تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 80728
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست:

سایت پشتیبان آشوراده در گلستان مجوز نداشت

اواسط سال گذشته بود که استانداری گلستان اعلام کرد مجوزهای لازم برای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده و به زودی این طرح وارد فاز اجرایی می‌شود. اما چند ماه بعد به جای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده، در غیاب رسانه‌ها کلنگ سایت پشتیبان آشوراده در ساحل بندرترکمن به زمین زده شد و استانداری گلستان هم در پاسخ به رسانه‌ها به اعلام این خبر که سازمان همیاری شهرداری‌ها پیمانکار این پروژه است و مجوزهای لازم اخذ شده بسنده کرد.
سایت پشتیبان آشوراده در گلستان مجوز نداشت
به گزارش زیست آنلاین، معاون سازمان محیط زیست گفت: احداث جاده دسترسی به آشوراده و اسکله در بندرترکمن مجوز نداشت به محیط زیست گلستان و مازندران اعلام کردیم جلوی فعالیت بدون مجوز در حریم تالاب را بگیرند.

در روزهای پایانی سال در حالی که بخشی از گلستان درگیر سیل و بخش دیگر آن درگیر زمین لغزش‌های ناشی از سیلاب اخیر بود خبر مخالفت و توقف اجرای سایت پشتیبان آشوراده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست از طریق برخی رسانه‌ها مطرح شد.

هفته گذشته هم اله یار اسعدی، مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از مخالفت محیط زیست مازندران با نصب اسکله شناور پانتونی که قبل از نوروز ۹۸ به ارزش حدود دو میلیارد تومان خریداری شده بود خبر داد.

خبرگزاری مهر، با حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست حول محور آشوراده و طرح طبیعت‌گردی در آن گفتگویی انجام داده است.

مخالفتی با توسعه نداریماجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده بیش از سه دهه مطالبه عمومی است و حتی در سفر نخست رئیس جمهور در دولت تدبیر و امید وعده‌هایی در خصوص آن داده شد اما سازمان حفاظت محیط زیست هرچند در مقاطعی موافقت خود را اعلام می‌کند اما در زمان اجرا با آن مخالفت می‌کند.

بر اساس درخواست استان گلستان طرح طیعت‌گردی آشوراده بیش از ۱۰ یا ۱۲ سال در حال بررسی، مکاتبه و پیگیری است و در نهایت سال گذشته توافقاتی انجام شد.

مشخصاً چه توافقاتی؟

از جمله اینکه بارگذاری‌های سنگینی که در ابتدا درخواست شده بود در آشوراده اتفاق بیفتد مثل هتل، استخر، شهربازی، بازارچه و سایر فعالیت‌هایی که به ساخت و سازهای گسترده نیاز داشت، به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست قرار شد از برنامه حذف و به شهر بندرترکمن منتقل شود.

در رابطه با فعالیت‌های طبیعت‌گردی که قرار بود در آشوراده اتفاق بیفتد و مورد توافق سازمان و استانداری گلستان قرار گرفت این بود که در محدوده ۲۲ هکتاری بر اساس برنامه جامع مدیریت ذخیرگاه زیست کره و پناهگاه حیات وحش میانکاله، ایجاد تاسیسات طبیعت‌گردی را مطابق نُرم و استانداردهایی که برای مناطق تحت حفاظت وجود دارد، اجازه دهیم که اجرا شود.

این توافق انجام شد که سازمان به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز سنگین در آشوراده را نمی‌دهد و ساخت و سازها در جزیره باید موقت، سبک، با مصالح بومی، مطابق و موزون با طبیعت منطقه طراحی و اجرا شود؛ با این شرایط تفاهم کرده و قرارداد منعقد کردیم.

زیست گاه آشوراده با طرحهای نابه جا از بین می رودایجاد اسکله در گلستان مجوز نداشتپس چه شد وقتی طرح وارد مرحله اجرایی شد باز با اجرای آن مخالفت کردید؟

ما در خصوص آشوراده توافق کرده بودیم. آن بخش از فعالیت‌ها که قرار بود در ساحل دریا اتفاق بیفتد هم می‌بایست هماهنگ می‌شد و از سازمان مجوز دریافت می‌کرد؛ مسئولان استان گلستان تصور می‌کردند چون سایت پشتیبان و … در داخل جزیره آشوراده نیست شروع کردند به اجرای طرح‌ها بدون اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در جریان جزییات کار باشد.

متاسفانه جاده‌ای که احداث می‌کردند در حریم تالاب قرار داشت و به‌نظر می‌رسد می‌خواستند اسکله‌ای به سمت دریا ایجاد کنند؛ که هیچ‌کدام با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگ نشده بود.

ظاهرا مخالفت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مازندران انجام شده، قبلاً اعلام شده بود مدیریت شبه جزیره آشوراده و تالاب میانکاله با خود سازمان است؟

بله سازمان مخالفت خود را از طریق ستاد هم به محیط زیست گلستان و هم مازندران اعلام کرد. وظیفه قانونی ما بود که جلوی آن را بگیریم به محیط زیست مازندران و گلستان مکتوب اعلام کردیم جلوی فعالیت بدون مجوز در حریم تالاب را بگیرند.

پس هم‌اکنون هم طرح ایجاد اسکله و هم سایت پشتیبان آشوراده متوقف است؟

بله. دوستان در گلستان باید مطالعات و برنامه‌ها را بیاورند و هماهنگی‌ها را با محیط زیست انجام دهند. محیط زیست مخالفتی با توسعه ندارد ما به دنبال این هستیم که فعالیت‌های توسعه‌ای را به سمت توسعه پایدار هدایت کنیم و این یک ضرورت است که نیاز به هماهنگی دارد.

اگر این هماهنگی‌ها در بسیاری از پروژه‌هایی که امروز برای گلستان دردسرساز شده انجام می‌شد کارشناسان محیط زیست اجازه نمی‌دادند آب راهه‌ها با مصالح ساختمانی پر شده و جاده شوند و سیل‌بند ایجاد کنند که امروز شهرهای ما دچار آبگرفتگی شوند. مطمناً الزامات محیط زیستی در گلستان باید پررنگ‌تر مورد توجه قرار گیرد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

توقف اجرایی شدن طرح آشوراده در صورت مشاهده تخلف آشوراده را پایگاه ملی و بین المللی مطالعات زیست محیطی کنید تجاوز به تالاب میانکاله با احداث جاده طرح گردشگری آشوراده در ایستگاه محیط‌ زیست تکرار سرنوشت آشوراده در دنا طرح گردشگری آشوراده بدون آسیب زیست محیطی اجرا می شود https://zistonline.com/vdcevf8v.jh87wi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما