تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 80917
بر اساس اظهارات کارشناسان ایران ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت تامین انرژی برق دارد که نیم درصد آن متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر (بالغ بر ۴۲۰ مگاوات) است که از میزان ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات انرژی برق آبی و مابقی نیز ترکیبی از انرژی‌های سوختی است. این در حالی است که کشورمان در کاپ ۲۲ متعهد به کاهش ۴ درصدی گازهای گلخانه‌ای شده و یکی از راه‌کارهای کاهش گازهای گلخانه‌ای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.
تنها بخش خصوصی واقعی در کشور حوزه تجدیدپذیرها است
به گزارش زیست آنلاین، مدیر گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است، بخش انرژی های تجدیدپذیر؛ تنها حوزه ای در کشور است که بصورت صددرصدی و واقعی از سوی بخش خصوصی اداره می شود.

بر اساس اظهارات کارشناسان ایران ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت تامین انرژی برق دارد که نیم درصد آن متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر (بالغ بر ۴۲۰ مگاوات) است که از میزان ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات انرژی برق آبی و مابقی نیز ترکیبی از انرژی‌های سوختی است. این در حالی است که کشورمان در کاپ ۲۲ متعهد به کاهش ۴ درصدی گازهای گلخانه‌ای شده و یکی از راه‌کارهای کاهش گازهای گلخانه‌ای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

از سوی دیگر کشورمان دارای ۶۰ هزار مگاوات تولید انرژی خورشیدی و ۳۰ هزار مگاوات انرژی بادی است؛ از این رو انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک منبع لایزال خداوندی در اختیار ایران قرار دارد. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی سازمان انرژی‌های نو، ایران دارای ۳۰۰ روز آفتابی است که این عدد نشان از پتانسیل بالای ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است. بعبارتی بخش انرژی های تجدیدپذیر از جمله حوزه هایی است که در کشورمان به جهت پتانسیل و ظرفیت های مناسب موجود اقلیمی می تواند جدا از تاثیرات مثبت زیست محیطی، جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور داشته باشد.

هفتمین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران قرار است ۲۳-۲۱ خرداد ۱۳۹۸ با حضور پژوهشگران و شرکت های خارجی در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی با حمایت دانشگاه ها و سازمان های مرتبط با این حوزه و با شعار انرژی پاک برای ایران پاک برگزار شود.
کنفرانسی که در واقع هدف از برگزاری آن ایجاد ارتباطات بین المللی در حوزه فناورانه انرژی های تجدیدپذیر برای کشور، پیوند ارتباطی مناسب بین پژوهشگران داخلی و خارجی و همچنین ترغیب ورود منطقی بخش صنعت به حوزه تجدیدپذیرها و ایجاد ارتباط مناسب بین بخش دولتی و خصوصی و بررسی علمی مباحث و رفع چالش های موجود در حوزه زیست محیطی و انرژی کشورمان است.

به بهانه برگزاری هفتمین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران و ضرورت پرداختن هرچه بیشتر به حوزه تجدیدپذیرها و حمایت از بخش خصوصی به منظور ترغیب سرمایه گذاری هرچه بیشتر در این حوزه، با مدیر گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی که دبیری علمی این کنفرانس را عهده دار است گپ و گفتی داشته ایم. کسی که البته ارتباط هرچه بیشتر و موثرتر فعالان حوزه تجدیدپذیر را در گرو تشکیل یک انجمن علمی در این حوزه می داند.

دکتر مجید زندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، تاکید کرد: بخش انرژی های تجدیدپذیر بعنوان یکی از بخش های تاثیرگذار در اقتصاد و محیط زیست کشور می تواند به تنهایی مدعی باشد که نماینده تام الاختیار بخش خصوصی در اقتصاد ایران است.

وی در توضیح بیشتری درخصوص دلائل این ادعای خود اظهارکرد: در حوزه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تمام سرمایه گذاری ها از جمله سرمایه گذاری برای زمین، احداث نیروگاه و اتصال به شبکه، هزینه راه اندازی پست و همچنین بهره برداری از آن از سوی بخش خصوصی پرداخت می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی در نهایت پول برق آنرا نیز مردم بعنوان بخش خصوصی پرداخت می کنند.

وی افزود: این درحالی است که در بخش انرژی های غیرتجدیدپذیر و فسیلی همه این هزینه ها از سوی دولت پرداخت می شود، حتی متوسط هر کیلوات برق که هزینه تمام شده آن برای دولت بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است به بهای ناچیز ۶۰ تومان به مردم عرضه می شود و ما به التفاوت آن را بایستی دولت سوبسید پرداخت کند.

انرژی های تجدیدپذیر، منجی اقتصاد و محیط زیست کشوردکتر زندی ضمن تاکید بر توسعه هرچه بیشتر انرژی های تجدیدپذیر در کشور اظهارکرد: به طور حتم تنها راه کار بهره وری مناسب از حوزه انرژی کشور از حیث اقتصادی و همچنین زیست محیطی، حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر است.

وی با اشاره به اینکه، کره زمین در طول یکصدسال گذشته دو درجه گرم شده است، افزود: تمام اتفاقات آب و هوایی فعلی در این یکی دو دهه ناشی از همین تغییرات گرمایشی است که البته اگر کره زمین دو درجه دیگر گرم شود، دیگر جایی برای زندگی نخواهد بود.

این استاد دانشگاه معتقد است: قالب گرمای جهانی و بعلاوه تمام مشکلات زیست محیطی به انرژی و روش های تبدیل انرژی باز می گردد، زمانی که بشر با سوخت های فسیلی کار کرد، ضمن اینکه ۴۰ درصد کربن دنیا ناشی از تبدیل انرژی حرارتی به برق است.

زندی با بیان اینکه، در حال حاضر بیشتر مناطق شهر تهران آلوده است و قابل تنفس نیست، افزود: این به دلیل تبدیل سوخت فسیلی به انرژی حرارتی در موتورهای احتراق داخلی است و ۱۵ درصد دیگر نیز ناشی از صنایع تبدیل حرارتی در زندگی شهری و تنها ۵ درصد ناشی از صنایع است.

مدیر گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی اظهارکرد: نکته جالب آن است که هرجا هوا خراب می شود، نخست می رویم سراغ بخش صنعت و این بخش را که در واقع آخرین متهم آلودگی هوا و محیط زیست می باشد را تعطیل می کنیم.

سرمایه گذاری در حوزه انرژی از توان دولت خارج استمدیر گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید براینکه، سرمایه گذاری در حوزه انرژی از توان دولت خارج است، تاکید کرد: دولت بایستی شرایط لازم را برای ورود هرچه بیشتر سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی را فراهم کند.

زندی اظهارکرد: امروزه هزینه راه اندازی هر یک نیروگاه هزارمگاواتی به همراه تجهیزات خطوط انتقال، خطوط توزیع، پست ها و بهره برداری حدود یک و نیم میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: این یعنی اگر یک لامپ ۱۰۰ وات را بخواهیم روشن کنیم ۱۵۰ دلار بایستی هزینه زیرساخت آن کنیم.

زندی می گوید: دولت اگر بخواهد سالی ۵ هزار مگاوات نیروگاه راه اندازی کند نیازمند رقمی معادل ۵ تا ۶ میلیارد دلار است، درحالی که با یک نگاه به بودجه امسال وزارت نیرو مشاهده می کنیم که اصلاً محل ردیف بودجه ای برای احداث نیروگاه های تجدید پذیر تعریف نشده است.

تنها بخش خصوصی واقعی در کشور بخش تجدیدپذیرهاستدولت باید از تصدی گری حوزه انرژی کناره گیری کندمدیر گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه دستیابی دولت به تراز مثبت در بخش انرژی کشور را در گرو کناره گیری از تصدی گری حوزه انرژی می داند.

دکتر زندی با تاکید براینکه، دولت بایستی اجازه بدهد قیمت انرژی از جمله برق واقعی شود، افزود: متاسفانه سهم افراد برخوردار و ثروتمند از سوبسیدهایی فراوانی که درحال حاضر از سوی دولت دربخش انرژی به مردم ارائه می شود بسیار بیشتر از دهک های پایین جامعه است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: دهک های اول و دوم جامعه که شامل استپ های سه هستند شاید ماهانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان پول برق بپردازند و از یارانه پنهان دولت برخوردار می شوند، حال آنکه اگر قیمت واقعی شود و پول برق این گروه ۵۰۰ هزار تومان شود از سوبسید حداقل ۴۵۰ هزارتومانی مستقیم می توانند بهره مند شوند.

زندی افزود: این درحالی است که فاکتور برق دهک های بالای جامعه حدود ۳۰۰ هزار تومان است و بدین شکل شخص پولدار و برخوردار حداقل ۸ برابر یک کارگر ساده سوبسید می گیرد و این یعنی بخش اعظم سوبسید نهفته به پولدارها داده می شود.

تراز درآمدی دولت در بخش انرژی منفی استدکتر زندی در ادامه با تاکید براینکه، بلاخره دولت باید روزی مشکل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی آنهم بصورت یکسان به همه افراد جامعه را اصلاح کند، افزود: واقعاً بنده نمی دانم در هدفمندی یارانه ها چرا ماهی ۴۵ هزار تومان به همه مردم پول می دهند در صورتیکه دولت در بخش انرژی فاقد اضافه درآمد است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که در بخش انرژی نیز از سوی دولت با وجود تراز درآمدی منفی به بخش های مختلف مردم سوبسید انرژی پرداخت می شود، این برای زمانی است که دلار یکهزار تومان بوده است و می خواستند قیمت انرژی را گران کنند لذا گفته شد ما به تفاوت آنرا نقدی به مردم دهدد، حال آنکه دلار امروز قیمت به بالای ۱۴ هزارتومان افزایش یافته است.

ضرورت ایجاد یک نهاد متمرکز حمایتی برای شناسایی دهک های پایین جامعهاین استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که دولت چگونه بایستی از اقشار آسیب پذیر جامعه در برابر فشار افزایش هزینه حامل های انرژی حمایت کند، ضمن تاکید بر حذف سوبسید و یارانه پنهان و نهفته، اظهارکرد: دولت بایستی یک مرکز حمایتی متمرکز ایجاد و همه خانوارهای کم برخوردار و دهک های پایین جامعه دارایی ها و درآمدها و بالطبع نیازهای خود را بصورت مشخص به منظور دریافت سوبسید به این مرکز اعلام کنند.

زندی می گوید: یک صاحبخانه و استاد دانشگاه که از درآمد مناسب برخوردارند به طور حتم نمی توانند برای دریافت یارانه انرژی دراین مرکز ثبت نام کنند، حال یک مستاجر بیکار که حقوق نمی گیرد می رود پرونده تشکیل می دهد و درآمد ونیازهای خود را به این مرکز اعلام می کند.

وی ادامه داد: دولت نیز می آید از محل صندوق درآمدی مالیاتی که از محل افزایش قیمت انرژی بدست آورده به اقشار کم درآمد یارانه می دهد، در فرانسه این الگو وجود دارد، به طوریکه بخشی از درآمد خانوارهای پردرآمد و برخوردار در صندوق جمع آوری شده و به کسانی که درآمد شان از یک حدی پایین تر است پرداخت می کنند، بعنوان مثال ۷۰ درصد پول کرایه خانه خانوارهای کم برخوردار را پرداخت می کنند یا هنگام بچه دارشدن حدود هزار یورو از دولت دریافت می کنند.

مدیر گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته دولت با خانواده ای کمیته امدادی برخورد نمی کند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

دلایل کندی حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

چهار منفعت صنعت تجدید پذیر با رویکرد جهانی

وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

ثابت ماندن رشد تجدیدپذیرها موج هایی از نگرانی تولید کرده است

جایگزین خورشیدی برای چراغ نفتی در نپال

توسعه اشتغال در کشور با استفاده از استارتاپ‌ها

افزایش سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها در آسیا و استفاده از ربات‌ها برای تعمیر نیروگاه‌های بادی

https://zistonline.com/vdcefo8v.jh87zi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما