تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80898

ضرورت رونق سبک های متفاوت سفر در ایران

شهاب مالمیر، کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری
زیست آنلاین: با توجه به شرایط فعلی لازم است که در ایران سبک های متفاوت سفر رونق بگیرد، شاید اکنون زمان آن فرارسیده که ایرانیان مقاصد سفر خود را دگرگون کرده و گردشگری را در ابعاد بزرگتری ببینند به این صورت دیگر مقصدی تکراری برای سفر در ایران وجود نخواهد داشت.
ضرورت رونق سبک های متفاوت سفر در ایران
به گزارش زیست آنلاین، اگرچه بازار گردشگری ایران در نوروز ۹۸ دچار رکود شد، اما به گفته کارشناسان حوزه گردشگری، ایرانگردی امسال بیش از هر زمان دیگری رونق پیدا کرده و سفرهای خارجی به نسب گذشته کاهش پیدا کرده است. بنابراین می توان از این فرصت استفاده نمود و در این خصوص فرهنگسازی کرد تا سبک های متفاوت سفر آموزش داده شود و گردشگری رونق بگیرد.

ظاهرا شرایط کاری آژانس‌ها، امسال نسبت به سال های گذشته متفاوت تر بوده و افت داشته است. سیل امسال و مخاطرات طبیعی شرایط ویژه ای در کشور برقرار کرد که وضعیت بازار سفر و گردشگری را دگرگون نمود.

افزایش تورهای ایرانگردی موضوعی که تا حدی با آن درگیر بودیم این بود که تورهای ایرانگردی حتی پیش از نوروز ۹۸ بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. البته این تورها نیز به دلیل اتفاقاتی همچون سیل دستخوش تغییراتی شد. با این حال به نظر می رسد که اقبال تورهای ایرانگردی اخیرا بیشتر شده است. دلیل این اتفاق را لزوما نباید به افزایش نرخ ارز و تحریم ها مرتبط دانست (و البته بی تاثیر هم نبوده)، اما روی آوردن به تورهای داخلی دلایل دیگری هم دارد، زیرا ما به عنوان کسانی که در این حوزه فعالیت می کنیم شاهدیم که همچنان تقاضا برای سفرهای خارجی وجود دارد.

توریست های حرفه ای شیوه صحیح گردشگری را آموزش می دهند اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری در حال رقم خوردن است و بخش خصوصی فعالیت های خوبی در زمینه گردشگری داخلی و ایرانگردی داشته است. افراد مشخصی که به عنوان توریست های حرفه ای از طریق رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می کنند، فعالیت های مفیدی انجام می دهند که تاثیرگذاری بسیار خوبی دارد.

یکی از مزیت های این موضوع این است که مردم بیشتر با ایرانگردی، ناشناخته ها و جاذبه های گردشگری ایران و ضرورت آن آشنا می شوند. از این بابت بسیار خوشحال هستیم که فرهنگ سازی خوبی در حال شکل گیری هست و ما در کار خود مصمم هستیم که در این زمینه فعالیت داشته باشیم.

اصفهان نصف جهان عوامل مستقیم و غیر مستقیم رونق گرفتن ایرانگردی اطلاع رسانی توریست های حرفه ای در ایران به طور مستقیم به صنعت گردشگری ایران کمک می کند، اما عوامل دیگری هم وجود دارد که به صورت غیر مستقیم عرصه را برای بهبود فضای گردشگری در ایران مهیا می کند. یکی از عوامل، وضعیت اقتصادی امروز مردم است که موجب شده گردشگری به کالای لوکس سبد مصرفی خانواده ها تبدیل شود و در مراحل آخر قرار بگیرد یا شکل آن تغییر کند. از آنجایی که سفر یک نیاز است و جزو ضروریات زندگی هر فردی محسوب می شود، به همین خاطر مردم در این شرایط حاد اقتصادی ترجیح می دهند به دنبال سفرهای ارزان قیمت تر و به صرفه تر بروند، بنابراین تعداد سفرهای خارجی تا حدودی کاهش می یابد و مردم بیشتر به ایرانگردی روی می آورند. در این میان اگر این سفرها به سمت سفرهای گروهی و هدفمند برود و گردشگری به شیوه درست هدایت شود طبیعتا بحث اقتصادی آن برای خانواده ها حل می شود و قطعا مقرون به صرفه تر خواهد بود. از سوی دیگر گردشگری ایران رونقی دوچندان پیدا خواهد کرد.

تمرکز روی گردشگری و گردشگرپذیری تمرکز ما بیشتر در زمینه گردشگری داخلی است و هدف ما این است که به صنعت گردشگری ایران کمک کنیم و قدم مثبتی در این زمینه برداریم. در این باره باید که سبک و سیاق سفرها و ذائقه سفر را تغییر دهیم و به سمت مثبت شدن پیش ببریم و اشکالات آن را برطرف کنیم. فرهنگ سازی در این زمینه بسیار لازم است. اینکه بتوانیم از یک سو گردشگران را آموزش دهیم و فرهنگ گردشگری را توسعه دهیم و از سوی دیگر به آموزش گردشگرپذیری بپردازیم، نکته بسیار مهمی است. هم گردشگر و هم میزبانان (ساکنان مناطق، بومیان) باید آموزش ببینید و آن را به خوبی به کار بندند.

باید به سمتی برویم که گردشگری جز مسائل روزمره مردم در هر کجای کشور محسوب شود. هر شخصی حتی در یک روستا یا شهری دورافتاده که جاذبه گردشگری دارد، باید بپذیرد که می تواند به اقتصاد خانواده، اقتصاد روستا و حتی کشور کمک کند و زندگی خود را به گردشگری گره بزند. این افراد با فرهنگ سازی درست می توانند به بهترین نحو پذیرش گردشگر را انجام دهد که هم منافع خود و هم گردشگران را تامین می کند. ما به دنبال رقم خوردن این اتفاقات مثبت هستیم.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

گردشگری واردات را کاهش می دهد

فرصت سرمایه گذاری در اکوتوریسم 

بومگردی; آیا می‌توان از زمین محافظت کرد

تلاش برای بازگرداندن رونق گردشگری به استان لرستان

احداث زیرساخت های گردشگری در دریاچه گهر دورود و برپایی بازارچه های صنایع دستی در روستاهای گردشگرپذیر

آشنایی با فرهنگ لرستان از طریق موزه قلعه فلک الافلاک + تصاویری از آن

https://zistonline.com/vdcc44q4.2bqxo8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما