تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب : 80516
رئیس پردیس فنی و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی، در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، تاکید کرد: بحث انرژی باید سرلوحه اقدامات ما باشد و حتی در سال سخت اقتصادی جاری که با تحریم‌ها و نیز مسئله جبران خسارت سیل روبه رو هستیم، هم باید به مسئله انرژی و استفاده درست از آن توجه ویژه نشان دهیم. / رئیس کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز، از اجرای ۱۰ ایده فناورانه نماد انرژی شهری در طرح پل سبز زندگی (پل گیشای تهران) خبر داد.
ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در کنار جبران خسارات سیل/ اجرای ۱۰ ایده فناورانه در پل گیشا
به گزارش زیست آنلاین، رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این که بحث انرژی باید سرلوحه اقدامات و توجهات ما قرار گیرد، گفت: موارد بسیاری در تمدن ایرانی هست که سرآمد بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی به شمار می‌آید و ما ذیل دانش بومی خود از آنها استفاده کرده‌ایم.

ردپای بهینه‌سازی انرژی در تمدن ایرانی هومان لیاقتی در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی "انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران" که امروز در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر این‌که اگر بحث انرژی‌های نو را جدی نگیریم، با فاجعه روبه رو خواهیم شد، اظهار کرد: اگر قیمت سوخت‌های فسیلی را بهینه نکنیم، برای نسل‌های آینده یک فاجعه را به جای خواهیم گذاشت و چنان چه برای انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری نکنیم، گرفتار خواهیم شد.

وی ادامه داد: خداوند متعال آنچه نعمت بوده، از سوخت فسیلی تا آفتاب عالم تاب را در کشورمان فراهم آورده و مناطقی در ایران وجود دارد که پتانسیل بسیار خوبی برای انرژی بادی محسوب می‌شوند.

رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: قرن ۲۱ قرن اقتصاد سبز دوار و اقتصادی است که در حد توان بتواند ضایعات و پسماند را مورد استفاده قرار دهد.

لیاقتی با اشاره به اینکه کشورمان به لحاظ انرژی زمین گرمایی نیز دارای مزیت نسبی است، افزود: انرژی‌های نو یک بحث داینامیک و پویاست که جست و جو و تحقیقات برای آن ادامه دارد؛ دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی نیز با دید وسیع و باز این بحث را پیش می‌برد و در این دانشکده برای نخستین بار در مقطع کارشناسی مهندسی انرژی دانشجو پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه کشورمان وظیفه دارد عرصه انرژی‌های نو را به دنیا بشناساند و راهکاری بومی‌ساز ارائه دهد، یادآور شد: آبیاری کوزه‌ای که در سنت ایرانیان وجود داشته، مادر آبیاری قطره‌ای کنونی است و به عبارتی می‌توان گفت موارد بسیاری در تمدن ایرانی وجود دارد که سرآمد بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی به شمار می‌آید. بنابراین انرژی‌های نو برای ایرانیان به اصطلاح نو هستند، چرا که ما در بسیاری موارد ذیل دانش بومی خود از آنها استفاده کرده‌ایم.

رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: بحث انرژی باید سرلوحه اقدامات و توجهات ما باشد و ما حتی در سال سخت اقتصادی جاری که با تحریم‌های ناجوانمردانه و نیز مسئله جبران خسارت سیل روبه رو هستیم، هم باید به مسئله انرژی و استفاده درست از آن توجه ویژه نشان دهیم.

لیاقتی در همین زمینه افزود: درسی که از سیل اخیر گرفتیم، این بود که مدیریت بحران را به عنوان یک علم بشناسیم و یادمان باشد در زمان بلایای طبیعی حرف اول و آخر را باید نهاد هلال احمر بزند؛ در آینده باید سازوکار واقعی مدیریت بحران داشته باشیم و به دانشگاه‌ها نیز باید این فرصت داده شود که مدیریت بحران را به عنوان علم ویژه بشناسند.

وی با اشاره به مرکز مدیریت بحران و بلایای طبیعی وابسته به پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور ظرفیت ویژه این دانشکده در زمینه مدیریت بحران را یادآور شد و گفت: پژوهشکده شبکه و مدیریت توزیع برق و مرکز استحصال آب‌های غیرمتعارف نیز در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور فعال هستند و دانشکده عمران، آب و محیط زیست نیز فوراً در زمینه انجام تحقیقات پیرامون سیلاب اخیر اعلام آمادگی کرده است.

لیاقتی در پایان، برگزاری هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران را افتخاری برای پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی دانست و ابراز امیداوری کرد به دنبال برگزاری این کنفرانس فصل جدیدی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز شود.

به گزارش ایسنا، هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران، ۲۱ الی ۲۳ خرداد ماه امسال در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان این کنفرانس دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر، گروه صنعتی مپنا و پژوهشگاه نیرو هستند.

بیشتر بخوانید: افزايش راندمان انرژی و درآمدهای زيست محيطی ناشی از آنبهره وری از انرژیهای تجدیدپذیراجرای ۱۰ ایده فناورانه در پل گیشارئیس کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران یکی از اهداف برگزاری این کنفرانس را افزایش ارتباطات بین المللی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: ۱۰ ایده فناورانه نماد انرژی شهری که در مراکز تحقیقاتی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی پیاده‌سازی شده، در طرح پل سبز زندگی (پل گیشای تهران) اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مجید زندی امروز در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران با اشاره به اینکه کره زمین در صد سال گذشته دو درجه گرم شده و اگر دو درجه افزایش دما پیدا کند، دیگر محل زندگی نخواهد بود، تصریح کرد: غالب مشکلات زیست محیطی به روش‌های تبدیل انرژی برمی‌گردد و ۴۰ درجه دی‌اکسیدکربن دنیا ناشی از تبدیل حرارت به برق است.

10 ایده فناورانه در پل گیشا

پل سبز زندگی (پل گیشا)

وی ادامه داد: باید یادآور شد که هر انرژی تجدیدپذیر لزوماً انرژی پاک نیست و خورشید و باد نیز انرژی نو نیستند، بلکه اگر تبدیل به برق شوند یک انرژی نو به حساب می‌آیند؛ با این حال هر تبدیل انرژی لزوماً پاک نیست، حتی انرژی خورشید.

رئیس کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران با اشاره به تربیت هفت دوره دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی یکی از اهداف این کنفرانس را افزایش ارتباطات بین‌المللی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر دانست و افزود: اساتید ایرانی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه در حال حاضر در دانشگاه‌های مختلف در اروپا و آمریکا مشغول فعالیت موازی هستند و یافته‌های ذهنی آنها در بعضی موارد در تربیت دانشجویان خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی دستاوردهای کنفرانس فوق را در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری و ارتباطات علمی بین‌المللی دانست و تاکید کرد: به عبارتی می‌توان گفت کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران یک کنفرانس دانشگاهی نیست، بلکه ۵ بازیگر اصلی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر یعنی دانشگاه شهید بهشتی، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، گروه صنعتی مپنا، شرکت توانیر و پژوهشگاه نیرو برگزارکنندگان اصلی آن هستند.

زندی همچنین با اشاره به حمایت سه مرکز بین‌المللی از جمله دانشگاه ووپرتال در آلمان و دانشگاه لورن در فرانسه گفت: تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌هایی که قوت داریم، نمی‌توانند ما را تحت تأثیر قرار دهند؛ ۳۰ تا ۴۰ درصد اعضای هیأت علمی ما اساتید بین‌المللی در قاره‌های آسیا و اروپا هستند و نصف مقالات کنفرانس نیز بین‌المللی است.

رئیس کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران در بخش دیگری از سخنان خود اهداف کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران را ریزش فناورانه، افزایش ارتباطات بین‌المللی علمی و فناورانه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، برخورداری صنعت ایران از یافته‌های پژوهشگران داخلی و خارجی، تشکیل کلون‌های فناورانه شامل پژوهشگران خارجی و داخلی و نیز به تفاهم رساندن بخش دولتی و خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر عنوان کرد.

زندی همچنین به برنامه‌ای برای جذب بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری در یکی از مراکز تحقیقاتی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی تولید غذا، بدون آب، خاک و انرژی متعارف را پیاده سازی کرده‌ایم و همچنین ۱۰ ایده فناورانه که نماد انرژی شهری هستند نیز در طرح پل سبز زندگی (پل گیشا) * پیاده سازی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: پتانسیل انرژی خورشیدی در ایران / توسعه انرژی های تجدیدپذیر در روستاها مانع مهاجرت روستائیان به شهرها برنامه دانشگاه شهید بهشتی برای تأسیس اولین انجمن علمی انرژی‌های تجدیدپذیر در وزارت علوممحسن زندی، دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران نیز در این نشست تعداد مقالات ارسال شده به کنفرانس فوق را ۳۰۰ مقاله عنوان کرد و با اشاره به اینکه مهلت غیر رسمی ارسال مقالات به کنفرانس ۵ اردیبهشت ماه است، اظهار کرد: ۵۰ درصد مقالات به زبان انگلیسی هستند و حداکثر ۶۰ الی ۷۰ درصد آنها پذیرفته خواهند شد.

وی افزود: تا کنون ۴۰۰ نفر متقاضی ثبت نام در کنفرانس بوده‌اند که از این تعداد ۷۰ نفر اعضای کمیته ملی و ۳۰ نفر نیز غیر ایرانی هستند. آخرین مهلت ثبت نام در کنفرانس ۳۰ فروردین ماه جاری خواهد بود.

زندی سپس به اعلام حامیان کنفرانس فوق پرداخت و گفت: ۱۶ دانشگاه ایرانی و ۳ دانشگاه خارجی، ۴ شرکت، ۱۰ سازمان دولتی و تمام ۶ انجمن علمی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر جزو حامیان این کنفرانس هستند و مقالات نیز در سه پایگاه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی نمایه خواهند شد.

دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران همچنین از برگزاری ۴ میزگرد همزمان، ۴۰ غرفه نمایشگاهی و ۱۰ کارگاه در کنفرانس فوق خبر داد و با اشاره به شعار "انرژی پاک برای ایران" به عنوان شعار کنفرانس، خاطر نشان کرد: برنامه داریم تا اولین انجمن علمی انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت علوم و نیز اولین انجمن کارآفرینی در این حوزه ذیل وزارت کار را تأسیس کنیم.

به گزارش ایسنا، هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران، بیست و یکم تا بیست و سوم خرداد ماه ۹۸ با محورها و موضوعات "سیستم‌های خورشیدی فتوولتاییک"، "سیستم‌های خورشیدی حرارتی"، "انرژی‌های آبی (blue energies)،" "سیستم‌های هیبرید انرژی (‌EHS)" ، "محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر"، "سیستم‌های زیر شبکه (microfrid)، همبست آب، غذا و انرژی (N. W. F. E)، "فناوری نانو در انرژی‌های تجدید پذیر"، "شبکه‌های هوشمند (smartgrid) سیستم‌های بادی، پیل‌های سوختی، انرژی شهری، مدیریت انرژی، برداشت انرژی، آینده‌نگری انرژی، انرژی‌های زیستی، بهینه‌سازی انرژی، ذخیره‌سازی انرژی، انرژی زمین گرمایی، فناوری‌های نوین در تبدیل انرژی، سیاست‌گذاری انرژی، اقتصاد و انرژی، امنیت پایدار انرژی، نیروگاه برق آبی کوچک و "سیستم‌های تولید همزمان برق و حرارت" در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

* طرح برچیده شدن پل گیشا و جایگزینی آن با زیرگذر اولین بار در سال ۱۳۹۵ مطرح شد و سال بعد از آن عملیات اجرایی کلید خورد. در طرح اولیه ساماندهی پل گیشا پیش بینی شده بود تا پل به طور کامل حذف شود، اما سال ۹۶ با تغییر در طرح‌های اولیه تصمیم بر آن شد تا پل روگذر به پل سبز گیشا تبدیل شود، به این معنا که به جای خودروها این بار تنها شهروندان امکان استفاده از پل را داشته باشند. بنا بر برآوردهای لازم، قرار است زیرگذر نصر پاییز امسال به بهره‌برداری برسد. با این اتفاق، عبور اتومبیل‌ها از روی پل گیشا به زیرگذر منتقل می‌شود و همزمان با این تغییر بازنگری بر پل گیشا با رویکرد «پیاده‌محوری و گذران اوقات فراغت» شروع خواهد شد. البته با طرح تغییر کاربری، پل گیشا به «پل سبز زندگی» تغییر نام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: قانون ۱۰۰ درصد انرژی پاک در پورتوریکو مورد استقبال قرار می گیرد https://zistonline.com/vdcjmieo.uqeyvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما