تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80743
محققان کشور با انجام طرحی پژوهشی نانو فیلتری را با استفاده از ضایعات کشاورزی تولید کردند که کاربردهای گسترده‌ای از حوزه بهداشت تا صنایع شیمیایی دارد. محمدعلی ولیداد، معاون اجرایی طرح فهام شرکت توانیر، با اشاره به تجهیز تمامی چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند طرح فهام، از فراهم شدن امکان پایش آب برداشت شده از چاه‌ها بر اساس انرژی مصرفی از سوی وزارت نیرو خبر داد.
ساخت نانوفیلتر تصفیه آب از ضایعات کشاورزی و تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند
 به گزارش زیست آنلاین ازمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «تولید نانوفیلتر ساخته‌شده از ذرات نانوسلولزی جهت خالص‌سازی و تصفیه آب» از طرح های پژوهشی است که در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت تصویب شده است.

هدف از انجام این پژوهش تولید نانو فیلتر تصفیه آب با استفاده از نانو چند سازه‌های تهیه شده از نانو ذرات سلولزی حاصل از ضایعات کشاورزی و بررسی عملکرد آن است، بنابراین برای تحقق این هدف ضایعات کشاورزی (باگاس) مورد استفاده قرار گرفت، همچنین ذرات نانوسلولزی با قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر تهیه شده با استفاده از تیمارهای مختلف شیمیائی-مکانیکی استفاده شد.

اما کاربرد این نانو فیلترهای سلولزی چیست؟ کاربردهای متنوعی برای آنها در نظر گرفته می شود که با توجه به اهمیت آن در رفع بخشی از نیازها و منافع ملی کشور می توان به کاربردهای بهداشتی (فیلترهای تولید آب شیرین و تصفیه پساب شهری و صنعتی، فیلترهای هوا، غذایی، داروسازی)، صنعتی (مثل فیلتر برای موتورها و ژنراتورهایی که خیلی آلوده می شوند) و نظامی (ماسک های شیمیایی) اشاره کرد.

 گسترده شدن منابع مناسب آبیدرباره ضرورت انجام این پژوهش باید گفت فناوری تولید نانو غشاء از فناوری‌های پر کاربرد در صنعت امروز است که حوزه کاربرد گسترده ای از صنعت آب و فاضلاب تا صنایع غذایی، دارویی و همچنین صنایع نفت، گاز و انرژی دارد.

یکی از کاربردهای غشاهای نانو فیلتراسیون برای تصفیه آب‌های شور و آلوده است. آب با وجود پیشرفت‌های شگفت‌آوری که در زمینه‌های مختلف حیات بشر صورت گرفته همچنان اهمیت خود را به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی و نیز تولید محصولات کشاورزی حفظ کرده است.

بنابراین با توسعه فناوری نانو در صنعت آب و فاضلاب، می‌توان تحولی عظیم در تأمین منابع آب مصرفی و بخش‌های وابسته به آن به وجود آورد. در دسترس ‌بودن آب سالم و پاک یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی بشر است و به تدریج که مقدار مصرف آب بیشتر می شود، مواد آلاینده نیز به طرق مختلف باعث آلوده‌کردن منابع آبی می شوند و این مسأله در آینده بحرانی‌تر خواهد شد. بنابراین توانایی تصفیه آب، این امکان را فراهم می‌کند تا منابع مناسب‌تری برای مصارف گوناگون به‌دست آوریم. بهره‌گیری از فناوری نانو در فرآیند تصفیه آب، راه حل مناسبی است تا بتوان به سادگی آب آلوده را برای استفاده در کشاورزی یا حتی برای مصارف خانگی بازیافت کرد.

حذف هر گونه باکتری از آبنانو فیلتراسیون می‌تواند تقریباً از هر منبع آبی، آب پاک به وجود آورد و تمام باکتری‌های موجود در آب را حذف کند. در ضمن امکان استفاده آسان از روش‌های تصفیه را برای عموم فراهم می‌کند و بدون کاربرد مواد شیمیایی فرآیند تصفیه را انجام می‌دهد، در واقع با استفاده از نانوفیلتراسیون تمامی ذرات معلق، ویروس‌ها و باکتری‌های آب بدون نیاز به هیچ گونه مواد افزودنی از بین می رود.

با استفاده از نانوفیلتر، مواد معدنی لازم برای سلامت انسان در آب باقی‌مانده و مواد سمی و مضر، از آن حذف می‌شود. بنابراین استفاده از ضایعات کشاورزی (باگاس) برای تولید نانوذرات سلولزی و همچنین استفاده از این نانوذرات به منظور تولید نانوفیلترهای سلولزی به استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا و کارائی منحصر به فرد منجر می‌شود.

نصب کنتور هوشمند بر چاههای آب کشاورزینصب بیش از ۳۰۶ هزار کنتور هوشمندبا نصب ۳۰۶ هزار و ۹۷۸ دستگاه کنتور هوشمند در ایران طی سال گذشته، تعداد چاه‌های کشاورزی مجهز به این نوع کنتور به ۵۶ هزار چاه رسید.

به‌گزارش ایسنا، محمدعلی ولیداد - معاون اجرایی طرح فهام شرکت توانیر - با اشاره به تجهیز تمامی چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند طرح فهام، از فراهم شدن امکان پایش آب برداشت شده از چاه‌ها بر اساس انرژی مصرفی از سوی وزارت نیرو خبر داد.

وی با اشاره به عملکرد این دفتر در سال گذشته، به اجرای ۹ اقدام فنی در این طرح اشاره کرد که مواردی چون ایجاد و راه‌اندازی ۶ مرکز کنترل با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نقطه اندازه‌گیری برای پوشش تمامی مشترکان دیماندی و چاه‌های کشاورزی کشور در شش شرکت توزیع برق تهران، مشهد، اهواز، زنجان، بوشهر و اصفهان از آن جمله است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، هم‌چنین کاهش ۲۵۰۰ مگاوات از دیماند مصرفی در ساعات پیک، ارسال گزارش دستکاری در کنتورها برای مرکز کنترل و کاهش تلفات غیر فنی، افزایش رویت‌پذیری و بهره‌برداری، نصب یک میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان ۳ فاز خانگی و تجاری پرمصرف و مدیریت سمت تقاضا از دیگر اقدامات این دفتر در سال گذشته به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، در گزارش این دفتر با تاکید بر اولویت تکمیل اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی طرح فهام تصریح شده است که شرکت‌های توزیع برق شهرستان مشهد، تهران بزرگ، زنجان و بوشهر به عنوان نمایندگان شرکت توانیر و ناظران اجرا و تکمیل طرح انتخاب شدند و شرکت توانیر نیز به عنوان یک نهاد بالادستی با تشکیل ۲ معاونت مهندسی و اجرایی، انجام فعالیت‌های فنی و اجرایی را برعهده دارد.

همچنین برای اجرای طرح در سال ۹۸ مذاکراتی با شرکت‌های پیمانکار و شرکت‌های کنتورساز انجام و آمادگی این شرکت‌ها برای تأمین کنتورهای مورد نیاز اعلام شده است.
این گزارش در ادامه تدابیر و اقدامات پیش‌بینی شده امنیتی طرح فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت مصرف انرژی (فهام) را بیان می‌کند و نخستین راهبرد سند "افتا" را الزامی بودن تأمین امنیت زیرساخت‌های حیاتی کشور می‌داند و می‌افزاید: از آنجا که طرح فهام نیز یک زیرساخت حیاتی کشور جهت مدیریت و پایش بخش توزیع برق است، باید جهت تأمین امنیت آن سازوکارهای لازم مطابق سند ذکر شده در نظر گرفته شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

استفاده از آب خاکستری در مصارف خانگیبحران کمبود آب در کشورهای مختلف/ نیمی از مردم جهان آب ندارندناتوانی دولت ها از محافظت دانش آموزان در برابر سرب در آب آشامیدنیسفره‌های آب زیرزمینی هنوز تشنه‌اندانگلستان در عرض ۲۵ سال با بحران جدی آب رو به رو خواهد شد https://zistonline.com/vdcbfzbw.rhbgapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما