تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 80739
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان:

هیچ خسارتی به سازه قلعه فلک الافلاک خرم آباد وارد نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: هیچ خسارتی در اثر بارشها به سازه قلعه فلک الافلاک خرم آباد وارد نشده است. معاون میراث فرهنگی استان لرستان از مرمت بیش از ۶۰ بنا و پل تاریخی این استان با اعتباری معادل ۶۷ میلیارد ریال (۶ میلیارد و هفتصد میلیون تومان) در سال ۹۷خبر داد.
هیچ خسارتی به سازه قلعه فلک الافلاک خرم آباد وارد نشده است
 به گزارش زیست آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان، سید امین قاسمی در گفتگو با برنامه میدان آزادی از رادیو فرهنگ از عدم خسارت به سازه قلعه فلک الافلاک خرم آباد بر اثر بارش های شدید فروردین امسال در لرستان خبر داد .

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه بر اثر بارش های فروردین ماه امسال و وقوع سیل در لرستان خسارات زیادی به بخش های مختلف استان وارد شد افزود : با توجه به حجم بالای بارندگی بخشی از تپه قلعه فلک الافلاک خرم آباد هم دچار رانش شد اما خوشبختانه هیچ خسارتی به سازه این بنای ارزشمند تاریخی وارد نشده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان همچنین تصریح کرد : بلافاصله پس از بارش ها، اقدامات تامینی و اضطراری در کنار قلعه فلک الافلاک از جمله سبک سازی ، ایجاد مهار بند در ضلع غربی ، خارج کردن واریزها از پشت دیوار حافظتی و همچنین کشیدن کاور بر روی تپه را در دستور کار قرار دادیم تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود .

 سید امین قاسمی همچنین اضافه کرد : پس از وقوع سیل در استان دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان هم در سفر به لرستان و بازدید از قلعه فلک الافلاک از نزدیک در جریان آسیب ها و روند پیشگیری و مرمت قلعه فلک الافلاک قرار گرفت .

ترکهایی بر روی سقف فلک الافلاک که کاملا مشهود است

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بیان داشت : با دستور دکتر طالبان یک تیم مشاور فنی برای مطالعه و بررسی وضعیت موجود در راستای طرح استحکام بخشی قلعه تشکیل و بلافاصله پس از بازدید کار مطالعاتی آن انجام شد .

خسارت ۷۹ میلیارد تومانی به ابنیه و تاسیسات گردشگری استانقاسمی از خسارت ۷۹ میلیارد تومانی به ابنیه و تاسیسات گردشگری استان خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه بر اثر این سیل بخشی از ابنیه تاریخی استان از جمله پل ها و تاسیسات گردشگری مورد آسیب جدی قرار گرفت که تلاش برای بازسای و مرمت آنها را در دستور کار قرار دادیم .

 

نمهایی روی دیوار در اثر بارندگی های اخیر

لازم به ذکر است که در سیل اخیر در استان لرستان، بسیاری از ابنیه تاریخی دچار خسارت شدند و برخی از آنها نیز تخریب گردید. قلعه فلک الافلاک که یادگاری است از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی،‌ در سیل اخیر دچار نم فروان شده بود و برخی از قسمتهای سقف آن نیز ترکهایی برداشته بود. اما خوشبختانه، کار مرمت بنا خیلی زود آغاز گردید و مسئولان توانستند قلعه ای که بیم تخریب ان وجود داشت را نجات دهند.

بناهای تاریخی همچون دژ کهن فلک الافلاک، تخت جمشید و دیگر بناهای تاریخی که شمارشان در کشور کم نیستند، نشان از فرهنگ و تاریخ دیرین این کشور دارد و جزو فرهنگ و تمدن ایرانیان است که هرساله گردشگران فراوانی را از سراسر دنیا به ایران می کشاند و حفظ آنها، تاثیر به سزایی در رونق صنعت گردشگری دارد.

استان لرستان به لحاظ موقعیت ویژه اقلیمی که دارد و دارا بودن جاذبه های طبیعی، مورد علاقه بسیاری از طبیعت گردان و علاقه مندان به بومگردی است که متاسفانه، در سیل سال ۹۸، تاسیسات گردشگری ما دچار خسارت شدید گردید و یا کاملا تخریب شد. در این سیل زیرساختهای گردشگری مثل راه های دسترسی، زیرساختها و تاسیسات آبی و برقی دچار آسیب دیدگی شدند.

خیلی از گردشگران که به صورت گروهی و انفرادی، قصد سفر به این استان را داشتند، از سفر منصرف و رزروهای خود را کنسل کردند که همین مسئله نسبت گردشگری کل استان دیدگاه منفی ایجاد کرد و تقریبا،‌ همه مردم گمان کردند که لرستان و کل گردشگری و زیرساختهای آن به طور کامل ویران شده و دیگر امکان حضور گردشگر در این استان وجود ندارد.

مسئولان استانی و اداره میراث فرهنگی، با تمام قوا در در حال تلاشند که ظرف مدت شش ماه آینده بتوانند خسارت را جبران و بخشهای آسیب دیده را بازسازی و یا مرمت کنند و امیدوار هستند تا بتوانند رونق گردشگری را ظرف این مدت به استان بازگردانند.

مرمت بیش از ۶۰ بنا و پل تاریخی لرستان در سال ۹۷معاون میراث فرهنگی استان لرستان از مرمت بیش از ۶۰ بنا و پل تاریخی این استان با اعتباری معادل ۶۷ میلیارد ریال (۶ میلیارد و هفتصد میلیون تومان) در سال  ۹۷خبر داد.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان زهرا بهاروند، این آثار را شامل خانه، کاروانسرا، امامزاده، قلعه، حمام، باشگاه افسران، سربازخانه و باغ و پل تاریخی همچون مجموعه طباطبایی ها، خانه های رحمتی، گودرزی و حاتمی، کاروانسرای میرزا سید رضا، امامزاده احمد بن نورزوعلی و مقبره امامزاده قاسم، حمام های افراونده، جور و گیجالی و پل های کشکان، آفرینه، کاکارضا، کلهر، پلدختر، شکسته، چالان چولان، مرمت قلعه و حمام هزار جریب عنوان کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان خرید و تملک باشگاه افسران محوطه قلعه فلک الافلاک با اعتباری معادل ۱۴۰ میلیارد ریال و همچنین پرداخت ۲۸۰ میلیارد ریال از مطالبات آزادسازی عرصه و حریم این قلعه را از دیگر اقدامات شاخص حوزه میراث فرهنگی در سال ۹۷ عنوان کرد.

وی مرمت مجموعه طباطبایی های شهرستان بروجرد و واگذاری دو بنای خانه مصری و مغیث الاسلام این مجموعه به بخش خصوصی، افتتاح فاز اول موزه خانه افتخارالاسلام در این شهرستان و مرمت فاز دوم بافت تاریخی بروجرد و مطالعه و افتتاح فاز نخست موزه نسخ خطی در بروجرد با اعتباری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیون ریال  را از جمله اقدامات سال گذشته دانست.

 زهرا بهاروند ثبت ۷ اثر طبیعی، ۸ اثر معنوی، ۳۱ اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی و تهیه بیش از ۲۰۰ پرونده ثبت آثار ملی، تعیین حریم ۹ محوطه و بنای تاریخی که سه مورد آن به تصویب رسیده را از دیگر فعالیت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان برشمرد.

معاون میراث فرهنگی استان لرستان همچنین با اشاره به مرمت ۶۸ شی منقول فرهنگی از موزه قلعه فلک الافلاک و مجموعه داران خصوصی، از خرید ۳۰ مورد املاک موجود در عرصه تپه ها و محوطه های تاریخی استان خبر داد.

به گفته بهاروند سال گذشته ۳۰ کارگاه مرمتی در سطح استان فعالیت داشته است.

 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تلاش برای بازگرداندن رونق گردشگری به استان لرستانگردهمایی فعالان گردشگری سراسر کشور در استان لرستانگردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شوید​تفاوت های میان اکوتوریسم و طبیعت گردی در جایگاه گردشگریجایگاه اکوتوریسم در ایرانوضعیت گردشگری داخلی در تابستان امسال آینده درخشان گردشگری در ایرانطبیعت دورود از سیل در امان مانده است 

https://zistonline.com/vdcgyu97.ak9zw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما