم دارد و تمامی اعضا و جوارح سازمان اداری کشور باید در راستای تحقق این شعار عمل کند.

با افزایش دما و خوش‌خیالی مواجهیموی ادامه داد: در این سال حساسیت بیشتری راجع به عرصه پایدار انرژی وجود دارد، چراکه از یک سو با افزایش دما به عنوان یک عامل تشدیدکننده و از سوی دیگر با خوش خیالی ترسالی ناشی از بارندگی‌ها مواجه هستیم.

وزیر نیرو خطاب به مدیران صنعت برق افزود: خاموشی صفر و نهادینه کردن عادت مناسب‌تر مصرف، دو مقوله‌ای است که باید امسال روی آن تمرکز شود.

اردکانیان با بیان اینکه ما هر اندازه بتوانیم مصرف را مدیریت کرده در بخش‌های عمرانی هزینه کنیم موفق‌تر خواهیم بود، از مدیران صنعت برق خواست در این رابطه حضور پررنگ‌تری در عرصه‌های افکار عمومی در استان‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد: برنامه ویدئو کنفرانس امروز اصلی‌ترین نماد مدیریت است، چرا که اصلی‌ترین عرصه مصرف، مدیریت وقت است.

وزیر نیرو افزود: مدیری که دغدغه چگونگی مصرف، اصلی‌ترین منبع تجدیدناپذیر در اختیار خود یعنی "وقت" را نداشته باشد، نمی‌تواند برنامه مدیریت مصرف آب و انرژی را تدوین، تصویب و اجرا کند.

اردکانیان تصریح کرد: میزان نفوذ کلام ما و تأثیر این‌گونه برنامه‌ها به اندازه‌ای خواهد بود که ما خودمان آن را باور داشته باشیم.

وزیر نیرو، زندگی مصرفی کنونی را پاشنه آشیل کشور دانست و افزود: اگر ما تحریم اقتصادی می‌شویم به لحاظ این است که عده‌ای متوجه شده‌اند در این نقطه می‌توانند ما را به نقطه تسلیم برسانند؛ که البته ما اجازه نخواهیم داد منابع انرژی کشور در غیر از ضوابط خودش مصرف شود.

وی افزود: بد مصرفی را باید اصلاح کرد و در فرآیند اصلاح این بد مصرفی، وزارت نیرو نقش بسیار مهمی دارد.

اردکانیان با بیان اینکه همانطور که برای همه منابع در اختیارمان وقت می‌گذاریم باید برای زمان هم برنامه‌ریزی داشته باشیم، افزود: مدیریت زمان، مهم‌ترین موضوع در برنامه ۰۹۸ است و باور ماست که برگشت ناپذیری و نهادینه شدن سیاست‌ها را مشخص می‌کند.

وی امسال را همچون سال‌های چهار دهه گذشته سال مهمی دانست و افزود: مردادماه سال گذشته چارچوب کلی برنامه ۰۹۸ را با این فرض که سال آبی مشابهی در پیش است تنظیم کردیم، به این معنی که در سال ۹۸ نباید خاموشی داشته باشیم.

افزایش مصرف برق به دلیل افزایش دما

وزیر نیرو به قدردانی رئیس‌جمهور از صنعت برق کشور اشاره کرد و گفت: تابستان امسال زیر ذره‌بین هستیم و باید پاسدار نگاه مثبت مردم و دولت باشیم، بر همین اساس به لحاظ ساختاری و ادبیات می‌بایست مدیریت مصرف را اصلاح کنیم.

اردکانیان ادامه داد: این شاخه، یک شاخه مهمی از علم است که بیشتر به عنوان عرصه علوم اجتماعی شناخته می‌شود و همانطور که کارهای فنی ادبیات خودش را دارد، مدیریت مصرف نیز یک کار تخصصی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو با همین نگرش افزود: باید هر چه زودتر ارتباط این مجموعه با صنعت برق توسعه یابد تا بتوانیم تأثیرگذاری مدیریت مصرف را در جامعه بالا ببریم.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، محمدحسن متولی‌زاده هم امروز در نشست مدیریت مصرف اظهار کرد: تجربه گذشته نشان داده است که هرگاه بر یک مسئله اصلی تمرکز کردیم، موفق شدیم و در این خصوص طرح ملی کاهش تلفات، نمونه بسیار موفقی است که صنعت برق توانست یک مشکل را به فرصت تبدیل کند.

تابستانی گرمی پیش رو داریموی با بیان اینکه در شرایط کنونی تمرکز بر مدیریت مصرف، اولویت اصلی صنعت برق است، خاطرنشان کرد: با درک این مهم، صنعت برق برنامه‌های گسترده‌ای را تدوین کرده است.
متولی‌زاده ادامه داد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال تابستانی گرم پیش رو داریم و بر اساس بررسی‌ها هر یک درجه افزایش دما، بیش از ۱۳۰۰ مگاوات مصرف برق در کشور افزایش می‌یابد.

مدیرعامل توانیر اظهار کرد: منحنی‌های پیک بار نشانگر آن است که تنها برای پاسخگویی به بار مورد نیاز در حدود ۵۰۰ ساعات از سال با محدودیت مواجه هستیم.

متولی‌زاده با بیان اینکه در این ساعات محدود، هزینه‌های برق افزایش می‌یابد و همه تلاش‌ها در طول سال برای تأمین برق مورد نیاز در این ساعات متمرکز می‌شود، اضافه کرد: برنامه‌های صنعت برق که بیشتر تشویق محور است، تدوین شده و در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه با ۱۸۰۰ صنعت برای پیک بار هماهنگی شده است، یادآور شد: بخش صنعت هنوز از ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری با صنعت برق برخوردار است، چرا که تعداد صنایع همکار در برنامه‌های پیک بار تابستان هنوز به ۱۰ درصد هم نرسیده است.

متولی‌زاده همچنین از همکاری ۲۲ درصد مشترکان کشاورزی با برنامه‌های پیک بار برق خبر داد و گفت: در عین حال برنامه‌های گسترده‌ای برای کاهش پیک بار برق در تابستان از طریق استفاده از مولدهای خودتامین، تغییر ساعات کار ادارات، همکاری با ایستگاه های‌CNG ، همکاری با صدا و سیما، همکاری با بسیج و … تدوین شده است.

مدیرعامل توانیر در عین حال یادآور شد: امروز سامانه پایش و کنترل بار مشترکان برق منطقه‌ای، سامانه پایش و کنترل بار مشترکان دیماندی و طرح ملی حذف قبوض کاغذی (قبض سبز) رونمایی و آغاز می‌شود.

مدیریت مصرف راهکار مواجهه با پرمصرفیتشریح ۱۱ اقدام وزارت نیرو برای تامین برق کشور در تابستانسخنگوی صنعت برق از تعیین ۱۱ محور اصلی برای مدیریت مصرف برق در زمان پیک خبر داد.

مصطفی رجبی مشهدی در نشستی که ظهر امروز برگزار شد با اعلام خبر فوق اظهار کرد: یکی از این محورها اصلاح تعرفه بود که ابلاغ شد. مردم باید آگاه شوند که اگر مصرف خود را اندکی کاهش دهند شامل افزایش ۱۶ درصدی نخواهند شد.

وی با بیان این‌که تنها ۱۰ درصد از مشترکان پرمصرف هستند، ادامه داد: مشترکین کم‌مصرف نیز می‌توانند با صرفه‌جویی میزان مصرف خود را به زیر الگو برسانند و چنانچه مصرف آنها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند، تشویق خواهند شد.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر این‌که پیک مصرف در روز بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ رخ خواهد داد، گفت: یکی دیگر از این برنامه‌ها تشویق صنایع است. ما هر سال به صنایع مشوق می‌دهیم که طرح ذخیره عملیاتی را اجرا کنند از روز قبل با آنها صورت خواهد گرفت. امسال بیش از ۲۰۰۰ مگاوات تفاهم‌نامه با صنایع امضا کرده‌ایم.

جزئیات تشویق کشاورزانرجبی مشهدی در ادامه درباره تشویق کشاورزان توضیح داد: مشوقی که برای کشاورزان در نظر گرفته‌ایم، این است که در ساعت اوج مصرف چاه‌های کشاورزی خود را خاموش کنند و در این صورت می‌توانند در ۲۰ ساعت بعدی از برق رایگان استفاده کنند. سال گذشته از این طریق ۷۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی صورت گرفت.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: محور دیگر مولدهای خود تأمین است که باید کمک کنیم مولدهای خود تأمین به شبکه‌های سراسری متصل شوند. در این راستا ۴۵۰ مگاوات تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی در ادامه گفت: سه محور دیگر مربوط به روشنایی ادارات، معابر عمومی و پارک‌هاست همچنین با ایستگاه‌های سی ان جی مذاکره کرده‌ایم که در صورت نیاز از دیزل اضطراری استفاده کرده و از برق شبکه سراسری کمتر استفاده کنند.

نیروگاه برق آبی زاینده‌رود با توان حداکثری وارد مدار شدنیروگاه برق‌آبی زاینده‌رود پس از ۱۲ سال با توجه به افزایش دبی ورودی، افزایش حجم و ارتفاع آب سد، با توان حداکثر تولید در مدار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، مسعود میر محمد صادقی - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان - با اعلام ذخیره ۶۰ درصدی آب در مخزن سد زاینده‌رود گفت: نیروگاه برق‌آبی سد زاینده‌رود از هشتم خرداد ماه با توان نامی ۵۵ مگاوات ساعت در مدار تولید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه توزیع آب کشاورزی تا نیمه دوم خردادماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: طبق برنامه ابلاغ‌شده از سوی شورای هماهنگی زاینده‌رود در بهمن سال گذشته - قبل از بارندگی‌های سال جاری - آب تا بیستم خردادماه در زاینده‌رود جریان دارد و هر تغییری در این برنامه نیازمند تشکیل جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود است و تا این لحظه چنین جلسه‌ای برگزار نشده است.

وی افزود: روز گذشته حجم ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود ۷۴۷ میلیون متر مکعب گزارش شد و متوسط آب ورودی و خروجی سد به ترتیب ۱۲۳ و ۱۰۲ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته حجم آب موجود در سد زاینده‌رود ۳۲۱ میلیون مترمکعب و در بلندمدت هم یک میلیارد مترمکعب بوده است.

میر محمد صادقی با اشاره به بارش‌های اخیر در چلگرد که سرچشمه زاینده‌رود است، گفت: دو هزار و ۱۴۰ میلی‌متر بارش داشتیم و این وضعیت بسیار خوبی نسبت به سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: در شهر اصفهان تا امروز ۱۴۰ میلی‌متر بارش داشتیم و نسبت به سال گذشته که ۷۲ میلی‌متر و بلندمدت که ۱۱۷ میلی‌متر بوده به ترتیب حدود ۴۹ و ۱۶ درصد رشد داشته است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

وضعیت آمادگی شبکه برق ایران برای تابستان

هیچ خاموشی در تابستان ۹۸ اعمال نمی ‌شود

پویش فرهنگ‌سازی "خوش مصرف باشیم"

صرفه جویی در مصرف آب و برق به سود دولت و مردم است

تأملی کوتاه بر آینده الگوهای مصرف را تغییر خواهد داد

مصرف برق ایران در آستانه انفجار

راهکار ساده برای کاهش مصرف برق با تنها یک لامپ!

 

https://zistonline.com/vdchkwn6.23nvqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما