تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80828
نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی گفت که اگر برای موضوع دپوی زباله در مازندران چاره اندیشی نشود این مشکل بدتر از بمب شیمیایی حلبچه خواهد بود. وزیر کشور گفت که روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود. به عقیده سید آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران هرچه ورودی پسماند به آرادکوه کاهش یابد، به سود محیط زیست شهر تهران است.
تولید روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند در کشور
به گزارش زیست آنلاین، ولی الله نانواکناری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان طرح سوال خود از وزیر کشور درباره دپوی زباله در نواحی شهری شهرستان‌های بابلسر و فریدون کنار و شهرهای استان مازندران گفت: بیش از یک دهه است که مازندران با مشکل دپوی زباله مواجه است و میلیون‌ها تن زباله در این منطقه رها شده است که شیرابه‌های آن وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود و صدمات ناشی از انباشت زباله سلامت هم‌وطنان مناطق ساحلی را تهدید می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه حجم انبوه زباله در استان‌های شمالی به معضل عظیم محیط زیستی تبدیل شده یادآور شد اگر در این زمینه چاره اندیشی نشود این مشکل از بمب شیمیایی حلبچه هم بدتر است. این پسماندها در ۲۷ نقطه مازندران وجود دارند، شیرابه‌های آن در رودخانه‌ها سرازیر می‌شود و تمام این حیوانات اهلی از همین آب‌ها استفاده می‌کنند.

زباله‌های شمال کشور از بمب شیمیایی حلبچه خطرناک‌تر استنانواکناری با بیان اینکه دپوی غیر اصولی زباله، آلودگی گسترده، خطرناک و غیر قابل جبرانی را برای محیط و منابع آب شرب و کشاورزی به دنبال دارد گفت: پسماند خانگی در مازندران ۳۱۵۰ تن است که ۱۴۵۰ تن آن روستایی و ۱۷۰۰ تن شهری است و ۹۰ درصد این پسماندها غیر اصولی و غیر بهداشتی دفن یا رهاسازی می‌شوند.

نانواکناری با بیان اینکه دپوی زباله در کنار رودخانه‌ها صورت می‌گیرد و این رودخانه‌ها به دریای خزر می‌ریزد، گفت: تمام این شیرابه‌ها در رودخانه‌ها جاری است و باعث شده گونه‌های گیاهی و دریایی از بین بروند، ضمن اینکه باعث انقراض ماهی‌های کپور و آزاد شده است و در آینده نزدیک هم موجب بیماری‌های واگیردار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دفن پسماند در شهرهای شمالی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ممنوع است، گفت: در عین حال اقدامی صورت نگرفته و شیرابه‌ها در حال نفوذ به منابع آبی و زیرزمینی است. در حال حاضر ۷۵۳ هزار شیرابه در جنگل‌های مازندران جای گرفته و فاصله دپوی زباله با ساحل تنها ۱۵۰ متن است.

وی با اشاره به اعتراض نمایندگان مازندران و گیلان نسبت به خطر نسل کشی در استان‌های شمالی هشدار داد و خواستار برگزاری نشست مشترک وزیر کشور، رئیس سازمان محیط زیست، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی و مجمع نمایندگان شمال کشور برای چاره اندیشی در این باره شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز مشکل دپوی زباله در شهرهای شمالی را موضوعی مهم توصیف کرد و گفت: وزارت کشور باید وقتی بگذارد و این معضل را حل کند. در حال حاضر هم شمال و هم جنوب کشور و هم سایر شهرها با این مشکل مواجه هستند و در قانون هم تاکید شده که این موضوع باید به سامان برسد.

دفع زباله از موضوعات مهم کشور استدفع زباله از موضوعات مهم ما در کل کشور استبه گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز سه شنبه به ارائه توضیحاتی درباره سوال ولی الله نانوا کناری نماینده بابلسر پرداخت مبنی بر این که با توجه به این که دپوی زباله در نواحی شهری شهرستانهای بابلسر و فریدون کنار و شهرهای استان مازندران را تهدید می‌کند چرا اقدامی علیرغم تذکرات مکرر به وزیر کشور و استان مازندران صورت نگرفته است؟

وی توضیح داد: دفع زباله از موضوعات مهم ما است ما در کل کشور با محموله زباله مواجهیم که آن را از موضوعات مهم زیست محیطی می‌دانیم برخی مناطق مثل استان‌های شمالی با محدودیت شرایط مواجه هستند که مشکلاتی برای آن استان‌ها ایجاد کرده است.

وی با بیان این که روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود گفت: قانون مدیریت پسماند در کشور وجود دارد که دستگاه‌های متعددی مسئولیت رسیدگی به حل موضوع پسماندها را دارند وزارت کشور هم مسئولیت داشته که آئین‌نامه‌های اجرایی آن را تعیین کرده است نظارت و مسئولیت بر حسن اجرای آن نیز بر عهده سازمان محیط زیست است ما در وزارت کشور با توجه به وظیفه خود برنامه‌های اجرایی را تدوین کرده‌ایم.

وزیر کشور با بیان این که برای بحث مدیریت پسماند کشور را به ۲۸۴ منطقه تقسیم کرده‌ایم گفت: ۱۱ واحد ماهیت بی هوازی، ۱۸۰ واحد ماهیت زباله خیزی، ۱۲۰ واحد ماهیت پردازش و ۲۶۴ واحد برای دفع پسماند پیش بینی شده است.

رحمانی فضلی مشارکت بخش خصوصی را یکی از اصلی ترین موضوعات در بحث مدیریت پسماند عنوان و خاطر نشان کرد: با توجه به حجم انبوه پسماند منابع دولتی برای مدیریت آنها پاسخگو نیست ضمن آن که مدیریت پسماند و دفع زباله از نظر اقتصادی توجیه دارد و باید با کمک مردم ورود بخش خصوصی به آن را عملیاتی کرد.

وزیر کشور اظهار کرد: دولت در مهر ۹۶ لایحه مدیریت پسماند را به مجلس ارائه کرد در آن برای ساماندهی پسماند با اولویت استان‌های ساحلی و کلان شهرها پیش بینی‌هایی شده بود اما هنوز این لایحه در دستور کار مجلس قرار نگرفته است با توجه به این که بارها رئیس مجلس بر این موضوع تاکید داشتند استمداد من از مجلس آن است که هر چه سریع‌تر لایحه مدیریت پسماند را در دستور کار مجلس قرار دهیم.

رحمانی فضلی با اشاره به چگونگی ورود بخش خصوصی برای مدیریت پسماند و دفع زباله گفت: سرمایه گذاران متعدد داخلی و خارجی بدون درخواست برای تشکیلات و ارز مایل به دفع زباله هستند آنها حتی فایناس نمی‌خواهند فقط دو شرط دارد اول این که روزانه دو هزار تن پسماند به آنها تحویل داده شود که این قابل اجرا است شرط دوم این است که برق با قیمت تمام شده و سود مناسب از آنها خریداری شود و مشکل در شرط دوم است.

وی توضیح داد ما برای حل این مشکل در دولت و کمیسیون کلان شهرها جلسات متعددی برگزار کردیم و اعلام کردیم که برای رفع این مشکل بخشی از پول را از شهرداری‌ها و بخشی را از مردم به عنوان جمع آوری زباله گرفته و بخشی در بودجه سنواتی لحاظ شود. این مشکل راه حل قانونی دارد که آن را در لایحه مدیریت پسماند لحاظ کردیم ولی هنوز مجلس آن را بررسی نکرده است.

وی ادامه داد: موضوع بحث دیگر کالاهای مخرب محیط زیست و عوارض آن است در سال ۹۷ برای آن در بودجه تا سقف ده هزار میلیارد ریال پیش بینی شد که آئین نامه آن در دولت به تصویب نرسید لذا این رقم اجرایی نشد در بودجه ۹۸ مجدداً همین روند پیش بینی شد که قرار است آئین نامه آن در دولت نوشته شود. به هر حال ما در سالهای ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۷ کمک‌هایی را در این باره داشتیم.

وزیر کشور درباره وضعیت مازندران گفت: در مازندران روزانه سه هزار تن پسماند تولید می‌شود و سالانه حدود ۵۸ میلیون نفر مسافر داریم مازندران را به هشت منطقه برای دفع پسماند تقسیم کردیم. دو واحد زباله سوز، ۵ واحد پردازش و بقیه برای دفع زباله است. اقدامات جدی را شروع کردیم ۴۱ درصد پروژه پیشرفت داشت و ۷۲۰ میلیارد پرداخت شد و ۶۰۰ میلیارد دیگر برای اتمام واحدها لازم است.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های خوب صورت گرفته در نوشهر شامل شهرها و روستاهای آن واحد زباله سوز ایجاد شده ۴۹۰ میلیارد هزینه شده و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

رحمانی فضلی در جمع بندی گفت: ما برای حل مشکل پسماند در کل کشور به ویژه مازندران تقاضای انجام دو کار داریم کار اول تعیین تکلیف لایحه مدیریت پسماند است تا با فعال کردن بخش خصوصی و دادن مابه التفاوت قیمت تمام شده برق با سود مناسب مشکل را حل کنیم همچنین پرداخت هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ برای کالاهای مخرب محیط زیست و عوارض آن انجام شود.

وزیر کشور در پایان با تاکید بر این که موضوع مدیریت پسماند از اهمیت زیادی برخوددار است به فیلم پخش شده در مجلس درباره وضعیت زباله و پسماند در استان مازندران اشاره و اظهار کرد: این تصاویر در کلان شهرها و شهرهای مختلف کشور هم وجود دارد اکنون شهرداری‌ها با مشکلات حاد مواجه هستند ولی هنوز لایحه مربوط به آنها تعیین تکلیف نشده است تا ۳۲۰۰ میلیارد به شهرداری‌ها داده شود.

کاهش ورودی پسماند به آرادکوه به نفع محیط زیست استکاهش ورودی پسماند به آرادکوه به سود محیط زیست شهر تهران استپنجاه و هفتمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری با حضور رئیس و مشاوران این کمیته روز گذشته در شهرداری منطقه ۱۳ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این جلسه که به منظور بررسی نتایج عملکردی اجرای طرح تجمیع پیمانکاران پسماند خشک و تر در منطقه ۱۳ اختصاص داشت، ابتدا شهردار و مسئولان منطقه ۱۳ و همچنین معاونان سازمان مدیریت پسماند به تشریح اقدامات انجام شده در قالب طرح تجمیع پیمانکاران پسماند خشک و تر پرداختند و کاهش هزینه‌های پیمانکاری، افزایش درآمدهای ناشی از جمع آوری پسماند، کاهش پسماند ارسال شده به مجتمع پسماند، افزایش تولید کمپوست و بازیافت تولید شده در منطقه و… را از جمله دستاوردها و موفقیت‌های اجرای این طرح در منطقه برشمردند.

در ادامه این نشست، مشاوران کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، سوالاتی را درخصوص چگونگی محاسبه هزینه‌ها و درآمدها، نحوه جمع آوری پسماندهای خشک و تر، ارائه خدمات آموزشی، چگونگی پایش اقدامات انجام شده، زمانبدی اقدامات انجام شده، رضایت سنجی از شهروندان، سنجش پیمانکاران و مسئله کتفی ها را مطرح کردند.

بعد از سوالات مشاوران کمیته محیط زیست و خدمات شهری و توضیحات مسئولان مربوطه، سید آرش حسینی میلانی به سقف زمانی شورای شهر برای پیشبرد برنامه‌های مربوط به حوزه پسماند اشاره کرد و گفت: در ابتدای فعالیت شورای پنجم، سازمان مدیریت پسماند برنامه‌هایی را درخصوص موضوع پسماند ارائه کرد که این برنامه‌ها در چارچوب زمان بندی پیشنهادی به حالت اجرایی درآمد.

وی با تاکید بر ضرورت نهایی شدن طرح جامع مدیریت پسماند اظهار داشت: با تاکید شورا، تدوین طرح جامع مدیریت پسماند از سال گذشته کلید خورد اما با توجه به ضرورت‌ها و مشکلات، ما نمی‌توانستیم اقدامات اصلاحی را تا چند سال آینده منوط به نهایی شدن طرح جامع مدیریت پسماند بکنیم و به همین خاطر، طرح تجمیع جمع آوری پسماند خشک و تر به عنوان طرحی پایلوت و برخی از اصلاحات دیگر در در چندین منطقه به اجرا درآمد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حرکت اصولی و پایدار برای شهر، اخذ بهای خدمات جمع آوری پسماند از شهروندان براساس اصل عدالت است، تصریح کرد: اخذ منصفانه بهای خدمات پسماند یکی از رویکردهای مدیریت پایدار شهری است اما شهرداری در زمینه وصول آن با مشکلاتی روبه رو است و از سوی دیگر، در شرایطی قرار داریم که شاهد افزایش ۳۶ درصدی هزینه‌های کارگری در سال جدید هستیم که موجب افزایش هزینه‌ها در حوزه خدمات شهری می‌شود.

حسینی میلانی ادامه داد: همچنین، با توجه به نوسانات ارزی شاهد افزایش ارزش پسماند خشک هستیم. مجموع این شرایط موجب شده است تا ما با مؤلفه‌ها و متغیرهایی روبه رو باشیم که باید درخصوص ارزشیابی طرح تجمیع مورد لحاظ قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هرچه ورودی پسماند به آرادکوه کاهش یابد، به سود محیط زیست شهر تهران است، خاطرنشان کرد: باید در چارچوب ارائه نتایج طرح تجمیع، روند ورودی پسماند به آرادکوه از مناطق پایلوت مشخص شود تا براساس مقایسه آماری با گذشته، منافع محیط زیستی طرح تجمیع روشن‌تر شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

 بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

پسماند طلای کثیف

تکامل رابطه انسان و زباله در گرو چیست

https://zistonline.com/vdcfccdc.w6dx0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما