تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80568
با توجه به وضعیت توپوگرافی چهارمحال و بختیاری، شیب زمین و آب های روان، دفن سنتی و مکان یابی دفن زباله معضلی زیست محیطی این استان است که اگر به خوبی مدیریت نشود سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.
بررسی وضعیت مدیریت پسماند در چهارمحال و بختیاری
به گزارش زیست آنلاین، توجه به بحث پسماند و مدیریت پسماند و دفن بهداشتی زباله یک اولویت در بحث سلامت جامعه مطرح است.

هم اکنون دفن زباله در استان چهارمحال وبختیاری و مکان یابی دفن زباله در شهرها و روستاهای استان مطابق با دفن اصولی و بهداشتی نیست و باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب به سمت احداث کارخانه های بازیافت و طرح تفکیک زباله از مبداء و مدیریت پسماند و فرهنگ سازی در بین خانواده ها سوق پیدا کند.

روزانه به ازای هر شخص در جهان ۳۰۰ گرم و در ایران ۷۰۰ گرم زباله تولید می شود که روزانه بیش از ۵۸ هزار تن زباله با نسبت ۷۰ درصد زباله تر و ۳۰ درصد خشک در کشور تولید می شود.

۷۰ درصد زباله های جهان بازیافت می شود، این درحالی است که در ایران تنها ۲۰ درصد بازیافت و تنها ۱۰ درصد زباله ها در مبداء تفکیک می شود.

دفن غیراصولی، مکان یابی نامناسب و ضرورت رعایت استانداردهای دفن زباله ها در میزگرد تخصصی ایرنا مرکز شهرکرد با عنوان &#۳۹;بررسی وضعیت مدیریت پسماند&#۳۹; با حضور کارشناسان حوزه محیط زیست و مدیریت شهری چهارمحال و بختیاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین راستا خبرگزاری ایرنا مرکز شهرکرد در روز زمین پاک با شعار &#۳۹;حفاظت از گونه ای زیستی، نه به زباله و پلاستیک&#۳۹; را در میزگردی با حضور شهرام احمدی مدیرکل و ارسلان رحیمی رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، محمدرضا محمدیان معاون خدمات شهری شهرداری و فرهاد رئیسی نایب رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد اسان مدیریت شهری میزگرد بررسی وضعیت مدیریت پسماند را مورد بررسی و کنکاش قرار داد.

زباله طلای کثیفی که دفن می شودمدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه زباله و پسماندهای خانگی، صنعتی کشاورزی به عنوان طلای کثیف نامیده می شود، افزود: در جامعه ما بدون توجه به درآمدزا بودن و استفاده بهینه از زباله و پسماند در اکثر نقاط استان و کشور زباله ها به صورت سنتی دفن می شود.

شهرام احمدی با تاکید بر اینکه زباله، زخمی برای زمین است، افزود: همه باید برای کاهش تولید زباله مصرف گرایی را کاهش و از ظروف یکبار مصرف و پلاستکی دوری کنند.

به گفته وی، روزانه بیش از ۷۰۰ تن زباله در استان تولید می شود که به دلیل نبود کارخانه های بازیافت، کمپوست و اجرایی نشدن طرح های تفکیک از مبداء همه زباله ها به صورت سنتی دفن می شود.

احمدی با اشاره به وضعیت توپوگرافی و موقعیت استان اجرای طرح های بازیافت را برای سلامت موثر خواند.

وی اظهار داشت: تفکیک زباله از مبداء به عنوان یک راه حل برای رفع مشکلات دفن زباله است که اجرایی شدن این طرح نیاز به فرهنگ سازی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت زباله ها در شهر ها به عهده شهرداری، روستاها به عهده دهیاری و خارج از شهر و روستا به عهده بخشداری هاست.

احمدی افزود: در سال جاری براساس دستور رئیس جمهوری و تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت جامع و پایدار پسماند به صورت اصولی به عنوان یک اولویت است.

به گفته وی، امسال باید همه استان ها و مدیران حوزه پسماند به صورت جدی با واگذاری فعالیت ها به بخش های خصوصی به صورت فرابخشی و افزایش مشارکت مردم و افزایش تعامل بین دستگاهی در راستای زمین پاک یعنی زمینی عاری از هرگونه آلودگی پیش برویم.

احمدی با تاکید بر اینکه زباله ها در استان به صورت سنتی دفن می شود، افزود: از سوی کارشناسان اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان به صورت شبانه روزی نظارت و پایش از محل های دفن زباله در استان انجام می شود.

به گفته وی، در صورت مشاهده دفن غیراصولی زباله در استان به متولیان اخطار زمان دار داده می شود و در صورت رفع نشدن مشکل بخشدار، دهیار و یا شهردار متخلف به دادگاه معرفی می شود.

احمدی اظهار داشت: سال گذشته یکهزار و ۴۲۱ مورد پایش از محل های دفن زباله انجام و کمیته های مکان یاب برای مکان های دفن زباله تشکیل شد.

وی افزود: سال گذشته ۷۵ مورد مکان یابی در استان انجام و ۴۴ کارگروه استانی و شهرستانی پسماند در استان تشکیل شد.

وی از صدور ۱۷۶ اخطار به متخلفان حوزه پسماند خبر داد و گفت: ۲۴ شهردار، دهیار، بخشدار و متخلفان حوزه پسماند در سال گذشته به دادگاه معرفی شدند.

به گفته وی، هم اکنون بیش از ۶۷ پرونده تخلف مدیریت پسماند در دادگاه های استان فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: این استان که سطح آبهای زیرزمینی و جاری فراوانی دارد، نسبت به سایر استان ها در حوزه مدیریت پسماند نیاز به مراقبت و حفاظت بیشتر دارد.

احمدی با تاکید بر دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مدیریت جامع پسماند افزود: امسال با همکاری دستگاه های متولی تهیه یک طرح جامع مدیریت پسماند در استان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت یک شرکت خصوصی در حوزه مدیریت پسماند و همچنین یک شرکت برای تولید انرژی از زباله در استان طی سنوات قبل گفت: این ۲ شرکت به دلیل مشکلات مالی، اجرای این طرح را رها کردند.

احمدی اظهار داشت: پسماند یک منبع درآمدی است و می توان از بازیافت محصولات تولیدی در بخش های مختلف (چیزی که از نظر تولید کننده به درد نمی خورد) در بخش های دیگر استفاده کرد.

طرح تفکیک زباله نیاز به فرهنگ سازی داردطرح تفکیک زباله نیاز به فرهنگ سازی داردمدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری همچنین در ادامه افزود: اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء به عنوان اولین گام برای مدیریت پسماند نیاز به فرهنگ سازی دارد.

احمدی اظهار داشت: اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء باید از سوی شوراهای اسلامی شهر و روستا و بخش خصوصی متولی جمع آوری پسماند به مردم آموزش داده شود تا بتوان اقدامات بعدی در حوزه پسماند را اجرایی و نهایی کرد.

به گفته وی، در مرکز استان روزانه ۷۰۰ گرم زباله به ازای هر شهروند تولید می شود که قسمت عمده این زباله ها تر و قسمتی نیز قابلیت بازیافت دارد که با فراهم شدن زیرساخت های لازم زباله های تر به کمپوست و زباله های بازیافتی نیز بعد از جداسازی از مبداء به مواد دیگر تبدیل می شود.

به گفته وی، هم اکنون به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح های کمپسوت و مدیریت پسماند و جا نیفتادن فرهنگ تفکیک از مبداء همه مواد به صورت سنتی دفن می شود.

زباله های عفونی و صنعتی چهارمحال و بختیاری بی خطر سازی می شودمدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از ۳ سال گذشته تاکنون پسماند عفونی و بیمارستانی مراکز بهداشتی، درمانی و پزشکی دولتی در بیمارستان های استان بی خطر سازی می شود.

احمدی افزود: پسماندهای مراکز و بخش های خصوصی نیز با پیگیری دبیرخانه و کارگره پسماند استان توسط یک شرکت جمع آوری و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در مراکز درمانی بی خطر سازی می شود تا خطری برای محیط زیست و منابع طبیعی و جامعه نداشته باشد.

به گفته وی، پسماندهای خطرناک صنعتی استان از جمله پسماندهای شیمایی خطرناک نیز به مراکز مجاز منتقل می شود.

احمدی با تاکید بر اینکه حوزه پسماند نیازمند ساماندهی است، افزود: پسماند در خیلی کارها از جمله گردشگری، سلامت و آتش سوزی در منابع طبیعی، مرتعی، جنگلی با منشاء پسماند تاثیر دارد.

وی گفت: با فرهنگ سازی زیست محیطی باید به جایی برسیم که اخلاق زیست محیطی در استان و کشور ارتقا داده شود و با همگرایی و کمک بتوان در حوزه مدیریت پسماند گام های موثری برداشته شود.

احمدی با تاکید تکلیف قانون هوای پاک افزود: تا ۳ سال آینده شهرداری ها باید به سمت تبدیل پسماند به انرژی بروند، ضمن آنکه مکاتبات این طرح به شهرداری ها انجام شده که با فرابخشی عمل کردن این امر محقق خواهد شد.

وی در خاتمه از اجرای طرح های پاکسازی ورودی شهرها و روستاها با همکاری سمن های محیط زیست و اقشار مختلف و تاثیرگذار به منظور افزایش سطح فرهنگ پاکسازی محیط زیست خبر داد.

زباله های عفونی و صنعتی چهارمحال و بختیاری بی خطر سازی می شودچرخه مدیریت پسماند در استان ضعیف استرئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: زباله به مواد دور ریختنی و هرگونه پسماندی که از تولید کننده در بخش های صنعت، کشاورزی، خانگی باقی می ماند و غیر قابل استفاده باشد گفته می شود.

ارسلان رحیمی افزود: پسماندها به دسته ها و بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی،پزشکی، عمرانی، ساختمانی، عادی و ویژه تقسیم می شود که بلااستفاده در طبیعت هستند و به بدون اجرای طرح های تفکیک و جداسازی دفن می شود.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای بیمارستانی بی خطر سازی می شود، افزود: پسماندهای صنعتی نیز نیاز به یک سایت جداگانه برای دفن دارند که مدیریت این پسماندها بر عهده تولید کننده و مجریان و متولیان صنعت است.

رحیمی اظهار داشت: در استان کارخانه بازیافت زباله در بخش های مختلف وجود ندارد که می توان با راه اندازی این کارخانه و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای استان دفن زباله را نیز اصولی و بهداشتی کرد.

رئیس اداره پایش و نظارت اداه کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: راه اندازی یک سایت پسماند ویژه و صنعتی در استان یک اولویت است تا پسماندهای صنعتی به استان های دیگر انتقال داده نشود.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: به دلیل ناکافی بودن آموزش ها در حوزه تفکیک زباله از مبداء احرای این طرح در استان نیمه تمام ماند.

وی گفت: برای فرهنگ سازی در مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبداء آموزش ها باید از مهدهای کودک و سنین کودکی و خانه ها شروع شود.

فرهنگ سازی حلقه مفقوده مدیریت پسماند استنائب رئیس شورای اسلامی شهر و روستای شهرکرد گفت: فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند و نحوه مصرف و مصرف درست و تفکیک پسماند به عنوان حلقه مفقوده در حوزه مدیریت شهری و مدیریت پسماند مطرح است.

فرهاد رئیسی افزود: به دلیل مدیریت ناصحیح پسماند طبیعت استان در حال زخم خوردن است و قهر طبیعت را می توان در بعضی جاها دید.

وی گفت: در مدیریت پسماند نباید به دید درآمدزایی توجه شود بلکه اولویت سلامت مردم و جامعه است و تاکنون نتوانسته ایم در حوزه مدیریت پسماند آنگونه که باید کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۳ مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبداء در استان و کشور کلید خورد و مقرر بود در سال ۱۳۹۲ در تمام کشور تفکیک زباله از مبداء آغاز و مدیریت یکسان واحد در سطح کشور اتفاق بیفتد، اما به دلیل ضعف فرهنگی و نبود زیرساخت ها این امر تاکنون در این استان محقق نشده است.

رئیسی افزود: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد مدیریت پسماند در حوزه های مختلف در استان عملیاتی شده و مدیریت پسماندی که مدنظر قانون گذار بوده تاکنون اجرایی نشده است.

وی با انتقاد از برخی مردم در رهاسازی پسماندهای بخش صنعت ساختمان در حاشیه شهرها و طبیعت افزود: در شورای شهر شهرکرد برنامه ریزی شد که به منظور ساماندهی نخاله های ساختمانی با یک شرکت خصوصی قرارداد بسته شود تا نخاله های ساختمانی در حاشیه شهرها و طبعیت جمع آوری و در تعدادی از مناطق شهر جایگاه هایی برای جمع آوری نخاله های ساختمانی در نظر گرفته شود.

رئیسی افزود: نصب دوربین در تعدادی از اماکنی که بیشترین میزان تخلیه نخاله های ساختمانی وجود دارد یکی از راههای پیشگیری از تخلیه زباله است.

وی با تاکید بر اینکه طرح تفکیک زباله در استان شروع و نیمه تمام رها شد، افزود: نبود زیرساخت های لازم و ناکافی بودن کارهای فرهنگی و تبلیغی در این حوزه اصلی ترین دلایل شکست این طرح در استان بود.

فرهنگ سازی حلقه مفقوده مدیریت پسماند استپایین بودن دریافتی عوارض از مردم جوابگوی طرح جمع آوری زباله نیستنائب رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد با اشاره به اینکه فعالیت های مختلف شهرداری از جمله طرح های عمرانی و خدمات شهری از محل درآمد شهرداری از محل عوارض انجام می شود، گفت: پرداختی مردم کمتر از هزینه های طرح جمع آوری و نظارت بر پسماند است، بگونه ای که نیمی از آن را مردم پرداخت نمی کنند.

رئیسی افزود: شهرداری و مدیریت شهری باید براساس مصوبه شورای شهر با توجه به تغییر قیمت های که اتفاق افتاد، میزان عوارض دریافتی را افزایش دهد.

وی گفت: سال گذشته ۳۵ درصد به میزان عوارض دریافتی مردم اضافه شد که این میزان نیز جوابگو نیست.

رئیسی افزود: هم اکنون ۵۰ درصد هزینه پسماند از مردم اخذ و هزینه جمع آوری و نظارت پسماند از محل اعتبارات طرح های عمرانی پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: سالانه بیش از ۹۰ میلیارد ریال برای جمع آوری پسماند هزینه می شود که ۳۰ میلیارد ریال آن از محل عوارض است.

رئیسی با تاکید بر اینکه اجرای دقیق و صحیح طرح مدیریت پسماند یک برنامه زمانبندی ۵ ساله به منظور راه اندازی، دریافت مجوز یک واحد پسماند و فرهنگسازی نیاز است که این معضل در مرکز استان رفع شود.

نائب رئیس شورای شهر شهرکرد با اشاره به اینکه هم اکنون در بسیاری از مناطق گردشگری و تفریحی و همچنین دامنه کوهها انباشت زباله وجود دارد، افزود: امروز بدون توجه به زیرساخت ها در این اماکن در خصوص گردشگری تبلیغات زیادی انجام می شود.

وی با اعتقاد به اینکه کوه یک فرهنگ دارد که کوهنورد واقعی در کوه زباله را باقی نمی گذارد، گفت: کوهنورد و گردشگر واقعی زباله را در دامان کوه و طبعیت باقی نمی گذارد و این امر باید در فرهنگ عامه مردم باشد.

رئیسی افزود: استفاده از وجود تشکل های مردمی برای بحث حفاظت و حراست از محیط زیست، توسعه گردشگری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فعال شدن طرح تفکیک زباله در استانمعاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد نیز با تاکید بر اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء به خصوص در مرکز استان گفت: شهرداری شهرکرد طرح تفکیک و جمع آوری پسماند را از سال ۸۸ با برون سپاری به بخش خصوص به صورت نیمه مکانیزه شروع کرد.

محمدرضا محمدیان افزود: بحث تفکیک زباله از سال ۹۶ در استان استارت خورد که به دلیل مشکلات بین بخشی و عدم همکاری با این شرکت خصوصی این شرکت با شکست مواجه و تنها یکسال فعالیت کرد.

وی، با تاکید بر اینکه هم اکنون اجرای بخش تفکیک زباله در استان روی زمین مانده است، افزود: در سال جاری برگزاری مناقصه و مزایده اجرای این طرح انجام خواهد شد.

محمدیان افزود: شهرکرد برند تمیزی را دارد اما با فراهم شدن زیر ساخت های مدیریت پسماند، ساماندهی دفن زباله و راه اندازی شرکت هایی که مدیریت و سازماندهی پسماند را اجرا کنند یک اولویت است.

وی به فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند تاکیدکرد و گفت: این امر باید از خانه،خانواده ، مدارس، تشکل ها و دانشگاه ها شروع و نهادینه شود.

با این حال کارشناسان معتقدند؛ بدون توجه به مدیریت پسماند و رعایت اصولی در دفن زباله ها و نیز فرهنگ کاهش تولید و تفکیک زباله از یکسو و فرهنگ رهاسازی زباله در معابر و دیگر اماکن از سوی دیگر و نیز توجه متولیان به تبدیل زباله نمی توان وضعیت نابسامان کنونی را سامان داد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بررسی انواع زباله و ماهیت آنهاانواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اولانواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دومپسماند طلای کثیف 

https://zistonline.com/vdcg7n97.ak9z34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما