تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 80713
عیسی کلانتری در کارگروه احیاء تالاب بین‌المللی هامون اظهار داشت: برنامه راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان بدون برنامه‌ریزی منسجم امکان پذیر نیست و باید از نیروهای جوان و دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان به منظور ارائه راهکارهای علمی برای احیاء و حفظ تالاب بین‌المللی هامون چه در زمان خشکسالی و چه در زمان ترسالی در کنار متخصصان و مسئولان بهره جست.
 لزوم استفاده از توان دانشگاه‌ها با برنامه ای  هدفمند جهت احیای تالاب هامون
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری در کارگروه احیای تالاب بین المللی هامون در زاهدان افزود: مردم صبور سیستان با توجه به خشکسالی‌های پی درپی منطقه شرایط بسیار سختی را از نظر معیشتی و امکانات تحمل کرده‌اند؛ به طوریکه آلودگی هوا، طوفان‌های شن و ماسه، بیکاری کشاورزان، صیادان و دامداران منطقه موجب مهاجرت ساکنان منطقه به سایر مناطق کشور شده بود.

وی بیان کرد: همانطور که برنامه احیا دریاچه ارومیه به شکل هدفمند در حال اجراست، برای سیستان و تالاب بین المللی هامون نیز نیازمند برنامه‌ای منسجم و هدفمند هستیم.

معاون رئیس جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان بدون برنامه ریزی منسجم امکان پذیر نیست.

وی افزود: طرح توسعه سیستان، مساله هامون، مردم و گرد و غبار همه یک پکیج هستند که باید برنامه‌ریزی صحیح و اصولی شود؛ زیرا در غیر این صورت هر گونه هزینه کرد در این زمینه، پول هدر دادن است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ضروری است مسئولان سیستان و بلوچستان در این زمینه جدی‌تر تصمیم بگیرند و منسجم‌تر عمل کنند.

کلانتری با بیان اینکه اولویت نخست در منطقه سیستان، مهار گرد و غبار است، گفت: در همین زمینه باید در قدم نخست تکلیف یکپارچگی حوزه استان مشخص و بعد با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از همسویی دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهیان به یکپارچگی مدنظر برسیم.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: امروز نیز دلخوش شدن به برداشت مقدار کمی نی از تالاب حق این مردم نیست و باید کارهای اصولی و اساسی برای این خطه که خوشبختانه مورد توجه رئیس جمهوری هم است، انجام شود.

وی از فرهیختگان، دانشگاهیان و مسئولان درخواست کرد تا طرح‌های مطالعات پراکنده‌ای را که در منطقه انجام شده را جمع آوری و یک طرح جامع و کاربردی برای اجرا در منطقه و کاهش مشکلات زیست محیطی و معیشتی مردم ارائه کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چهارشنبه شب به منظور شرکت در کارگروه احیای تالاب بین المللی هامون، بازدید از پروژه‌های اجرایی محیط زیست در این منطقه، بررسی روند آبگیری تالاب بین المللی هامون پس از ورود سیلاب و بررسی معضلات و مشکلات زیست محیطی ناشی از گرد و غبار وارد زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شد.

تالاب بین المللی هامون به برنامه ریزی احتیاج داردتالاب بین‌المللی هامون نیازمند برنامه منسجم و هدفمند استبه نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، عیسی کلانتری در کارگروه احیاء تالاب بین‌المللی هامون اظهار داشت: برنامه راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان بدون برنامه‌ریزی منسجم امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همانطور که برنامه احیاء دریاچه ارومیه به شکل هدفمند در حال اجراست برای سیستان و تالاب بین‌المللی هامون نیز نیازمند برنامه‌ای منسجم و هدفمند هستیم.

وی افزود: طرح توسعه سیستان، مساله هامون، مردم و گرد و غبار همه یک پکیج هستند که باید برنامه ریزی صحیح و اصولی شود زیرا در غیر این صورت هرگونه هزینه کرد در این زمینه پول هدر دادن است.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ضروریست مسئولان سیستان و بلوچستان در این زمینه جدی تر تصمیم بگیرند و منسجم تر عمل کنند.

وی اظهار داشت: از نیروهای جوان و دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان به منظور ارائه راهکارهای علمی و برنامه ریزی منسجم برای احیاء و حفظ تالاب بین المللی هامون چه در زمان خشکسالی و چه در زمان ترسالی در کنار متخصصان و مسئولان بهره جست.

کلانتری با بیان اینکه اولویت نخست در منطقه سیستان کشاورزی نیست و مهار گرد و غبار است گفت: در همین زمینه باید در قدم نخست تکلیف یکپارچگی حوزه استان مشخص و بعد با برنامه ریزی صحیح و استفاده از همسویی دستگاههای اجرایی و دانشگاهیان به یکپارچگی مدنظر برسیم.

وی بیان کرد: مردم صبور سیستان با توجه به خشکسالی های پی درپی منطقه شرایط بسیار سختی را از نظر معیشتی و امکانات تحمل کرده اند به طوریکه آلودگی هوا، توفان های شن و ماسه، بیکاری کشاورزان، صیادان و دامداران منطقه موجب مهاجرت ساکنان منطقه به سایر مناطق کشور شده بود.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: امروز نیز دلخوش شدن به برداشت مقدار کمی از تالاب حق این مردم نیست و باید کارهای اصولی و اساسی برای این خطه که خوشبختانه مورد توجه رئیس جمهوری هم است انجام شود.

وی از فرهیختگان، دانشگاهیان و مسئولان درخواست کرد تا طرح های مطالعات پراکنده ای را که در منطقه انجام شده را جمع آوری و یک طرح جامع و کاربردی برای اجرا در منطقه و کاهش مشکلات زیست محیطی و معیشتی مردم ارائه کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چهارشنبه شب به منظور شرکت در کارگروه احیای تالاب بین المللی هامون، بازدید از سیستان و پروژه های اجرایی محیط زیست در این منطقه، بررسی روند آبگیری تالاب بین المللی هامون پس از ورود سیلاب و بررسی معضلات و مشکلات زیست محیطی ناشی از گرد و غبار وارد زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بررسی جزییات نقشه راه احیای دریاچه ارومیهخشکیدگی تالاب هامون حدود ۲۰ درصد کل مساحت هامون آبگیری شده استمدیریت زیست بومی برای ۱۴ تالاب کشور/عدم تامین آب در برخی تالابها/نفع جوامع محلی از خدمات تالابها تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیهتاخیر در احیای «دریاچه ارومیه» زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایرانمصرف بی رویه آب کشاورزی علت خشکی دریاچه ارومیه  

https://zistonline.com/vdcipyav.t1auz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما