تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80744
در تمام دنیا، یکی از بیشترین اسرافهایی که صورت می گیرد مربوط به مواد غذایی است که آسیب زیادی به محیط زیست می رساند. چرا که برای تولید هر گرم از آن، مقدار زیادی آب و انرژی و خاک مصرف می شود. همین اسرافها، به مرور باعث بحران آب و عامل فرسایش خاک می شود. همچنین، به لحاظ اقتصادی نیز ضررهای زیادی برای کشورها ایجاد می کند.
چند راهکار ساده برای جلوگیری از هدررفت مواد غذایی
به گزارش زیست آنلاین، خرید مواد غذایی یکی از مهم‌ترین مخارج هر خانواده است. هزینه‌های مواد خوراکی گاه تا یک سوم درآمد هر خانواده را در ماه شامل می‌شود که در خانواده‌های پرجمعیت‌تر این مقدار می‌تواند به نصف درآمد نیز افزایش یابد. با بالا رفتن هزینه‌ها، بیش‌تر افراد به خوردن مواد خوراکی ارزان و ناسالم روی می‌آورند که همین مسئله در بلند‌مدت باعث بروز بیماری می‌شود. با این که راه‌های زیادی برای خوردن غذای سالم با پول اندک وجود دارد، هزینه‌های پنهان زیادی در هنگام خرید کردن وجود دارند که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

اگر می دانستید چه مقدار انرژی، آب، خاک و نیروی انسانی برای تولید مواد غذایی مصرف شده، هرگز آن را اسراف نمی کردید. یکی از راهکارهای حفاظت از محیط زیست،‌جلوگیری از اسراف مواد خوراکی است.

چند روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها هنگام خرید مواد غذاییبرای خرید مواد غذایی خود برنامه‌ریزی کنیدگاهی اوقات به دلیل آن که از نیازهایمان کاملاً آگاه نیستیم، در زمان خرید چیزهایی را می‌خریم که به آن احتیاج نداریم و یا پیش از این آن را خریده‌ایم. بنابراین قبل از آن که به فروشگاه بروید، مواد غذایی موجود در یخچال و کابینت‌ها را بررسی کنید و فهرستی از مواد مورد نیازتان تهیه کنید. با انجام ماهانه‌ی این کار، می‌توانید خرید‌های غیرضروری را کاهش دهید و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

در حجم زیاد خرید کنیدمعمولاً با خرید تعداد بیش‌تر از یک کالا می‌توانید پول کم‌تری برای آن بپردازید. با خرید کالاها و مواد غذایی فاسد نشدنی مانند ماکارونی و برنج در حجم زیاد مخارج شما در بلند مدت کم‌تر خواهد شد و هم‌چنین می‌توانید از تخفیفات ویژه‌ی برخی کالاها نیز بهره بگیرید. پیش از خرید مطمئن شوید که فضای لازم برای ذخیره‌ی آن کالاها را در خانه دارید.

مواد غذایی آماده مصرف نکنیدمواد غذایی آماده و از قبل تهیه شده می‌توانند در زمانِ شما صرفه‌جویی کنند. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی برش خورده و تمیز شده، مانند گوشت مرغ و ماهی را نیز عرضه می‌کنند. با این که استفاده از این مواد غذایی آسان است، قیمت آن‌ها بیش‌تر از دیگر مواد غذایی است و همچنین برخی از مواد غذایی آماده نیز کیفیت و طعم غذاهای خانگی را ندارند. بنابراین تا حد امکان مواد غذایی آماده مصرف نکنید و غذایتان را با خرید مواد اولیه‌ی سالم در خانه تهیه کنید.

در حالت گرسنگی خرید نکنیددر هنگام گرسنگی صبر شما کاهش می‌یابد و شاید نتوانید از خرید برخی کالاها و مواد غذایی غیر ضروری خودداری کنید. بسیاری از فروشگا‌ه‌ها نیز برای جلب مشتری و ترغیب آنان به خرید بیش‌تر، مواد غذایی تحریک کننده و خوشبو را در ردیف‌های ابتدایی فروشگاه و در میدان دید افرادی که وارد فروشگاه می‌شوند قرار می‌دهند. بنابراین با شکم خالی که به فروشگاه نروید تا مواد غذایی غیر ضروری نخرید.

 مواد غیرخوراکی و کم‌ارزش نخریدیکی دیگر از روش‌های فروشگاه‌ها برای ترغیب مشتریان به خرید بیش‌تر، قرار دادن کالاهای وسوسه کننده و بدون ارزش غذایی مانند آدامس، شکلات، مجله و … در کنار صندوق است. بسیاری از افراد هنگام ایستادن در صف برای خروج از فروشگاه، این کالاها را خریداری می‌کنند. برای آن که هزینه‌های خریدتان را کاهش دهید، فقط کالاهای مورد نیازتان که در فهرست خود یادداشت کرده‌اید را خرید کنید.

سهم ما در دورریز غذای اضافهمشکلی که اکثر ما در خانه‌های خود تجربه کرده‌ایم و مساله‌ای که کم‌تر توجه ما را به خود جلب می‌کند، این است که هر یک از ما چه سهمی در دورریز غذای اضافه داریم. به‌طور تقریبی، می‌توان گفت که یک‌سوم غذایی که سالانه درجهان برای مصرف ما تولید می‌شود - در حدود ۳/۱ میلیارد تن - دور ریخته شده و هدر می‌رود.

در کشورهای در‌ حال‌توسعه، دورریز اغلب به‌دلیل مشکلاتی در فرآیند تولید یا کمبود تسهیلات نگهداری است. در کشورهای ثروتمندتر، مشکل در انتهای زنجیره تامین قرار دارد؛ مشکل خود ما هستیم. ما در حدود ۳۰ درصد از غذایی را که خریداری می‌کنیم، دور می‌ریزیم.

هر سال، مصرف‌کنندگان در کشورهای غنی، تقریبا همان مقدار غذایی را (۲۲۲ میلیون تن) که کل تولید خالص غذا در آفریقای سیاه است (۲۳۰ میلیون تن)، دور می‌ریزند. این آمار نشان می‎دهد که یک‌سوم کل غذایی که برای ما تولید می‌شود، هدر می‌رود!

هزینه این اسراف، سرسام‌آور است. آبی که برای پرورش محصول مصرف می‌شود، کود و سوختی که در تولید و حمل‌ونقل به‌کار می‌روند، و گازهای گلخانه‌ای که از فاسد شدن مواد غذایی در گودال‌های دفن زباله، در هوا منتشر می‌شوند. همه این‌ها حتی پیش از آن هستند که به پولی که صرف خرید غذاهایی که هرگز مصرف نمی‌کنیم، فکر کنیم.

نکته: غذاهای تازه را در پشت یخچال قرار دهید، تا غذاهای قدیمی را زودتر مصرف کنید.

چند راه برای پرداختن به مشکل اضافه غذابا فریزرتان بیش‌تر آشنا شویدچه برای نگهداری مواد اولیه و چه باقی‌مانده غذاها، فریز شما می‌تواند در کاهش دورریز غذا بسیار موثر باشد. میوه و سبزیجات اضافه را وقتی فصلشان است، فریز کنید، نان و سایر انواع خوراکی‌هایی که کم‌کم از آن‌ها استفاده می‌کنید را نیز فریز کنید. مواد اولیه‌ای را که زود خراب می‌شوند، در غذاهای مختلف استفاده کنید، و سپس غذای آماده را فریز کنید، تا بعدا بتوانید از آن غذا استفاده کنید.

به تاریخ انقضاء خوب توجه کنیدمتاسفانه ما فکر می‌کنیم تاریخ فروش درج شده روی مواد غذایی تاریخی است که اگر تا آن زمان خوراکی مورد نظر خورده نشود، باید آن را دور ریخت. باید گفت که حتی تاریخ‌های مصرف و تاریخ‌های بهینه نیز، حرف آخر را نمی‌زنند.

واحد بازرسی و غذای سالم وزارت کشاورزی ایالات متحده، اظهار داشته است که به‌جز مواردی که مربوط به اطفال می‌شود، اگر تاریخ یک ماده خوراکی در زمان نگهداری در منزل بگذرد، آن محصول همچنان تا زمانی‌که نشانه‌های فساد در آن مشاهده نشده قابل‌استفاده است. این واحد اعلام کرده است که: «خوراکی‌های فاسد، به‌دلیل رشد باکتری‌های خاصی در آن‌ها، طعم، بو و بافت غیرطبیعی پیدا می‌کنند. اگر خوراکی‌ای چنین نشانه هایی داشت، باید از خوردن آن خودداری شود.» به‌دنبال راه‌های بیش‌تری درباره اطمینان از سلامت غذا باشید.

از مواد خوراکی در جای مناسب نگهداری کنیدنگهداری از خوراکی‌ها در دمای مناسب، به‌میزان قابل‌توجهی به طول‌عمر آن‌ها کمک می‌کند. Heart.orgبه‌شما نشان می‌دهد، چگونه محل نگهداری میوه و سبزیجات را تقسیم‌بندی کنید، تا طول‌عمر آن‌ها افزایش یابد.

وقتی تصمیم گرفتید که چه خوراکی‌هایی باید در یخچال قرار بگیرند، بهتر است بدانید چه فضایی در یخچال برای نگهداری از کدام ماده غذایی مناسب‌تر است. این دانش نیز به شما کمک می‌کند، طول عمر ماده‌غذایی خود را افزایش دهید و مواد غذایی را تا زمانی که سالم هستند مصرف کنید.

بیش از یک وعده غذا بپزیدپختن یکباره چند وعده‌ غذایی به شما در صرفه‌جویی در مصرف انرژی، آب و زمان، کمک می‌کند. داشتن وعده‌های غذایی آماده در فریزر، تا اندازه زیادی مانع از آن می‌شود که هوس کنید از بیرون غذا سفارش دهید، یا بی‌برنامه برای غذا خرید کنید.

کنترل حجم خوراکی‌هاهرچند ممکن است به‌نظر بسیار کسل‌کننده برسد، ولی این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. با کنترل حجم غذایی که در بشقابتان قرار می‌گیرد، نه‌تنها تعداد کالری‌هایی که مصرف می‌کنید را محدود می‌کنید، بلکه حجم غذایی را که در آخر سر از سطل زباله درمی‌آورد، نیز محدود می‌کنید. بار اول برای خودتان کم غذا بکشید، و اگر همچنان گرسنه بودید، دوباره بکشید.

همیشه حواستان باشد که چه خوراکی‌هایی داریدبه محتویات یخچالتان دقت کنید. ظرف‌های دربسته بسیاری ممکن است ته یخچال، پشت بقیه ظرف‌ها گم شده باشند و مدت زیادی از زمانی که آن‌جا رها شده‌اند بگذرد.

یخچال مرتب، یعنی می‌توانید ببینید چه غذاهایی باید زودتر خورده شودند و چه مواد اولیه‌ای دارید و چه مواد اولیه‌ای باید بخرید. همچنین یادتان باشد، خوراکی‌های جدید را در پشت یخچال قرار دهید تا قدیمی‌ترها را زودتر بخورید.

غذاهایتان را ببخشیداگر با همه این کارها هنوز فکر می‌کنید، خوراکی‌هایتان اضافه می‌آیند، آن‌ها را به کسی که نیاز دارد ببخشید:همسایه، اقوام، یا حتی موسسات خیریه. مواد غذایی سالم و مقوی دست‌نخورده بهترین کمک به نیازمندان به‌شمار می‌آیند.

از پسماند غذا کود کمپوست بسازیدبه‌جای ریختن غذاها در سطل زباله، آن‌ها را به کمپوست تبدیل کنید. با این کار دورریز خوراکی‌ها به‌جای آن‌که در گودال‌ها دفن زباله فاسد شوند، به کودی بسیار غنی تبدیل می‌شوند.

ولی، انجام این کار باید به آخرین مرحله موکول شود. آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده، بازیافت غذا را مرحله‌بندی کرده است، و تاکید اولیه آن بر این است که تلاش ما باید در راستای به حداقل رساندن تولید دورریز غذا باشد، در مرحله بعد از پسماند غذایی برای تغذیه دام استفاده کنیم، یا حتی آن را در تولید انرژی صنعتی به‌کار ببندیم، و در نهایت از آن کمپوست تهیه کنیم.

میزان دورریز غذایی خود را زیر نظر بگیریدبرای کمک به کاهش هدر رفتن مواد غذایی، دقت کنید که هر هفته چه میزان دورریز دارید. به‌این‌ترتیب، از دیدن حجم بالای دورریزها متحیر می‌شوید، و سعی خواهید کرد الگوهای خریدتان را مدیریت کرده و زیر نظر بگیرید.

 

جلوگیری از هدر رفت منابع غذایی 

چند روش برای کاهش اسراف در مواد غذاییدوم ماه مه روز جهانی مقابله با دورریز مواد غذایی بود. سالانه بیش از یک و نیم میلیارد تن مواد خوردنی دور ریخته می‌شود. این در حالیست که در جهان ما حدود ۸۲۱ میلیون انسان از گرسنگی رنج می‌برند.

زمان استفاده همیشه از تاریخ مصرف بیشتر استخیلی از مردم همین که می‌بینند تاریخ مصرف یک خوراکی گذشته است، آن را دور می‌ریزند که درست نیست. بیشتر خوراکی‌ها تا چند روز یا حتی چند هفته پس از تاریخ مصرف روی آنها هم قابل استفاده هستند. بهتر است نه تنها به تاریخ، بلکه به رنگ و شکل و مزه یک خوراکی هم توجه کنیم.

از محل کالا بخریدبهتر است میوه و سبزی را تازه تازه از بازار بخریم. کالاهایی که از محل می‌خریم، دیرتر فاسد می‌شوند.

خوراکی‌های زشت را بخریدسبزیجات و میوه‌های زیادی هستند که قبل از رسیدن به بازار یا فروشگاه دور ریخته می‌شوند، تنها به این علت که قشنگ و خوش‌فرم نیستند. یادمان باشد که قیافه ناجور خیار و هویج و سیب در مزه آنها تأثیری ندارد.

شیوه نگه‌داری صحیحنگه داشتن خوراکی درون یا بیرون یخچال می‌تواند در عمر آن مؤثر باشد. موادی مانند رشته، آرد، نشاسته، بلغور و برنج را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کرد. گوجه فرنگی و مرکبات در برابر سرما آسیب‌پذیر هستند. کاهو و سبزی سالاد را باید در پارچه مرطوب پیچید. میوه و لبنیات را باید همیشه در یخچال جای داد. به اندازه نیاز خرید کنیم

خلاقیت در استفاده از مواد پس‌ماندهاصولا نباید بیش از حد نیاز غذا بپزیم. اگر غذا اضافه آمد، می‌توان آن را در وعده دیگری مصرف کرد و یا در فریزر گذاشت. گاهی می‌توان با کمی خلاقیت از غذاهای پس‌مانده، یک خوراکی تازه سرهم کرد، یا آنها را در چیزهایی مثل سوپ و آش به کار برد.

از فساد سریع خوراکی‌ها جلوگیری کنیدغذای پخته بیشتر دوام می‌آورد. خیلی از میوه‌ها و سبزیجات را می‌توان با پختن بر عمرشان افزود و سالم نگه داشت. میوه‌های پخته را می‌توان مربا کرد و سبزیجات پخته به راحتی در پاسفره‌ای‌های جورواجور مصرف می‌شوند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تلاش برای تغییر قوانین مربوط به پسماند مواد غذایی در اروپا ارتباط مستقیم کاهش پسماند غذا با کاهش مصرف آب ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب جهت اصلاح الگوی مصرفاسراف مواد غذایی از سفره دولت تا سفره مردم ارزش پسماندهای قابل‌ بازیافت انسانی و حیوانی  

 

https://zistonline.com/vdcc0mq4.2bqx08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما