تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 80866
زیست آنلاین: بر طبق یک مطالعه جدید، با وجود موقعیت صخره های مرجانی در آبهای مواجه با کمبود مواد مغذی، موجودات کوچکی که ماهی های صخره ای "cryptobenthic" نامیده می شوند، توسط صخره های مرجانی حمایت می شوند، دانشمندان مدت ها تلاش کرده اند تا درک کنند که چگونه صخره های مرجانی از زندگی ماهی های کوچک حمایت می کنند.
حمایت صخره های مرجانی از زندگی ماهی های کوچک
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان مدت ها تلاش کرده اند تا درک کنند که چگونه صخره های مرجانی با وجود موقعیت خود در شرایط کمبود مواد مغذی، از فراوانی و زندگی این ماهی ها حمایت می کنند.

طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در ۲۳ ماه مه در مجله Science، بر روی موجودات کوچک و عمدتا ساکن در زیرزمینی به نام ماهی های دریایی cryptobenthic، نشان می دهد که این ماهی ها نیز نقش مهمی در صخره های مرجانی ایفا می کنند و تقریبا ۶۰ درصد مواد غذای ماهی مورد نیاز صخره های مرجانی را تامین می کنند.

سیمون برندل، مدیر سابق شبکه سانتریفیوژهای دریایی Tennenbaum و در حال حاضر همکار تحقیقاتی سیمون فریزر، گفت: "دانشمندان در طول قرن ها بر روی صخره های مرجانی تاکید کرده اند که چگونه چنین اکوسیستم های متنوع می توانند بر روی تنوع زیستی دریایی موثر باشند.

"این قابل توجه است که این ماهی ها، که تقریبا به طور جهانی نادیده گرفته می شوند، در واقع به عنوان سنگ بنای جوامع صخره های مرجانی دریایی عمل می کنند."

ماهی های دریایی Cryptobenthic، مانند گوبی ها، بلنی ها یا ماهی های دریایی، کوچکترین مهره داران دریایی هستند. اگر چه اندازه آنها متفاوت است، cryptobenthics ها هرگز به ۱ اینچ هم نمی رسند و تقریبا هیچ وزنی ندارند. دیگر ساکنان مرجانی این ماهی ها را طی چند هفته اول متولد شدن آن ها و در مقادیر زیاد،  می خورند.

محققان این پارادوکس را با مطالعه لارو ماهی های صخره ای حل کرده اند. در حالی که لارو اکثر این گونه ماهی در حالی به اقیانوس باز می رسند، که تنها چند نفر از آنها زنده ماندند، براندل و تیم او دریافتند که به نظر می رسد بیشتر لاروهای Cryptobenthic، نزدیک به صخره های مرجانی، بازماندگان بیشتری را در میان نوزادان خود می گذارند. در حقیقت آن ها در میان شکاف های این صخره ها پنهان شده و حیات خود را حفظ می کنند، این لاروها به سرعت جایگزین ماهیان بالغ روی صخره ها می شوند.

 لاروهای Cryptobenthic

کارول بالدوین، همکار در مطالعه و سرپرست ماهی ها در موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان گفت: باور نکردنی است که این ماهی ها به صخره های مرجانی بسیار کمک می کند.

دانشمندان استرالیا، کانادا، فرانسه و ایالات متحده به این تحقیق کمک کردند. این تیم، جمعیت cryptobenthics ها را در فرانسه و استرالیا مطالعه کردند و دهها سال از داده های مربوط به لارو ماهی های مرجانی استفاده کرده و مدل جمعیت را برای درک بهتر اینکه چگونه cryptobenthics به رژیم ساکنان مرجانی صخره ها کمک می کنند، مورد بررسی قرار دادند

این مطالعه در سال ۲۰۱۵ آغاز شد،  اما این ماهی های کوچک امروزه نسبت به گذشته بسیار مهم هستند. همانطور که صخره های مرجانی به شدت در حال کاهش هستند و در معرض سفیدشدن قرار گرفتند،، جوامع ماهی و افراد وابسته به آن ها نیز ممکن است در معرض خطر باشند. محققان امیدوارند که تنوع وسیع کریپتوبتنیکها و شیوه منحصر به فرد آنها بتوانند پایه های انعطاف پذیری برای صخره های مرجانی را ایجاد کنند./ منبع: sciencedaily

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

توافق پاریس برای جلوگیری از پدیده سفید شدگی مرجان ها کافی نیست

مرجان های آزمایشگاهی/ راه نجات تغییر اقلیم

سفید شدن صخره های مرجانی موجب کاهش ۸۹٪در تولید مرجان های جدید می شود

https://zistonline.com/vdch-6n6.23nv-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما