تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80546
سیل های اخیر جاری شده در مناطق مختلف کشور، علاوه برسیراب کردن زمینهای خشک، مصائب و رنج های بسیاری نیز به همراه آورد؛ اما با استفاده از فناوری های دانش بنیان، می توان این آلام را تا حدودی کاهش داد.
کاهش مصیبتهای سیلهای اخیر با فناوری‌های دانش بنیان
به گزارش زیست آنلاین، درابتدای سال جدید بارندگی ها درکشور با خود روان آبهای زیادی را که منجربه جاری شدن سیل درمناطق شهری و روستایی بسیاری شد، نعمت ودر شرایطی نقمت را برای مردم به ارمغان آورد.

این نعمت دربرخی از مناطق کشور موجب جان دادن دوباره به تالاب ها ودریاچه ها و زمین های خشک کشاورزی و سیراب شدن چشمه های زیرزمینی شد، در آن طرفتر این نعمت، با خود گل و لای، خرابی و بی خانمانی را به همراه آورد.

بارندگی که از روزهای پایانی سال در کشور شروع شده و هر روز با ورود سامانه جدید همچنان ادامه دارد، مسوولان را در کمک رسانی به مردم دچار بحران با مشکل مواجه کرده به گونه ای که اکنون این بحران با همدلی و همراهی مردم در حال کنترل است.

در جریان سیل های اخیر بسیاری از زیرساخت های شهری و روستایی از قبیل شبکه تامین آب شرب،برق، مخابرات و راه ها ونیز اراضی کشاورزی آسیب دیده است که می توان برای عبور از این آسیب ها از فناوری هایی که توسط شرکت های دانش بنیان کشور طراحی و ساخته شده است استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر « نادرقلی ابراهیمی » دبیرستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش ومحیط زیست افزود: درحال حاضر فناوری های بسیاری درکشوردر راستای فعالیت این حوزه طراحی و تولید شده است که می تواند کمک شایانی به مردم و مناطق سیل زده کند، که از جمله آنها؛

پکیج پرتابل تصفیه آبیک بحث مهم بعد ازسیل، تامین آب شرب و بهداشتی مناطق سیل زده ای است که از این نعمت فعلا محروم هستند.

ابراهیمی گفت: درجهت تامین آب شرب درشرکت های دانش بنیان «پکیج های پرتابل تصفیه آب برای انواع آب های متعارف و غیرمتعارف» به اتکای دانش ایرانی تولید شده است که این پکیج ها کاهش کدورت ( گل آلودگی آب) را به حداقل می رسانند، گندزدایی می کنند و آب را آماده شرب و یا استفاده بهداشتی می کنند.

وی بیان کرد: در پی جاری شدن سیل در برخی از نقاط کشور، اعلام شده که ده ها روستا در لرستان یا خوزستان آب شرب ندارند، باید ده ها بطری آب با هزینه گزاف برای این مناطق تهیه شود، در صورتی که این پرتابل ها آماده است و می تواند از هزینه های گزاف مقطعی جلوگیری کند، طی نامه ای به استانداران مناطق سیل زده گفته شده که می توانند از این محصولات دانش بنیان برای آب و فاضلاب روستایی استفاده کرد.

فناوری بازگرداندن اراضی کشاورزی سیل زده به سیکل تولیدوی ادامه داد: قسمت اعظمی از خاک های ما براثر بارش وسیل از حوزه های بالادستی فرسایش پیدا کرده اند و وارد اراضی کشاورزی ومنازل و عرصه های مسکونی شدند، کشت ها و اراضی کشاورزی مناطقی که تحت تاثیر رسوبات این موضوع قرارگرفته اند، اراضی کشاورزی باید الان سریع احیا و بازسازی شوند.

وی بیان کرد: این ستاد برای احیا و بازسازی این مناطق نیز با روش های مختلف پیشنهاد داشته و دارد، درحال حاضرشرکت های دانش بنیان در این زمینه کار کردند که با انواع عملیات خاکورزی بتوانند شرایط زمین هایی که تحت رسوبات قرارگرفتند را برای کشت های آتی آماده کنند.

ابراهیمی گفت: متاسفانه در پی وقوع سیل خیلی از کشت های فعلی زراعی و باغی از دست رفته اند ، اما این شرکت ها می توانند با دانش خود اراضی که وجود دارد را به روش های خاکورزی بازگردانی کنند و به سیکل تولید برای کشت بعدی برگر دانند، این امر را نیز به دستگاه های ذیربط پیشنهاد دادیم.

بازگرداندن زمینهای کشاورزی سیل زده به حالت اولیهمستندسازی و ثبت اطلاعات مناطق سیل زده با پهپادوی گفت: بحث مهم دیگری که در زمینه سیل های اخیر کشور وجود دارد ،اینکه این اتفاق ، یک اتفاق سنگین هم از جهت جانی و مالی برای کشور بوده است، بنابراین با توجه به فراگیری این پدیده در کشور و اینکه این پدیده در سال های اخیر در کشور رخ نداده است ضرورت دارد سریع رخداد سیلاب های مناطق را مستند سازی کنیم ، مستند سازی از این جهت که با روش های فناورانه مثل پهپاد تصویربرداری هوایی ، اندازه گیری زمینی و اطلاعات رخدادها را ثبت کنیم، این امر به ما برای اقدامات و برنامه ریزی آینده بسیارکمک می کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان فناوری و توانایی تصویربرداری هوایی با استفاده از پهپاد را دراختیاردارند،ستاد این پیشنهاد را به دستگاه های ذی ربط داده که برای مستندسازی آثار و تبعات سیل های اخیر و استفاده آن در اقدامات آتی، از این فناوری ها استفاده کند، ثبت این رخدادها درپیش بینی رخدادهای آینده بسیارمهم هستند.

اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان داری در مناطق سیل خیزدبیرستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست گفت: امکان تعیین سیلاب ها ، ایجادسیل بندها ، دیوارهای حائل ، تغذیه سفره های زیر زمینی با استفاده از فناوری های پیشرفته قابل انجام است، ما مجددا نیاییم اشتباهات گذشته را تکرارکنیم بلکه با فناوری های پیشرفته جدید وبا استفاده از این فرصت ها می توانیم اجازه حداقل تخریب را در سیل های بعدی بدهیم.

ابراهیمی افزود: طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از جمله کارهای است که می توان در جهت کاهش خسارات سیل انجام داد، در حال حاضر الگوی آن در سطح کشور اجرا شده و شاهد بودیم که با اجرای این طرح ها توانسته ایم جلوی خسارت ناشی از سیل را کاهش دهیم.

بذرپاشی هوایی در دشت های سیرابوی یادآور شد: با توجه به بارندگی ها خیلی از دشت های ما الان سیراب شدند و سطح زمین ومناطق مرتعی ما برای بذرپاشی هوایی آمادگی دارند ، اگر این کار را انجام دهیم هم پایداری طبیعت را به دنبال خود دارد و هم تولید علوفه مورد نیاز دام را در مناطق انجام داده ایم .

ابراهیمی ادامه داد: اکنون قسمت اعظم سطحی خاک از آب باران ویا سیل سیراب است ، بنابراین با بذرپاشی هوایی که هم تکنیک آن وهم بذرهای مورد نیاز آن درشرکت های دانش بنیان وجود دارد ،این فناوری می تواند قسمت اعظم مشکلات ما را جبران کند.

استفاده از سطوح عایق برای تامین آب شربوی گفت: با توجه به بارندگی هایی که درحال حاضر درکشور درحال ریزش است ،می توان از فناوری سطوح عایق برای تامین آب شرب استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح دانش بنیان قبلا پیشنهاد و مصوبه شده است گفت: در بسیاری ازمناطق شهری و روستایی سطح عایق را درقالب شیروانی پشت بام ها داریم ، آبی که بر روی شیروانی قرار می گیرد به راحتی با یک جمع کننده ( مخزن) قابل استفاده برای مصارف خانگی ، بهداشتی ، فضای سبز، شست و شو است.

وی ادامه داد: این طرح را می توان در مجتمع های دانشگاهی ، مجتمع های نظامی و مسکونی استفاده کرد، این طرح مصوبه امسال توسط شرکت های دانش بنیان در استانهای گیلان و مازندران اجرا خواهد شد.

دکتر نادرابراهیمی دبیرستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش ومحیط زیست در پایان یادآورشد: سیل حتما یک معضل نیست باید به آن به صورت نعمت هم نگاه شود ، شرایط طبیعی حوزه های آبخیز ما به این صورت است که بعد از اینکه بارش در سطح حوزه اتفاق می افتد،قسمتی از آب درسطح زمین نگهداشته می شود وقسمتی به صورت روان آب جاری می شود، اگر این روان آب در حوزه های بالادستی کنترل و مدیریت شود برای ما نعمت می شود واگر در حوزه های پایین بدون اینکه پخش سیلاب کنیم به حجم بزرگ تبدیل شود آنگاه می شود نقمت .

وی بیان کرد: این بارندگیهای اخیرهم آب شرب و هم کشاورزی ما را تامین کرد ، اگر بیشتردقت می کردیم همین چیزهایی را که برای ما الان تخریب ایجاد کرده، می توانست تخریب حداقلی ایجاد کند و ما بهره برداری بهتری داشته باشیم.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تعیین اولویت‌های فناورانه مقابله با سیل

نقش ماهواره ها در خدمت مدیریت سیل و خشکسالی ایران

نقش ماهواره ها در خدمت مدیریت سیل و خشکسالی ایران

https://zistonline.com/vdccepq4.2bqx08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما