تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80811
تنوع زیستی به تنوع و گوناگونی در موجودات زنده اطلاق می شود به طوریکه هرچند تنوع و گوناگونی یک اکوسیستم بیشتر باشد، آن اکوسیستم پایداری و تولید بیشتری خواهد داشت. روز ۲۲ مه همزمان با ۱ خرداد، روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است.
حفاظت از تنوع زیستی با روش های نوین
به گزارش زیست آنلاین، محیط زیست اهمیت و نقش بسیار موثر و بسزایی در زندگی روزمره اقتصادی و اجتماعی افرادداشته و در شرایط کنونی، یکی از نیازمندیهای زندگی بشری است. حفاظت از محیط زیست، سبب پایداری اکوسیستمها شده و بشر را به سمت توسعه پایدار کره زمین سوق می دهد. تنوع زیستی به تنوع و گوناگونی در موجودات زنده اطلاق می شود به طوریکه هرچند تنوع و گوناگونی یک اکوسیستم بیشتر باشد، آن اکوسیستم پایداری و تولید بیشتری خواهد داشت. حفاظت از تنوع زیستی گونه ها، سبب پایداری اکوسیستم و محیط زیست می گردد. بررسی ابعاد مختلف تنوع زیستی و ارزشهای اقتصادی و اجتماعی آن، در خصوص کاهش تنوع زیستی، عوامل تحدید کننده آن به این نتیجه رهنمون میشود که تنوع زیستی یکی از ابزرهای مهم توسعه پایدار در سطح ملی و جهانی است که نه تنها حفاظت و بلکه توسعه و گسترش آن امری ضروری به شمار میآید.

سی و هفتمین زنگ آموزش سازمان حفاظت محیط زیستبرنامه سی و هفتمین زنگ آموزش سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع روش های نوین حفاظت از تنوع زیستی اختصاص یافت که دوشنبه ( ۳۰ اردیبهشت ) ساعت ۹ در این سازمان برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، آرش یوسفی رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان این سازمان با اشاره به نامگذاری روز جهانی تنوع زیستی در ۲۲ مه همزمان با ۱ خرداد، گفت: با توجه به این که تنوع زیستی سرمایه ای عمومی و متعلق به همگان است، متاسفانه بشر با سوء رفتار در طبیعت، زمینه انقراض تنوع زیستی و نابودی زیستگاه ها را ایجاد کرده که مشکلات فراوانی برای ادامه حیات و بقا در زمین به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که به تازگی منتشر شده است، بشر تأثیر ویرانگری بر خشکی‌،‌ دریاها و هوا داشته و در حال حاضریک میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض قرار دارند.

یوسفی خاطرنشان کرد: طی نیم قرن گذشته،‌ جمعیت جهان دو برابر، اقتصاد جهانی چهار برابر و تجارت جهانی بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است و برای تولید غذا، پوشاک و تامین انرژی این جهان رو به رشد،‌ منابع طبیعی و حیات وحش با سرعتی سرسام آور در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان افزود: برای جلوگیری از خطر نابودی تنوع زیستی علاوه بر بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، ضروری است تا تک تک افراد جامعه در سبک زندگی، میزان هدر رفت منابع غذایی و انرژی بازنگری اساسی کنند.

وی گفت: در این برنامه آموزشی، باقر نظامی عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست، مبحث &#۳۹;روش های نوین حفاظت از تنوع زیستی&#۳۹; را تشریح می کند.
شرکت برای عموم در این برنامه از زنگ آموزش آزاد است.

اثرات تغییرات اقلیمی بر جوامع انسانی و تمدن ها، خشک شدن تالاب‌ها و ژینایی ( احیا ) رودخانه ها، درس های محیط زیستی زلزله‌ها و بررسی مسایل زیست محیطی دریای خزر و روش های نوین و هوشمند مدیریت پسماند در کلانشهرها برخی از موضوعات زنگ آموزشی سازمان محیط زیست بود که تاکنون برگزار شده است.

روز جهانی تنوع زیستیچند راهکار ساده برای حفظ تنوع زیستی۱. به هیچ عنوان به نوزادان حیوانات وحشی که در طبیعت مشاهده ميکنيد دست نزنيد !!!
چه جوجه پرندگان و چه توله های پستانداران به هیچ عنوان نیازی به کمک شما ندارند

مادر آنها در همان نزدیکی به دنبال غذاست
لطفا با جابه جایی، لمس یا هرگونه تماس با انها، نابودی و مرگشان را رقم نزنيد.

۲.به هیچ عنوان به خزندگان و دوزیستان که به تازگی درحال خروج از خواب زمستانی هستند دست نزنيد، لمس خزندگان وحشي بويژه مارها ميتواند منجر به ايجاد تعارض با آنها شود و سلامت آنها، شما و اطرافيانتان را به مخاطره مي اندازد.

۳. لانه هیچ جانوری را در طبیعت تخریب نکنيد و فاصله خود را با ورودي هاي لانه همواره حفظ کنيد ( دستتان را داخل لانه جانوران نکنيد ! )
با اینکار هم سلامت خود را به خطر میاندازید و هم امنیت را از حيات وحش منطقه سلب ميکنيد.

۴. به هیچ عنوان به هیچ حیوانی غذا ندهيد
تغذیه دستی منجر به نابودی اکوسیستم طبيعي و جمعيت هاي حيوانات مي شود.

۵. بوته ها و درختچه ها را نشکنید و از ریشه خارج نکنید،
خشکسالی های اخیر و برداشت غیراصولي و غيرقانوني از منابع آب کشور، صدمات جدي به پوشش گياهي تمام عرصه هاي طبيعي ايران وارد ساخته است و اين بحران؛ عرصه را بشدت بر حيات وحش ايران تنگ کرده است.

با جلوگیری از تخریب پوشش گیاهي منطقه، آسيب هاي بيشتري به حيات وحش وارد نکنيد.

۶. اگر به هر دلیلی در طبیعت آتش روشن میکنيد پس از استفاده، لطفا از خاموشي کامل عمق کانون آتش مطمئن شويد و سپس منطقه را ترک كنيد.
هرگونه آتش سوزی با عامل انسانی میتواند خسارت های جبران ناپذيري براي عرصه هاي طبيعي و حيات وحش به دنبال داشته باشد

۷. به هیچ عنوان هیچ حیوان خانگی را در طبيعت رهاسازي نکنيد !!!
گلدفیش ( ماهی قرمز )، لاکپشت گوش قرمز، پرندگان خانگی و .... هیچ جايگاهي در طبيعت ايران ندارند
ورود آنها به طبیعت ایران منجر به تبدیل شدنشان به گونه مهاجم و نابودی حيات وحش بومي کشور ميشود.

۸. به هیچ عنوان هیچ زباله ای از خود در طبیعت بجا نگذاريد
ویرانی های ناشی از حضور زباله هاي ما در طبيعت نيازي به توضيحات بيشتر ندارد!

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

کاهش بی‌سابقه جمعیت پستانداران جهان/ توقف بیمه پلنگ و یوزپلنگ/ تخریب زیستگاه خرسها خطرات زیست محیطی کاهش منابع دریایی  پلاستیک معضلی برای حفاظت از پرندگانمصرف پلاستیک محیط‌زیست را نابود می‌کندخطر انقراض حدود یک میلیون گونه گیاهی و جانوری  انقراض گونه ها پیش از شناسایی   

https://zistonline.com/vdchz6n6.23nvzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما