تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80672
زیست آنلاین: آمستردام، پایتخت و بزرگترین شهر کشور هلند، به منظور کاهش آلایندگی هوا تا سال ۲۰۳۰ ممنوعیت جدی برای ورود تمام خودروهای دیزلی به عمل خواهد آورد.
ممنوعیت آمستردام برای کاهش آلاینده های اتومبیل 
به گزارش زیست آنلاین، پایتخت و از نظر جمعیت بزرگترین شهر کشور هلند و بزرگترین مرکز جذب توریست در این کشور، آمستردام،  می باشد که امروزه با وجود آنکه پایتخت دوچرخه سواری دنیا نامگذاری شده است، از وجود آلاینده های موجود در هوا رنج می برد.

شورای سرمایه داری هلند_ آمستردام، روز پنج شنبه اعلام کرد: وجود بنزین و سوخت دیزل و موتور سیکلت ها در آمستردام تا سال ۲۰۳۰ ممنوع خواهد شد.
تارنمای ترافیک شهر شارون دوکسما گزارشی تهیه کرده است که در آن از آلودگی به عنوان یک قاتل خاموش و یکی از بزرگترین آسیب های بهداشتی در آمستردام یاد کرده است.
با وجود استفاده گسترده از دوچرخه توسط بسیاری از مردم هلند، آلودگی هوا در هلند بدتر از میزان آلودگی در دیگر کشور های اروپایی گزارش شده است ، به طور عمده یکی از دلایل مهم آن وجود ترافیک سنگین در شهرهای آمستردام و روتردام بوده است.
لازم به ذکر است این شهر که اکنون پایتخت دوچرخه سواری دنیا است،  از ابتدا سرزمین دوچرخه‌ها نبود؛ در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی رشد قارچ وار خودروها عرصه را بر دوچرخه‌سواران تنگ کرده بود و کار تا جایی پیش رفته بود که به سختی می‌شد در شهرها رکاب زد. سیاستگذاران، خودرو را آینده حمل و نقل شهرها می‌دیدند. همه محله‌های آمستردام برای حمل و نقل ماشینی بازسازی شدند؛ در چنین شرایطی، به مدد مقاومت خستگی‌ناپذیر گروه‌های مدنی و چندین تصمیم سرنوشت‌ساز، آمستردام دوباره احیا شد تا امروز پایتخت دوچرخه دنیا باشد. 
وزارت بهداشت هشدار داده است که میزان کنونی گاز دی اکسید نیتروژن و مواد مضر آلاینده موجود در هوا  می تواند به بیماری های تنفسی در این شهر منجر شود، و  قرار گرفتن در معرض مزمن آن ها اثرات مخرب زیادی در سلامت داشته و حتی موجب کاهش طول عمر افراد نیز خواهد شد.
از این رو سیاست گذاری هایی به منظور کاهش آلودگی هوا در این شهر در نظر گرفته شده است که یکی از مهم ترین آن ها، این است که به گفته شورای سیاست گذاری این شهر، تمام خودروهای بنزینی و موتورهای دیزل موجود در شهر را  با خودروهای سبز و بدون انتشار، مانند اتومبیل های الکتریکی و هیدروژنی، تا پایان دهه آینده جایگزین نماید.
این سال نیز مملو از ممنوعیت وسایل نقلیه دیزلی بوده است به نحوی که از ورود تمام خودروهای  ساخته شده قبل از سال ۲۰۰۵ در داخل شهر، جلوگیری خواهد شد و به تدریج وسعت وسایل نقلیه ای که ممنوع است گسترش خواهد یافت.
همچنین بر طبق گفته شهرداری آمستردام، یارانه ها و مجوز های پارکینگ و تسهیلاتی از این دست،  برای تشویق مردم به منظور جایگزینی و توسعه استفاده از اتومبیل های پاک تر ارائه خواهد شد./منبع: reuters

هلند چطور پایتخت دوچرخه‌سواری دنیا شد؟

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

دستاوردهای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوافناوری های روز برای پیش بینی میزان آلودگی هواطرح مقدماتی کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح جامع نمی‌شودآیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفرمعاینه فنی راهکاری موثر برای کاهش آلودگی هوا  خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوای تهران https://zistonline.com/vdccieq4.2bqxm8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما