تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80915
زیست آنلاین: تحقیقات جدید نشان می دهد که در حال حاضر،تغییرات آب و هوایی، باعث تغییرات قابل توجهی در عملکرد ۱۰ محصول برتر جهان می شود، تولید محصولات کلیدی را تحت تاثیر بسیار قرار داده و تنش های بی شماری ایجاد می کند.
تغییرات آب و هوایی بر تولید جهانی مواد غذایی تاثیر می گذارد 
به گزارش زیست آنلاین، ۱۰ محصول برتر دنیا، از جمله جو، ذرت، روغن نخل ، کلزا، برنج، سورگوم، سویا، نشاسته، نیشکر و گندم - ۸۳ درصد از کل کالری تولید شده در زمین های کشاورزی را به خود اختصاص داده است. اما بر اساس پیش بینی های محققان، در آینده شرایط آب و هوایی متغیر خواهد بود و این تغییر می تواند اثرات بسزایی در تولید این محصولات داشته باشد.
 
مطالعه دانشگاهی انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کپنهاگ که در PLOS ONE، منتشر گشته است، از داده های آب و هوا استفاده کرد و تغییرات ایجاد شده در محصولات را برای ارزیابی تاثیر بالقوه تغییرات اقلیمی مورد بررسی قرار داد.
محققان دریافتند که، تغییرات آب و هوایی مشاهده شده باعث تغییرات قابل توجهی در عملکرد ۱۰ محصول برتر جهان می شود که شامل کاهش ۱۳.۴ درصدی روغن نخل و ۳.۵ درصدی سویا است و به طور متوسط عملکرد این ۱۰ محصول حدود یک درصد کاهش می یابد.
بر اساس گزارشات اخیر، اثرات تغییرات آب و هوایی بر تولید جهانی مواد غذایی در اروپا، جنوب آفریقا و استرالیا منفی بوده است، البته لازم به ذکر است، در مقابل، تغییرات اخیر آب و هوا باعث افزایش تولیدات خاصی از محصولات در برخی مناطق در غرب و میانه ایالات متحده شده است، این تغییرات در آمریکای لاتین نیز، مثبت بوده است و در آسیا، شمال و مرکز آمریکا به همراه نوسانات بسیار بوده است.
در حال حاضر، نیمی از کشورها از نظر تولید مواد غذایی ناامن هستند و تولید محصولات زراعی  حتی در بعضی از کشورهای ثروتمند صنعتی در اروپای غربی نیز در حال کاهش می باشد.
دیپاک ری از مؤسسۀ محیط زیست دانشگاه مینه سوتا می گوید: "پایگاه های داده های آمار جهانی محصولات با وضوح بالا برای کمک به بررسی تغییرات محصولات استفاده شده است" این داده ها نشان می دهد، چگونه تولید محصولات جهانی در طول زمان تغییر می کند.

تغییرات آب و هوایی بر تولید جهانی مواد غذایی تاثیر می گذارد


داده ها بیشتر حاکی از آن بود که بیشتر کشور های فقیر با تغییرات منفی بیشتر روبه رو شده و کشور های ثروتمند و غنی از نظر تولیدات، نیز برد بیشتری داشتند. اما واقعیتی که به طور کلی می توان از این این یافته ها دریافت این است که مناطق جغرافیایی و محصولات بیشتری در جهان در معرض خطر هستند، و  برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار U.N و پایان دادن به گرسنگی و محدود کردن اثرات تغییرات آب و هوایی نیازمند آن هستیم که گام های هوشمندانه و مهمی در این راستا برداریم.
"اسنیج دانو چاتتری" از دانشکده آمار دانشگاه مینه سوتا می گوید، مدل سازی دقیق آماری و اطلاعاتی مهم برای درک وابستگی ها و اثرات کوچک و بزرگ اقلیمی، بسیار مهم است. 
لازم به ذکر است، داده های سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل، بانک جهانی و بروکینگز در ارزیابی امنیت غذایی جهانی استفاده شده است، "پژوهش ها نشان می دهد که تغییر همواره رو به افزایش است و پیامدهای زیادی برای شرکت های بزرگ مواد غذایی، معامله گران کالا و کشورهایی دارد که در این زمینه فعالیت می کنند و همچنین برای شهروندان در سراسر جهان نیز چاش برانگیز خواهد بود./ منبع: phys

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

راه اندازی مرکز تحقیقاتی حل مشکلات تغییرات اقلیمینابرابری اقتصادی ناشی از گرمایشبزرگترین سرمایه گذار جهان متهم به سهیم بودن در بحران آب و هواییاعلام نخستین وضعیت اضطراری اقلیمیِ جهان در انگلیسرویکرد سودآور برای از بین بردن متان جوجدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران۲ راهکار برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ایتغییر اقلیم جدی ترین تهدید منافع ملی استرالیاآیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟ https://zistonline.com/vdccpoq4.2bqxs8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما