تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80773
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه محیط زیست آماده همکاری با شهرداری تهران برای انتقال مرکز دفع پسماند آراد کوه است، گفت: شهرداری هنوز جایگزینی برای مرکز دفع پسماند آرادکوه معرفی نکرده است. همچنین، معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران گفت: در طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران به پالایشگاه نفت تهران، از مردادماه سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰ هزار متر مکعب پساب به این پالایشگاه منتقل شده است.
معضلات مرکز دفع پسماند آرادکوه و انتقال پساب به پالایشگاه نفت تهران
به گزارش زیست آنلاین، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه محیط زیست آماده همکاری با شهرداری تهران برای انتقال مرکز دفع پسماند آراد کوه است، گفت: شهرداری تهران هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده و مکانی را جهت جایگزینی به ما معرفی نکرده است.

 چندی پیش عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار کرده بود که رئیس جمهوری دستور انتقال مرکز دفع زباله آراد کوه را داده است. این مرکز دفع زباله علاوه بر مشکلات بهداشتی و دفع غیر استاندارد به عنوان یکی از کانون‌های ایجاد بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام (ره) شناخته می‌شود.

در این راستا کیومرث کلانتری - مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران - به ایسنا گفت: حدود ۲۸ کانون آلاینده در شهرستان‌های استان تهران از جمله رباط کریم و اسلامشهر شناسایی شده است که سبب ایجاد بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام (ره) می‌شود. در حال حاضر نیز ۲۵ کانون آلاینده به طور کامل رفع آلایندگی کرده‌اند و سه مورد از آن‌ها از جمله مرکز دفع پسماند آرادکوه، فاضلاب شهری اسلامشهر و واوان و یک مجتمع دامپروری همچنان مشکلات زیست محیطی دارند.

وی با بیان اینکه روزانه ۸۰۰۰ تن پسماند به مرکز دفع پسماند آرادکوه منتقل می‌شود، تصریح کرد: این مرکز دفع پسماند با وضعیت فعلی خود مورد تایید محیط زیست نیست و باید جابه‌جا شود ولی پیش از جابجایی باید جایگزینی برای آن انتخاب شود.

کلانتری در پایان با اشاره به اینکه محیط زیست به شهرداری تهران اعلام کرده که آماده همکاری برای مکان‌یابی و مدیریت اصولی پسماندها است، گفت: شهرداری تهران هنوز اقدامی در این جهت انجام نداده و مکان جدیدی به ما به عنوان مکان جایگزین برای آرادکوه معرفی نکرده است.

تصفیه پساب ها در پالایشگاهانتقال بیش از یک میلیون مترمکعب پساب به پالایشگاه نفت تهرانمعاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران گفت: در طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران به پالایشگاه نفت تهران، از مردادماه سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰ هزار متر مکعب پساب به این پالایشگاه منتقل شده است.

عباسعلی مُصرزاده اظهار کرد: انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران به پالایشگاه نفت تهران بر اساس قرارداد سال ۱۳۹۴ به مدت ۳۰ سال با دبی متوسط حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد بود. بر پایه این طرح سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌شده به پالایشگاه نفت تهران تحویل داده می‌شود.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، مُصرزاده با بیان این که پنج درصد ظرفیت تصفیه‌خانه جنوب تهران به‌منظور مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز توسط شرکت فاضلاب تهران به شرکت پالایش نفت تهران ارائه می‌شود، گفت: با اجرای این پروژه ۶۰ درصد از آب شرب شهری مصرفی در پالایشگاه به شبکه آب شهری باز می‌گردد.
عملیات اجرایی خط انتقال پالایشگاه به‌طول ۳۵۰۰ متر و قطر ۸۰۰ میلی‌متر از محل کانال خروجی تصفیه‌خانه به پالایشگاه در مرداد سال ۱۳۹۷ با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال به پایان رسید.

آلودگی پلاستیکی به باکتری‌های تولید کننده اکسیژن آسیب می‌زندمحققان در مطالعه‌ای دریافتند: آلودگی پلاستیکی به باکتری‌های تولید کننده ۱۰ درصد از اکسیژن تنفسی بشر آسیب می‌زند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد: مواد پلاستیکی می‌توانند به باکتری‌های موجود در اقیانوس‌ها که ۱۰ درصد اکسیژن تنفسی را تولید می‌کنند، آسیب می‌زند. ترکیب‌های شیمیایی رها شده از این مواد پلاستیکی در رشد پروکلوروکوکوس‌ها (prochlorococcus) فراوان‌ترین باکتری موجود در اقیانوس‌ها و بخش حیاتی زنجیره غذایی دریایی اختلال ایجاد می‌کند.  

گروهی از محققان دانشگاه مک‌کواری در استرالیا اظهار داشتتند: یافته‌های بدست آمده نشان دهنده خطر جدید و غیرمنتظره آلودگی مواد پلاستیکی است. افراد از خطرات بلعیدن زباله‌های پلاستیکی برای جانوران آگاهی دارند، اما چگونگی اثرگذاری آن‌ها بر این گونه از باکتری‌ها کمتر شناخته شده‌ است.

پروکلوروکوکوس‌ها میکروارگانیسم‌های کوچکی هستند که در بخش حیاتی زنجیره غذایی دریایی به حساب آمده و به چرخه کربن کمک می‌کند و تولید ۱۰ درصد از مجموع اکسیژن جهان بر عهده این گونه از باکتری‌هاست.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، محققان استرالیایی در بررسی‌های آزمایشگاهی دو گونه از پروکلوروکوکوس‌ها را در معرض دو نوع محصول پلاستیکی متداول قرار دادند و مشاهده کردند: این ترکیب‌های شیمیایی عملکرد باکتری‌ها را مختل کرده و ژن‌های آن‌ها را تغییر می‌دهند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اولانواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دومپسماند طلای کثیفبررسی انواع زباله و ماهیت آنها https://zistonline.com/vdcexf8v.jh87fi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما