تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80745
براساس اعلام سازمان ملل متحد، تقریباً تمام کشورهای جهان به‌جز آمریکا با معاهده‌ای با هدف کاهش انتقال زباله‌های پلاستیکی به کشورهای فقیرتر توافق کردند و این درحالیست که در یکسال گذشته، بسیاری از روستاهای شرق دور به محل انباشت زباله‌هایی از آمریکا تبدیل شده‌اند.
 توافق جهانی برای جلوگیری از انتقال زباله‌های پلاستیکی به کشورهای فقیر
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از روزنامه گاردین، بر اساس این توافق کشورهای صادرکننده زباله‌های پلاستیکی از جمله آمریکا باید از کشورهای دریافت‌کننده زباله‌های آلوده و غیرقابل بازیافت پلاستیکی اجازه بگیرند.

این در حالی است که اکنون آمریکا و سایر کشورها می‌توانند بدون تائید دولت‌های کشورهای در حال توسعه، زباله‌های بی‌کیفیت پلاستیکی را به نهادهای خصوصی این کشورها ارسال کنند.
از زمانی که چین پذیرش بازیافت از آمریکا را متوقف کرده است، فعالان محیط‌زیست شاهد افزایش انباشت زباله‌های پلاستیکی در کشورهای در حال توسعه بوده‌اند.

اتحادیه جهانی برای جایگزین‌های زباله‌سوز (Gaia) که حامی این معاهده است می‌گوید، روستاهایی را در اندونزی، تایلند و مالزی پیدا کرده است که در عرض یک سال به زباله‌دان‌های ضایعات پلاستیکی تبدیل شده‌اند.

«کلر آرکین» سخنگوی Gaia می‌گوید: ما در روستاهای این کشورها که زمانی جوامع کشاورزی محسوب می‌شدند، انباشت زباله‌هایی را از آمریکا پیدا کردیم.
چهارچوب قانونی این معاهده در پایان نشست دوهفته‌ای کنوانسیون‌های حمایت‌شده سازمان ملل در زمینهٔ تهدید دریاها و موجودات کره زمین توسط زباله‌های پلاستیکی و مواد شیمیایی سمی و خطرناک ایجاد شد.

این پیمان متممی بر کنوانسیون بازل استآمریکا عضو آن کنوانسیون نیست، بنابراین رأی نداشت، اما شرکت‌کنندگان این نشست گفتند که آمریکا با ابراز اینکه مقامات از پیامدهای این پیمان در تجارت ضایعات پلاستیکی باخبر نیستند، نسبت به این تغییر اعتراض کرد.

کشورها باید به مسیرهای پیروی خود از این توافق پی ببرند. حتی چند کشوری که این توافق را امضا نکردند از جمله آمریکا نیز در زمان ارسال زباله‌های پلاستیکی به کشورهایی عضو این توافق، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. زباله‌های پلاستیکی، زمین‌های بکر و دست‌نخورده را به هم می‌ریزد، به‌صورت توده‌های انبوه در اقیانوس‌ها شناور می‌شوند و حیات‌وحش را به مخاطره می‌اندازند.

پلاستیک‌های کم‌ارزش‌تر و پلاستیک‌هایی که بازیافت آن‌ها سخت است به‌جای اینکه به محصولات جدید تبدیل شوند، دور انداخته می‌شوند.
این پیمان محصولاتی را که در صنایع مختلف کاربرد دارند مانند محصولات مراقبت‌های بهداشتی، فناوری، هوا فضا، مُد، غذا و نوشیدنی تحت تأثیر قرار می‌دهد.
«رالف پایت» از برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل، این توافق‌نامه را که تحت این کنوانسیون توسط ۱۸۷ کشور در ژنو واقع در سوئیس امضا شد، تاریخی خواند زیرا بر اساس آن کشورها باید محل دفن زباله‌های پلاستیکی و خروج آن‌ها از مرزهای خود را رصد کنند.

به گفته پایت، پیشرفت این مذاکرات که ۱۱ روز پیش آغاز شد و هزار و ۴۰۰ نماینده در آن حضور داشتند بسیار بیش از چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد.
وی با مقایسه آلودگی پلاستیکی با یک «اپیدمی» اظهار داشت که اکنون حدود ۱۰۰ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌های جهان یافت می‌شوند که ۸۰ تا ۹۰ درصد آن از منابع موجود بر زمین ناشی می‌شوند.

کنوانسیون بازلکنوانسیون بازل مقرراتی را برای کشورهای اول جهان در زمینه حمل زباله‌های خطرناک به کشورهای کمتر ثروتمند تنظیم می‌کند.
حامیان این کنوانسیون می‌گویند که این متمم، تجارت جهانی در زمینه زباله‌های پلاستیکی را شفاف‌تر و بهتر تنظیم می‌کند و موجب حمایت از انسان و محیط‌ زیست می‌شود.
در یک بیانیه مطبوعاتی از سازمان‌های عمده حمایتی آمده است که آمریکا و سایر کشورها اکنون نمی‌توانند زباله‌های پلاستیکی خود را به کشورهای در حال توسعه‌ای که عضو کنوانسیون بازل هستند و عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی محسوب نمی‌شوند، ارسال کنند.

مقامات این پیشرفت را تا حدودی به افزایش آگاهی عمومی در زمینه خطرات آلودگی پلاستیکی به‌ویژه برای حیات دریایی نسبت می‌دهند.
پخش اخیر تصاویری از نهنگ‌های مرده که صدها پوند زباله پلاستیکی در معده آن‌ها وجود داشت به‌اندازه زیادی عموم مردم را تکان داد.
همچنین یک عریضه آنلاین با عنوان «دفن پلاستیک در بهشت را متوقف سازید» هفته گذشته تقریباً یک‌میلیون امضا جذب کرده است.

ممنوعیت انتقال زباله های پلاستیکی به کشورهای فقیراجرای شدن قوانین جدید تقریباً یک سال طول می‌کشد«وان هرناندز» هماهنگ‌کننده جنبش جهانی «رهایی از پلاستیک»، گفت: این معاهده گام ابتدایی مهمی در جهت توقف استفاده از کشورهای در حال توسعه به‌عنوان یک محل دفن برای زباله‌های پلاستیکی جهان به‌ویژه زباله‌های کشورهای ثروتمند است.

«مارکو لامبرتینی» مدیرکل سازمان بین‌المللی خیریه محیط‌ زیست حیات‌وحش این توافق را گام خوش‌آیندی توصیف کرد و گفت: مدت‌هاست که کشورهای ثروتمند از مقادیر بسیار زیاد زباله‌های پلاستیکی خود سلب مسئولیت کرده‌اند.

وی افزود: با این حال این تنها بخشی از راه است و آنچه ما و زمین به آن نیاز داریم یک معاهده جامع است که با بحران جهانی پلاستیک مبارزه کند.

آمریکا با توافق بین المللی کاهش آلایندگی پلاستیکی مخالفت کردمقام های زیست محیطی سازمان ملل اعلام کردند که تقریبا همه کشورهای جهان به جز آمریکا، در ژنو سوئیس با چارچوب قانونی کاهش آلایندگی ضایعات پلاستیکی موافقت کرده اند.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو، این توافق روز جمعه در پایان نشستی که با حمایت سازمان ملل پیرامون ضایعات پلاستیکی، مواد سمی و مواد شیمیایی در سوئیس تشکیل شد، به دست آمد.
«رول پایت» کارشناس برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورهای امضاکننده این توافق تاریخی، موظف هستند اقدامات مرتبط با توزیع ضایعات پلاستیکی در خارج از مرزهای خود را رصد کنند.
توافق حاصل شده، محصولات مورد استفاده در صنایع مختلفی چون بخش بهداشت، فناوری، هوافضا، مد، غذا و آشامیدنی را تحت الشعاع قرار می دهد.
پایت گفت: این توافق، پیام بسیار قوی ای به سایر نقاط دنیا، بخش خصوصی و بازار مصرف کننده می دهد که باید در زمینه آلایندگی ضایعات پلاستیکی کاری کنیم.
از سویی، توافق مزبور ممکن است بر کشورهایی چون آمریکا که ذیل آن را امضا نکرده اند، به هنگام حمل ضایعات پلاستیکی به کشورهای دیگری که از اعضای توافق هستند، تاثیر بگذارد.
این توافق در حالی حاصل شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا چندی پیش با جزئیات طرح ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف شامل بشقاب، کارد و چنگال و نی به منظور کاهش آلودگی های دریایی موافقت کردند.
این مقررات جدید که قبل از تبدیل شدن به قانون باید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان پارلمان این اتحادیه تصویب شود، شامل ۱۰ قلم پلاستیک یکبار مصرف است که سواحل کشورهای اروپایی را آلوده می کند.
حامیان طرح ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف می گویند این طرح، راهی آسان برای تک تک افراد است تا مصرف مواد پلاستیکی را کاهش دهند و به پاکسازی اقیانوس ها کمک کنند.
اما منتقدان این طرح معتقدند که بیشتر آلودگی اقیانوس ها به واسطه تجهیزات ماهیگیری است و این گونه ممنوعیت ها ممکن است موانعی را برای افرادی با ناتوانی های خاص ایجاد کند.
تاثیرات استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف را می توان در گونه های مختلف از جانداران همچون وال ها، لاک پشت ها و پرندگان جستجو کرد و همچنین غذاهای دریایی که در نهایت از زنجیره غذایی انسان ها سر در می آورد.

خطر انقراض ۴ گونه پرنده به خاطر آلودگی های پلاستیکیآلودگی‌های پلاستیکی علت انقراض چهار گونه پرنده در کشور خواهد بودمدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان ضمن اشاره به اینکه چهار گونه گونه پرنده در کشور ما یک مرحله با انقراض حتمی فاصله دارند، گفت: دخالت‌های انسانی در طبیعت و از بین رفتن زیستگاه مهمترین علت انقراض پرندگان است.

علیرضا هاشمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در دنیا بیش از ۱۰هزار گونه پرنده وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۵۰ گونه در کشور ما زندگی می‌کنند البته از این ۵۵۰ نوع پرنده، دو سوم آن مهاجر هستند و فقط بخشی از سال در کشور ما زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پرندگان مهاجرت تابستانه و زمستانه دارند، تصریح کرد: مهاجران زمستانه از مرزهای شمالی مانند سیبری به کشور ما مهاجرت می‌کنند و پرندگانی مانند بادخورک‌ها و زنبورخوارها در فصل تابستان از مرزهای جنوبی کره زمین به کشور ما وارد می‌شوند.

مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان ادامه داد: حفاظت از پرندگان مهاجر کاری جهانی است. برای مثال اگر چندین کشور از یک گونه پرنده مهاجر حفاظت کنند اما فقط یک کشور در حفاظت از آن‌ کوتاهی کند آن پرنده را در معرض خطر قرار داده است.

هاشمی با اشاره به اینکه برای حفاظت از پرندگان مهاجر کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر تأسیس شده است، اظهار کرد: این کنوانسیون، کنوانسیونی جهانی است و کشورهای عضو آن تعهد می‌دهند که از پرندگان مهاجر حفاظت کنند همچنین روز جهانی پرندگان مهاجر را این کنوانسیون نامگذاری کرده است و یک هفته را به گرامیداشت این روز جشن می‌گیرند تا توجه همه مردم را به حفاظت از پرندگان جلب کنند.

وی در ادامه با بیان این که در دنیا روز جهانی پرندگان مهاجر را به عنوان روز جهانی پرنده‌نگری نیز مطرح می‌کنند، تصریح کرد: ما در کشور روز ملی پرنده نگری نیز داریم اما شرایط به‌گونه‌ای است که در این روز نمی‌توانیم با جامعه جهانی برای حفاظت از پرندگان یک‌صدا شویم.

این کارشناس پرندگان با اشاره به این که در کشور ما چهار گونه پرنده به شدت در معرض خطر انقراض هستند و با انقراض حتمی یک مرحله فاصله دارند، تصریح کرد: کرکس پشت سفید، خروس کولی اجتماعی و درنای سیبری از این دسته هستند.

هاشمی با اشاره به شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر گفت: امسال شعار حفاظت از پرندگان با جلوگیری از آلودگی‌های پلاستیکی مطرح شده است چراکه پلاستیک‌ها در جهان جان بسیاری از گونه‌های حیات وحش از جمله پرندگان را به خطر می‌اندازد.

وی درباره عوامل انقراض پرندگان توضیح داد: در حال حاضر بیشترین مسئله‌ای که پرندگان را در معرض انقراض قرار داده اقدامات انسانی است. دخالت‌های انسانی در زیستگاه‌های طبیعی سبب از بین رفتن محل زندگی پرندگان شده است همچنین طعمه پرندگان شکاری نیز در بسیاری از زیستگاه‌های طبیعی ما از بین رفته است.

مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان با اشاره به این که یکی دیگر از عوامل از بین رفتن پرندگان در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما  مسمومیت آنان از طریق سموم شیمیایی و فلزات سنگین است، گفت: برای مثال در کشور ما عقاب‌ها و کرکس‌ها قبل از این که به سن بلوغ برسند بر اثر مسمومیت یا تصادف از بین می‌روند.

وی با بیان این که علت مسمومیت پرندگان شکاری در کشور ما دفع نادرست پسماند است، اظهار کرد: بسیاری از زباله‌هایی که ما روزانه تولید می‌کنیم، خطرناک هستند و بدون هیچ‌گونه مدیریتی در محیط رها می‌شوند و از آن جایی که طعمه‌ها و زیستگاه‌های پرندگان تخریب شده، بیشترین تجمع آن‌ها در زباله‌دانها یا نزدیک کشتارگاه‌ها است.

این کارشناس پرندگان در ادامه گفت: هنگامی‌که پرندگان از زباله‌ها تغذیه می‌کنند سموم و فلزات سنگین در بدن آن‌ها جمع می‌شود که ناباروری و از بین رفتن آن‌ها را در پی دارد.

هاشمی در پایان تصریح کرد: متاسفانه امروزه پرندگان منطقه امنی برای لانه‌گذاری ندارند. برای مثال میش‌مرغ از جمله پرندگانی است که در کشور ما به دلیل فقدان زیستگاه امن رو به انقراض است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

حفاظت و بهره‌برداری پایدار از اکوسیستم‌های طبیعی راه نجات تنوع زیستی استچه زمانی فکری به حال بطری های پلاستیکی خواهیم کردرفع آلودگی های پلاستیکی دریا توسط زیست شناسان دریاییرفع آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها نیازمند توجه جهانی استقطعنامه جلوگیری از ورود زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها امضا می‌شودممنوعیت زباله های پلاستیکی چین هرج و مرج جهانی به راه می اندازد/ تنها راه حل برای آلودگی پلاستیک، تولید پلاستیک کمتر استبررسی انواع زباله و ماهیت آنهامصرف پلاستیک محیط‌زیست را نابود می‌کندتولید نسل جدید پلاستیکبسته بندی جدید Diageo  با حذف پلاستیک همراه است​انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اولانواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دومپسماند طلای کثیف https://zistonline.com/vdcdk50j.yt0zo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما