تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80547
پیشنهاد مادر محیط زیست ایران

برای حفظ محیط زیست کتاب بخوانید

«مه لقا ملاح»، ملقب به مادر محیط زیست ایران و مدیرعامل جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست که صد و یکمین سال زندگی خود را سپری می کند، معتقد است که کتابخوانی می تواند کودکان را به عنوان ناجیان زمین به حفظ محیط زیست تشویق کند.
 برای حفظ محیط زیست کتاب بخوانید
به گزارش زیست آنلاین، آلاینده‌های زیست محیطی که منجر به تغییرات اقلیمی شده، نیاز به پاک کننده قوی دارند تا زمین دوباره نفس بکشد و به راحتی زیر پای میلیاردها انسان بچرخد، انسان‌هایی که هر یک سهمی در سیاه‌شدن آسمان و کمرنگ‌شدن سبزی زمین دارند.

در این میان، هستند افرادی که تمامی دقایق زندگی خود را به حفظ محیط زیست می‌اندیشند و با وجود نامهربانی‌ها و بداخمی‌های روزگار، همچون سروی ایستاده و برای گره نخوردن نفس زمین تلاش می‌کنند.

از جمله این افراد، «مه لقا ملاح» ملقب به مادر محیط زیست ایران و مدیرعامل جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست است که با گذر بیش از یک قرن از عمرش، همچون مادربزرگی دلسوز برای نوه‌های خود کتاب محیط زیستی تهیه می‌کند تا به امید ایجاد فضای کتاب خوانی در پارک ها، بتواند برایشان بخواند.

این مادر دلسوز محیط زیست، بارها به مسئولان شهرداری و به تازگی به «زهرا بهروز آذر» سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری پیشنهاد داده است که در پارک ها امکانی فراهم کنید مادران بیایند با همان زبان مادرانه برای کودکان کتاب بخوانند. کتاب هایی که آنها را با محیط زیست آشنا و به حفاظت محیط زیست تشویق کند.

موضوعی که خبرنگار ایرنا را برآن داشت تا در کندوکاو وضعیت این پیشنهاد و صحت و سقم رد یا پذیرش آن به گفت و گو با این بانوی نامدار ایران بپردازد.

** کودکان، ناجیان زمین می شوند اگر برایشان وقت کتاب خوانی بگذاریماین مادر بزرگ صمیمی، در توضیح این پیشنهاد به خبرنگار ایرنا گفت: پیشنهاد من این است که در چندین پارک، فضایی دوستانه و صمیمی برای کودکان ایجاد کنیم تا علاوه بر بودن کنار مادر یا مادربزرگ خود، از شنیدن کتاب های محیط زیستی در دل طبیعت لذت ببرند و به حفظ آن تشویق شوند. زیرا کودکان در حکم پاس‌دارندگان زمین، روی پدران و مادران هم تاثیر گذاشته و حتی می‌توانند از اثر ویرانگری آنان کاسته و پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: مادران و زنان را مدنظر قرار دادم چرا که معتقد هستم زنان در نهاد خود ‌آموزگار و پرورنده‌ هستند و به همین دلیل نقش اصلی را در تخریب یا حفظ محیط ریست ایفا می‌کنند.
مه لقا ملاح خاطرنشان کرد: در این فضا، مادران از نحوه بیان داستان با زبانی کودکانه هم اطلاع می یابند؛ چرا که خواندن کتاب برای کودکان با کتاب خوانی دانش آموزان و دانشجویان بسیار متفاوت است و همین امر تشویق کتاب خوانی می شود. آموزش کتابداری هم از جمله آموزه های فرهنگی دیگری است که در این فضا می توان تعلیم داد.

این پیشنهاد به دلیل مخارجی که برای مسئولان شهری دارد، رد شد. موضوعی که مادر محیط زیست ایران ضمن گلایه از آن گفت: خیلی بر روی اجرایی شدن این طرح امید داشتم و کتاب های محیط زیستی بسیاری هم با هزینه شخصی فراهم کردم تا برای کودکان مناسب باشد. همچنین پیشنهاد دادم تا میز و صندلی های مخصوص کودکان و مادران هم در پارک ها تعبیه شود تا فضا کاربردی تر و دوستانه تر شود اما به من گفتند این پیشنهاد هزینه بالایی دارد و نیروی متخصص برای درست انجام دادن می خواهد که بودجه برای آن نداریم.

رد این پیشنهاد هم نتوانست این بانوی زمین را از جمع آوری کتاب محیط زیست برای کودکان بازدارد و بنا به گفته وی، با وجود هزینه های بالای امروزی، چند صد جلد کتاب جمع آوری کرده است.

وی که ضمن تقاضا از حمایت مردم در اجرایی شدن این امر گفت: فقط یک نفر نمی تواند این مسیر را هموار کند و نیاز به حمایت عمومی است. نزدیک به چهل سال است که درباره محیط زیست جهان و ایران کار می کنیم. به مردم می گویم که فقط یک زمین داریم که در آن چند میلیارد جمعیت زندگی می کنند پس باید بدانیم که چه کاری برای حفظ آن لازم است و در راستای آن تلاش کنیم که در این میان زنان به عنوان الگوسازان خانواده، نقش برجسته ای در حفظ محیط زیست دارند.

مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران** مادر محیط زیست ایران کیستبانویی هوشمند، دانا و توانا، که یک قرن را پشت سر گذاشته اما همانند یک جوان توانمند، هنوز از نظر جسمی و روحی در بالاترین رویه‌ توانمندی قرار دارد.

مه لقا ملاح متولد ۱۲۹۶ هجری شمسی و از فعالان محیط زیست است که پس از تحصیل در رشته فلسفه و علوم اجتماعی در دانشگاه تهران تا مقطع فوق لیسانس، از دانشگاه سوربن فرانسه مدرک دکترای خود را در رشته جامعه شناسی دریافت کرد.

او در فرانسه در کنار تحصیل در رشته جامعه شناسی، دوره کتابداری را نیز در کتابخانه ملی فرانسه گذرانده بود و کمی پس از بازگشتش به ایران به ریاست کتابخانه موسسه تحقیقات روانشناسی برگزیده شد و سپس کتابخانه موسسه تحقیقات روان شناسی را نیز در همان سال ها راه اندازی کرد.

بعدها، ملاح به همراه همسر خود «حسین ابوالحسنی» و سایرین «جمعیت مبارزه با آلودگی محیط زیست» را تشکیل دادند و به تحقیق و بررسی پیرامون آلودگی هوا به وسیله کارخانه ها و خودروها و سوزاندن بی رویه بنزین پرداختند و در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی یک موسسه محیط زیستی تاسیس کردند که در نهایت به دانشکده محیط زیست فعلی تبدیل شد.

وی توانست در سال ۱۳۷۴ با همکاری دانشکده محیط ‌زیست و سازمان محیط ‌زیست، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست را تاسیس کند. وی درباره اینکه چرا اسم این جمعیت را با نام زنان گره زده‌ است می گوید: البته مردان هم می‌توانند در این جمعیت عضو شوند و فعالیت کنند اما از نظر من زنان نقش مهم‌تری در این زمینه دارند.

وی اظهار داشت: یک زن و یک مادر بهتر می‌تواند به فرزندانش و به جامعه ‌آموزش دهد.از آن طرف زن مسئول سیرکردن شکم فرزندان و پخت و پز است در نتیجه مواد خام را می‌گیرد و بعد از آن زباله تولید می‌کند. برای همین ما بیشتر می‌خواهیم روی زنان کار کنیم که کمتر زباله تولید کنند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

نقش حیاتی زنان در حفاظت محیط زیست

تاکید بر مشارکت سمن‌ها در صیانت از محیط زیست شهری

مهد کودک و پیش دبستانی با رویکرد محیط زیستی

کودکان امروز با رد پای کوچکی از کربن مواجه هستند

چند روش ساده برای حفاظت از زمین https://zistonline.com/vdcd5k0j.yt0zo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما