تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80965
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به نقش اکوسیستم سهند در منطقه گفت: بیشتر شدن تعداد دام در مراتع و چرای بی رویه زمینه ساز تضعیف پوشش گیاهی در این منطقه شده است.
تضعیف پوشش گیاهی دامنه سهند به علت چرای بی رویه
به گزارش زیست آنلاین، حمید قاسمی روز شنبه در نشست کارگروه حفاظت و احیای سهند افزود: تخریب رودخانه‌ها در اثر برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر آنها و نیز استفاده از کودها و سموم شیمیایی زمینه ساز ایجاد آسیب‌های زیست محیطی و آلایندگی‌ها در پایین دست رودخانه‌های منطقه شده است.

وی اضافه کرد: تبدیل اراضی ملی به زمین‌های کشاورزی و باغی و نیز جاده کشی و معدن از جمله آسیب‌ها و چالش‌های پیش روی محیط زیست دامنه‌های سهند است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی با بیان اینکه مناطق چهارگانه حفاظت شده دامنه‌های سهند پشتیبان تنوع زیستی استان و شمالغرب کشور است، گفت: چهار منطقه شکار ممنوع سهند، منطقه حفاظت شده سهند، اثر طبیعی ملی فسیلی و منطقه حفاظت شده صوفی چای از جمله مناطق مورد صیانت این سازمان برای حمایت از تنوع زیستی و گیاهی در استان است.

وی ادامه داد: منطقه شکار ممنوع سهند با ۶۲ هزار هکتار مساحت، منطقه حفاظت شده سهند با ۶۶ هزار هکتار، اثر طبیعی ملی فسیلی با یک هزار و ۲۶ هکتار و منطقه حفاظت شده صوفی چای با حدود ۱۳ هزار هکتار از جمله مناطقی هستند که در دامنه‌های سهند از تنوع بی نظیر گیاهی و جانوری برخوردار هستند.

قاسمی اضافه کرد: این مناطق بکر با هزاران نوع پوشش گیاهی و جانوری و سرچشمه گرفتن چندین رودخانه دائمی علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، بر اقلیم، آب و هوا و محیط زیست منطقه نیز تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه کوهستان سهند ۴۵۰ هزار هکتار وسعت دارد، گفت: ایجاد سکونتگاه‌ها و توسعه کشاورزی و وجود مراتع بستر مناسبی برای توسعه منطقه و استان فراهم کرده است.

فرماندار مراغه نیز در این نشست گفت: کوهستان سهند به عنوان نماد آذربایجان شرقی از جمله مناطقی است که باید به صورت مستمر و برنامه ریزی شده مورد حفاظت و صیانت زیست محیطی قرار گیرد.

چرای بی رویه پوشش گیاهی را ضعیف کرده است

حمید شکری افزود: برای این منظور دستگاه‌های متولی امر از جمله حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و امور آب رسالت مهمی در حفاظت از زیست بوم و اکوسیستم سهند برعهده دارند.

رئیس اداره محیط زیست مراغه نیز در این نشست با اشاره به ایجاد ستاد احیای سهند گفت: تحقق اهداف این ستاد در جهت حفاظت از محیط زیست دامنه‌های سهند نیازمند همراهی و مشارکت دستگاه‌های شهرهای همجوار و استانی است.

غلامرضا زارعی افزود: تقویت یگان‌های مشترک حفاظتی، جلوگیری از گسترش راه‌های دسترسی به دامنه‌های سهند، تجدید نظر در چرای احشام و جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان دارویی از جمله راهکارهایی است که برای حفاظت از محیط زیست منطقه باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی ادامه داد: تخصیص بودجه مناسب برای طرح‌های آبخیزداری و ایجاد امکانات لازم برای استقرار یگان‌های حفاظتی از جمله چالش‌های پیش رو در این منطقه است.

وی با اشاره به رویداد روز سهند اضافه کرد: با توجه به پوشش گیاهی و مسائل زیست محیطی برگزاری روز سهند باید به هفته آخر شهریورماه موکول شود.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری جنوب آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

چگونه بازار کربن باعث افزایش تنوع زیستی و کند کردن تغییرات اقلیمی می شود

هشدار سازمان محیط زیست نسبت به بزرگترین خطر قرن بیست و یکم

اگر فرصت شکوفایی گیاهان را از آنها بگیریم نابودشان خواهیم کرد

حفظ تنوع زیستی با خوردن محصولات با کیفیت تولید داخل

 

https://zistonline.com/vdchmwn6.23nv-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما