تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80732
محققان دانشگاه کمبریج در حال راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی موسوم به مرکز ترمیم آب و هوا به‌منظور شناسایی راهکارهای جدید برای تغییر وضعیت آب و هوایی زمین هستند. هدف اصلی این مرکز حل مشکل آب و هوای زمین است و دانشمندان، مهندسان و محققان اجتماعی را در یک محل جمع می‌کند.
راه اندازی مرکز تحقیقاتی حل مشکلات تغییرات اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، این مرکز تحقیقاتی اولین نمونه در نوع خود محسوب می‌شود و راهکارهای آن می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه تولید کربن شود. قرار است در این مرکز تحقیقاتی راهکارهای بنیادی از جمله یخ زدن مجدد قطب های زمین و حذف دی اکسید کربن از اتمسفر زمین مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

تلاش برای یخ زدن مجدد قطب‌های زمینیکی از روش‌های یخ زدن مجدد قطب‌ها شفاف شدن ابرهای موجود در بالای این منطقه است. محققان قصد دارند برای انجام این کار آب دریا را با استفاده از نازل‌های بسیار خوب به بالای دکل‌های بسیار بلند نصب شده روی کشتی‌های بدون سرنشین پمپ کنند. با این کار ذرات ریز نمک به درون ابرها تزریق و موجب گسترش وسعت و قابلیت انعکاس ابرها شده و در نتیجه سطح زیر آن‌ها خنک می‌شود.
یک راهکار دیگر این مرکز جمع‌آوری دی اکسید کربن حاصل از فعالیت نیروگاه‌های گازی و ذغالی و تبدیل آن به سوخت‌های صنعتی است. برای این منظور از گرمای هدررفته نیروگاه‌ها و هیدروژن استفاده می‌شود. اکنون یک کارخانه آزمایشی برای انجام این کار در جنوب ولز در دست احداث است.
راهکار دیگر این مرکز، سبزکردن اقیانوس‌ها به منظور جذب دی اکسید کربن بیشتر است. در این روش‌ها با استفاده از نمک‌های آهن، آب دریا را غنی می‌کنند تا رشد پلانکتون‌ها و جلبک‌ها افزایش یابد.
با وجود این که ممکن است چنین روش‌هایی موجب تغییر اکوسیستم شود، آثار مخرب تغییرات برگشت‌ناپذیر آب و هوا بر زمین استفاده از چنین راهکارهایی را توجیه می‌کند. محققان به عنوان راهکارهای جایگزین در تلاشند تا با دست‌ورزی ژنتیکی مرجان‌های مقاوم در برابر گرما و تزریق مواد شیمیایی به آب، میزان اسیدیته آن را کاهش دهند.

 تغییرات اقلیمی قورباغه ها را از بین می بردتغییرات اقلیمی به شیوع بیماری کشنده ای در بین قورباغه ها منجر شده و پیش بینی می شود که این گونه جانوری تا ۵۰سال آینده به طور کل نابود شود.

نتایج تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه انگلیسی پلیموث نشان داد که تغییرات اقلیمی انتشار بیمار مرگبار راناویروس Ranaviruses را در میان قورباغه ها تسریع می کند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که اگر آزاد شدن دی اکسید کربن در هوا به همین سرعت ادامه یابد، بیماری مذکور در چند دهه آینده شدیدتر و شایع‌تر شود.
راناویروس ها از خانواده ایرودوویروس ها هستند و به عنوان عامل بیماری و مرگ در دوزیستان، خزندگان و ماهی ها شناخته می شوند. امروزه موارد عفونت، بیماری و مرگ ناشی از راناویروس از هر قاره ای گزارش می شود طوری که سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) آن را به عنوان یک «بیماری قابل گزارش» به رسمیت شناخته است.

با استناد به نتایج مطالعه اخیر، هوای گرم خطر شیوع راناویروس درمیان قورباغه ها رابه شدت افزایش می دهد.
یافته های مربوطه، فصلی بودن این بیماری و اوج گرفتن میزان شیوع آن در گرمترین ماه های فصل تابستان را توضیح داده و نشان داد که تغییرات اقلیمی می تواند منجر به شیوع این ویروس از ماه آوریل تا اکتبر شود.

شیوع راناویروس در فصل بهار می تواند منجر به مرگ شمار زیادی از نوزادهای قورباغه شود که عواقب جبران ناپذیری را بر بقای جمعیت قورباغه ها در جهان برجای خواهد گذاشت.
بنابر نتایج مطالعات دانشمندان انگلیسی، قورباغه ها در جاهایی که بتوانند دمای بدن خود را پایین بیاورند، بهتر می توانند با این ویروس مقابله کنند. به عبارت دیگر هرچه از میزان مدتی که این جانداران در معرض نور خورشید قرار دارند کاسته شود، سرعت رشد ویروس مذکور کمتر می شود.
«استفان پرایس» مولف ارشد این پژوهش می گوید:« تغییرات اقلیمی چیزی نیست که تنها به نقاط دوردست مربوط باشد، تغییرات اقلیمی حقیقت دارد و همین حالا نیز تاثیراتی را بر حیات وحش انگلستان گذاشته که به سختی می شد پیش بینیشان کرد. شماری از دانشمندان تلویحا به این مسئله که تغییرات اقلیمی می تواند سرعت شیوع بیماری ها را افزایش دهد، اشاره کرده اند اما این یکی از نخستین تحقیقاتی است که مدارک متقنی را در مورد اثر تغییرات اقلیمی بر بیماری های شایع در حیات وحش، ارائه می دهد.»

تغییرات اقلیمی قورباغه ها را از بین می بردانسان، حیات وحش را به نابودی کشانده استبنا بر گزارش سازمان ملل متحد در سال‌های آینده تقریبا یک میلیون نوع حیوان و گیاه برای همیشه از صحنه حیات محو خواهند شد. بر اساس این گزارش بیش از ۴۰ درصد دوزیستان‌ و تقریبا ۳۳ درصد مرجان‌ها و یک سوم تمام پستانداران دریایی در خطر نابودی کامل قرار گرفته‌اند.

گزارش سازمان ملل متحد بویژه در مورد حشرات هشدار می‌دهد. براساس این گزارش طی سه دهه گذشته از میزان حشرات تنها در قاره اروپا تقریبا ۸۰ درصد کاسته شده است. از میان رفتن بسیاری از گونه‌های حشرات گرده افشان تاثیری مستقیم بر طبیعت و بخش‌های مختلف زندگی و فعالیت انسان‌ها، از جمله در فعالیت‌های کشاورزی و باغداری خواهد داشت.

برای تهیه گزارش سازمان ملل متحد، ۱۴۵ محقق و متخصص از ۵۰ کشور جهان به مدت سه سال هزاران منبع را تحقیق و ارزیابی کردند. این نخستین گزارش جامع در نوع خود بوده است.

گزارش سازمان ملل متحد دلایل نابودی حیات وحش را برشمرده و به صراحت اعلام کرده است: «در کنار تغییرات اقلیمی، آلودگی محیط زیست، کشاورزی، استخراج معادن، ماهیگیری، شکار و قطع درختان جنگل‌ها مسئول نابودی حیات وحش هستند.»

یکی از مهمترین عوامل نابودی حیوانات و حیات وحش، کشاورزی که از سوی انسان‌ها صورت می‌گیرد اعلام شده است. افزایش سطح زیر کشت در سطح کره زمین باعث راندن حیوانات از محل زندگی آن‌ها شده است. از سوی دیگر استفاده از سموم و کودهای شیمیایی باعث مرگ حیوانات و بخصوص حشرات که در چرخه حیات از اهمیت بسیار بالایی برخوردارهستند، شده است.

انسان در دهه‌های گذشته بخش‌های وسیعی از کره زمین را در اختیار گرفته و تغییر داده است. بشر در این مدت از مقدار زیادی منابع طبیعی یک بار مصرف مثل ذغال سنگ، نفت و گاز استفاده کرده که تاثیرات مخربی بر محیط زیست داشته‌اند.

بر سرعت افزایش شمار حیواناتی که برای همیشه از صحنه حیات کره زمین محو می‌شوند افزوده شده است. مسئولیت این وضعیت برعهده انسان و "تمدن انسانی" است. بر اساس محاسبات صورت گرفته " روند گرمتر شدن اتمسفر کره زمین بر اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث نابودی پنج درصد از کل جانداران در روی کره زمین خواهد شد".

به گفته رابرت واتسون، رئیس شورای جهانی تنوع زیستی موسوم به IPBES: «آلودگی هوا، از دست رفتن منابع آب شیرین و خشکسالی، کاهش ماهیان و نابودی حشرات گرده‌افشان همانند تغییرات اقلیمی برای زندگی انسان خطر آفرین هستند.»

وزیر محیط زیست آلمان این گزارش را که در ۱۸۰۰ صفحه تنظیم شده یک "پیام بیدار باش" توصیف کرده است. ژوزف زته‌له، کارشناس بیولوژی یک مرکز پژوهش محیط زیست در لایپزیگ آلمان و عضو هیئت رئیسه گروه پژوهشگران سازمان ملل می‌گوید با یافته‌های جدید دیگر کسی نمی‌تواند ادعا کند "ما نمی‌دانستیم".

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

هزینه اضافی ۱٪ در صورت حساب رستوران ها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی اعلام نخستین وضعیت اضطراری اقلیمیِ جهان در انگلیس جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران۲ راهکار برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ایعامل تولید گازهای گلخانه ای انسان است یا خورشیدآیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟خطر انقراض حدود یک میلیون گونه گیاهی و جانوری https://zistonline.com/vdcj8aeo.uqeytzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما