تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80740
زیست آنلاین: پس از دست یابی به اقتصاد سبز باید پاسخگوی این سوال بود که چگونه می توان ارزش اقتصادی اقیانوس ها را در طول حفاظت از آنها به حداکثر رساند؟
روند رو به رشد  در اقتصاد آبی
به گزارش زیست آنلاین، اصطلاح "اقتصاد آبی" واژه ایست که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است. بانك جهانی دو سال پیش در مورد اقتصاد آبی و اهمیت آن گزارشاتی ارائه کرده و یك وب پورتال در این زمینه ایجاد نمود که به منظور کسب اطلاع بیشتر می توانید به آن نیز مراجعه کنید.

 به طور کلی این واژه برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به کار برده شد  و از آن به عنوان یکی از ۱۰ روند در حال ظهور یاد شد، پس از آن در گزارشی در سال ۲۰۱۶  بر اهمیت آن بیشتر تاکید شد.

در طول این سال ها تمرکز بر روی اقیانوس ها به شکل قابل قبول صورت نگرفته است و همچنان نگرانی هایی در مورد تغییرات آب و هوایی، از جمله ایجاد تغییر در پتانسیل اقیانوس ها برای تبدیل شدن به یکی از منابع عظیم آب در جهان و نیاز به حفاظت از اکوسیستم های ساحلی برای جلوگیری از سیل و افزایش بیش از حد سطح دریا، بالا گرفته است. اثرات زیست محیطی حمل و نقل، افزایش صید و ماهیگیری های غیر اصولی؛ استخراج معادن دریایی و اقیانوسی و البته سونامی  پلاستیک های اقیانوس و میکرو فیبرها نیز از دیگر بحران های اصلی و مهمی است که این اکوسیستم به خود اختصاص داده است.

باید اظهار داشت که وجود این موارد، نه تنها تهدیدی برای زیستگاه ها و گونه های دریایی می باشد بلکه سلامت، نوع زندگی و امنیت ما را نیز دچار اختلال می کنند.

به منظور درک بهتر، در ادامه به برخی از واقعیت های دشوار اشاره خواهیم کرد:

اقیانوس ها بیش از ۷۰ درصد سطح زمین را پوشش می دهند، اما فقط یک درصد کوچک ( فقط ۳.۴ درصد) از آنها مورد حفاظت قرار گرفته اند.

سفید شدن مرجان ها، تغییر و افزایش سطح آب اقیانوس ها، تغییر توزیع گونه ها و یا ایجاد تغییر در تنوع زیستی از جمله اثرات تغییرات اقلیمی است که در حال حاضر دارای تأثیر مشخص بر سلامت اقیانوس ها نیز است.

در حال حاضر، اعلام شده است که ۹۰ درصد از ماهیگیری ها در جهان، بهره برداری کامل و یا بیش از حد مجاز از منابع دریایی است، و این در حالی است که میلیاردها ماهی ناخواسته  و تاثیر پذیرفته از عوامل دیگری خارج از صید و شکار از بین می روند که این موارد را هنگام صدور مجوز در نظر نمی گیرند.

در همین راستا ضرورت دارد که بار دیگر با نگاهی جامع تر، چالش های زیست محیطی اقیانوس ها را در حین محافظت از ظرفیت تولیدی آن ها برآورد کنیم، چراکه فرصت های بیشتری در اقیانوس ها وجود دارد که می توان با درک بهتر، از آن ها بهره مند شد.

 ماه گذشته، انجمن غیر انتفاعی "حفاظت از طبیعت" نیز اعلام کرد که یک برنامه ۱،۶ میلیارد دلاری برای کمک به احیا اقیانوس های جهان با فروش "اوراق قرضه آبی" به کشورهای ساحلی و جزایر در نظر گرفته است. این گروه توضیح می دهد که «اوراق قرضه آبی خود را برای حفاظت از اکوسیستم های آبی» به کار خواهد گرفت، در نتیجه این اقدام بشر دوستانه، دولت ها از پس انداز خود برای سرمایه گذاری و حفاظت از دریا استفاده خواهند کرد که این امر در نهایت، موجب احیای شیلات و محافظت از صخره های مرجانی نیز خواهد شد.

البته باید اعلام داشت، این نخستین گروهی نیست که به منظور حفظ ذخایر آبی مجموعه اقدامات و برنامه هایی را ترتیب داده است. بنیاد های دیگری نیز توسط بانک جهانی، تایید شده اند تا به منظور جذب سرمایه برای تأمین مالی پروژه های اقیانوسی که دارای مزایای زیست محیطی، اقتصادی و محیطی هستند، فعالیت کنند./ منبع: greenbiz

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

واکنش گروه های سبز به استراتژی دریایی دولت ها

بودجه کم محیط زیست دریایی و طرح اقدام ملی برای دریای خزر

رفع آلودگی های پلاستیکی دریا توسط زیست شناسان دریایی

چالش های جدی برای اکوسیستم آبی

 تغییر اقلیم مناطق کشنده اقیانوس را چهار برابر کرد

 

https://zistonline.com/vdciuyav.t1au52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما