تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80937
رئیس سمپوزیوم قنات بلده فردوس، در نشست خبری قنات بلده فردوس با اشاره به ضرورت توجه به فناوری‌های نوین گفت: برای فعالیت در حوزه فناوری‌های‌های‌تک و فناورانه طرح‌ها و ایده‌های جدیدی داریم و در این راستا رویدادهای استارتاپی، باشگاه فناوران و نخبگان طراحی شده تا اکوسیستم نوآوری مورد توجه قرار گیرد.
برگزاری سمپوزیوم قنات در ۲۲ و ۲۳ خردادماه در بلده فردوس
به گزارش زیست آنلاین، مهدی اسلام‌پناه از برگزاری جشن ثبت جهانی قنات بلده فردوس در ۲۲ و ۲۳ خردادماه در شهرستان فردوس خبر داد.

وی با اشاره به اینکه از اصلی‌ترین هاب‎ها، هاب‎آب است، افزود: قنات بلده فردوس در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ در یونسکو ثبت جهانی شد تا خط مقدم محرومیت‎زدایی در این منطقه باشد؛ از این‌رو با پیشنهاد هاب‌ث تخصصی و همکاری دانشگاه بیرجند درصدد شدیم این سمپوزیوم را برگزار کنیم تا ضمن برخورداری از جنبه علمی جهت ارائه طرح و ایده، در زمینه به‌کارگیری روش‌های مدرن نیز فعال باشد.

رئیس سمپوزیوم قنات بلده فردوس در ادامه گفت: توجه به حفر قنات‌ها، آبخیزداری، حفظ میراث کهن با توجه به اینکه قنات‌ها در سالیان خشکسالی همیشه آب داشتند اهمیت بسیاری دارد، ضمن اینکه کشت زعفران، پسته و انار همواره در این منطقه با این آب بوده که به کشورهای اروپایی نیز صادرات می‌شده است.

اسلام پناه در ادامه به ضرورت اصلاح مصرف آب در کشور اشاره کرد و گفت: مفهوم حقابه، نوع برداشت از آب در حوضه‌های آبریز، الگو روابط انسان و آب و غیره نیاز به اصلاح جدی دارد که با توجه به اینکه قرن آینده، قرن آب خواهد بود موضوع اصلاحات آبی از سوی انجمن‌ها و سمن‌ها جهت احیای اراضی مستعد کشور دنبال می‌شود. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این آمادگی را دارند که در این حوزه ورود پیدا کنند و این موضوع با توجه به اینکه مدیریت منابع آبی و سدسازی در اختیار بخش خصوصی نیست و از این جهت اصل ۴۴ ناقص اجرا می‌شود باید در این زمینه تغییراتی ایجاد شود؛ چرا که اکوسیستم مهار بحران، یکی از مباحث جدید در رفاه اقتصادی و عدالت آبی است.

ورودی قناتقنات از پیشرفته‌ترین و تخصصی‌ترین قوانین توزیع آب تبعیت می‌کنددر ادامه این نشست، حسین ابراهیمی دبیر سمپوزیوم قنات بلده فردوس گفت: قنات بلده فردوس ۲۷ رشته قنات دارد که ۱۱ رشته آن خشک شده و ۱۶ رشته فعال است. میزان آبدهی این قنات‌ها ۸۰ تا ۲۶۰ لیتر بر ثانیه گزارش شده که بخش عمده اراضی منطقه را نیز پوشش می‌دهد. در گذشته بخش عمده آب این شهرستان از این قنات تأمین می‌شد. این قنات از پیشرفته‌ترین و تخصصی‌ترین قوانین توزیع آب که ۵۰۰ سال پیش اجرا می‌شده تبعیت می‌کند که به سبب همین قوانین این قنات ثبت جهانی شده است.

وی با اشاره به محورهای این سمپوزیوم افزود: ارائه مقاله در حوزه گردشگری پایدار، ترویج فرهنگ بهره‌برداری صحیح از قنات، آینده‌پژوهی قنات، تغییر اقلیم و الگوی مصرف آب در آینده که ۴۵ مقاله در این محورها پذیرفته شده است، همچنین در بخش دوم ارائه طرح و ایده‌ها برای بهینه‌سازی مصرف آب، اقتصاد آب و گردشگری آب مورد توجه قرار گرفته که ۸ طرح داوری و تصویب شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه این سمپوزیوم ۲۲ و ۲۳ خردادماه در فردوس برگزار می‌شود تأکید کرد: طرح آبخیز تا جالیز که هم تأمین آبخیزداری و همچنین تأمین منابع آب را دنبال می‌کنند نیز در این سمپوزیوم پیگیری می‌شود. از نتایج موردانتظار این سمپوزیوم این است که قنات به عنوان منبع سنتی پایدار برای منطقه تعریف شود، همچنین مجموعه دانشگاه‌های منطقه در حوزه قنات طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی ارائه دهند و با شناخت حریم قنات، نسبت به حفاظت و احیا آن اقدام شود.

دبیر سمپوزیوم قنات بلده فردوس در پایان گفت: به‌روزرسانی قوانین توزیع آب، بهینه‌سازی مصرف آب جهت ارتقا کارایی مصرف آب به ویژه در مناطق گرم و خشک و ارتقاء کیفیت مصرف آب از دیگر نتایج قابل پیش‌بینی برای این سمپوزیوم است، ضمن اینکه دبیرخانه دائمی جهت پیگیری‌های بعدی نیز ایجاد شده است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

برداشت سالانه آب‌های زیرزمینی۱۰ برابر دریاچه ارومیه استقنات هنوز زنده است خشکسالی پیامد مرگ قنات هاست/فناوری پمپ و چاه جایگزین قنات ها شده است جای خالی قنات ها قنات هایی که اشتغالزایی می کنند تاثیر آب قنوات در نواحی خشک و نیمه خشک کشورمدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار https://zistonline.com/vdcguy97.ak9zw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما