تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80705
در محل تبادل آب شیرین رودخانه‌ای و آب شور دریا محلی بسیار سرزنده‌ای برای اکولوژی دریایی است و در صورتی که این محل مختل شود، می‌تواند تبعات بسیار منفی در پی داشته باشد.
اثرات مثبت ورود آب شیرین به دریای شمال و جنوب به علت سیلاب‌های اخیر
به گزارش زیست آنلاین، معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به خسارات به بار آمده ناشی از رخدادهای سیلابی اخیر گفت: علی رغم آن، سیلاب‌های اخیر موجب ورود آب شیرین به دریا شد که اثرات مفیدی هم در رودخانه‌ها، هم در محل اتصال رودخانه‌ها و هم در داخل دریا داشته است.

دکتر حمید علیزاده اظهار کرد: در محل تبادل آب شیرین رودخانه‌ای و آب شور دریا محلی بسیار سرزنده‌ای برای اکولوژی دریایی است و در صورتی که این محل مختل شود، می‌تواند تبعات بسیار منفی در پی داشته باشد.

وی یکی از تبعات اختلال در این محل را ورود زبانه آب شور داخل رودخانه دانست و ادامه داد: این آب شور می‌تواند تا بالا دست رود بیاید، ضمن آنکه به تدریج آب‌های زیر زمینی را شور و غیر قابل استفاده خواهد کرد.

علیزاده اظهار کرد: علاوه بر آن پوشش گیاهی و تنوع جانوری را تغییر می‌دهد و به طور کلی اکوسیستم را تغییر می‌دهد و در نهایت زندگی مردم را تغییر خواهد داد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، با اشاره به رخدادهای سیلابی در کشور، خاطر نشان کرد: این سیلاب هر چند که خسارات زیادی را به بار آورد، ولی بررسی‌های دریایی ما نشان داد که بسیار اثر مفیدی هم در رودخانه، هم در محل اتصال رودخانه و هم در داخل دریا داشته است.

وی یادآور شد: چه در دریای خزر و چه در شمال خلیج فارس اثرات مثبت این سیلاب را داریم، ضمن آنکه بخش آب‌دهی رودخانه‌ها که مدت‌ها با کاهش آب دهی مواجه بودیم، در کوتاه مدت جبران شد و امیدوارم تداوم بارندگی را داشته باشیم تا حداقل آب دهی رودها تأمین شود تا زبانه آب شور خیلی داخل رودخانه نفوذ نکند.

علیزاده در خصوص میزان شوری در خلیج فارس تا قبل از سیلاب اخیر گفت: میزان شوری در جاهای مختلف خلیج فارس متفاوت است. از آنجایی که ورودی آب خلیج فارس از دریای عمان و از بخش شمالی تنگه هرمز است، معمولاً ساحل ایران در تنگه هرمز و بوشهر شوری کمتری دارد در حد ۳۴ تا ۳۶ درصد بسته به دمای هوا است؛ ولی هر چه به سمت مناطق جنوبی خلیج فارس می‌رویم، شوری آب به ۴۹ و بالاتر افزایش می‌یابد.

به گفته وی، وقتی آب دهی رودخانه‌ها کم باشد، آب شورتر به شمال خلیج فارس کشیده می‌شود، در حالی که در حالت طبیعی باید در شمال خلیج فارس آب کم شورتر داشته باشد.

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اثرات افزایش شوری بر محیط زیست خلیج فارس، توضیح داد: بر روی مرجان‌های خلیج فارس بیشتر از آنکه شوری اثرگذار باشد، دما اثر گذار است؛ چون مرجان‌ها به این شوری عادت دارند و در آن مناطقی که صخره‌های مرجانی زیست دارند، تغییرات شوری زیاد فاحش نیست، ولی تغییر دما و گرم شدن موجب سفید شدگی مرجان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به افزایش شوری آب بر روی آبزیان، اظهار کرد: در بخش شمالی خلیج فارس که محل تبادل آب شور و شیرین است و محل پویا و زادآوری محسوب می‌شود، افزایش شوری بسیار مهم است، ضمن آنکه بر زندگی روزمره مردم مؤثر است؛ چراکه وقتی آب دهی رودها کم می‌شود، آب شور آرام آرام حتی در آب‌های زیر زمینی جلگه خوزستان نفوذ می‌کند.

 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

خفگی مرجان‌ها در جزیره "لارک" و سفیدشدگی در "شیدور"جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایراناعلام نخستین وضعیت اضطراری اقلیمیِ جهان در انگلیس۲ راهکار برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ایعامل تولید گازهای گلخانه ای انسان است یا خورشیدکشف و ضبط دو قطعه لاک پشت کمیاب از خودروی عبوریتبعات تغییر اقلیم بر کره زمین‌باید از فرصت وب برای توسعه اقتصادی و گردشگری خلیج‌فارس استفاده کنیم 

https://zistonline.com/vdcjiaeo.uqeyyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما