تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80571
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیلاب های اخیر در کشور حاوی حجم زیادی رسوبات است که بعد از ته نشین شدن، بر روی زمین باقی می مانند که به مرور خشک شده و ممکن است به کانون گرد و غبار تبدیل شوند. برای جلوگیری از تبدیل شدن رسوبات سیل اخیر به کانون گرد و غبار، قرق دشت های این مناطق باید جدی گرفته شود و دراین راستا مکاتبات لازم صورت گرفته است.
راهکار محیط‌ زیست برای مقابله با تبدیل رسوبات سیل به گرد و غبار
به گزارش زیست آنلاین، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای جلوگیری از تبدیل شدن رسوبات سیل اخیر به کانون گرد و غبار، قرق دشت های این مناطق باید جدی گرفته شود و دراین راستا مکاتبات لازم صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: البته در دی و بهمن ماه سال گذشته نیز شاهد بارش های خوبی در استان خوزستان بودیم و سیلاب هایی بر زمین جاری شده بود و همان زمان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تبدیل شدن این رسوبات به کانون های گرد و غبار ابراز نگرانی کرده بود. از این رو نامه ای از سوی عیسی کلانتری خطاب به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خوزستان تهیه و ارسال شد تا قرق ها در این مناطق جدی گرفته شود.

تجریشی اظهار داشت: این رسوبات حاوی مواد مغذی است، بنابراین کمک زیادی به رشد گیاه می کند. از این رو اگر قرق جدی گرفته و از چرای بی رویه دام در این مناطق جلوگیری شود؛ به گیاه برای رشد فرصت داده ایم و به مرور دشت های سیلاب گرفته با پوشش گیاهی سبز می شوند که در این شرایط دیگر گرد و غباری ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه بارش ها در زمان خوبی آمده و پشت سر آن پوشش گیاهی می روید، حتما در خرداد، تیر و مرداد بر روی قرق بسیار جدی عمل کنیم و در جلسات کارگروه استانی نیز بر توجه دستگاه ها به این موضوع تاکید می کنیم.

به گزارش ایرنا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اظهار داشت: بنابراین اگر به این موضوع توجه شود، امسال را پشت سر خواهیم گذاشت اما اگر توجه نشود تمام این دشت ها به کانون های جدید گرد و غبار در کشور اضافه می شوند.

وی گفت: البته این موضوع فقط مختص ایران نیست بلکه در همه جای دنیا این بوده است، مثلا زمانی که سیلاب رودخانه می سی سی پی در آمریکا فروکش کرد، میزان غبار در آن منطقه افزایش یافت.

پایان کار شناسایی کانون های گرد و غبار داخلیمعاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گرد و غبار پدیده ای است که چند سالی است گریبانگیر کشور شده و ۲۳ استان مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان و لرستان را درگیر کرده که مرحله اول مقابله با آن شناسایی کانون های گرد و غبار است که سازمان محیط زیست انجام داده است.

وی افزود: اکنون کار شناسایی کانون های گرد و غبار داخلی به پایان رسیده و امسال به سراغ تهیه برنامه عمل آنها خواهیم رفت، یعنی مشخص می کنیم برای هر استان چه اقداماتی باید صورت گیرد.

تجریشی ادامه داد: حدود ۲۰ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور وجود دارد که بخشی از آنها بحرانی است که برای شناسایی و تهیه برنامه عمل آنها با دانشگاه های شهید بهشتی، تهران و آزاد قرارداد بستیم تا متناسب با خسارت هایی که این کانون ها وارد می کنند، اولویت بندی شوند.

تجریشی گفت: برنامه اقدام و عمل یک سری از کانون ها در حال نهایی شدن است، جاهایی مانند خوزستان نهایی شده و اکنون تهیه برنامه عمل کانون های گرد و غبار سیستان و بلوچستان را آغاز کرده ایم.

وی افزود: تهیه برنامه عمل تالاب هایی که به کانون گرد و غبار تبدیل شدند، سال گذشته آغاز شد. همچنین برای تعدادی از تالاب ها مانند تالاب صالحیه برنامه عمل تهیه کرده ایم و کارهای اجرایی آن آغاز شده است، در واقع برنامه عمل ۷۰ تا ۸۰ درصد تالاب ها را آغاز کردیم.

تجریشی ادامه داد: مکان هایی در کشور داریم که کانون غبار هستند مانند جنوب شرقی اهواز و ریگان در کرمان که آنها را شناسایی کردیم که باید برنامه عمل آنها را نیز تهیه کنیم و در نظر داریم برای سال ۹۸ به هر کدام از این کانون ها برنامه ریز عملیاتی ارائه دهیم.
به گفته وی، تهیه برنامه عمل سیستان و بلوچستان نیز آغاز شده است.

شناسایی کانون های گرد و غبار خارجیتجریشی درباره کانون های گرد و غبار خارج از کشور گفت: سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان هواشناسی و سه مرکز تحقیقاتی در داخل کشور قرارداد بست تا کانون های خارج کشور را شناسایی کنند، به عنوان مثال امروزه گرد و خاک از منطقه قره قوم در ترکمنستان وارد مشهد می شود، از سوریه در غرب، سیستان در شرق و بخش هایی از عربستان در جنوب، اردن و عراق به سمت ایران می آیند.

وی اظهار داشت: در این فرایند اعتبار را سازمان محیط زیست تامین می کند و سازمان هواشناسی با همکاری سه مرکز در کشور، این کانون ها را شناسایی و اولویت بندی می کند و بر اساس آن برنامه عمل ارائه می دهند.

تجریشی ادامه داد: برای حل این معضل با برنامه محیط زیست ملل متحد (UNDP) مذاکره کردیم، اعتباری را برای سال ۹۸ در نظر گرفتیم تا بتوانیم کشورهای منطقه را حول محور UNDP گرد هم بیاوریم و برنامه عمل و اقدام برای کانون های خارجی را تهیه کنیم و وارد فاز عملیاتی شویم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش می کنیم مطالعات بخش هایی که سال گذشته آغاز کردیم تا ۶ ماه اول امسال تمام شود و بقیه بخش ها را بعد از آن آغاز کنیم.

نگرانی از تبدیل رسوبات سیل به گرد و غبار نگرانی رئیس سازمان محیط‌ زیست از گردوغبار رسوبات سیلمعاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تأثیر سیلاب‌ها بر حوزه محیط‌ زیست کشور، دغدغه موجود را احتمال ایجاد گردوغبار ناشی از خاک‌های ریزدانه به‌جا مانده از رسوبات سیل دانست.

به گزارش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، عیسی کلانتری در دیدار با رئیس‌جمهوری که در ادامه دیدارهای رئیس‌جمهور با وزیران و روسای سازمان‌های زیرمجموعه ریاست جمهوری انجام می‌شود، به تشریح عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه‌های سال ۹۸ این سازمان پرداخت.

وی در این دیدار اهم اقدامات سازمان، بر اساس ابلاغ ریاست جمهوری، در چهار حوزه شامل مقابله با گردوغبار، احیای تالاب‌ها، مقابله با آلودگی هوا و دفع پسماندها را تشریح کرد.

کلانتری با بیان اینکه تأثیر سیلاب‌ها بر حوزه محیط‌ زیست کشور، چندان خسارت‌بار نبوده است، دغدغه موجود را احتمال ایجاد گردوغبار، ناشی از خاک‌های ریزدانه بجا مانده از رسوبات سیل دانست.
وی همچنین بر پیگیری و حل موضوع گردوغبار در استان سیستان و بلوچستان، به‌عنوان اولویت دولت و سازمان محیط‌زیست تأکید کرد.

کلانتری در خصوص وضعیت تالاب‌های کشور، با توجه به دغدغه رئیس‌جمهوری برای تخصیص مناسب حقابه‌ها از جانب وزارت نیرو، از پر آب شدن تالاب‌های غرب و جنوب غرب کشور، همچنین آبگیری ۲۵ تا ۳۰ درصدی تالاب‌های سیستان و استان فارس خبر داد.‌

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در حوزه مدیریت و دفع مناسب پسماندها، با توجه به حذف بودجه یک میلیارد دلاری پیشنهادی دولت توسط مجلس در بودجه ٩٧ و ارائه نشدن آیین‌نامه لازم برای استفاده از اعتبار هزار میلیارد تومانی توسط وزارتخانه‌های ذی‌ربط در سال گذشته، تلاش‌های انجام‌شده در این زمینه را صرفاً اقدامات جاری شهرداری‌ها دانست و توجه بیشتر مجلس و دولت در این زمینه را خواستار شد.
کلانتری، درخصوص وضعیت هوای کلان‌شهرها، ضمن اعلام‌ بهبود چشمگیر شاخص‌های کیفی هوا در تهران و سایر کلان‌شهرها، اقدامات انجام‌شده در خصوص برنامه پایش فراگیر، تداوم پایش صنایع آلاینده و ایجاد هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط را توضیح داد و از همکاری وزارت نفت و شهرداران این شهرها قدردانی کرد.

وی همچنین گزارشی از وضعیت محیط بانان سازمان و روند تصویب لایحه حمایت از محیط بانان در مجلس شورای اسلامی مطرح و در خصوص تصویب این لایحه طی چند ماه آینده ابراز امیدواری کرد.
کلانتری همچنین با تبیین اقدامات انجام‌شده برای دریاچه ارومیه از پیشرفت به سمت احیای این دریاچه خبر داد.

رئیس‌جمهوری پس از استماع این گزارش با ابراز خرسندی و تشکر از تلاش‌های انجام‌شده در سازمان محیط‌ زیست برای احیای دریاچه ارومیه و ارتقای مطلوب وضعیت هوای کلان‌شهرها و تهران، بر لزوم حفاظت جدی از زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت‌شده کشور و رسیدگی به وضعیت محیط بانان تأکید کرد.
دکتر حسن روحانی همچنین اطلاع‌رسانی بهتر از تلاش‌ها و عملکرد موفق سازمان حفاظت محیط‌ زیست در حوزه‌های مختلف و وضعیت محیط‌ زیست کشور را مورد تاکید قرار داد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

نباید بودجه گرد و غبار حذف شودبلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایرانلزوم تدوین راهبرد مدیریت سیلاب دشت‌ها هشدار جدی درباره ته‌نشین شدن گل‌های ناشی از سیل  

https://zistonline.com/vdca6mna.49nw015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما