تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80752
ماده ۸ قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند اما پلیس از دولت خواسته است که این ماده از قانون هوای پاک به تعلیق درآید.
درخواست پلیس برای تعلیق ماده ۸ قانون هوای پاک
به گزارش زیست آنلاین، به دنبال درخواست پلیس برای تعلیق ماده ۸ قانون هوای پاک، معاون سازمان محیط زیست در حالی از تایید این درخواست و تعلیق نوسازی خودروهای عمومی خبر می‌دهد که در یک دهه گذشته هیچ اقدامی برای نوسازی اتوبوس‌ها صورت نگرفته است و از سال قبل تاکنون تنها ۵۰۰ تاکسی نو وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.

ماده ۸ قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند اما پلیس از دولت خواسته است که این ماده از قانون هوای پاک به تعلیق درآید. در این باره مسعود تجریشی -معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت‌ و گو با ایسنا با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم همه خودروها را از نوسازی معاف کنیم،اظهارکرد: در شرایط حاضر بنا به درخواست پلیس ماده ۸ قانون هوای پاک تنها برای خودروهای عمومی به تعلیق درآمده است اما باید برای خودروهای شخصی اعمال شود چون درغیر این صورت کل قانون هوای پاک زیر سئوال می‌رود.

وی با انتقاد از عملکرد وزارتخانه‌های صنعت و کشور در نوسازی ناوگان عمومی کشور گفت: از سال گذشته تاکنون به منظور نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌ حداکثر ۵۰۰ خودرو به تاکسیرانی تحویل داده شده است. از تاکسیرانی خواستیم ترتیبی دهد تا رانندگانی که می‌خواهند تاکسی خود را از رده خارج کنند بتوانند حداقل درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. این به معنای آن است که این افراد منتظر نوسازی ناوگان از سوی دولت هستند. با نیروی انتظامی نیز به توافق رسیده‌ایم تا زمانی که تاکسی نو تحویل داده نشده است، فرصت تردد برای این خودروهای عمومی فراهم شود.

مسعود تجریشی-معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به پیشنهاد این سازمان به دولت به منظور تأمین «خودروهای عمومی نو» تصریح کرد: آخر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ نامه‌ای برای هیأت دولت فرستادیم و در آن درخواست کردیم که مجوز خرید ۴۰ هزار تاکسی هیبریدی، برقی و پایه گازسوز توسط بخش‌های خصوصی صادر شود و تاکید شد که گنجایش باک بنزین این خودروها، حداکثر ۱۵ لیتر باشد. قرار شده است که این پیشنهاد در شورای عالی محیط زیست مطرح و در این مورد تصمیم‌گیری شود.

۴۰۰۰ اتوبوس فرسوده در انتظار نوسازیتجریشی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه وضعیت اتوبوس‌ها هم مناسب نیست و تعداد بسیاری از اتوبوس‌های در حال تردد در کشور به سن اسقاط رسیده‌اند، گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته تقریباً هیچ نوسازی در زمینه اتوبوس‌های داخل شهری صورت نگرفته است.به همین دلیل تنها در تهران ۴۰۰۰ اتوبوس فرسوده وجود دارد که برای نوسازی آن‌ها حداقل به ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی تاکید کرد: گرچه شرایط موجود نشان می‌دهد که پولی در کشور برای نوسازی وجود ندارد اما دنبال اجرای راهکار کم‌هزینه برای کنترل آلایندگی اتوبوس‌ها هستیم. به همین دلیل تاکید داریم که وزارت راه و شهرسازی در انجام معاینه فنی خودروهای سنگین جدی باشد. همچنین اگر نمی‌توانیم اتوبوس نو برای کشور بخریم حداقل می‌توانیم خودروهای موجود را با صرف ۸۰ میلیون تومان مجهز به فیلتر دوده کنیم.

چرا خودروهای ۵۰ ساله هنوز باید تردد کنند؟به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی اول اسفندماه ۹۷ در جریان در سی‌وششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس برگزار شد، نسبت به عدم اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک اعتراض کرد و گفت: متأسفانه همه مسائل را صفر و صدی می‌بینیم و همین رویکرد در اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک (ممنوعیت تردد خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده) مشاهده می‌شود.

او در این جلسه از عدم اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده انتقاد کرد و گفت: نباید اجرای قوانین را به بهانه تحریم و مشکلات اقتصادی عقب بیندازیم. اگر اصالت سلامت مردم است باید در هر شرایطی به نحوه اجرایی کردن قوانین فکر کنیم. برای مثال باید راهکارهای ممکن برای اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک را بررسی کنیم. چرا باید خودروهایی که ۵۰ سال عمر دارند هنوز تردد کنند؟ حداقل می‌توانیم جلوی تردد این وسایل را بگیریم و این روال را به تدریج ادامه دهیم. اگر قانون را به‌طور کامل کنار بگذاریم وضع قانون بیهوده می‌شود؟

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آلودگی هوا در بسیاری از پارک های ملی همانند لس آنجلس

برگزاری سی و هفتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا

ارتقای موتور خودروهای ساخت داخل و بهبود هر چه بیشتر کیفیت سوخت در تهران

منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟

https://zistonline.com/vdcb5zbw.rhbgspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما