تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 80746
زیست آنلاین: بریتانیا به عنوان مهد تمدن زغال سنگی برای اولین بار در طول قرن، هفت روز را بدون هیچ گونه سوخت فسیلی سپری کرده است.
نخستین هفته بدون زغال سنگ در انگلیس 
به گزارش زیست آنلاین، روز چهارشنبه اپراتور شبکه برق انگلیس اعلام کرد:  بریتانیا، به عنوان محل تولد زغال سنگ، برای اولین بار از زمان انقلاب صنعتی قرن نوزده میلادی تا کنون،  هفت روز را بدون تامین برق از ایستگاه های زغال سنگ گذرانده است.
اولین نیروگاه سوخت زغال سنگ در دنیا، در دهه ۱۸۸۰ میلادی در بریتانیا راه اندازی شد و زغال سنگ منبع تامین غالب الکتریکی و یک راننده اقتصادی بزرگ برای حرکت به سمت قرن بعدی شناخته شده بود.
کارخانه های زغال سنگ تقریبا دو برابر از هر صنعت دیگری مقدار قابل توجهی دی اکسید کربن (CO۲) -  به محیط آزاد می کنند و به همین دلیل نیز اصولا به خاطر عامل گرمایش کره زمین، سرزنش می شوند – این دلایل موجب شد  تا از اواخر دهه ۵۰ میلادی به منظور کاهش آلودگی هوا، استفاده از آن ها به تدریج از بین رفته و توجهات کمتری به آن ها اختصاص یابد.
علاوه بر آن نیز تلاش برای یافتن بهترین جایگزین به منظور سبز شدن مسیر توسعه، به یکی از اهداف مهم دولتمردان تبدیل شد.

نخستین هفته بدون زغال سنگ در انگلیس 


در حال حاضر، بریتانیا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، به منظور برآورده ساختن اهداف کاهش تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان ۸۰ درصد نسبت به سطح تولید شده در ۱۹۹۰ کاهش ایجاد کند و بعد از گذشت سه دهه آینده، نیاز خود به انواع سوخت های فسیلی را به طور کامل از بین ببرد.
ذکر این نکته نیز لازم است که هزینه های کم انرژی برای تولید انرژی باد و خورشید و در مقابل هزینه های سنگین نیروگاه های سوخت فسیلی و تبعات آن از جمله تولید قابل توجه گازهای گلخانه ای CO۲ باعث شده است که کارخانه های زغال سنگ به طور فزاینده سودآوری نداشته باشند. 
مدیر شبکه ملی انتقال نیروی بریتانیا، گفت که این هفته تولید انرژی در بریتانیا، بدون استفاده از زغالسنگ به وقوع پیوست و دلیل آن نیز ورود بیشتر انرژی های تجدیدپذیر به سیستم شبکه بوده است.
مشاورین ارشد مستقل بریتانیا و کمیته تغییرات اقلیمی نیز هفته گذشته توصیه کردند که هدف اوج گیری خود را برای کاهش گازهای گلخانه ای سالیانه، تا سال ۲۰۵۰ عمیق تر کند.

به همین منظور نیاز بیشتری به تولید برق تجدیدپذیر، ایجاد تغییر جدی در فاز حمل و نقل از جمله تغییر در استفاده از اتومبیل های بنزینی و دیزلی جدید و تغییرات شیوه زندگی مانند کاهش مصرف گوشت گاو و گوسفند، احساس می شود.
آخرین معدن زغال سنگ انگلیس در سال ۲۰۱۱ در شمال یورکشایر بسته شد و این زمان، پایان دوره برای یک صنعت بود که حدود یک میلیون و ۲۰۰ میلیون نفر، نزدیک به ۳،۰۰۰ معادن استخراج کرده بودند.
داگ پارر، مدیر سیاست فعالیت گروه زیست محیطی Greenpeace، گفت: چند سال پیش به ما گفته شد انگلیس نمی تواند چراغ ها را بدون زغال سنگ روشن نگه دارد،اما اکنون زغال سنگ به سرعت در حال کاهش است./ منبع: reuters

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

صنعت استخراج زغال سنگ در اسپانیا برای همیشه تعطیل شد

زغال‌سنگ طلای سیاه یا بلای جان؟

زغال سنگ باعث بدترین انقراض جرمی زمین خواهد شد

https://zistonline.com/vdcepf8v.jh87ei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما