تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80845
زیست آنلاین: هر ماه دانشمندان به اکتشافات جدیدی در خصوص علت و اثرات تغییرات اقلیمی پی می برند که درک ما را از علل و اثرات ناشی از آن بالاتر می برد. این تحقیق ما را با تصویری واضح تر از تهدیداتی که در پیش رو داریم روبرو می کند و بررسی می نماید اگر ما میزان انتشار را با سرعت بیشتری کاهش ندهیم، چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد.
نابرابری اقتصادی ناشی از گرمایش
به گزارش زیست آنلاین، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی باعث نابرابری اقتصادی می شود، دانشمندان دریافته اند که در دهه های اخیر، گرم شدن زمین، رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای فقیر را که در آب و هوای گرم تری قرار دارند به شکل چشمگیری کاهش می دهد، و در مقابل موجب افزایش رشد اقتصادی کشورهای ثروتمند در آب و هوای سردتر می شود.
نویسندگان دریافتند که نابرابری درآمد سرانه بین فقیرترین و ثروتمندترین کشورها ۲۵ درصد بزرگتر از آن است که در صورت عدم گرم شدن منشاء انسانی به وجود می آمد. البته لازم به ذکر است که این مطالعه به طور عمده بر روی تلفات متوسط بین سال های ۱۹۶۱ و ۲۰۱۰ متمرکز شده است.

آمار هشدار دهنده از بین رفتن جنگل ها داده های دیده بان جهانی جنگل نشان داد که ۱۲ میلیون هکتار پوشش درختان گرمسیری در سال ۲۰۱۸، در جهان به دلیل تغییرات اقلیمی از میان رفته اند، از دست دادن و کاهش این حجم از پوشش گیاهی و جنگلی ، پیامدهای قابل ملاحظه ای در کنترل جهانی میزان کربن، در میان دیگر اثرات دارد.

ناپدید شدن جنگل های ابر

ناپدید شدن جنگل های ابرمحققان اثرات زیست محیطی را بر روی جنگل های ابر کوهستان ها نیز بررسی کردند و دریافتند که تا ۸۰٪ از آنها در ۲۵ تا ۴۵ سال آینده خشک یا کم می شود. لازم به ذکر است در مکزیک، آمریکای مرکزی، کارائیب، آمریکای شمالی و بخش های جنوب شرقی برزیل، ۱۰۰٪ از جنگل های ابر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی قرار خواهند گرفت. جنگل های گرمسیری دارای برخی از بالاترین سطوح تنوع زیستی هستند و خدمات زیست محیطی غنی از قبیل ارائه آب و زیستگاه را فراهم می کنند و ناپدید شدن آن ها می تواند تاثیرات بسیار قابل توجهی در پی داشته باشد.

سفید شدن صخره های مرجانی سفید شدن یا تجزیه صخره های مرجانی تحت تاثیر گرمایش جهانی در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بی سابقه بوده است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که لارو های مرجانی به میزان ۸۹ درصد کاهش یافته است، که این اعداد و ارقام هشداری جدی برای محیط زیست دریاها محسوب می شوند.

گونه های دریایی حساس تر به گرم شدن

گونه های دریایی حساس تر به گرم شدن یک مطالعه نشان می دهد که گونه های دریایی، دارای حساسیت بالایی نسبت به گرم شدن زمین هستند. سرعت انقراض در گونه های دریایی دو برابر بیشتر از گونه های زمینی است.

جمعیت پنگوئن امپراتور در حال کاهش استمحققان "تقریبا تمام نارسایی های پرورش" را در طول سه سال گذشته در خصوص گونه پنگوئن امپراتور، واقع در هالی خلیج، ثبت کرده اند. نتایج حاصل نشان داد جمعیت این گونه از پرندگان، تحت تاثیر تغییرات اقلیمی به شدت در حال کاهش قرار دارد، به نحوی که می تواند انقراض این گونه خاص را در پی داشته باشد.

جمعیت پنگوئن امپراتور در حال کاهش است

مناطق مرده بیشتر می شوددانشمندان به روند تاریخی در آبراه های ایالات متحده نگاه کردند و دریافته اند بارش های سالانه و همچنین بارندگی و درجه حرارت به شدت و شکل بی نهایتی زیاد و کم می شود، این تغییرات موجب میشود در بعضی مناطق بارش های بسیار شدید و در بعضی دیگر خشکی طولانی مدتی حکم فرما باشد، لازم به ذکر است، بارش شدید می تواند روان آب کشاورزی را افزایش دهد و منجر به آلودگی بیشتر نیتروژن در آب شود.

اثرات افراطی همزمان  مطالعات در ایجاد حوادث افراطی نظیر خشکسالی و موج های گرمایی و یا بارش های طولانی مدت به صورت جداگانه انجام می شود. اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که با این حال، گاهی اوقات آنها  همان زمان رخ می دهد.
یک مطالعه با استفاده از تکنیک های جدید، شرایط آب و هوایی همزمان و شناسایی مناطق آسیب پذیر تولید گندم در جهان را مورد بررسی قرار داده است، نتایج نشان داده است که این محصول می تواند استرس گرمایی و خشکسالی را همزمان تجربه کند.
به طور خاص، آنها یک پیوند نزدیک بین خشکسالی و استرس گرما را در استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده کشف کرده و دریافتند که این دو عامل در سایر محصولات می توانند منجر به زیان های عملکرد تولید محصول  و ایجاد شوک های بازار شود.

ذوب شدن سریع تر قطب جنوب

ذوب شدن سریع تر قطب جنوبقفسه های یخی حدود یک سوم کل منطقه قطب جنوب را در بر می گیرد. در حال حاضر دانشمندان متوجه شده اند که بخشی از قفسه ها  که برای ثبات کلی قطب  بسیار مهم است ۱۰ برابر سریع تر از میانگین سایر قفسه ها ذوب می شوند.
از بین رفتن یخبندان قطب جنوب به  آهستگی رخ می دهد اما دانشمندان دریافته اند که در طولانی مدت - ۳۵۰ سال آینده - این مکانیزم عقب نشینی Glacier Thwaites، قطب جنوب را با حدود ۳۸ درصد کاهش مواجه می کند با این حال، glaciologists هشدار می دهند که عوامل متعددی وجود دارد که باعث تخریب یخ های قطب جنوب می شود.

افت یخبندان در گرینلند با توجه به اطلاعات موجود از ۲۶۰ یخچال در جدول یخچالهای گرینلند ، دانشمندان دریافته اند از سال ۱۹۷۲ تا سال ۲۰۱۸، ، افت یخ زدگی شش برابر شده است. آنها همچنین دریافته اند که از ۱۹۷۲، سطح آب دریاها  ۱۳.۷ میلی متر افزایش یافته است، و حدود نیمی از افزایش در طول هشت سال گذشته بوده است.

ذوب شدن قطب شمال هزینه خواهد داشت محققان دریافته اند که ذوب شدن فرسایشی قطب شمال و تغییرات در سطح آن ، ۶۷ تریلیون دلار زیان اقتصادی به وجود خواهد آورد حتی اگر تعهدات اقلیمی اجرا شود. محدود کردن دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد تا ۲ درجه سانتیگراد (۲.۷ تا ۳.۶ درجه فارنهایت) نیز باعث کاهش تلفات به ترتیب ۲۴.۸ تریلیون دلار و ۳۳.۸ تریلیون دلار می شود، که این ارقام خود نیز به تنهایی خارج از تصور است.

افزایش سطح دریا بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد

افزایش سطح دریا بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد محققان دریافته اند که افزایش سطح آب اقانوس ها، ناشی از ذوب شدن یخچال ها بیشتر از آن چیزی است که قبلا تخمین زده شده بود. افت یخ در یخچال ها در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است که این امر مستقیما سطح آب دریا ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بدین ترتیب می توان گفت، ذوب یخچال های طبیعی در برخی از مناطق کوهستانی این قرن را نابود می کنند.
مدل سازان دریافته اند که اگر جهان، دمای خود را ۱.۵ تا ۲ درجه سانتیگراد را محدود کند، در اواسط قرن، یخچال ها حدود نیمی از یخ های خود را از دست می دهند و اگر انتشار گازهای گلخانه ای ادامه پیدا کند، یخچال های طبیعی در این منطقه تا پایان قرن، ۹۴ درصد کاهش خواهند یافت.
محققان اثرات آب و هوایی را در ۱۹۰۰۰ یخچال های طبیعی در میراث جهانی مورد بررسی قرار داده و دریافتند که با ادامه روند پیش رو تا پایان قرن، ۳۳ تا ۶۰ درصد حجم یخ می تواند از بین برود.

غلظت دی اکسید کربن امروز بالاتر از 3 میلیون سال گذشته است

غلظت دی اکسید کربن امروز بالاتر از ۳ میلیون سال گذشته است دانشمندان اکنون ثابت کرده اند که غلظت دی اکسید کربن در طی ۳ میلیون سال گذشته بی سابقه بوده است. عدم محدودیت دمای جهانی به میزان کمتر از ۲ درجه سانتیگراد باعث می شود که " شرایط آب و هوایی در طول دوره ژئولوژی شناختی فعلی" بیش از حد دچار نوسان باشد.

گرما ممکن است بیشتر از حد انتظار باشد دانشمندان قبلا تصور می کردند که دو برابر شدن سطح دی اکسید کربن پیش از تولید صنعتی جهان باعث گرم شدن ۲-۴.۵ درجه سانتیگراد خواهد شد. با این حال، در گزارشات اخیر علمی آمده است که در آخرین مدل هایی که برای ارزیابی مجدد شورای بین المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) ایجاد شده است، غلظت دی اکسید کربن به ۵ درجه سانتیگراد خواهد رسید. اگر این تجزیه و تحلیل مقدماتی ثابت شود، اثرات اقلیمی برای افزایش غلظت دی اکسید کربن بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، خواهد بود./ منبع: cleantechnica

https://zistonline.com/vdcenv8v.jh87ei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما