تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 80718
از آذربایجان غربی خبر می رسد که شمار فلامینگوهای دریاچه ارومیه طبق آمار سال گذشته ۳۵ هزار بال برآورد می شود که با جوجه آوری امسال به ۴۵ هزار بال افزایش می یابد. همچنین، بارندگی های اسفند و فروردین دشت و بیابان و کوهستان شهرستان خاش سیستان و بلوچستان را سرسبز و با نشاط کرده و بر شمار خزندگان و دوزیستان به ویژه انواع سوسمار و آفتاب پرست در فصل بهار افزوده است.
افزایش شمار فلامینگوهای دریاچه ارومیه و جولان سوسمارها و آفتاب پرست ها در خاش
 به گزارش زیست آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: شمار فلامینگوهای دریاچه ارومیه طبق آمار سال گذشته ۳۵ هزار بال برآورد می شود که با جوجه آوری امسال به ۴۵ هزار بال افزایش می یابد.

مرتضی نظری افزود: این پرنده در زمین های باتلاقی تخم گذاری می کند زیرا امنیت جوجه ها در این مکان ها بیشتر است و در مرحله تخم گذاری نیز برای این پرندگان تهدیدی وجود ندارد.
وی گفت: با توجه به افزایش میزان آب دریاچه ارومیه احتمال زیر آب رفتن مکان های تخم گذاری آنها وجود دارد و به همین دلیل اکنون این گونه ها به ضلع جنوبی دریاچه ارومیه نقل مکان کرده اند و این مکان به سبب داشتن فاصله زیاد با روستاهای اطراف، امن است.

او با اشاره به اینکه در سال های گذشته این پرندگان به تکامل زیستی در این منطقه رسیده اند، افزود: این پرندگان در مکان هایی کاملا باتلاقی و خارج از دسترس شغال و روباه تخم گذاری می کنند.
نظری بیان کرد: غذای این جانداران آرتمیا و حشرات ریز موجود در آب دریاچه ارومیه است و این جانداران به علت آبکش بودن شکل منقارشان می توانند از حشرات ریز آب تغذیه کنند.

وی با اشاره به تاثیر افزایش تراز دریاچه ارومیه بر بهبود زندگی حیات وحش، بیان کرد: در مدت محدود نمی توان انتظار بازگشت همه پرندگان را به این مکان داشت زیرا باید به تدریج وضعیت زیستی در دریاچه و جزایر موجود احیا شود.

نظری اظهار کرد: طبق گزارش های رسیده نمودار حضور این جانداران نسبت به سال های اخیر سیر صعودی طی می کند و سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد گونه های موجود به دریاچه باز می گردند و در این مکان ماندگار می شوند.

وی بیان کرد: تعداد آرتمیا، پرندگان، اردک سانان و غازسانان به تدریج از امسال نسبت به سال های قبل افزایش یافته که گونه «آنقوت» شاخص ترین آنهاست.
نظری اضافه کرد: پرندگان در حال زیست در استان اغلب مهاجر هستند و جمعیت پرنده بومی استان نیز به علت زمستان های سخت و سرد به مناطق گرم تر مهاجرت می کنند ولی از اسفند ماه دوباره به آذربایجان غربی باز می گردند.

وی بیان کرد: جمعیتی که در زیستگاه های آبی آذربایجان غربی ماندگار می شوند و آشیانه سازی می کنند شامل آنقوت، فلامینگو و اردک است که در تالاب های اقماری دریاچه جمعیت آنان بعد از زمستان رو به ازدیاد می گذارد.

دریاچه ارومیه بزرگترین مکان تجمع این پرنده تا حدود ۵۰۰ هزار بال تا سال ۱۳۸۰ بود ولی به تدریج با رخ دادن بحران کم آبی و بهم خوردن تعادل وضعیت زیستی در این زیست بوم تعداد پرندگان کاهش یافت و در اوایل دهه ۹۰ جمعیت آن به صفر رسید.

فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز، منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده بوده و از بدنی کشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی برخوردار است.
بال ها و گردن این پرنده هنگام پرواز به صورت کشیده و قدری پایین تر از سطح بدن قرار می گیرد و ترکیب زیبایی از رنگ های سرخ و سیاه دارد.
این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی می کند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

جولان سوسمار و آفتاب پرست در خاشطبیعت سرسبز خاش و جولان سوسمارها و آفتاب پرست هابه گزارش ایرنا، این گونه های جانوری که به خانواده مارمولک ها نیز نزدیکی دارند در رنگ ها و اندازه و نوع متفاوتی قابل دیدن هستند.
انواع سوسمارهای دم دراز، مارمولک یا گوج بلوچی، کلیر بلوچی یا همان آفتاب پرست با رنگ های سیاه و زرد و قهوه ای در شهرستان خاش زیست می کنند و معمولا اطراف رودخانه های فصلی، چشمه سارها و بیابان های سرسبز مهمترین زیستگاه های آنهاست و امسال نیز با وقوع بارش ها و با نشاط شدن طبیعت و فراهم بودن زمینه برای تخم گذاری جمعیت شان بیشتر شده و در بیشتر مناطق و حتی در داخل منازل خشت و گلی مردم نیز یافت می شوند.

آفتاب پرست و سوسمارها در کاهش و تعادل آمار حشرات مانند سوسک، مگس، کرم و سایر نرم تنان نقش بسزایی دارند.
یکی از کارشناسان محیط زیست خاش گفت: دهها گونه گیاهی و جانوری در این شهرستان وجود دارد که بسیار منحصربفرد هستند.

هادی سرحدی افزود: وجود انواع مارها، خزندگان و دوزیستان نشان از سازگاری این جانوران با محیط زیست خاش دارد به طوری که از سال های دور تاکنون شرایط مستعدی برای زیست انواع گونه های جانوری در این شهرستان فراهم بوده و بسیاری از مردم منطقه نیز با احترام گذاشتن به محیط زیست توانسته اند به حفظ آنها کمک کنند.

این محیط بان اظهار کرد: با توجه به اینکه در برخی کشورها از انواع سوسمار و مارمولک ها استفاده های علمی و پزشکی و غیره می شود، دلالانی در مناطق مختلف بلوچستان این جانوران را شکار و به دلالان خارجی می فروخته اند.

محمد قلندرزهی از فعالان حوزه محیط زیست خاش نیز گفت: با توجه به اینکه این جانوران از نسل دایناسورها و عمر آنها نیز بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و همواره در محیط های گردشگری و در اطراف جاده ها از سوی برخی افراد و گردشگران و نیز خودورهای عبوری از بین می روند، لازم است که در شمار جانوران حفاظت شده قرار گیرند.

این محقق مسایل زیست محیطی بیان کرد: پوست آفتاب پرست دارای ویژگی‌های باور نکردنی است که خود به خود و به سرعت در مقابله با جنس مخالف تغییر رنگ می‌دهد.
به گفته وی، این رنگ ‌ها با استفاده از فعل و انفعالات بین طول موج خاص و کریستال کوچک به نام سلول‌های ایریدوفور به وجود می ‌آیند.

قلندرزهی افزود: این خزنده که به سلطان استتار نیز شهرت دارد در زمان خطر چنان می تواند خود را هم رنگ محیط کند که هیچ اثری از خود برای دشمنش باقی نگذارد.
وی ادامه داد: آفتاب پرست دارای زبانی دراز بوده که از آن برای شکار حشرات استفاده می کند و وقتی به شکار حشراتی مانند مگس و ملخ می رود با استتار ماهرانه شکار را به آسان‌ترین حالت ممکن متعلق به خود می کند.

این خزنده برای تغذیه خود علاوه بر حشرات، از میوه‌های درختان نیز استفاده می‌کند.
بیشتر مردم می‌پندارند که آفتاب‌پرست‌ها رنگشان را برای هم رنگ شدن با محیط تغییر می‌دهند ولی پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد که نور، دما و روحیه ی جانور باعث تغییر رنگ آفتاب‌پرست می‌شود.

این فعال و محقق محیط زیست اظهار کرد: تغییر رنگ گاهی باعث آسایش بیشتر جانور می‌شود و گاهی نیز برای ارتباط با آفتاب‌پرست‌های دیگر به او کمک می‌کند.
آفتاب‌ پرست‌ ها بسیار سریع هستند، بسیاری از آن‌ ها می‌ توانند با سرعت ۳۳ کیلومتر در ساعت بدوند و از دست شکارچیان فرار کنند.
افزایش شمار این جانوران که برای محیط زیست نیز مفید است نیازمند حفاظت و جلوگیری از اتلاف آنها و همکاری بیشتر مردم با محیط بانان و احترام به محیط زیست است.
 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

حضور گله های دام و سگ های چوپانان قلمرو یوزها را محدود کرده است تخلیه ۱۵ درصد مراتع شاهرود از دام انتقال گونه‌های مختلف جانوری بین باغ وحش‌های دنیا مرسوم است بررسی دلیل قطعی مرگ قوچ و میش‌های پارک گلستان/ آخرین وضعیت پرونده کشتار حیات وحش انقراض گونه ها پیش از شناسایی موجود مشاهده شده در تالاب هامون چیست؟ رشد جمعیت گونه‌ای از پروانه همزمان با افزایش بارش‌ها   https://zistonline.com/vdcdj50j.yt0zf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما