تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80764
نفوذ زباله های پلاستیکی در اعماق اقیانوسها و مدیریت ضعیف پسماند در سراسر جهان، علاوه بر آلودگی های زیست محیطی دراز مدت که منجر به اختلال در سیستم حیات وحش و اکوسیستم زمین می شود،‌ سالانه دست کم یک میلیون نفر قربانی در جهان می گیرد.
نفوذ زباله های پلاستیکی در اعماق اقیانوسها و سوءمدیریت پسماند
به گزارش زیست آنلاین، نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که سوء مدیریت پسماندها به مرگ سالانه یک میلیون نفر در جهان منجر می‌شود.

سوء مدیریت پسماند موجب می‌شود سالانه صدها هزار نفر در کشورهای در حال توسعه بر اثر بیماری‌های قابل پیشگیری جان خود را از دست بدهند و زباله‌های پلاستیکی بُعد جدید و خطرناکی را به این معضل اضافه کرده‌ است.

در کشورهای فقیر اغلب پسماندهای شهری جمع‌آوری نمی‌شود و انباشت آن عاملی برای شیوع بیماری‌هاست. موسسه خیریه Tearfund در انگلیس در گزارشی اعلام کرد ۴۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در نتیجه سوء مدیریت زباله جان خود را از دست می‌دهند.

درحالیکه سوء مدیریت پسماندها از دهه‌های گذشته مشکل‌سازبوده، رشد آلودگی‌ها و زباله‌های پلاستیکی که در محیط زیست تجزیه نمی‌شود وضعیت موجود را وخیم‌تر کرده است. زباله‌های پلاستیکی مجرای آب را مسدود کرده و موجب جاری شدن سیلاب می‌شود که در نتیجه آن شاهد شیوع بیماری‌های ناشی از آب آلوده خواهیم بود.

به گزارش روزنامه گاردین، در گزارش این موسسه آمده‌ است: هر ثانیه یک دستگاه اتوبوس دو طبقه مملوء از زباله‌های پلاستیکی در کشورهای در حال توسعه سوزانده شده یا معدوم می‌شوند. برخی از پسماندها پس از معدوم شدن، مواد شیمیایی مضری را در محیط زیست منتشر می‌کنند و به میکروپلاستیک‌ها تجزیه می‌شوند که تاثیرات آن‌ها در کشورهای فقیر به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته‌ است.

کشف پلاستیک در عمیق ترین جای اقیانوسکشف کیسه پلاستیکی هنگام رکوردزنی در شیرجهیک غواص آمریکایی به نام ویکتور وسکوو در زمان رکورد شکنی شیرجه به عمق دریا، تعدادی کیسه‌ پلاستیکی در بستر دریا کشف کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا، وسکوو که با شیرجه به عمق ۱۱ کیلومتری حفره ماریانا واقع در اقیانوس آرام رکورد عمیق‌ترین شیرجه در اقیانوس را به دست آورد، ۴ ساعت را صرف اکتشاف عمق این حفره کرد و توانست تعداد زیادی از موجودات دریایی را ببیند. او در این اکتشاف یک کیسه پلاستیکی و بسته‌بندی شیرینی را در عمق ۱۱ کیلومتری اقیانوس یافت.

این سومین بار است که یک انسان به عمق اقیانوس رسیده است. اولین شیرجه به عمق حفره ماریانا در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط یک افسر نیروی دریایی آمریکا به نام دان والش و یک مهندس سوییسی به نام ژاک پیکارد با استفاده از یک زیردریایی انجام شد و دومین شیرجه تا عمق ۱۰.۹۲۷ متری زیر سطح دریا انجام گرفت و اکنون وسکوو توانست رکورد ۱۱ کیلومتر را به دست آورد. در این شیرجه عمیق چهار گونه جدید از سخت‌پوستان شبیه به میگو، نوعی موجود شبیه به کرم در عمق ۷ هزار متری و یک نوع حلزون ماهی صورتی رنگ در عمق ۸ هزار متری آب کشف شدند.

یافتن کیسه پلاستیکی در عمیق‌ترین آب های جهان نشان دهنده اثر گسترده آلودگی ناشی از فعالیت انسان بر محیط زیست است. سالانه میلیون‌ها تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود اما اطلاع اندکی از سرنوشت این ماده در آب‌های زمین وجود دارد.

الزام زارعین به مدیریت ضایعات پلاستیکیالزام زارعین به مدیریت ضایعات پلاستیکی کشت زیر نایلونی در مزارع پارس آباد مغانزارعین کشت های زیر نایلونی جالیز در شهرستان پارس آباد ملزم به جمع آوری ضایعات نایلونی مزارع خود شدند.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست اردبیل، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد از پایش روزانه کشت های زیر نایلونی توسط کارشناسان و محیط بانان اداره محیط زیست این شهرستان خبر داد.

هاشم میرزانژاد گفت: کارشناسان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد با حضور مستمر در مزارع کشت زیرنایلونی جالیز ضمن اطلاع رسانی به طرق مختلف و آموزش چهره به چهره کشاورزان در خصوص مضرات آتش زدن بقایای کاه و کلش و برجای گذاشتن پسماندهای نایلونی در مزارع جالیز، ، کشاورزان را از آتش زدن پسماندهای نایلونی منع و ملزم به جمع آوری ضایعات و پسماندهای پلاستیکی مزارع پس از برداشت محصولات جالیزی (زیرنایلونی) می نمایند.

وی افزود: در پایش روزانه کشت های زیر نایلونی شهرستان پارس آباد ، ضمن اخذ تعهد از کشاورزان مبنی بر جمع آوری پسماندهای نایلونی از مزارع، اخطاریه جمع آوری پسماندها به زارعین منطقه صادر و در صورت عدم تمکین، موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

 وی گفت: در همین راستا آموزش های لازم در خصوص مضرات پسماندهای نایلونی و نقش آن در آلودگی خاک و محیط برای کشاورزان توسط کارشناسان آموزشی حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد ارائه می گردد.

وی گفت: پسماندهای پلاستیکی برجای مانده در مزارع پس از برداشت محصولات جالیزی زیرنایلونی بدلیل مدت زمان زیاد ماندگاری بر روی خاک علاوه بر آلودگی شدید محیط زیست، اثرات جبران ناپذیری بر حاصلخیزی و از بین بردن بافت موثر خاک داشته و بدلیل اهمیت موضوع، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد زارعین را متعهد و ملزم به جمع آوری ضایعات پلاستیکی مزارع کشت جالیزی زیرنایلونی خود نموده است و این روند تا پاکسازی کامل مزارع جالیز ادامه خواهد داشت.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

ممنوعیت استفاده از پلاستیک های تک کاربره در شهر کالیفرنیا پلاستیک معضلی برای حفاظت از پرندگانممنوعیت زباله های پلاستیکی چین هرج و مرج جهانی به راه می اندازد/ تنها راه حل برای آلودگی پلاستیک، تولید پلاستیک کمتر استمصرف پلاستیک محیط‌زیست را نابود می‌کندتولید نسل جدید پلاستیکبسته بندی جدید Diageo  با حذف پلاستیک همراه است​انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اولانواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دومپسماند طلای کثیف https://zistonline.com/vdceef8v.jh87pi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما