تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80766
به تازگی فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد کوسه‌ها به ساحل جزیره کیش آمده‌اند. دلیل آمدن این کوسه‌ها، امنیت بالای سواحل جزیره کیش است. مدیر محیط زیست جزیره کیش در واکنش به این کلیپ گفت: حضور گونه هایی از کوسه ماهیان در آبهای این منطقه به معنای هجوم نیست بلکه امری طبیعی است که هرساله تکرار می شود.
 حضور کوسه ماهیان در سواحل کیش
به گزارش زیست آنلاین، مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست کیش توضیح داد: آبهای خلیج فارس زیستگاه گونه های مختلف آبزییان از جمله کوسه های ماهی است و گونه هایی از این ماهی هرساله به منظور تغذیه به آبهای جزیره کیش پناه می برند .

وی با تاکید بر بی خطر بودن این کوسه ها افزود: اینگونه آبزی که به کوسه باله سیاه شناخته می شود از ماهی های کوچکتر تغذیه می کنند و برای انسانها تهدید یا خطری محسوب نمی شود. بنابراین ساکنان و گردشگران می توانند با خیال آسوده از تفریحات دریایی و زیبایی های ساحلی کیش لذت ببرند.

محمدی گفت: حضور جمعی از این کوسه ها ی بی خطر در مناطق تحت حفاظت نشان می دهد که این آبزیان از جانب ساکنان و گردشگران احساس خطر نمی کنند و با حضور خود به جاذبه طبیعی این جزیره افزوده اند.

وی اضافه کرد: با این حال کلیپی که اخیرا پخش شده مربوط به سال گذشته و از منطقه حفاظت شده است که کسی در آن تردد نمی کند.

همچنین دکتر فریدون عوفی عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور و مدیر گروه اکولژی دریا در گفتگوی تلفنی با ایرنا ضمن بی خطر خواندن کوسه ماهیهای پناه گرفته در محدوده ای از سواحل جزیره کیش تصریح کرد: این آبزیان هرساله با توجه به تغییرات آب و هوایی، به منظور تغذیه به منطقه ای ایزوله شده به عنوان زیستگاه فصلی در سواحل کیش پناه می برند و هیچ خطری ندارند.

وی اضافه کرد: این کوسه ها از گونه ها عمدتا باله سیاه هستند و نه تنها خطرناک نیستند بلکه از گونه نادر و معرض خطرند که در اطراف جزیره کیش و هندورابی مشاهده می شوند و شکار آنان ممنوع اعلام شده است.

این محقق گفت: طبق آخرین تحقیقات انجام شده ۶۵ گونه کوسه ماهی در خلیج فارس و تنگه هرمز شناسایی و ثبت شده که اهمیت حفاظت از آنان بویژه گونه های در معرض خطر انقراض و گونه های حساس و آسیب پذیر مورد توجه مجامع جهانی و سازمان های متولی در ایران است و همه ملزم به تبعیت از قوانین و مقررات جهانی برای حفاظت از این گونه ها هستیم.

وی با اعلام اینکه هم اکنون ۱۲ گونه از کوسه ماهیان در لیست قرمز (خطر انقراض) قرار دارند، ادامه داد: تمام گونه های اره ماهیان در لیست قرمز قرار دارند و بیشترین پراکنش اره ماهیان در سواحل شمالی خلیج فارس(آب های ایران) قرار دارد.

از طرفی، برخی محققان بر این باورند که دخایر گونه های مختلف کوسه ماهی نه تنها در خلیج فارس بلکه در تمامی دریاهای جهان مورد تهدید قرار دارد.

کوسه ها یکی از ذخایر پر ارزش آبزیان است که از گذشته نه چندان دور به علت سودجویی استفاده از گوشت، روغن سرشار از ویتامین، باله ها، پوست، دندانها و به دلیل ذهنیت، شناخت نادرست و وحشت بی موردی که از این حیوان وجود دارد، مورد هجوم بیرحمانه بشر قرار گرفته اند.

عالی حسینی از محققان شیلات کشور می گوید: اکثر مردم تصور می کنند که همه کوسه ها مانند کوسه های سفید خطرناکند و همواره به دبنال شکار انسانها هستند این در حالیست که این تفکر و القائات غلط یکی دیگر از دلایل هجوم انسان ها به سوی ذخائر کوسه بوده است.

وی می گوید: افزایش سریع صید اینگونه آبزی، در ابتدا به خاطر تقاضای زیاد باله های آن بوده ولی بعداً به خاطر گوشت و غضروفشان بشدت مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

با وجود ممنوعیت صید کوسه ماهیان، فروردین ماه گذشته فرمانده انتظامی و دریابانی کیش از کشف ۸۵ قطعه کوسه ماهی صید شده به عنوان گونه ای از آبزیان کمیاب و در حال انقراض آبهای خلیج فارس خبر داد .

بر اساس قانون، صید کوسه ماهی مجاز نیست و جریمه صید هر یک از این آبزیان ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.
طبق برخی گزارشها، بیشرین صید کوسه های در خلیج فارس و دریای عمان از سه گونه دوسه مری، چانه سفید و لیمباتوس است.

7 گونه کوسه در خلیج فارس وجود داردانواع کوسه‌ها۷ گونه از کوسه‌ها در آب‌های خلیج فارس زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به کوسه ماهی درنده، کوسه گربه ماهی، نهنگ کوسه یا کوسه کر، کوسه سرچکشی، کوسه ماهی شکاری و کوسه ماهی گورخری اشاره کرد. به دلیل گرانی قیمت کوسه در مقایسه با دیگر ماهیان خلیج فارس، صید بی‌رویه این آبزی در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری یافته‌است و نسل آن‌ها را در معرض انقراض قرار داده‌است. از آن جایی که اغلب گونه‌های کوسه ساکن خلیج فارس زنده‌زا هستند، نمی‌توان برنامه‌های مناسبی برای احیای نسل آن‌ها به روش پرورشی انجام داد. هم چنین این کوسه‌ها در زمان زاد و ولد به سوی آب‌های با عمق کمتر (که کمینه دما را برای بچه‌های آنان فراهم می‌کند) می‌آیند، افزایش تخریب مناطق ساحلی خطری دیگر برای تداوم نسل آن‌ها به حساب می‌آید.

چرا کوسه حمله می‌کند؟فرناز حیدری در مطلبی تحت عنوان «چرا کوسه حمله می‌کند؟» چنین می آورد: آب‌های کم‌عمق نزدیک سواحل، معمولا جولانگاه مناسبی برای یکی از شناخته‌شده‌ترین شکارچیان آبزی روی کره زمین است. وقتی این شکارچیان مهیب به انسان حمله می‌کنند، در وهله نخست این طور به نظر می‌رسد که قصد دارند تا قربانی را به طور کامل بخورند. اما واقعیت این است که شکارچیان به ظاهر خون‌آشام دریاها و اقیانوس‌ها مثل کوسه ها اغلب پس از همان حمله اولیه، طعمه انسانی را رها می‌کنند و فردی که به این شکل مورد حمله قرار گرفته باشد، خورده نمی‌شود بلکه خون زیادی را به واسطه آسیب جدی از دست خواهد داد و این امر است که می‌تواند منجر به مرگ قربانی شود.

یک فسیل زندهدر جهان حدود ۴۰۰ نوع مختلف از کوسه­‌ها وجود دارد. بعضی از آن‌ها درست به بزرگی نهنگ‌ها هستند و برخی دیگر به اندازه یک سیگار کوچک هم نیستند. برخی کوسه‌ها از گیاهان کوچک و موجودات ریزی به نام پلانکتون‌ها تغذیه می­کنند، برخی دیگر گوشتخوار هستند و برخی هم ماهیان، اسکوئیدها یا ماهیان مرکب و خوک‌های دریایی را برای یک وعده غذایی ترجیح می‌دهند. اما جالب است که بدانید برخی از کوسه­‌ها عادت به تغذیه از بقایای غذای دیگران یا اصطلاحا لاشه حیوانات دارند.

کوسه ببریآیا می‌دانستید که بعضی از کوسه‌ها، کوسه‌خوار هستند؟ هزاران تخم در داخل بدن کوسه مادر رشد می‌کند. گروه اولی که از تخم خارج می‌شوند، از تخم‌های دیگر که باز نشده و توسط مادر تولید شده تغذیه می‌کنند. دانشمندان از این کوسه‌ها اطلاعات اندکی در دست دارند. کوسه سفید بزرگ یکی از آن نوع کوسه‌ها است که رازهای بسیاری دارد. تاکنون یک کوسه سفید باردار به دام محققان نیفتاده تا بتوانند مطالعات تکمیلی از این دست را بر روی آن انجام دهند.

کوسه‌­ها را می­توان در اعماق گوناگون و زیستگاه­های متفاوت، از آب‌های مناطق حاره گرفته تا آب‌های سرد دریاهای قطبی جستجو کرد. حتی برخی از کوسه­ها در آب‌های شیرین از جمله رودخانه­ها و دریاچه­ها زیست می­کنند.

کوسه­‌ها همانند ماهیان دیگر اکسیژن را از آب و از طریق آبشش­ها می­گیرند. برخی از کوسه ­ها زندگی انفرادی را ترجیح می­دهند در حالی که برخی دیگر عادت به زندگی در یک گروه دارند.

کوسه سفید بزرگ (Carcharodon carcharias) که وسعت قلمرو آن حتی به غرب اقیانوس هند هم می­رسد، یکی از بزرگ‌ترین شکارچیان ماهی است که اغلب از آن با عنوان قاتل درنده یاد می­شود.

این شهرت ظاهرا بعد از ساخت فیلم آرواره ­ها به این گونه اطلاق شده اما به باور بسیاری از زیست­شناسان این فیلم، دامنه تخیل انسان را درنوردیده چرا که کوسه‌­­های سفید بزرگ در دنیای واقعی تنها گاهی از طعمه ­های بزرگ تغذیه می­کنند و حمله آن‌ها به انسان بسیار نادر و اغلب  به دلیل تشخیص اشتباه انسان با طعمه ­های اصلی اتفاق می­افتد.

دانشمندان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که هر چقدر که یک کوسه آرام‌تر رشد کند، مدت زمان بیش‌تری را زنده خواهد بود. اغلب کوسه‌ها در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند. سگ ماهی (Dog Fish) که در حدود ۱.۶ متر طول دارد، حداقل طول عمری نزدیک به ۴۰ سال دارد اما برخی از گونه‌های آن هستند که بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند.

کوسه نهنگتاریخچه حضور کوسه‌ها در اقیانوس‌ها به بیش از ۴۵۰ میلیون سال پیش بازمی‌گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خلیج‌فارس یکی از خاستگاه‌های کوسه‌های نخستین بوده است. بر اساس مطالعات باستان‌شناسی در ابوظبی، نمونه‌هایی مختلف از انواع مهره و دندان‌های کوسه‌ها در سایت‌های مختلف باستان‌شناسی پیدا شده که نشان می‌دهد، قدمت حضور کوسه‌ها در این عرصه آبی رقمی در حدود ۷ هزار سال پیش است.

کوسه­‌های خلیج­‌فارسدر حدود ۳۰ گونه مختلف از کوسه­‌ها در آب‌های خلیج ­فارس شناسایی شده‌اند. بنا به گفته محققان، خلیج ­فارس به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی‌اش می­بایست بیش‌تر از نظر شناخت گونه ­های مختلف مورد مطالعه قرار گیرد چرا که احتمال ثبت گونه ها و ژن‌های جدید در آن بعید نیست.

کوسه­‌های خلیج ­فارس از نظر بیومتری یا زیست­سنجی تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر دارند به عنوان مثال برخی از گونه­ها بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر طول دارند در حالی که برخی دیگر به ۴ متر طول هم می‌رسند.

کوسه نهنگی یا وال کوسه (Rhinchodon typus) که در زبان محلی به آن کولی کر می‌گویند، گونه­ای است که در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (آی‌یو‌سی‌ان) در رده آسیب­پذیر قرار دارد و طول آن گاهی به بیش‌تر از ۱۵ متر هم می­رسد. جمعیت این گونه در ظرف سال‌های اخیر روندی کاهشی داشته و همین مساله باعث شده که بسیاری از متخصصان نگران بقای این گونه باشند.

متاسفانه تاریخچه حیات این گونه به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته اما دانشمندان می­دانند که این گونه قلمرو نسبتا وسیعی در آب‌های گرم و مناطق حاره ای دارد. در جنوب­شرقی آسیا بسیاری از ماهیگیران، وال­کوسه را از طریق نیزه­های خاصی و به طرزی فجیعانه شکار می­کنند.

طبیعت مهاجرگونه این کوسه سبب شده که بسیاری از صیادان آن را به طور ناخواسته شکار کنند متاسفانه آمار برخورد این گونه با کشتی­ها و لنج­ها نیز کم نیست. علی‌رغم این که برخی از ماهیگیران عمدا این کوسه را می­کشند اما جالب است که بدانید برخی از ماهیگیران هم در مقابل به شدت از کشتن آن پرهیز می­کنند.

یک دلیل این مساله شاید به واسطه نقش مهمی است که وال­ کوسه­ ها یا همان کوسه­‌های کولی­کر در جذب توریسم ایفاء می­کنند. در برخی کشورها از جمله استرالیا، قوانین فوق ­العاده سخت­گیرانه ­ای در مورد شکار این گونه وضع شده است. در کشورهای دیگر از جمله مالدیو، فیلیپین، هند، تایلند، مالزی، هندوراس و مکزیک نیز تلاش‌هایی در دست انجام است.

حضور کوسه ها در کیش طبیعی استتولید مثل کوسهیک روایت هست که می‌گوید: «کوسه‌ها از آبی که در آن شنا می‌کنند، سنگین‌تر هستند.» این روایت تا اندازه‌ای صحت دارد چرا که کوسه‌ها مقادیر قابل‌توجهی روغن در بدن‌شان دارند و این روغن با ایجاد کردن یک حالت شناور، مانع غرق شدن کوسه‌ها می‌شود. از طرف دیگر اغلب ماهیان استخوانی دارای سوراخی به نام کیسه شنا هستند که آن را از هوا و گاز پر می‌کنند تا سبک‌تر از آب باشند. حال این سوال پیش می‌آید که کوسه‌های سنگین را روغن روی آب نگه می‌دارد یا کیسه شنا؟ پاسخ این سوال هنوز به درستی مشخص نیست.

معرفی و شناخت صحیح این گونه و اعمال طرح‌های حفاظتی و مشارکت مردمی در بسیاری از نقاط جهان باعث شده ماهیگیران به این جمع ­بندی برسند که اهمیت حضور این گونه­ در آب‌ها و تاثیر آن در جذب گردشگر می­تواند حتی از صید ماهی نیز بیش‌تر باشد.

ماهیان آدم‌خواردرست است که حمله کوسه به انسان خیلی شایع نیست اما به هر حال گاهی اتفاق می‌افتد که کوسه ماهی‌های بزرگ یا معمولی، آدم‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند. کوسه‌ها اغلب در آب‌های کم‌عمق دریا نزدیک سواحل از جمله سواحل استرالیا، آمریکا و آفریقای جنوبی دیده می‌شوند.

این ماهیان عجیب و ترسناک که طول بعضی از آن‌ها به ۱۰ متر هم می‌رسد، بعضی وقت‌ها به اولین قسمت‌های ساحلی نزدیک و به شناگران حمله‌ می‌کنند. روایت‌هایی هم از حمله کوسه‌ها به شناگرانی که در اعماق کم‌تر از ۱.۵ متر شنا می‌کرده‌اند، وجود دارد.

اهالی جزایر هاوایی از کوسه‌ها مثل طاعون وحشت دارند. بومی‌ها می‌گویند که کوسه‌ها گاهی قایق‌های آن‌ها را سرنگون کرده و سرنشینان را مورد حمله قرار داده‌اند. در اوایل سال ۱۹۵۰ میلادی دانشمندی به نام کوپلسن (Cop Elson) حملات کوسه‌ها را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد. وی ۱۰۴ مورد از حملات کوسه‌ها در آب‌های استرالیا را به طور دقیق مطالعه و بررسی کرد.

کوسه ماهیمطالعات مستمر در سواحل آفریقای جنوبی نشان داده که ۲ گونه از کوسه‌ها بیش‌تر از سایر گونه‌ها در این کشور آسیب‌رسان هستند و این ۲ گونه به ترتیب عبارتند از کوسه سفید بزرگ و ببر کوسه. سواحل آمانزیمتوتی (Amanzimtoti) واقع در جنوب دوربان (Durban) جزو خطرناک‌ترین سواحل از نظر حمله کوسه در دنیا است.

مطالعات این دانشمند نشان می‌دهد که اغلب حملات کوسه‌ها در بعدازظهرها رخ می‌دهد. وی متوجه شد که کوسه‌ها مناطقی را بیش‌تر مورد حمله قرار می‌دهند که تعداد شناگران در آن‌ها بیش‌تر است.

دلایل حملات کوسه‌هامتاسفانه در اغلب کتاب‌ها و فیلم‌ها نشان داده می‌شود که کوسه‌ها دائما در جستجوی شکار هستند و تصویری که از آن‌ها ترسیم می‌شود، معمولا خطرناک و وهم‌برانگیز است. آیا به راستی کوسه‌ها هر جنبنده‌ای که در مسیرشان باشد را می‌درند؟

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که تعداد زیادی از حملات کوسه‌ها بسیار ناگهانی اتفاق افتاده به طوری که حتی قربانیان و تماشاچیان قادر نبوده‌اند که وضعیت را با جزئیات تشریح کنند یا حتی بگویند که چه نوع کوسه‌ای مقصر حمله است.

تئوری‌های مختلفی در مورد چرایی حمله کوسه‌ها به انسان وجود دارد. یک تئوری می‌گوید که علت حمله کوسه‌ها به انسان، این است که آن‌ها به انسان به عنوان وعده غذایی نگاه می‌کنند. جالب است که حتی برخی از مردم نیز بر این باور هستند که کوسه‌ها به دنبال انسان می‌گردند. اما گزارشات حملات کوسه‌ها، این تئوری را رد می‌کند.

کوسه سرچکشیمطالعه ۱۲۰۰ مورد حمله کوسه در نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد که در چهار مورد، تنها یک یا دو بار کوسه به انسان حمله کرده در حالی که بدیهی است که اگر کوسه قصد خوردن طعمه را داشته باشد، آن را بدون معطلی خواهد خورد.

اشتباه در تشخیص هویت یک تئوری دیگر است که در این زمینه مطرح شده است. برخی از محققان می‌گویند که کوسه‌ها قربانی خود را به جای یک ماهی بزرگ یا یک فک می‌گیرند اما اغلب با تشخیص این که اشتباه کرده‌اند، طعمه را رها می‌کنند. موارد متعددی از حمله کوسه‌ها به تخته‌های شنا و قایق‌های کوچک نیز گزارش شده است. بدیهی است که کوسه علاقه‌ای به خوردن رشته‌های فیبری تخته شنا ندارد بنابراین برخی از کارشناسان می‌گویند که کوسه به دلیل تشخیص اشتباه مرتکب چنین اعمالی می‌شود.

یک توضیح بدیهی برای حملات کوسه‌ها این است که آن‌ها صرفا سعی می‌کنند تا از مزاحمت‌های انسانی دوری و اجتناب کنند و از این نظر با بسیاری دیگر از حیوانات وجه اشتراک دارند. اما بدیهی است که سلاح مرگ‌بار کوسه‌ها یعنی دندان‌های تیزشان اغلب فجایع دردناکی را برای قربانی به ارمغان می‌آورد.

یک تئوری دیگر در مورد دلیل حمله کوسه‌ها به انسان این است که تصور می‌شود انسان‌ها به نوعی آن‌ها را تحریک می‌کنند. اگر کسی شما را در تنگنا قرار دهد و شما احساس کنید که او می‌خواهد به شما آسیب برساند، برای مقابله به مثل آماده می‌شوید. کوسه‌ها نیز همین‌طور عمل می‌کنند. دانشمندان بسیاری بر این باور هستند که تعداد زیادی از حملات کوسه‌ها به غواصان و ماهیگیران به این دلیل اتفاق می‌افتد که کوسه احساس خطر می‌کند.

فراموش نکنید که یک غواص که دوربین در دست دارد، می‌تواند زنگ خطری جدی برای یک کوسه باشد. یک شناگر که در کنار ساحل مرتب دست و پا می‌زند یا حتی آرام و بدون تحرک است، می‌تواند شبیه یک دشمن فرضی برای کوسه جلوه کند و مواردی از این دست است که بحران‌های جدی را در سواحل سرتاسر دنیا رقم زده است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

خطرات زیست محیطی کاهش منابع دریاییواکنش گروه های سبز به استراتژی دریایی دولت هابودجه کم محیط زیست دریایی و طرح اقدام ملی برای دریای خزررفع آلودگی های پلاستیکی دریا توسط زیست شناسان دریاییچالش های جدی برای اکوسیستم آبی تغییر اقلیم مناطق کشنده اقیانوس را چهار برابر کردروند رو به رشد  در اقتصاد آبی https://zistonline.com/vdcg3u97.ak9z34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما