تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80942
زیست آنلاین: سالها محققان محيطی در سرتاسر جهان به دنبال بررسی اين موضوع هستند که آيا روند پيچيدگی جت در طول نيمکره شمالی که در سالهای اخير مشاهده می شود، محصول تغييرات آب و هوايی است يا پديده تصادفی است که می تواند  به تغییرات طبیعی در سیستم آب و هوا منجر می شود.
گرم شدن قطب شمال عرض های جغرافیایی را جا به جا می کند
به گزارش زیست آنلاین، اقلیم  یا آب و هوا که از واژه یونانی کلیما گرفته شده، مجموعه ای از شرایط جوی است که کیفیت وضع آب و هوا و تغییرات اقلیمی دراز مدت آن در یک پهنه معین را مشخص می سازد. در واقع، اقلیم یک پهنه، میانگین شرایط جوی بلند مدت آن پهنه است و با الگوهای روزانه هوا تفاوت اساسی دارد. اقلیم شناسی با بهره گرفتن از نتایج داده های هواشناسی، شرایط محیط جغرافیایی و زیستی را مورد مطالعه قرار می دهد. به بیانی دیگر اقلیم شناسی هوای یک ناحیه خاص را در طی فواصل به خصوصی از زمان که معمولا تا چند دهه را در برمی گیرد و مورد  بررسی قرار می دهد.

سالها محققان محيطي در سرتاسر جهان به دنبال بررسي اين موضوع هستند که آيا روند پيچيدگي جت در طول نيمکره شمالي که در سالهاي اخير مشاهده مي شود، محصول تغييرات آب و هوايي است يا پديده تصادفي است که مي تواند  به تغییرات طبیعی در سیستم آب و هوا منجر می شود.

می توان گفت اقلیم هر پهنه ناشی از تقابل همزمان پدیده های هواشناسی مانند دما و بارش بوده و تعیین کننده شرایط زیست بوم, هیدرولوژیکی و کشاورزی آن می باشد.

بر همکنش های فیزیکی، شیمیایی و حیاتی در اجزاء سامانه اقلیم در مقیاس زمان و مکان باعث پیچیدگی آن می گردد. به عنوان مثال به علت وابستگی و ارتباط نزدیک جو و اقیانوس، طی فرایندهای چرخه ای، ماده و انرژی بین آنها جابجا می شود. به طور روشن می توان به نشان پر رنگ بارش بر شوری، توزیع آن، چرخه جریانات دریایی و تبادل گازها مانند کربن دی اکسید اشاره کرد. هر گونه روندی که مانع این فرایندها گردد اثرات مهمی را بجا می گذارد که از دیدگاه اقلیم شناسی قابل بررسی می باشد.

گرم شدن قطب شمال عرض های جغرافیایی را جا به جا می کند

به عنوان مثال یخ های دریایی از تبادل ماده و انرژی بین جو و اقیانوس جلوگیری نموده، غلظت کربن دی اکسید و به دنبال آن بیوسفر (از طریق فتوسنتز و تنفس) و نیز از طریق تاثیر بر تزریق رطوبت به جو، بیلان تابش و … را متاثر می سازد. بدین دلیل هر گونه تغییر طبیعی یا انسانی در محتویات جو قادر است موجب تغییر در سامانه اقلیمی شود .

و این یعنی، مجموعه پدیده های جوی، چه از نظر هواشناسی و چه از نظر اقلیم شناسی، سامانه پیچیده ای دارد که شرایط اقلیمی منطقه ای را مشخص می کند.

در حال حاضر، محققان جو زمین در موسسه آلفرد وگنر، مرکز تحقیقات قطبی و دریایی هلمهولتز (AWI)، اکنون یک مدل آب و هوایی را توسعه داده اند که می تواند به طور دقیق مسیر پیچشی پیچیده جت ها را نشان دهد.

این پیشرفت زمانی حاصل شد که دانشمندان مدل المپیک جهانی خود را با یک الگوریتم یادگیری در شیمی ازن ترکیب کردند.

با استفاده از مدل Combo جدید خود، اکنون می توان نشان داد که دوره ی موج شکن جت در زمستان و شرایط آب و هوایی فوق العاده سرد در اروپای مرکزی و شمال امریکا نتیجه مستقیم تغییرات آب و هوایی بوده است.

اصطلاح "جریان جت" به یک باند قدرتمند از باد های غرب اشاره دارد که سیستم های مهم آب و هوایی را از غرب به شرق سوق می دهد. این بادها در اطراف این سیاره در ارتفاع حدود ۱۰ کیلومتری، بر اثر اختلاف دما بین مناطق گرمسیری و قطب شمال هدایت می شوند و اغلب به حداکثر سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت می رسند.

تغییر اقلیم در  سراسر نیمکره شمالی

اما این روزها، آنها کمتر در طول مسیر موازی در سراسر نیمکره شمالی حرکت می کنند و به نوبه خود، در طول زمستان، این امواج موجب نفوذ غیر هوازی از هوای سرد از قطب شمال به عرض های وسط می شود مانند سردی ناگهانی هوایی که در اواخر ژانویه ۲۰۱۹ در غرب میانه ایالات متحده رخ داد. در تابستان نیز یک جریان جت ضعیف منجر به طولانی شدن امواج گرما و شرایط خشکی می شود، مانند شرایطی که در اروپا به عنوان در سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۶، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸، اتفاق افتاد.

محققان با استفاده از برنامه جمع آوری آخرین اطلاعات از مدل جدید آب و هوایی می خواهند آینده را پیش بینی کنند تا بتوانند توسعه آب و هوای قطب شمال و یخ دریا را در آینده شبیه سازی کنند. همانطور که مارکوس رکس توضیح می دهد، "هدف ما این است که به طور دقیق درک کنیم که چگونه عقب نشینی دریاچه ی قطب شمال پیشرفت خواهد کرد؛ زیرا تنها پس از آن ما قادر خواهیم بود که چگونه و در چه مقیاس تغییرات در قطب شمال به شدت بر روی آب و هوای عرض جغرافیایی متوسط تاثیر گذار است./ منبع: sciencedaily

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

راه اندازی مرکز تحقیقاتی حل مشکلات تغییرات اقلیمیتغییرات آب و هوایی بر تولید جهانی مواد غذایی تاثیر می گذارد نابرابری اقتصادی ناشی از گرمایشبزرگترین سرمایه گذار جهان متهم به سهیم بودن در بحران آب و هواییاعلام نخستین وضعیت اضطراری اقلیمیِ جهان در انگلیسرویکرد سودآور برای از بین بردن متان جوجدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانآیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟ https://zistonline.com/vdccioq4.2bqx08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما