تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80503
در کارخانجات تولید نیشکر شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

افزايش راندمان انرژی و درآمدهای زيست محيطی ناشی از آن

زیست آنلاین: كارخانجات توليد نيشكر شركت توسعه و صنايع جانبی پروژه‌های مكانيسم توسعه پاك را در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسانده اند. با انجام اين پروژه ها توانسته اند سالانه   ۲۵۷۰۰۰ تن از انتشار گازهای گلخانه ای خود كاسته و درآمدهای ارزی خوبی را  از طريق فروش  گواهی های انتشار به دست آمده به دست آورند كه اين جريان تا سال ۲۰۲۱ادامه داشته و قابل تمديد می باشد.
افزايش راندمان انرژی و درآمدهای زيست محيطی ناشی از آن
به گزارش زیست آنلاین، در سال ۲۰۰۵ میلادی پروتکلی در چارچوب کنوانسیون تغییر آب و هوای سازمان ملل در ايران اجرایی گشت که مطابق آن کشورهای توسعه یافته متعهد شدند در راستای کاهش اثرات پدیده گلخانه ای که موجب گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی در مناطق مختلف کره خاکی شده است، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به میزان معینی کاهش دهند. این پروتکل که به پروتکل کیوتو شهرت یافته است مکانیزمهایی را برای اجرایی شدن این تعهدات پیش بینی نموده است.
یکی از این مکانیزم ها، مکانیزم توسعه پاک (Clean Development Mechanism) می باشد که طبق آن به کشورهای متعهد اجازه داده می شود کاهش گازهای گلخانه‌ای را با همکاری و در صنایع کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته انجام دهند و بدین ترتیب علاوه بر کاهش گازهای گلخانه‌ای، ضمن سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی و ایجاد اشتغال و ... به توسعه پایدار وحفظ محیط زیست در کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته و دركنار آن به كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي در جهان کمک کنند.

از آنجا که پديده گرمايش زمين، يک مسأله جهاني است، پروتکل کيوتو به نحو انعطاف پذيری تنظيم شده است که اين مسأله را به صورت جهاني حل کند و لذا کشورهاي توسعه يافته متعهد مي توانند تعهد خود را براي کاهش انتشار در يک کشور ثالث هم انجام دهند، به اين معني که يک کشور متعهد مي تواند فعاليتي را در کشوري که تعهدي به کاهش انتشار ندارد انجام دهد و گواهي کاهش انتشار دريافت و آن را به جاي تعهد خود به دبيرخانه کنوانسيون تغيير آب و هوا ارائه کند، چرا که عدم انتشار گاز گلخانه¬اي در اروپا يا آسيا يا هر نقطه اي از زمين از ديدگاه جهاني تفاوتي ندارد.
با توجه به اين امکان که تحت مکانيسم توسعه پاک (CDM) پروتکل کيوتو صورت مي گيرد و از آنجا که عموماً جلوگيري و کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي در کشورهاي در حال توسعه با هزينه پايين تري در مقايسه با کشورهاي توسعه يافته قابل انجام است، بسياري از کشورهاي توسعه يافته علاقه مند به اجراي اين پروژه ها در کشورهاي در حال توسعه هستند. همچنين از قبل فروش گواهي کاهش انتشار و نيز کاهش هزينه هاي سوخت و مواد مصرفي درآمدهايي عايد کشور در حال توسعه مي‌شود.
به اين ترتيب کشور سرمايه گذار با ميزان سرمايه گذاري کمتري به تعهد خود عمل کرده و کشور سرمايه پذير علاوه بر تحصيل فناوري هاي نو و دوستدار محيط زيست، درآمدي را نيز کسب کرده است.

پروژه‌هاي مكانيسم توسعه پاك شامل يكي از بخش هاي زير مي‌باشد:
-    بهبود راندمان انرژي مصرف‌كننده نهايي
-    بهبود راندمان انرژي در بخش توليد انرژي 
-    انرژي تجديدپذير
-    جايگزيني سوخت
-    كشاورزي (كاهش انتشار متان و نيتروژن)
-    فرآيندهاي صنعتي (Co۲ از سيمان ، HFCs، PFCs، SF۶)
-    پروژه‌هاي چاهك ها  (فقط جنگل‌داري  و احياي جنگل )

مکانیسم توسعه پاک

بر اساس آخرين آمار بين المللي منتشر شده (۱ مارس ۲۰۱۹)، ۷۷۹۹ پروژه در هيئت اجرايي سازمان ملل به ثبت رسيده است كه از اين تعداد ۱۰۴ پروژه مربوط به افزايش راندمان انرژي با تغيير سوخت مي‌باشد.

كشور ايران نيز در مجموع ۲۲ پروژه به ثبت رسانده است كه از اين ميان ۶ پروژه مربوط به توسعه CDM کارخانجات تولید نیشکر شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای تغییر سوخت از مازوت به گاز طبیعی مي‌باشد. اين پروژه‌ها به شرح ليست زير مي‌باشد. 

۱- پروژه مکانیسم توسعه پاک کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر
۲- پروژه مکانیسم توسعه پاک کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی
۳- پروژه مکانیسم توسعه پاک کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی
۴- پروژه مکانیسم توسعه پاک کشت و صنعت نیشکر امام خمینی
۵- پروژه مکانیسم توسعه پاک کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک خان
۶- پروژه مکانیسم توسعه پاک کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی

كارخانجات توليد نيشكر شركت توسعه و صنايع جانبي  اين پروژه ها را در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسانده اند و شركتي پيشرو در اين زمينه مي باشند. با انجام اين پروژه ها توانسته اند سالانه   ۲۵۷۰۰۰ تن از انتشار گازهاي گلخانه اي خود كاسته و درآمدهاي ارزي خوبي را  از طريق فروش  گواهي هاي انتشار به دست آمده به دست آورند كه اين جريان تا سال ۲۰۲۱ادامه داشته و قابل تمديد مي باشد.
پيش‌بيني گستره كامل منافع بالقوه قابل وصول براي بنگاه هاي كشورهاي در حال توسعه تحت مكانيسم توسعه پاك و مكانيسم هاي مشابه بين المللي  مشكل است، اما پتانسيل بالاي آن براي تشويق توسعه پايدار و افزايش جريان‌هاي سرمايه‌گذاري براي روش هاي بهبود بهره وري انرژي واضح است. اين موضوع همچنان ميتواند با طرح‌ريزي  يك استراتژي، در حل مشكلات زيست‌محيطي منطقه‌اي و محلي،كسب درآمدهاي مالي و همچنين اهداف اجتماعي كمك كند. كارخانجات توليد نيشكر شركت توسعه و صنايع جانبي  پتانسيل هاي زيادي را نيز براي استفاده از اين پتانسيل دارا مي باشند كه بايد در راستاي فعاليت هاي پيشين بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.


 

https://zistonline.com/vdcfmtdc.w6dxxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما