تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80940
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از روند بهبود نسبی کیفیت گازوئیل توزیعی در کشور خبر داد. همچنین، استارت‌آپی در حال کار روی فناوری است که به خودروها و کولرهای گازی امکان می‌دهد تا دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر را به‌عنوان سوخت مورد استفاده قرار دهند.
گزارشی از وضعیت کیفیت گازوئیل در کشور/ گاز گلخانه ای جایگزین سوخت خودرو
به گزارش زیست آنلاین، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از روند بهبود نسبی کیفیت گازوئیل توزیعی در کشور خبر داد و گفت: نتایج آنالیز سوخت نشان می‌دهد که در سال ۹۷ از بین ۳۶۴ نمونه گازوئیل برداشت‌ شده از جایگاه‌های سوخت سراسر کشور، ۳۹ درصد نمونه‌ها در حد مجاز، ۴۶ درصد در شرایط مناسب و ۱۵ درصد در وضعیت قرمز بوده است.

شینا انصاری، با بیان اینکه عنصر با اهمیت در خصوص سوخت نفت‌گاز «محتوی گوگرد» است، اعلام کرد: چنانچه محتوی گوگرد سوخت پایین‌تر از ۵۰ ppm باشد، سوخت سالم است و با رنگ سبز نشانه‌گذاری می‌شود همچنین با توجه به اینکه دو دامنه برای کیفیت سوخت غیر مجاز تعریف کرده‌ایم، اگر میزان گوگرد بالاتر از ۵۰ ppm و حداکثر تا ۲۵۰ ppm باشد با رنگ زرد تفکیک می‌شود. درصورتی که محتوی گوگرد نفت‌گاز بالاتر از ۲۵۰ ppm باشد، سوخت در زمره سوخت غیر استاندارد و ناسالم قرار می‌گیرد و با رنگ قرمز شناخته می‌شود.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به نتایج پایش کیفیت گازوئیل توزیعی در سال گذشته با بیان اینکه در فصل بهار ۹۷ تنها از جایگاه‌های تهران و کرج نمونه‌برداری انجام شد، گفت: از بین ۴۹ نمونه نفت‌گاز برداشت‌ شده در این فصل، ۱۵ نمونه یعنی معادل ۳۰ درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز بود که بیشتر آن‌ها در محدوده ۵۰ تا ۲۵۰ ppm گزارش شد.

وی همچنین با اشاره به وضع بد سوخت گازوئیل در تابستان ۹۷ تصریح کرد: در این فصل محتوی گوگرد ۶۱ درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز بود. در فصل پاییز نیز نتایج بررسی‌ها حاکی از آن بود که میزان گوگرد در ۴۰ درصد نمونه‌های نفت‌گاز بالاتر از حد مجاز بود.

انصاری با تاکید بر اینکه در زمستان سال ۹۷، تعداد نمونه‌های برداشت‌ شده از جایگاه‌های سوخت‌ نفت‌گاز در سراسر کشور به حد قابل توجهی افزایش یافت، گفت: در این فصل ۲۳۴ نمونه برداشت شد که از این تعداد ۳۱ درصد نمونه‌ها، غیر مجاز و میزان گوگرد بالای ۵۰ ppm و ۹ درصد نمونه‌ها غیر مجاز و بالاتر از ۲۵۰ ppm بود.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست در ادامه گفت‌وگو با اشاره به اینکه مطابق ماده ۱۸ قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست ملزم به نظارت بر کیفیت سوخت توزیعی در کشور است، تصریح کرد: البته در این زمینه سازمان ملی استاندارد هم دارای تکلیف نظارتی است به‌ویژه در حوزه مقابله با ورود سوخت غیر استاندارد. در همین ماده قانونی وزارت نفت نیز مکلف شده است که تا سه سال بعد از ابلاغ و لازم‌الاجرا شدن قانون هوای پاک (سال ۹۶) سوخت تولیدی از جمله بنزین و نفت‌گاز را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۹۶ پایش گوگرد نفت‌گاز را در تهران و کرج شروع کرده است، گفت: در راستای تعامل بیشتر بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت در پایش نفت‌ گاز توزیعی درکشور در خردادماه سال ۹۷ تفاهمنامه‌ای بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شد مبنی بر اینکه علاوه بر پایش‌های سازمان محیط زیست تعدادی نمونه‌برداری مشترک و همزمان بین این دو دستگاه انجام شود.

به گفته انصاری، به دنبال تفاهمنامه منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت از تابستان ۹۷ نمونه‌برداری در ۱۶۳ جایگاه سوخت جاده‌های مواصلاتی شروع شد البته به دلیل بالا بودن هزینه‌های نمونه‌برداری و آنالیز سوخت قرارشد در هر دوره نمونه‌برداری از ۲۵ درصد کل جایگاه‌های سوخت به انتخاب سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور نمایندگان استانی شرکت ملی پخش دو نمونه شاهد و آزمایشگاهی از هر جایگاه انجام شود.

به گزارش ایسنا، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: علاوه بر تفاهمنامه مذکور در ۳۰ مهرماه ۹۷ آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک به تصویب دولت رسید و ابلاغ شد. در این آیین‌نامه به‌ویژه تبصره‌های ۲ و ۳ اشاره شده است که سوخت نفت‌گاز یورو۴ باید علاوه بر هشت کلانشهر در ۱۶۳ جایگاه سوخت کشور از تاریخ ابلاغ آیین نامه توزیع شود بنابراین در سازمان حفاظت محیط زیست باید برای پایش سوخت در همه این جایگاه‌ها از ابتدای آبان‌ماه ۹۷ برنامه‌ریزی می‌کردیم که از همان مقطع پایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه محتوی گوگرد گازوئیل با جدیت بیشتر و با دامنه وسیع‌تری در دستور کار قرار گرفت.

گاز گلخانه ای جایگزین سوخت خودرو«گاز گلخانه‌ای» جایگزین سوخت خودروها می شودیک شرکت خارجی به دنبال استفاده از نانولوله‌های کربنی در فناوری جدیدی است که در آن می‌توان دی اکسیدکربن موجود در اتمسفر را به‌عنوان سوخت مورد استفاده قرار داد.

به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، استارت‌آپی در حال کار روی فناوری است که به خودروها و کولرهای گازی امکان می‌دهد تا دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر را به‌عنوان سوخت مورداستفاده قرار دهند.

پرومتوئس (Prometheus) استارت‌آپی است که توسط روب مک‌گینیس راه‌اندازی شده تا دستگاهی بسازد که دی‌اکسیدکربن هوا را به دام انداخته و آن را به‌عنوان سوخت مصرف کند. مک‌گینیس امیدوار است که این فناوری بتواند در آینده به‌عنوان تأمین‌کننده سوخت خودروها استفاده شود.

مک‌گینیس در دوره لیسانس روشی را اختراع کرد که در آن از دی‌اکسیدکربن-آمونیاک برای نمک‌زدایی از آب استفاده می‌شود. این اختراع در دوره دکتری مک‌گینیس نیز موضوع تحقیق او بود تا اینکه به راه‌اندازی یک استارت‌آپ ختم شد و شرکت اسیس واتر راه‌اندازی شد.

استارت‌آپ دوم مک‌گینیس، شرکت متریشیفت بود که از نانولوله‌های کربنی برای جداسازی مواد شیمیایی و تولید ترکیبات مختلف استفاده می‌شد. از آنجایی که او از نانولوله‌کربنی برای جداسازی سیالات از هم استفاده کرده بود، هزینه فناوری جداسازی به شدت کاهش می‌یافت.

در قدم بعد مک‌گینیس تصمیم گرفت تا از نانولوله‌های کربنی برای تولید سوخت از اتمسفر استفاده کند که این ایده مورد توجه یک شرکت سرمایه‌گذار به نام وای‌کامبینیتور قرار گرفت و در نتیجه، حمایت مالی از سوی این شرکت برای کار روی این پروژه انجام شد.

سام آلتمن، مدیرعامل شرکت وای‌کامبینتور می‌گوید: این نوع پروژه‌ها شاید کمی دست نیافتنی به نظر برسند اما هدف ما این است که با یک فناوری قابل انجام، اقدام به پیاده‌سازی این نوع ایده‌ها کنیم.

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو نیز به دنبال تبدیل دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر به سوخت هستند. با این کار میزان گاز گلخانه‌ای در اتمسفر به حداقل می‌رسد. زدایش گاز گلخانه‌ای برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی مفید است و می‌تواند تأثیر به‌سزایی در آب و هوای زمین داشته باشد.

مک‌گینیس با این گروه کانادایی در دانشگاه تورنتو در حال توسعه این فناوری است.

با توسعه این فناوری می‌توان انتظار داشت که خودروها دی‌اکسیدکربن را از هوا گرفته و موجب بهبود وضعیت اتمسفر شوند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تولید سوخت پاک با روش جدید توسط محققان کشور

پیامدهای منفی آلودگی هوا

آیا سواری‌های دیزلی وارد چرخه تولید می‌شوند؟

ساخت دستگاهی برای حذف ریزگردها و ترکیبات آلی از هوا

آینده خودروهای برقی در جهان و ایران

صرفه‌جویی صد میلیون لیتر بنزین با فیلترهوای نانویی

https://zistonline.com/vdcawona.49nwy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما