تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80583
ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها بدون هیچ قید و شرطی مدیریت اجرایی پسماند به جز پسماندهای صنعتی و ویژه را در محدوده و حریم شهرها برعهده شهرداری گذاشته و براساس تعریف قانون، مدیریت اجرایی، شخصیتی حقیقی و حقوقی را شامل می شود که مسئول برنامه ریزی، ساماندهی و عملیات اجرایی، تولید، جمع آوری، ذخیره و بازیافت و دفع پردازش ها و آموزش است.
اختلافات مدیران شهرداری و محیط زیست بر سر ساماندهی آرادکوه
به گزارش زیست آنلاین، یک مسئول محیط زیست استان تهران در واکنش به اظهارات برخی مقام های شهرداری که محیط زیست را مسئول ساماندهی سایت پردازش زباله آرادکوه خوانده اند، می گوید: بهتر است مدیران شهرداری قانون مدیریت پسماندها را دوباره مرور کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران چندی پیش گفته بود: طبق قانون تعیین تکلیف ساماندهی مجتمع پردازش زباله آرادکوه بر عهده سازمان محیط زیست به عنوان رئیس کارگروه ملی مدیریت پسماند است و شهرداری تهران نیز به عنوان مجری آماده اجرای تصمیمات کارگروه است.

در این زمینه خبرنگار ایرنا موضوع را پیگیری کرد که رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران معتقد است: قانون ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪﻫﺎ تکلیف همه نهادها و دستگاه ها را مشخص کرده است.

«فاطمه اکبرپور» افزود: مدیران پسماند شهرداری پایتخت قانون مدیریت پسماند و ﺁیین ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍﻳﻲ این ﻗﺎﻧﻮﻥ را مرور کنند تا ادعاهایی خلاف قانون مطرح نکنند.
وی اظهارداشت: ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها بدون هیچ قید و شرطی مدیریت اجرایی پسماند به جز پسماندهای صنعتی و ویژه را در محدوده و حریم شهرها برعهده شهرداری گذاشته و براساس تعریف قانون، مدیریت اجرایی، شخصیتی حقیقی و حقوقی را شامل می شود که مسئول برنامه ریزی، ساماندهی و عملیات اجرایی، تولید، جمع آوری، ذخیره و بازیافت و دفع پردازش ها و آموزش است.

اکبرپور افزود: طبق این قانون مدیریت اجرایی برعهده شهرداری است؛ با این تفسیر، متولی ساماندهی آرادکوه را قانون مشخص کرده و ادعای مسئولان شهرداری نیز بر خلاف قانون است.
رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: همچنین در ماده ۲۳ این قانون وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون برعهده سازمان محیط زیست گذاشته شده است؛ از این رو نمی شود وظیفه نظارتی و اجرایی هر دو بر عهده نهاد محیط زیست باشد.

مجتمع پردازش و دفع پسماندهای آرادکوه در مسیر عوارضی تهران - قم تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) قرار دارد که طی پنج دهه اخیر پذیرای انواع پسماندهای تولیدی شهر تهران و حتی شهرها و شهرک های اطراف پایتخت است.

آرادکوه تنها سایت دفن پسماندهای شهر تهران استآرادکوه تنها سایت دفن پسماندهای شهر تهران استپس از تعطیلی مرکز دفن پسماندهای آبعلی در سال ۱۳۶۷ تاکنون، آرادکوه به عنوان تنها سایت دفن پسماندهای شهر تهران محسوب می شود.

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه اکنون روزانه بین هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تُن پسماند وارد مجتمع آرادکوه می شود گفت: حدود چهار هزار تن دفن و حدود سه هزار تن آن وارد فرآیند تولید کمپوست می شود که هر دو فرآیند منشا ایجاد آلودگی هستند.

وی مشکلات فرآیند تولید کمپوست در آرادکوه را «نبود تعبیه کانال برای انتقال شیرابه های تولیدی این فرآیند»، «کیفیت پایین کمپوست تولیدی در مقایسه با استانداردهای ملی به دلیل تفکیک نشدن از مبدا»، «بی توجهی به مدیریت جزء ویژه پسماندهای عادی» و «انتشار بوی نامطبوع در سایت هوادهی به دلیل ورود به فاز تخمیر که به تولید گازهای بدبو نظیر دی متیل سولفید، آمونیاک و سولفید هیدروژن منجر می شود» عنوان کرد.

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: حدود ۵۰ درصد پسماندها فرآیند دفن سطحی را طی پنج دهه اخیر طی کرده اند که در حال حاضر روزانه نزدیک به ۲۵۰ مترمکعب شیرابه تولید می کنند و در سال های گذشته شاهد نشت آن به انبارهای مجاور مجتمع نیز بوده ایم.

اکبرپور تاکید کرد: کارشناسان سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز قبول دارند که این روند از لحاظ زیست محیطی و بهداشتی درست نیست و توسط محیط زیست استان نیز تایید نمی شود.
وی افزود: پیگیری و مکاتبه های سال های گذشته نیز به رفع آلودگی و ساماندهی مرکز آرادکوه منجر نشده است و روند آلودگی ادامه دارد.

اکبرپور اضافه کرد: با توجه به وجود فناوری های جدید در عرصه پسماند ها انتظار می رفت مدیران اجرایی پسماند با الگو برداری از آنها درصدد رفع مشکل برآیند که متاسفانه هیچکدام از برنامه های ارائه شده توسط متولیان، به دلایل مختلف مجال اجرا پیدا نکرده است.

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران خاطر نشان کرد: با توجه به رسالت قانونی اداره کل حفاظت محیط زیست، ساماندهی نشدن مرکز آرادکوه، تشدید آلودگی در آن و نداشتن گنجایش و ظرفیت این سایت برای دفن پسماندها از یک طرف و اهمیت سلامت و بهداشت شهروندان بویژه ساکنان مجاور و حفظ محیط زیست از طرف دیگر موجب شد جابه جایی این مرکز در دستور کار قرار گیرد و شهرداری نیز مکلف است نسبت به مکان یابی برای انتقال آراد کوه اقدام کند.

به گفته وی اداره کل محیط زیست استان تهران نیز نهایت همکاری را در انتخاب محل مناسب با در نظر گرفتن ضوابط و اصول زیست محیطی به کار خواهد بست.
اکبرپور در خصوص نحوه فعالیت پیمانکاران شهرداری در حوزه مدیریت پسماندها نیز به نبود ساماندهی فعالان رسمی و غیررسمی در حوزه مدیریت پسماندها اشاره و عنوان کرد: شاهد خرید و فروش پسماندها به صورت غیراصولی هستیم که باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی می شود.

وی گفت: عملکرد نامناسب پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری در حوزه مدیریت اجرایی پسماندها به ذهنیتی بیمار دامن زده که مدیریت اجرایی، به جای ایفای وظایف اصلی خود پسماندهای شهری را تا هر میزانی که قادر است به پول تبدیل و هزینه های سازمانی را از این محل تامین و بهداشت جامعه و حفاظت از محیط زیست را فدای درآمدزایی از پسماند کند.
این مسئول محیط زیست تصریح کرد: به همین علت انتظار می رود متولیان امر نسبت به ساماندهای فعالان و پیمانکاران این حوره نیز اقدام کنند.

به گزارش ایرنا اختلاف نظر بر سر متولی ساماندهی آرادکوه در حالی است که طی سال های اخیر انتشار بوی نامطبوع حوالی فرودگاه امام خمینی(ره) که محل ورود گردشگران خارجی هست نیز محل انتقاد و گلایه بوده و مدیران پسماند شهرداری مدعی هستند این بو ارتباطی با فعالیت ها در آرادکوه ندارد.
در عین حال سال گذشته استاندار تهران گفته بود: باید برای مدیریت پسماندها در استان و محدوده مجموعه دفن زباله آرادکوه در این محدوده کار علمی انجام شود تا بوی نامطبوع حاصل از انباشت آنها هم از بین برود.

«انوشیروان محسنی بندپی» به اختصاص ۷۰ میلیارد تومان در دولت برای مطالعه در خصوص نحوه ساماندهی بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام اشاره و بیان کرده بود که ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یافته است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بررسی انواع زباله و ماهیت آنهامصرف پلاستیک محیط‌زیست را نابود می‌کندتولید نسل جدید پلاستیکبسته بندی جدید Diageo  با حذف پلاستیک همراه است​انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اولانواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دومپسماند طلای کثیفاعلام آمادگی ایران برای استفاده از تجربیات ترکیه در حوزه پسماند ممنوعیت زباله های پلاستیکی چین هرج و مرج جهانی به راه می اندازد/ تنها راه حل برای آلودگی پلاستیک، تولید پلاستیک کمتر است
  https://zistonline.com/vdcdsk0j.yt0zj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما