تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80903
همزمان با افزایش دما در نقاط مختلف کشور و استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی، پیک مصرف برق نیز روند صعودی به خود گرفته و از مرز ۴۷ هزار مگاوات گذشت. اوج مصرف برق کشور در ساعت ۱۴:۲۸ دقیقه روز گذشته به ۴۷ هزار و ۴۳۹ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با پیک مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵۰۰ مگاوات افزایش یافته است. اگر شهروندان در زمان اوج مصرف برق، از روشن کردن وسایل برقی پرمصرف خودداری کنند.
افزایش پیک مصرف برق و راهکاری برای کاهش هزینه های آن
به گزارش زیست آنلاین، نمودار مصرف برق در کشور در حالی پیش از آغاز فصل تابستان روند صعودی به خود گرفته است که وزیر نیرو در آخرین اظهار نظر خود در مورد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در تابستان پیش‌رو اعلام کرد اگر مردم مصرف صحیح داشته باشند هیچ نوع خاموشی نخواهیم داشت.

همزمان با افزایش دما در نقاط مختلف کشور و استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی، پیک مصرف برق نیز روند صعودی به خود گرفته و از مرز ۴۷ هزار مگاوات گذشت. اوج مصرف برق کشور در ساعت ۱۴:۲۸ دقیقه روز گذشته به ۴۷ هزار و ۴۳۹ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با پیک مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

طبق آمار شرکت مدیریت شبکه برق ایران پیک مصرف برق کشور روز گذشته کل مبادلات برق کشور در زمان پیک حدود ۱۳۴۴ مگاوات بوده است که از این میزان ۱۲۶۶ مگاوات مربوط به صادرات و ۷۸ مگاوات مربوط به واردات برق بوده است. همچنین در روز گذشته میزان ذخیره نیروگاه‌ها به ۴۳۸۶ مگاوات و مصرف برق صنایع نیز به ۴۴۹۷ مگاوات رسیده بود.

روند رو به رشد مصرف برق در کشور در حالی ادامه دارد که وزیر نیرو درباره این‌که آیا امسال با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده مواجه خواهیم شد یا خیر؟ اظهار کرد: این سوالی است که باید از هم‌وطنان و مصرف‌کنندگان پرسید. رضا اردکانیان در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی که دو روز گذشته برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا امسال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده خواهیم داشت یا خیر؟ اظهار کرد: این سوالی است که من باید از هموطنان عزیز مصرف‌کننده بپرسم که آیا قرار است کماکان مصرف صحیح داشته باشیم و چنانچه پاسخ مثبت بشنوم، می‌توانم اعلام کنم هیچ نوع خاموشی نخواهیم داشت.

افزایش مصرف برقچه کنیم تا پول برق کمتری پرداخت کنیم؟مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق البرز گفت: شهروندان در زمان اوج مصرف برق، از روشن کردن وسایل برقی پرمصرف خودداری کنند.

بهنام بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: وضعیت مصرف برق در کنتورهای هوشمند به سه زمان میان بار، اوج و کم بار تقسیم بندی می‌شود که ساعت میان بار آن از هفت صبح تا هفت عصر، اوج، هفت عصر تا ۱۱ شب و کم بار نیز از ۱۱ شب تا هفت صبح در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: کنتورهای هوشمند در محاسبه هزینه برق مصرفی هر سه زمان را به صورت خودکار لحاظ می‌کنند و اگر مشترکی در زمان اوج مصرف، وسایل برقی بیشتری روشن کرده و مصرف زیادی داشته باشد، باید پول برق بیشتری بپردازد.

این مسئول توضیح داد: مشترکین دارای کنتور هوشمند برای اینکه پول برق کمتری بپردازند بهتر است وسایل برقی پرمصرف خود را در زمان کم باری و میان باری مصرف روشن کنند.

وی اظهار کرد: عدم استفاده از وسایل پرمصرف علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی به نفع مشترکین است، باعث صرفه‌جویی در مصرف برق شده و از قطعی برق در روزهای گرم سال جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرز با اشاره به مشکل روشنایی برخی از پارک‌های کرج گفت: استانداردسازی وضعیت روشنایی پارک‌ها به عهده شهرداری است و شرکت توزیع نیروی برق استان در این زمینه دخالتی ندارد ولی شهروندان گزارش‌های خود در این زمینه را می‌توانند با ۱۳۷ در میان بگذارند تا اقدامات لازم برای اصلاح وضع موجود صورت بگیرد.

بیات همچنین با اشاره به تقاضای برخی از ایستگاه‌های صلواتی سطح شهر برای دریافت برق موقت گفت: در ماه مبارک رمضان شاهد برپایی ایستگاه‌های صلواتی در گوشه و کنار شهر هستیم و صاحبان این ایستگاه‌ها برای گرفتن برق باید با سامانه ۱۲۱ تماس بگیرند تا در اسرع وقت اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

 هیچ خاموشی در تابستان ۹۸ اعمال نمی ‌شود

صرفه جویی در مصرف آب و برق به سود دولت و مردم است

تأملی کوتاه بر آینده الگوهای مصرف را تغییر خواهد داد

مصرف برق ایران در آستانه انفجار

راهکار ساده برای کاهش مصرف برق با تنها یک لامپ!

 

https://zistonline.com/vdcjtheo.uqeyyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما