تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80784
از این به بعد، کارواش‌های سطح شهر تهران باید پساب حاصل از شستشوی خودروها را تصفیه کنند و اداره محیط زیست شهر تهران در گشت‌های منظمی به این موضوع نظارت می‌کند.
کارواش ها به تصفیه پساب ملزم شدند
به گزارش زیست آنلاین، اگرچه مشکل آب سال‌هاست در اخبار رسانه‌ها و هشدارهای کارشناسان مطرح بوده و در سال‌های اخیر جایگاه تازه‌ای هم میان دغدغه‌های مردم پیدا کرده است اما همه ابعاد این مشکل برای مردم شناخته شده نیست. مساله آب تنها کمبود و کمیت آن نیست و کیفیت آب در حوزه‌های مختلفی مشکل‌ساز بوده است. یکی از وظایف اساسی سازمان محیط زیست نظارت و برخورد با منابعی است که به نحوی منجر به آلودگی منابع طبیعی از جمله منابع آبی می‌شوند. در شهر بزرگی چون تهران علاوه بر فاضلاب واحدهای مسکونی و اداری که باید به شبکه فاضلاب متصل بشوند، مجموعه‌های خدماتی مختلفی که از آب استفاده می‌کنند را هم باید به فهرست بلند معضلات آبی اضافه کرد.

طبیعتاً به محض اینکه صحبت از واحدهای خدماتی مرتبط با آب به میان بیاید کارواش‌ها یکی از نخستین مراکزی هستند که به ذهن می‌آیند و کیست که نداند در شهر آلوده‌ای چون تهران، فاضلاب کارواش‌ها فقط به دلیل وجود شوینده‌های مختلف نیست که آلوده می‌شود و پساب این واحدها به انواع آلودگی‌های نفتی، روغنی و… نیز آغشته است. اما آیا محیط زیست امکان نظارت بر کارواش‌ها را دارد؟

تصفیه پساب در کارواش‌ها الزامی استهادی تجلی کارشناس اداره محیط زیست شهر تهران در این باره به خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: استقرار کارواش‌ها و ضوابط آن و مسائل مربوط به آن به اتحادیه خودشان مربوط است و استعلام‌های مربوطه را از اماکن و غیره دریافت می‌کنند. ما فقط در بحث پساب و فاضلاب حاصل از شستشو نظارت داریم.

تجلی اضافه می‌کند: الزام قانونی است و ابلاغ شده که کارواش‌ها حتماً باید پسابشان را پیش از ورود به چاه فاضلاب و یا شبکه فاضلاب شهری پیش تصفیه کنند. اگر برایشان مقدور است از همان فاضلاب تصفیه شده برای شستشو استفاده کنند و اگر این طور نیست پساب تصفیه شده را به شبکه فاضلاب جاری کنند.

وی ادامه می‌دهد: آب حاصل از شستشوی خودروها به دلیل روغن موجود در آن فراورده‌های نفتی، چربی و همین طور نیترات و فسفات موجود در شوینده‌ها به شدت بر کیفیت آب زیرزمینی تأثیر گذار است و به همین دلیل کارواش‌ها موظف به تصفیه آن هستند، اما استفاده مجدد از آن صرفاً جنبه صرفه جویی در آب دارد.

کارشناس اداره محیط زیست شهر تهران تأکید می‌کند: بسیاری از کارواش‌ها علاقه به استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده ندارند. چرا که غیر از مسائل مربوط به هزینه، این آب حتی بعد از تصفیه مقداری کدورت دارد که ممکن است مشتری نپسندد و به همین دلیل کارواش‌ها علاقه‌ای به استفاده مجدد ندارند.

تجلی تصریح می‌کند: با این وجود کارواش‌ها موظفند آب مصرفی خود را خریداری کنند و از آب غیر از آب شرب شهری استفاده کنند. بعضاً موارد تخلفی بوده که دیدیم از آب شهر استفاده می‌کنند و از جانب همکاران ما به شرکت آب و فاضلاب منعکس می‌شود.

بازچرخانی آب در کارواشها هدررفت آب را کاهش می دهدتنها ۲ درصد آب مصرفی کارواشمان هدر می‌رودمدیر یکی از کارواش‌هایی که در مرکز تهران فعالیت می‌کند، در این باره می‌گوید: ما قبلاً آب خود را به طور کامل از چاه تأمین می‌کردیم. الان زیر نقاطی که خودرو را شستشو می‌دهیم حوضچه‌هایی هست و آب را در استخر لجن‌گیر جمع می‌کند. کل این آب به استخر دیگری می‌رود و خروجی استخر دوم از دو مخزن تصفیه در زیر زمین هم عبور می‌کند. با این روش از هر ۱۰۰ هزار لیتر مصرفی ما تنها ۲ هزار لیتر قابل برگشت نیست.

بابایی اضافه می‌کند: به این ترتیب کل آب مصرفی ما از همین روش استفاده می‌شود و دریافتی‌مان از چاه خیلی خیلی کم شده است. آب دستشویی و حمام و همچنین آب مورد نیاز برای گلدان‌ها و فضای سبز و محوطه ما هم از همین منبع تأمین می‌شود. از آب شهری فقط و فقط در کافی‌شاپ برای چایی که به مشتری می‌دهیم و همچنین در آشپزخانه برای غذایی که به پرسنل می‌دهیم استفاده می‌کنیم.

وی تاکید می‌کند: نه تنها در مصرف آب که در مصرف گاز و انرژی هم روش‌هایی برای صرفه‌جویی داریم. یک شعله گاز داریم که انرژی دیگ بخار ما را تأمین می‌کند. مازاد حرارت همین شعله آب گرم ما را فراهم می‌کند و مازاد حرارت آن شامپوی ما را گرم می‌کند چون ما ماشین خشک را با شامپوی دمای ۶۰ درجه شسشتو می‌دهیم.

تمکین کامل کارواش‌ها به ضوابط محیط زیستالبته این اخبار خوش در همه کارواش‌های تهران مشابه نیست. برخی با دستور محیط زیست اقدام به بهبود سیستم خود می‌کنند و برخی هم تلاش می‌کنند زیر بار هزینه تازه نروند.

مرجان خیری کارشناس اداره محیط زیست شهر تهران در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: الان اغلب کارواش‌ها در این موضوع به محیط زیست تمکین کامل می‌کنند و به اداره ما برای پیگیری کارهایشان می‌آیند، با این حال برخی کارواش‌ها به مأموران ما حتی اجازه بازدید ندادند و درگیری پیش آمد. برخی ما را با شهرداری اشتباه گرفتند و سوءتفاهم شد، برخی هم بعد از بازدید زیر بار نمی‌روند و می‌گویند ما به شبکه فاضلاب شهری وصل هستیم چه نیاز به پیش تصفیه اما در مکاتبه رسمی ای که ما با شرکت آب و فاضلاب داشته ایم، تأکید شده کارواش‌ها حتماً باید پیش تصفیه را انجام دهند؛ ضمن اینکه نه شبکه فاضلاب ما کامل است و نه بخش اجرا شده از شبکه به طور کامل تصفیه می‌شود. اصلاً ۵۰ درصد منازل مسکونی ما به شبکه فاضلاب وصل نیستند چه رسد به بخش‌های خدماتی.

خیری اعلام می‌کند اتحادیه به ما فعالیت ۲۴۰ کارواش در سطح شهر تهران را سال گذشته اعلام کرده است. اما خود ما در گشت‌هایمان به برآوردی بسیار بیشتر و تا حدود ۵۰۰ کارواش رسیده ایم. شاید دلیلش این باشد که خیلی‌ها بدون دریافت مجوز از اتحادیه اقدام به راه اندازی کارواش می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: طی سال گذشته هفته‌ای دوبار گشت و پایش داشته ایم و ۱۸۰ کارواش را در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران پایش کردیم. این اتفاق خوبی است که خیلی از آنها تا همین جای کار هم مجبور به مراعات قوانین شده اند و متخلفان هم با ما مکاتبه کرده اند و آمدند از ما مهلت گرفتند که طی سه ماه سیستم‌های لازم را نصب کنند.

کارشناس اداره محیط زیست شهر تهران هشدار می‌دهد: ما تا سه بار به کارواش‌ها اخطار می‌دهیم و اگر اقدام نکنند به مرجع قضائی گزارش می‌دهیم؛ اما مواردی هم بوده که کارواش را پلمب کردند و تا همین جای کار تاکنون در مورد ۵ پرونده توانسته ایم حکم بگیریم. البته ما به هیچ عنوان دوست نداریم کار کسی را دچار مشکل کنیم و به مرجع قضائی گزارش دهیم اما برخی از افراد خودشان موجب می‌شوند.

وی تأکید می‌کند: امسال هم گشت کارواش‌ها به طور منظم انجام می‌شود و برنامه گذاشته ایم که مناطق پایش نشده را در اولویت قرار دهیم و همه مناطق را تحت پوشش گشت‌هایمان داشته باشیم. باوجود کمبود نیرو امسال در دستور کار ما این موضوع قرار گرفته اگرچه در برخی مناطق تعداد کارواش‌ها بیشتر از مناطق دیگر است.

اگرچه تهران علاوه بر پساب حاصل از کارواش‌ها، با مشکلاتی همچون پسماند عفونی بیمارستان‌ها، پسماندهای صنعتی، پساب‌های صنعتی، آلاینده‌ها، آبکاری‌ها و ریخته‌گری‌ها، و حتی قاچاق حیات وحش دست و پنجه نرم می‌کند، اما تمکین عمومی کارواش‌ها به محیط زیست در امر تصفیه پساب را باید به فال نیک گرفت. اگرچه استفاده مجدد از پساب تصفیه شده همچون تصفیه پساب الزامی نیست اما با واقعی شدن قیمت آب و با توجه به الزامی بودن خرید آب برای کارواش‌ها و اقتصادی بودن بازچرخانی آب می‌توان امید داشت که خود کارواش‌ها به پیشواز این موضوع بروند. قدمی که هر چقدر هم کوچک باشد اما در راستای برداشتن باری است از دوش محیط زیست پایتخت که به آستانه تاب‌آوری زیست محیطی خود نزدیک شده است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بازچرخانی آب یکی از راه‌های جبران کمبود آن در دنیا

سامانه تصفیه "آب‌های خاکستری" به فهرست "بها" پیوست

به سوی یک استاندارد جهانی برای استفاده مجدد از آب

https://zistonline.com/vdcgtu97.ak9z74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما