تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80660
کارشناسان نسبت به از بین رفتن یخچال‌های طبیعی در نیمی از میراث‌ جهانی یونسکو تا سال ۲۱۰۰ میلادی هشدار دادند.
از بین رفتن یخچال‌های طبیعی در نیمی از میراث‌ جهانی یونسکو
به گزارش زیست آنلاین، محققان در این بررسی تاکید کردند درصورتیکه روند انتشار گازهای گلخانه‌ای روال گذشته را داشته باشد یخچال‌های طبیعی در نیمی از میراث‌های جهانی یونسکو تا سال ۲۱۰۰ ناپدید می‌شوند.

این مناطق دربردارنده بخشی از منحصربه فردترین یخچال‌های طبیعی جهان از قبیل یخچال آلیتچ در کوه‌های آلپ در سوئیس و یخچال خومبو در هیمالیاست.

کارشناسان با در نظر گرفتن انتشار قابل توجه گازهای گلخانه‌ای در ۲۱ مورد از ۴۶ میراث طبیعی یونسکو، از بین رفتن یخچال‌های طبیعی را تا سال ۲۱۰۰  پیش‌بینی کرده‌اند.

همچنین حتی در صورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۱۰۰، هشت مورد از یخچال‌های طبیعی در این مناطق از بین خواهند رفت.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، همچنین در این گزارش پیش‌بینی شده است که ۳۳ تا ۶۰ درصد از مجموع حجم یخچال‌های طبیعی موجود در سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۱۰۰ از بین خواهند رفت.

به گزارش ایسنا، کارشناسان هشدار می‌دهند که ناپدید شدن منحصربفردترین یخچال‌های طبیعی فاجعه‌بار است و پیامدهای جدی را در تامین منابع آب، بالا آمدن سطح آب دریا و الگوهای آب و هوایی در سراسر دنیا به دنبال خواهد داشت.

ذوب شدن یخچال‌ها و تاثیرات آن بر محیط زیست و زندگی انسان‌ها

ذوب شدن یخچال‌ها و تاثیرات آن بر محیط زیست و زندگی انسان‌هاهنگامی که یخچال‌ها ذوب می‌گردند، آب حاصل از ذوب یخچال‌ها به‌صورت جوی و رودخانه جریان می‌یابد که دارای مقادیری ذرات ریز از قبیل رس و دانه‌های ریز ریگ می‌باشد. این مواد در محلی دورتر از یخچال و در محیط آرام رسوب می‌کنند. این رسوبات دارای لایه‌بندی بوده و دانه‌های آن‌ها نیز از یک‌دیگر تفکیک شده‌اند.

ذوب‌شدن یخچال‌ها برای محیط زیست و زندگی بشر می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ زیرا یخچال‌ها به‌طور طبیعی آب آشامیدنی شیرین انسان‌ها را تامین می‌کند. از این‌رو ذوب شدن بی‌موقع یخچال‌های طبیعی باعث تبخیر شدن آب‌ها می‌شود و این سبب به‌وجود آمدن کاهش آب‌ آشامیدنی برای انسان‌ها می‌شود. دانشمندان در این زمینه می‌گویند که، ذوب شدن توده‌های یخ تهدیدی برای توازن منابع گرم‌کننده جهان به‌شمار می‌آید. به‌گفته‌ی آنان یخچال‌های  طبیعی از آن جهت که حافظ توازن بین توده‌های یخ و ذوب شدن یخ‌ها محسوب می‌شود، اهمیت زیادی دارد و ذوب شدن بیش از حد و سریع آن‌ها سبب کاهش ذخایر آب تازه جهان در آینده خواهد شد. طبق تحقیقات این دانشمندان اصولا هرسال کم‌تر از ۱۰متر از قله‌ها و یخچال‌های طبیعی ذوب می‌شود؛ اما این میزان اکنون به حدود ۵۰متر در سال رسیده است.

با این‌حال تغییر شرایط آب و هوایی زمین، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، جاری شدن سیلاب‌ها و... منجر به محو شدن بسیاری از شگفتی‌های طبیعی جهان خواهد شد.

محققان بر این باورند که گرم شدن زمین که بیشتر بر اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای است روبه افزایش بوده و خسارات فراوانی را به ساکنان زمین وارد کرده است. به‌طوری‌که براساس پیش‌بینی این دانشمندان تا پایان قرن جاری حرارت کره‌ی زمین بین ۱/۴ تا ۵/۸ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که از سال ۱۹۸۰ تاکنون ۲۰ تا ۳۰درصد یخ‌های دریاهای اروپایی بر اثر گرما از بین رفته‌اند.

 یخ و یخچال طبیعی

گرم شدن هوا از یک‌سو و آب شدن یخ‌ها از سویی دیگر نه تنها محیط زیست را دچار تغییر کرده؛ بلکه زندگی انسان را در مناطق مختلف زمین دست‌خوش تغییرات ناگوار قرار داده است، آن‌چنان که آب شدن یخ‌های قطبی که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور در فصل تابستان به‌کلی از بین بروند، بر زندگی خرس‌های قطبی تاثیر فراوان گذاشته و موجب کاهش وزن ۱۵ تا ۲۶درصدی وزن آن‌ها شده است.

علاوه بر این کاهش بارش باران که سبب کاهش تولید تولیدات کشاورزی می‌شود، در سال‌های آینده زندگی ۳۰۰میلیون از جمعیت جهان را به‌ویژه در قاره افریقا که وابسته به تولیدات کشاورزی هستند را در معرض خطر قرار داده و میزان گرسنگی را در جهان افزایش می‌دهد.

بی‌توجهی انسان به طبیعت و فعالیت‌های صنعتی که سبب تحولات طبیعی می‌گردد، از علت‌های اصلی ذوب شدن سریع یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان است. یخچال‌های طبیعی ارتباط فشرده‌ای با منابع آب در جهان دارد و اگر همه آن‌ها ذوب شود، سطح آب دریاهای جهان حدود ۶۰متر افزایش خواهد یافت.

با این‌حال همیشه نابودی زمین در دست فعالیت انسان‌ها بوده است. انسان‌ها همواره زیاده‌خواه بوده‌اند و با تیشه به ریشه‌ی خود زده‌اند. ذوب شدن و از بین‌رفتن یخچال‌های طبیعی برای تمام انسان‌هایی که براین کره خاکی زندگی می‌کنند مشکل‌ساز خواهد بود. از این‌رو باید با توجه به شرایطی که اکنون در آن قرار داریم فعالیت‌های صنعتی خود را تحت کنترول درآوریم. در این میان کشورهای صنعتی و پیشرفته بیشترین سهم را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. همان‌گونه که در مطالب بالا اشاره شد انتشار گازهای گلخانه‌ای یکی از دلایل عمده گرم شدن زمین و در نتیجه ذوب شدن یخچال‌های یخی است. پس در این صورت یکی از راه‌های کاهش گرم شدن زمین جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌باشد.

احتمال ذوب شدن نیمی از یخچال‌های طبیعیِ

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

ذوب شدن یخچالهای هیمالیا امنیت غذایی را به خطر می اندازد

ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در اثر افزایش دما

پایش وضعیت یخچال‌های طبیعی

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjymeo.uqeymzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما