تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80651
پس از بحران به وجود آمده در مناطق سیل زده، می توان با مدیریت کارآمد، به نتایج بهتری دست یافت، برای مثال اشتغالزایی در مناطق سیل زده باید بر اساس شرایط زیست بوم باشد و یا هنگام تخلیه خاک در مناطق سیل‌زده آن را به مناطق امن دپو منتقل کنیم تا بتوانیم بعد از شرایط تخلیه اضطراری برای استفاده مجدد از آن برنامه‌ریزی کنیم.
ناگفته هایی از مدیریت پس از بحران در مناطق سیل زده
هوشنگ جزی،مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه‌های مسئول در حال تخلیه خاک و رسوبات از مناطق مسکونی و خانه‌های شهرهای سیل‌زده هستند، اظهار کرد: در گزارش مسئولان بیشتر به این نکته اشاره می‌شود که خاک و رسوبات از داخل مناطق سیل‌زده تخلیه شده است اما گزارشی از اینکه این خاک و رسوبات در کجا ریخته می‌شود، در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای استفاده مجدد از خاکی که سیل آن را شسته و به پایین دست آورده است نداریم، تصریح کرد: اگر این خاک صرفا برای تخلیه سریع به آبراهه‌ها و رودخانه‌ها ریخته شود با سیل‌های احتمالی بعدی مجدد به پایین‌دست و به سمت مناطق مسکونی حرکت می‌کند.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: متاسفانه برای مسائل این چنینی از پیش برنامه‌ریزی نشده است و در حال حاضر نیز که در شرایط اضطرار قرار داریم، مردم انتطار دارند که خاک به‌سرعت از خانه و محل‌شان خارج شود. چنانچه از قبل برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده بودیم الان می‌توانستیم این خاک را به منطقه امن دپوی رسوبات منتقل کنیم.

به گفته جزی، سیل وقتی وارد مناطق دشتی می‌شود مواد مغذی خاک را با خود همراه می‌کند و در نتیجه خاک مناطق پایین‌دست را غنی‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه سیل‌های اخیر حجم زیادی خاک و رسوبات همراه خود داشتند، توصیه کرد که این خاک و رسوبات در رودخانه‌ها و آبراهه‌ها دپو نشود.

جزی در پایان تاکید کرد: هنگام تخلیه خاک مناطق سیل‌زده می‌توان آن‌ها را به مناطق امن دپو منتقل و از آن‌ها برای کشاورزی، فعالیت‌های صنعتی مانند آجرپزی یا در مناطقی که خاک آن‌ها از دست رفته است، استفاده کنیم.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:  کاهش مصیبتهای سیلهای اخیر با فناوری‌های دانش بنیان​ خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایدار​ بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایران بررسی ابعاد اقتصادی سیل​ داشتن برنامه برای مقابله با سیل الزامی است علت سیل لرستان چه بود؟

اشتغالزایی در مناطق سیل زده بر اساس شرایط زیست بوم باشدرؤیا قاسمی، کارآفرین و فعال حوزه کسب و کار گفت:‌ اشتغالزایی در مناطق سیل زده باید بر اساس شرایط زیست بوم باشد و دولت نمی‌تواند بدون آموزش، وظیفه خود را تنها در اعطای وام و تسهیلات مالی خلاصه کند.

در ابتدا باید بپذیریم که وقوع سیل باعث شده تا شرایط زندگی برای اهالی و بومیان آن مناطق دگرگون شود و باتوجه به تغییرات آب و هوایی و شرایط اقلیمی جدید، سایه سیل به طور کامل از بین نرفته و همچنان برای سال‌های بعد نیز باید منتظر شرایط مشابهی باشیم، برهمین اساس همانگونه که برای بازسازی خانه‌ها اقدامات مطالعاتی انجام می‌شود می‌بایست برای احیا مشاغل نیز حساب شده و با طرح و برنامه عمل کرد.

وی تصریح کرد: اعطای وام و تسهیلات مالی آن هم بدون مطالعه و آموزش مردم، تنها باعث مقروض شدن بیشتر آنها به بانک‌ها می‌شود درحالی که پیش از احیا کسب و کارها می‌بایست مطالعات میدانی منطقه‌ای انجام شود سپس براساس طرحی جامع شیوه‌های راه اندازی مشاغل جدید را به اهالی معرفی و آموزش داد.

وی با بیان اینکه وقوع سیل امروز از یک حادثه تبدیل به یک مسئله شده است افزود: نگرش مسئله محور به موضوع سیل باعث می‌شود تا درصدد راهکار برای حل مسئله برآییم به همین خاطر زمان آن رسیده تا گروه‌های پژوهشی و حتی دانشگاه‌ها برای مطالعه و بررسی شیوه‌های پایدار کسب و کار و اشتغال وارد استان‌های سیل زده شوند.

قاسمی ادامه داد: شرایط اقلیمی جدید بی شک نگاهی پایدار و بلند مدت می‌طلبد. با نگاهی جدی تر به تغییر اقلیم می‌بایست به گونه‌های بومی و بادوام‌تر متناسب با هر منطقه و توسعه آن فکر کرد که این دگرگونی با خود مشاغل مرتبط و حلقه‌های واصله جدید به همراه دارد. به طور نمونه در منطقه‌ای که به دلیل تغییر اقلیم امسال به جای گندم رو به کاشت گیاهان دارویی می‌آورد بهترین اقدام دولت می‌تواند راه اندازی و حمایت از مجموعه‌هایی باشد که در این مناطق اقدام به فرآوری این محصول نظیر اسانس گیری و یا چای گیاهی می‌کنند.

به گزارش مهر، این مشاور کسب و کار افزود: تخریب‌های گسترده در برخی از روستا باعث شده تا منازل نزدیک به بستر رودخانه کامل از بین برود و حریم رودخانه از نو احیا شود به همین دلیل باید با احترام به طبیعت و شناخت صحیح شیوه‌های همزیستی با آن، تغییراتی در جهت زندگی پایداری و اشتغالی همسو با شرایط جدید اتخاذ شود.

رؤیا قاسمی خاطرنشان کرد: سیل یک پدیده مسئله محور و گره خورده با محیط زیست است به همین دلیل راهکارهای دولت نمی‌تواند تنها به اعطای وام و جبران خسارت خلاصه شود بلکه مسئولان باید با نگاهی کارشناسانه به رصد، پایش و شیوه‌های بهره وری پایدار از آن بپردازند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

کاهش مصیبتهای سیلهای اخیر با فناوری‌های دانش بنیان​خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایدار​بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایرانبررسی ابعاد اقتصادی سیل​داشتن برنامه برای مقابله با سیل الزامی استعلت سیل لرستان چه بود؟ https://zistonline.com/vdcjvmeo.uqeyizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما