تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80825
پاسخ مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز

واحد قیرسازی پالایشگاه تبریز آلایندگی ندارد

غلامرضا باقری دیزج، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز، در خصوص شائبه‌های که در زمینه آلایندگی واحد قیرسازی این شرکت مطرح شده است گفت: واحد قیرسازی پالایشگاه تبریز آلایندگی ندارد.
واحد قیرسازی پالایشگاه تبریز آلایندگی ندارد
 به گزارش زیست آنلاین، واحد قیرسازی پالایشگاه تبریز به هیچ عنوان آلایندگی ندارد و یکی از واحدهای تکمیلی این پالایشگاه نیز همسو با تکمیل زنجیره تامین،توزیع و محصولات راه‌اندازی شده است.

وی افزود:این واحد یکی از راهکارهای جایگزین برای مقابله با طرح‌های تحریمی بوده و با توجه به اینکه جایگزین تولید_نفت_کوره است، طرحی زیست محیطی نیز به شمار می‌آید.

به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، باقری دیزج گفت: این واحد با رعایت کامل اصول و قوانین و پس از انجام کنترل‌ها و بازدیدهای کارشناسی لازم مجوزهای قانونی را از مراجع ذی‌صلاح استانی و کشوری دریافت کرده و به هیچ عنوان آلایندگی ندارد و همه مطالب ارائه شده درباره آلایندگی این واحد غیرواقعی و غیرکارشناسی است.

باقری مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریزواکنش مدیرعامل در خصوص شائبه‌ها آلایندگی واحد قیرسازی پالایشگاه تبریز                    غلامرضا باقری دیزج، در خصوص شائبه‌های که در زمینه آلایندگی واحد قیرسازی این شرکت مطرح شده است،  اظهار داشت: واحد قیرسازی پالایشگاه تبریز به هیچ عنوان آلایندگی ندارد و یکی از واحدهای تکمیلی پالایشگاه می باشد که در راستای تکمیل زنجیره تامین، توزیع و محصولات راه اندازی شده است.

به گزارش روابط عمومی پالایشگاه تبریز، در عین حال این واحد یکی از راهکارهای جایگزین برای مقابله با طرحهای تحریمی است و با توجه به اینکه جایگزین تولید نفت کوره می باشد یک طرح زیست محیطی به حساب می‌آید.

وی گفت: این واحد با رعایت کامل اصول و قوانین و پس از انجام کنترل‌ها و بازدیدهای کارشناسی لازم مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح استانی و کشوری را اخذ و به هیچ عنوان آلایندگی ندارد و تمام مطالب ارائه شده در خصوص آلایندگی این واحد  غیرواقعی و غیرکارشناسی است.

باقری تاکید کرد: واحد قیر سازی پالایشگاه تبریز هم توجیه زیست محیطی و هم توجیه امنیتی و هم توجیه فنی و اقتصادی دارد.

وی اظهارداشت: باعث تاسف است که این همه فعالیت پالایشگاه با تولید چندین محصول استراتژیک و با ارزش افزوده، اعم از بنزین و گازوئیل یورو ۵ و سوخت هواپیمایی  که در این شرایط تحریم برای استان و کشور همچون تکیه گاهی برای ملت در مقابل تحریم‌های استکبار عمل کرده بدین گونه  متهم به آلایندگی شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: این شرکت طی دو سال متوالی موفق به  کسب رتبه اول زیست محیطی در میان پالایشگاه‌های کشورشده است که گواه بر اهتمام جدی و واقعی این شرکت در صیانت از محیط زیست و حرکت در مسیر توسعه پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت طبق چشم انداز ترسیمی "پیشرو پالایشگاه‌های خاورمیانه با اعتبار جهانی" و استراتژی خود " بهبود و توسعه پایدار کسب و کار با تاکید بر ارزش آفرینی و مسئولیتهای اجتماعی" فعالیت می‌کند.

باقری گفت: در راستای  صیانت از اعتبار و برند شرکت پرافتخار پالایش نفت تبریز آماده ارائه هرگونه گزارش مستند و بازدید هر مقام ذیصلاح از پالایشگاه در راستای حفظ حقوق اجتماعی و اقتصادی سهامداران هستیم.

پالایشگاه تبریزصیانت از محیط زیست در الویت است/ انجمن صنفی پالایشگاه‌ها، موفق در ایجاد اتحاددر حالی پالایشگاه تبریز به عنوان صنعت پیشرو در حفظ و صیانت از محیط زیست با اجرای ۱۵ طرح زیست محیطی گام بر می دارد که روغن پایه گروه دو برای اولین بار در کشور و در این پالایشگاه تولید شد.     

مدیرعامل پالایشگاه تبریز به بهره برداری از پروژهای بهبود کیفیت بنزین و گازوئیل پالایشگاه نفت تبریز اشاره کرد و گفت:

برای ارتقاء کیفیت بنزین پالایشگاه تبریز احداث واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک ضروری بود، لیکن بدلیل تحریمهای موجود، امکان خرید و نصب این واحد مقدور نشد. اما کارشناسان فنی شرکت خوشبختانه با طرحی ابتکاری، واحد قدیمی و بلا استفاده بنزین سازی را با تغییر نوع کاتالیست به ایزومریزاسیون نفتا تبدیل نمودند که در اثر این طرح در شرایط فعلی روزانه تا ۳.۵ میلیون لیتر بنزین منطبق با استاندارد یورو ۵ در این پالایشگاه تولید می شود.

وی در خصوص استاندارد گازوئیل نیز گفت: پالایشگاه تبریز با احداث واحد جدید گوگردزدایی از نفت گاز موفق شد کیفیت این محصول را به استاندارد Euro ۵ ارتقاء دهد و هم اینک واحد مذکور با ۷۰-۶۰ درصد ظرفیت طراحی قادر است روزانه تا ۳ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد مذکور تولید نماید، امید است با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز شاهد کارکرد واحد با ظرفیت کامل طراحی باشیم.

باقری دیزج با تاکید بر بهره گیری از تمام توان برای مقابله با تحریم های ظالمانه امریکا گفت: بهره برداری از طرح تولید بنزین یورو ۵ بدون نیاز به واحد ایزومریزاسیون نشان داد که تحریم ها موجب ایجاد خلاقیت در سازمان شده و حرکت روبه تعالی شرکت را متوقف نخواهد کرد، از طرفی دیگر  راه اندازی واحد جدید گوگردزدایی نفت گاز بدون نیاز به کارشناسان خارجی دلیل محکمی بر توانائیهای کارشناسان شرکت است.

وی در خصوص حفظ و صیانت از محیط زیست نیز تاکید کرد: این شرکت در راستای انطباق با استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه محیط زیست و نیز مسئولیت اجتماعی، با اجرای پروژه های عمده و سرمایه گذاری های کلان بالغ بر ۳۶۹ میلیون یورو ارزی و ۴۰۶ میلیارد ریال، عملکرد شاخص و چشمگیری داشته است. که اهم پروژه ها را می توان بدین گونه بیان نمود: با احداث واحد بنزین سازی جدید و تبدیل واحد بنزین سازی قدیم پالایشگاه با حرکت ابتکاری مهندسین داخلی شرکت به کاربری واحد ISOM  (واحد آیزومریزاسیون) توانسته کل محصول بنزین تولیدی را به استاندارد یورو  ۵ ارتقا دهد، با اجرای پروژه GHP قادر شده روزانه ۳-۲,۸ میلیون لیتر (معادل ۷۰-۶۰ درصد ظرفیت طراحی واحد ) گازوئیل پاک منطبق با استاندارد یورو ۵ ارائه نماید که با تکمیل زیرساختهای مورد نیاز و اجرای پروژه های مکمل نظیر پروژهای زیست محیطی استحصال گازهای انتهایی (TGT) و برج های خنک کننده جدید شاهد کارکرد واحد با ظرفیت کامل طراحی خواهیم بود.

از دیگر پروژه های مهم زیست محیطی می توان به اجراء و بهره برداری از واحد گرانولاسیون گوگرد به منظور تولید و عرضه گوگرد گرانولی جهت کاهش انتشار ریزگردها، اجرا و بهره برداری از پروژه بازیابی گازهای ارسالی به فلر (FGR) در سال ۹۵ در قالب کنوانسیون بین المللی CDM (ثبت شده در سازمان ملل بنام کشور جمهوری اسلامی ایران) ، اجرای پروژه بهینه¬سازی سیستم هوای فشرده و تولید و توزیع بخار پالایشگاه برای اولین بار در کشور توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO به عنوان Pilot در بین صنایع کشور و پروژه تفکیک لجنهای نفتی- بیولوژیکی و آهکی از مهمترین پروژه¬های زیست محیطی این شرکت می باشند. و بسیاری پروژهای دیگر در راستای اصلاح فرآیندهای تولید و انطباق با الزامات زیست محیطی که کسب رتبه اول زیست محیطی در میان پالایشگاه های کشور طی دو سال متوالی اعلام شده از سوی متولیان مجموعه ی وزارت نفت، گواه بر این مدعاست.

از سوی دیگر این شرکت در راستای اجرای بند ب ماده ۱۹۲ قانون توسعه پنجم مبنی بر نصب "سیستمهای پایش لحظه ای بر روی خروجی منابع ثابت" ، به عنوان یک شرکت پیشرو و فراتر از الزامات قانونی، نسبت به احداث و بهره برداری از مرکز پایش آنلاین اقدام نموده است.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز درباره طرح نوآورانه و ابتکاری تولید گرید جدید روغن پایه در پالایشگاه تبریز اینگونه پاسخ داد که:روغن پایه گروه دو برای اولین بار در کشور و پالایشگاه تبریز بصورت کاتالیستی از محصول جانبی  Iso offtest تولید و امکانات امتزاج روغن پایه تولیدی با مواد افزودنی در این پالایشگاه بمنظور تولید روغنهای بنزینی و دیزلی و... با آخرین فناوریهای روز فراهم گردیده و هرگونه فرمولاسیون قابل حصول میباشد که آزمایشگاه کنترل کیفی مجهز، پشتوانه محکمی بر آن خواهد بود.

باقری درباره اجرای مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای، زیست محیطی و زیرساختی در دست اجرای پالایشگاه نفت تبریز گفت: شرکت پالایش نفت تبریز در راستای کاهش و یا حذف کامل نفت کوره و تبدیل آن به محصولات کیفی سازگار با محیط زیست، اجرای طرح جامع ارتقاء کیفی محصولات خود را در برنامه دارد که این طرح، بزرگترین سرمایه گذاری در تاریخ پالایشگاه خواهد بود، امید است با تأمین سرمایه مورد نیاز بتوانیم پالایشگاه را به سطح پالایشگاه های روزآمد جهان ارتقاء ‌دهیم.

در پایان مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز پیرامون مزایای حضور این شرکت در انجمن صنفی پالایشگاهی گفت: پالایش نفت تبریز یک شرکت خصوصی است و منطقی به نظر می رسد که شرکت های خصوصی دارای انجمن صنفی باشند که بتوانند بصورت متحد و یکپارچه امور خود را پیگیری و به نتیجه برسانند. وی یکی دیگر از مزایای حضور در انجمن را جلوگیری از تکروی و اقدامات ناهماهنگ ابراز کرد و گفت: با عضویت در انجمن، همزمان با هماهنگی کامل با حاکمیت و در کنار هم و با تعامل ، خواسته ها و تقاضاهای خود را پیگیری می نماییم.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

انواع پایش محیط زیست کدامند

استراتژی کاهش  تولید کربن از منابع نوین در حال رشد است

پالایشگاه کرمانشاه تنها پالایشگاه سبز کشور

https://zistonline.com/vdccp4q4.2bqxi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما