تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 80795
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، در چهارمین جلسه ستاد هماهنگی آموزش مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه در اکثر شهرهای بزرگ دنیا برای مدیریت پسماندهای شهری از زباله‌سوزها استفاده می‌کنند و رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای کلانشهر تهران و بخصوص شهرهای شمالی کشور استفاده از زباله‌سوزها به جای سیستم دفن زباله است.
مدیریت پسماند با استفاده از زباله‌سوزها
به گزارش زیست آنلاین، معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از اولویت‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آموزش همگانی در سال جاری را ساماندهی وضعیت مدیریت پسماند ذکر کرد.

اسکندر امیدی‌نیا در چهارمین جلسه ستاد هماهنگی آموزش مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری منطقه ۲ تهران با موضوع بررسی راهکارهای کاهش زباله و مخاطرات آن در معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: امروزه در اکثر شهرهای بزرگ دنیا برای مدیریت پسماندهای شهری از زباله‌سوزها استفاده می‌کنند و رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای کلانشهر تهران و بخصوص شهرهای شمالی کشور استفاده از دستگاه‌های زباله‌سوز به جای سیستم دفن زباله است.

وی یکی از اولویت‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آموزش همگانی در سال جاری را ساماندهی وضعیت مدیریت پسماند دانست و اظهارکرد: دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک مأمور تهیه مباحث و دیدگاه‌های تخصصی مدیریت پسماند و ارایه گزارش آن به عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - است و معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی در کنار بخش‌های تخصصی ذیربط می‌کوشد تا آموزش های عمومی را در زمینه پسماند به عموم مردم ارایه دهد.

سید ابوالقاسم موسوی - مشاور معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست - در ادامه جلسه با تأکید بر طرح‌های آموزشی سازمان برای کاهش و مدیریت زباله گفت: از اسفند ماه سال گذشته برنامه #دوباره_بی_زباله در استان‌های کشور به اجرا درآمده و مقرر شده است تا اداره کل حفاظت محیط زیست شهر تهران، منطقه ۲ شهرداری تهران را به عنوان پایگاه برگزاری این برنامه قرار دهد.

در ادامه این نشست آرش یوسفی - رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان - ضمن استقبال از پیشنهادهای شهرداری منطقه ۲ اظهارکرد: در نظر داریم منطقه ۲ تهران را به پایگاه شیوه‌های مدیریت صحیح پسماند شهری معرفی کنیم و آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را داریم.

وی با اشاره به طرح‌های سازمان حفاظت محیط زیست با عناوین #بی_زباله و #نه_به_پلاستیک گفت: پارک طبیعت پردیسان نیز به سبب شرایط مطلوب، پتانسیل‌های خوبی برای آموزش مدیریت صحیح پسماند دارا است و برنامه‌هایی برای آموزش شهروندان در این پارک در نظر گرفته‌ایم.

ژیلا مهدی آقایی - مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی - نیز ضمن پیشنهاد تبدیل شدن منطقه ۲ تهران به منطقه بی‌زباله از مشارکت و حضور فعالانه سمن‌ها و علاقه‌مندان محیط زیستی برای مدیریت پسماند خبر داد.

سید امیر ناصر هراتی - معاون خدمات شهری منطقه ۲ تهران - نیز در این نشست با اشاره به اقدامات شهرداری درخصوص جمع‌آوری و دفع پسماند گفت: اقدامات موثری در شهرداری منطقه ۲ تهران برای مدیریت پسماندها صورت پذیرفته که فراگیر کردن استفاده از نرم افزار زیست اپ، هوشمند سازی پسماند (سیستم RFID) همچنین استفاده از دستگاه‌های «آر وی ام» از مهمترین اقدامات است.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات به عمل آمده در شهرهای شمالی کشور بحران زباله در حال بلعیدن شهرها است و روش‌های دفن زباله در آن شهرها جوابگو نیست و باید از زباله‌سوزها استفاده کرد.

هراتی با اعلام آمادگی شهرداری منطقه ۲ تهران برای همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرداری منطقه ۲ تهران می‌تواند با تشکیل باشگاه مشتریان زیست‌محیطی برای آموزش شهروندان در میدان تره بار صادقیه با محوریت «نه به پلاستیک» و «از خودمان شروع کنیم» اقدامات عملی را به انجام برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، وی در پایان اظهارکرد: ظرفیت سرای محله‌ها، بوستان نهج‌البلاغه و آمفی تئاتر مجاور مرکز تفکیک زباله برای آموزش شهروندان نیز در اختیار آموزش شهروندان برای توسعه فرهنگ مدیریت پسماندهای شهری خواهد بود.

نفوذ زباله های پلاستیکی در دوردست ترین جزایر
کاهش هزار تنی زباله در تهران پس از گرانی‌هاروزانه حدود ۸ هزار و ۴۰۰ تن پسماند در شهر تهران تولید می‌شود که عدم تفکیک پسماند در مبدأ و آبگیری زباله در بدو تولید ضمن تولید ۴۰۰ متر مکعب شیرابه در مرکز دفع نهایی آن واقع در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه به عنوان یکی از اثرات مخرب زیست‌محیطی، موجب افزایش هزینه‌های مدیریت شهری در زمینه‌های جمع‌آوری، جابه‌جایی و انتقال زباله می‌شود.

روزنامه «جوان» در ادامه نوشت: رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، با اشاره به کاهش هزار تنی میانگین تولید پسماند در ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن افزود: بالارفتن قیمت ارز و افزایش قیمت کالا‌ها تأثیر زیادی بر تولید پسماند شهری داشته است که سبب شده شهروندان سنجیده‌تر و به اندازه نیاز خرید کرده و ضمناً در مصرف نیز تا حد امکان کالا را استفاده کنند.

وی معتقد است: تفکیک زباله از مبدأ از برنامه‌های مهم مدیریت شهری است که سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران حدود دو دهه است که اقدامات و فرهنگسازی‌های لازم را در این زمینه به اجرا درآورده است.

در این زمینه شهردار تهران نیز چندی پیش با اشاره به تولید روزانه ۹ هزار تن زباله در شهر تهران و همچنین تولید ۴۵ هزار تن نخاله در این شهر، اعلام کرده بود: روزانه ۹ هزار تن زباله از سطح شهر تهران جمع‌آوری و به جنوبی‌ترین منطقه تهران یعنی آرادکوه منتقل می‌شود و ۴۵ هزار تن نخاله نیز به سمت آبعلی حمل که این موضوع علاوه بر هزینه حمل و نقل، بازگشت مواد ارزشمند میان زباله‌ها را نیز به ذهن متبادر می‌کند.

به گفته پیروز حناچی علاوه بر اینها دفن این مواد مشکلات محیط‌زیستی بسیاری برای تهران به همراه دارد؛ مشکلاتی که وجود شیرابه‌ها و گاز‌های متصاعد از زباله‌ها از آن جمله است.

کارشناسان معتقدند در شهر تهران روزانه حدود یک میلیارد و اندی تومان پول شهروندان برای جمع‌آوری زباله هزینه می‌شود که می‌توان این هزینه‌ها را با بستر‌سازی‌های مناسب توسط دستگاه‌های متولی به حداقل کاهش داد و به جای آن به ارتقای زندگی و زیست شهری کمک کرد.

شهروندان هم وقتی مشاهده می‌کنند که دستگاه‌های عمومی و خدمت‌رسان در بخش‌های مختلف کمتر به امر درست مصرف‌کردن توجه می‌کنند و در برخی بخش‌ها به‌دلیل ناکارآمدی هرینه‌ها درست مصرف نمی‌شود، کمتر به پیام‌ها در این خصوص توجه می‌کنند. با این حال باید به این سوال اساسی پاسخ داده شود که چرا پس از دو دهه هنوز شهرداری و متولیان امر نتوانسته‌اند زمینه کاهش تولید و تفکیک پسماند‌ها را فراهم کنند و به جای درآمدزایی از این طلای کثیف، هزینه‌های زیادی به شهر و شهروندان تحمیل می‌کنند؟

کاهش پسماند به علت گرانیهامیلیون‌ها پسماند پلاستیکی به جزایر دوردست اقیانوس هند نفوذ کرده‌اندنزدیک به یک میلیون کفش و ۳۷۳ هزار قطعه مسواک در جزایر دوردست کوکوس در اقیانوس هند مشاهده شده‌ است.

سواحل جزایر دوردست کوکوس در اقیانوس هند اکنون به زیستگاهی برای ۳۷۳ هزار مسواک و بیش از ۹۷۷ هزار کفش تبدیل شده‌ است. این حجم از پسماند در این منطقه که جمعیت ۶۰۰ نفری دارد برابر با آن است که در مدت ۴۰۰۰ سال زباله تولید شده باشد.

برآوردها نشان می‌دهد در این منطقه حدود ۴۱۴ میلیون پسماند به وزن ۲۳۸ تن وجود دارد. حدود ۲۵ درصد از این زباله‌ها در گروه پلاستیک‌های یک‌بار مصرف قرار دارند.

در این گزارش تاکید شده امکان جمع‌آوری مقدار قابل توجهی از زباله‌های پلاستیکی از اقیانوس‌ها وجود ندارد و به همین دلیل جلوگیری از ورود زباله‌های جدید به دریاها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش یورونیوز، حدود ۴۰ درصد از وسایل پلاستیکی در جهان در همان سالی که تولید شده به زباله تبدیل می‌شوند که در نهایت ۵.۲۵ تریلیون زباله روانه اقیانوس‌ها می‌شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

پسماند طلای کثیف

https://zistonline.com/vdciwyav.t1au32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما