تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80849
بسیاری از شرکت‌های اروپاییِ فعال در تولید محصولات شیمیایی، مقررات مربوط به تولید محصولات ایمن را نادیده گرفته‌اند و این شرکت‌ها با هدف افزایش سطح تولیدات خود، از مقررات اروپایی سرپیچی کرده و از میلیون‌ها تن مواد شیمیایی غیرمجاز استفاده کرده‌اند.
اکثر محصولات شیمیایی اروپا سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد
به گزارش زیست آنلاین، بسیاری از شرکت‌های اروپاییِ فعال در تولید محصولات شیمیایی، مقررات مربوط به تولید محصولات ایمن را نادیده گرفته‌اند و در میان این شرکت‌ها، نام برندهای شناخته شده‌ای همچون بایر، میشلن، اندسا، مرک، داو کمیکال و اورئال که در صنایع داروسازی، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و تولید لاستیک فعالند، دیده می‌شود.

این شرکت‌ها با هدف افزایش سطح تولیدات خود، از مقررات اروپایی سرپیچی کرده و از میلیون‌ها تن مواد شیمیایی غیرمجاز استفاده کرده‌اند.

بنا بر اعلام بیورن هانسن، مدیر آژانس اروپایی محصولات شیمیایی (ECHA) از مجموع ۷۰۰ محصول شیمیایی تولید شده در سراسر اروپا که از سوی این آژانس بررسی شده‌اند، بیش از دو سوم آنها سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازند و تهدیدی برای محیط زیست این قاره محسوب می‌شوند.

به گفتۀ این آژانس دست‌کم ۶۵۴ شرکت در سراسر اروپا مقررات موسوم به REACH (در موضوع ثبت، ارزیابی، صدور مجوز و محدودیتهای استفاده از مواد شیمیایی) را که رعایت آنها برای محافظت از سلامت انسان‌ها و محیط زیست لازم است، نادیده گرفته‌اند.

به این ترتیب ۷۱ درصد از محصولات شیمیایی تولید شده در این قاره در حالی روانه بازارها شده‌اند که یا نقصی در روند آزمایش و تست‌های آنها قبل از ورود به بازار وجود داشته و یا نقص در ارائۀ اطلاعات دربارۀ خطرات احتمالی آنها دیده می‌شده است.

این اولین بار نیست که اخبار مربوط به تخلفات گستردۀ شرکت‌های تولیدکنندۀ محصولات شیمیایی در اروپا رسانه‌ای می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۱۴ میلادی مقامات آلمان در این باره زنگ خطر را به صدا درآورده بودند. آژانس اروپایی محصولات شیمیایی نیز در ماه نوامبر با ارائه گزارشی به پارلمان اروپا، دربارۀ این تخلفات گسترده و ناسازگاری این تولیدات با استانداردهای ایمنی اروپا هشدار داده بود.

اما این موضوع بار دیگر از آن رو توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است که روز سه‌شنبه موسسه خیریۀ آلمانی BUND که بزرگترین انجمن غیردولتی فعال در بخش محیط زیست این کشور محسوب می‌شود، اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد بر اساس تحقیقات دولت آلمان، از سال ۲۰۱۴ میلادی به اینسو ۹۴۰ محصول شیمیایی تولید شده است که در تولید آنها قوانین اروپایی REACH نادیده گرفته شده‌اند.

بر اساس گزارش جدید، شرکت‌های آلمانی در میان شرکت‌های متخلف اروپایی در این موضوع، در ردۀ اول قرار دارند و تا کنون تخلفات مربوط به ۱۶۹ شرکت به ثبت رسیده است.

پس از آلمان، به ترتیب شرکت‌های فعال در بریتانیا (۸۰ شرکت)، هلند (۶۸ شرکت)، فرانسه (۵۶ شرکت)، ایتالیا (۴۹ شرکت)، اسپانیا (۴۲ شرکت) و بلژیک (۳۸ شرکت) بیشترین تخلف را به ثبت رسانده‌اند.

آلودگی نفت روسیهدردسر پایان ناپذیر نفت آلوده برای روسیهاز ماه میلادی گذشته صادرات نفت روسیه به اروپا که از طریق خط لوله انجام می‌گیرد به دلیل آلودگی نفت به یک ماده شیمیایی خطرناک برای تجهیزات پالایشگاهی متوقف شده و با وجود تلاش‌های مسکو مشکلات پیرامون این بحران کم سابقه همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: امیدها به ازسرگیری سریع صادرات نفت روسیه از مسیر خط لوله دروژبا پس از اینکه برنامه‌های برای پاکسازی خط لوله از نفت کثیف به مانع خورد، رنگ باخت.

نفت آلوده از طریق خط لوله دروژبا که ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت – معادل یک درصد از تقاضای جهانی برای نفت – را دارد ارسال شده است. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است و در نتیجه این بحران، خرید نفت از سوی اروپا حداکثر ۱۰ درصد – معادل یک میلیون بشکه در روز – کاهش پیدا کرد و این مسئله ضربه مالی سنگینی به مسکو وارد کرده است. روسیه در نتیجه این بحران روزانه نیم میلیارد دلار درآمد نفتی را آن هم در شرایط تحریم‌های آمریکا و سال‌ها رشد اقتصادی راکد به شدت به این درآمد نیاز دارد، از دست می‌دهد.

جریان نفت از خط لوله دروژبا به دلیل سطح بالای آلودگی به کلرید ارگانیک که ماده شیمیایی مورد استفاده برای استخراج نفت سنگین است، متوقف مانده است. میزان زیاد این ماده در خطوط لوله نه تنها برای تجهیزات پالایشگاهی خطرناک است بلکه برای افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند و محیط زیست منطقه نیز مضر است و این ماده در دمای بالا گاز سمی تولید می‌کند که شبیه گاز مورد استفاده در جنگ جهانی اول است.

به گفته منابع آگاه، شرکت توتال قرار بود سهم عمده‌ای از این نفت آلوده را به پالایشگاه لیونای خود در آلمان منتقل کند و آن را رقیق و فرآوری کند. چنین طرحی اجازه می‌داد انتقال نفت پاک در این خط لوله از سر گرفته شود اما هفته گذشته پالایشگاه لیونا با اختلال عمده‌ای مواجه شد و ناچار شد به دلیل خرابی یکی از تجهیزاتش که ممکن است به دلیل پالایش نفت آلوده بوده باشد، فعالیت بسیاری از واحدهای خود را متوقف کند.

این اختلال که ممکن است حداقل به مدت یک هفته دیگر ادامه پیدا کند برنامه تخلیه نفت کثیف را از مسیر خود منحرف کرد. حدود ۸ تا ۹ میلیون بشکه نفت که ارزش آن در شرایط معمولی ۵۶۰ تا ۶۳۰ میلیون دلار بود، همچنان در این خط لوله مانده است.

یک منبع صنعتی آگاه گفت: این برنامه منحل شده و اکنون به یک پلان بی نیاز داریم اما در حال حاضر پلان بی وجود ندارد و وضعیت در بن بست قرار دارد.

بحران آلودگی نفتی بزرگترین اختلال عرضه پیش آمده برای نفت روسیه است. این کشور تنها یک بار یک اختلال عمده را تجربه کرد که سال ۲۰۰۷ در پی اختلاف قیمت با بلاروس روی داد و صادرات نفتش به مدت سه روز متوقف شد.

بلاروس نخستین کشوری بود که آلودگی نفت روسیه را اعلام کرد و هشدار داد این نفت ممکن است به تجهیزات پالایشگاهی آسیب وارد کند. این کشور در مسیر ترانزیت اصلی خط لوله دروژبا قرار گرفته است. پالایشگاه نفت موزیر بلاروس در کنار این خط لوله که به دو بخش تقسیم می‌شود، یک هاب مهم به شمار می‌رود. یکی از انشعابات این خط لوله به لهستان و آلمان و دیگری به اوکراین، مجارستان و اسلواکی می‌رود. بحران آلودگی نفت روسیه، روابط میان مسکو و مینسک را تیره کرده است. الکساندر لوشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرده هزینه خسارت ناشی از نفت آلوده‌ای که از خط لوله دروژبای روسیه دریافت شده، عظیم است و این کشور خواستار جبران خسارت از سوی مسکو است. دولت لهستان نیز اعلام کرده صادرکنندگان روسی باید بابت اشتباه خود برای صادرات نفت آلوده، خسارت مالی بدهند.

روسیه مکرراً وعده داده است که جریان نفت پاک به سوی بلاروس، لهستان و آلمان به زودی استارت زده می‌شود اما هنوز چنین اتفاقی روی نداده است و معامله گران می‌گویند حتی زمانی که جریان صادرات از مسیر خط لوله دروژبا از سر گرفته شود به معنای پایان بحران نیست.

خبرگزاری‌های روسیه در جدیدترین خبر به نقل از وزارت انرژی این کشور گزارش کرده‌اند که نفت پاک از طریق خط لوله دروژبا به سوی مرز مجارستان و اسلواکی در حرکت است و انتظار می‌رود ظرف یک هفته به ایستگاه‌های مترینگ برسد.

مقامات روسیه قرار است اواخر هفته جاری با شرکت‌های خط لوله اروپایی و خریداران نفت برای مذاکره پیرامون این بن بست دیدار کنند. یک منبع آگاه از مذاکرات به رویترز گفته است: یکی از پیشنهادات برای تخلیه نفت کثیف، معکوس کردن جریان خط لوله از لهستان، آلمان و بلاروس به سمت روسیه است تا این نفت در روسیه نگهداری و پاکسازی شود. اما این نفت به دفعات دست به دست شده و دولت روسیه مالیات و عوارض گمرکی را برای نفتی که از مرز عبور کرده، دریافت کرده است. در نتیجه تمامی این دریافتی‌ها باید پس داده شوند که اقدام کم سابقه‌ای برای دولت و صنعت نفت روسیه خواهد بود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آیا خبر نشت نفت در خوزستان صحت دارد؟ نفت کوره کم گوگرد محدودیت تردد دریایی برای ایران بحران آب در صنعت نفت و برخی راه کارهای مقابله با آن https://zistonline.com/vdci3vav.t1au52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما