تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80467
به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش جهانی زمین، احتمال وقوع سیل در سراسر جهان افزایش یافته است. بنابراین، همه دولتها و مردم باید برای مقابله با این بلای طبیعی آماده باشند و نسبت به آن تمهیداتی بیاندیشند.
فناوری‌هایی برای کاهش خسارات سیل
به گزارش زیست آنلاین، به دلیل افزایش سیل در سراسر جهان فناوری‌های مختلفی برای مقابله با آن توسعه داده شده است که می‌تواند میزان خسارت‌ها و تلفات آن را کاهش دهد.

بهبود بناهای شهر برای جلوگیری از اثر مخرب سیل، حفاظت از تالاب‌ها و معرفی استراتژی‌های طبیعی مانند درختان و پوشش گیاهی، بازگرداندن رودخانه‌ها به روند طبیعی، بهبود شرایط خاک، قرار دادن پریزها، سوکت‌ها و قطع‌کننده‌ها در ارتفاع مناسب و ساخت و ساز در ارتفاع حداقل یک متری از زمین از جمله مهمترین راهکارهای مقابله با سیل هستند. در کنار این اقدامات، استفاده از فناوری‌هایی که طی سال‌های اخیر برای کاهش تلفات سیل توسعه داده شده اند نیز می‌تواند موثر باشد. به برخی از این فناوری‌ها در ادامه اشاره شده است.

- محافظ Aquobexاین محافظ از ورود آب سیلاب از طریق در و پنجره به داخل خانه جلوگیری می‌کند، به راحتی قابل نصب و استفاده است و هیچ نفوذی به سطح داخلی ندارد.

- سیل‌بندهای صنعتیاین تجهیزات بسیار ایمن بوده و حتی می‌تواند به عنوان حصار یک دهکده مورد استفاده قرار گیرد. این سیل بندها که یک نمونه از آن CMI نام دارد، راه حل موثری برای محافظت از مناطق سیل‌خیز است. این تجهیزات توسط متخصصان مورد تست و آزمایش قرار گرفته است و نسبت به روش‌های صنعتی دیگر مقرون به صرفه است.
این فناوری دوستدار محیط زیست بسیار بادوام است و بر اثر تغییرات آب و هوا فرسایش نمی‌یابد. از طرفی لازم نیست نگران آسیب های وارده از طرف جوندگان بود.
می‌توان از این سیل‌بند به عنوان حصار اطراف نیروگاها و پالایشگاه ها نیز استفاده کرد. هزینه نصب و نگهداری این دیوار به مراتب کمتر از سیل‌بندهای مشابه است و به راحتی‌ می‌تواند جایگزین ورق‌های فولادی شود.

- کیسه‌های جذب آب HydroSnakeاین کیسه‌ها بهترین جایگزین کیسه های شن و ماسه هستند و در حالت عادی وزن بسیار ناچیزی دارند. زمانی که در مواجهه با منبع آب قرار می‌گیرند، آب را جذب کرده و حجیم می‌شوند. این کیسه‌ها برای جذب، مقاومت و هدایت آب بسیار موثر هستند و برای مصارف خانگی توصیه می‌شوند.
این کیسه‌ها از جنس پلی‌پروپیلن هستند و لایه‌های داخلی آن حاوی پلیمری جاذب است و قبلیت جذب ۱۵ تا ۲۰ لیتر آب را دارد.

کیسه جذب آب

- آجرهای Smart Airbrickاین فناوری شامل آجرهایی است که دارای منافذی برای عبور هوا هستند. این آجرها در حالت عادی زیر سطح خانه استفاده می‌شوند تا هوای موجود در حفره‌های آن، مانع از آسیب رطوبت شود.
هنگام مواجهه با سیل، این حفره‌ها پر از آب شده و بسته می‌شوند و به نوعی آب را در خود نگه می‌دارند. استفاده از این آجرها برای جذب آب بسیار مفید است و مانع از نفوذ آب به وسایل خانه و کفپوش می شود.

آجرهای دارای منافذ هوا

آجرهای هوشمند دارای منفذ هوا برای پیشگیری از سیل- کیسه‌های شن و ماسهاستفاده از کیسه‌های شن و ماسه سنتی‌ترین و ارزان‌ترین روش مقابله با سیل است. این روش گرچه خیلی موثر نیست ولی به دلیل هزینه پایین می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کیسه های شن و ماسه- مهر و موم توالت و سیستم های فاضلاباین روش در جلوگیری از بازگشت فاضلاب به داخل ساختمان بسیار موثر است و می‌تواند توسط ساکنین یا متخصصان انجام شود.
در این حالت تمام لوله‌های فاضلاب مسدود می‌شوند تا هنگام سیل فضلاب وارد ساختمان نشود.

- سایر تجهیزات مقابله با سیلآّ‌ب‌بند (water gate) تجهیزاتی از جنس پی‌وی‌سی است که مانند یک سد کوچک جلوی جریان آب را می گیرد. هرچه فشار آب بیشتر باشد، آب‌بند ثبات بیشتری پیدا می‌کند. هزینه این فناوری بیشتر از آب‌بند‌های ساخته شده از کیسه‌های شن و ماسه است، ولی کارایی و استقامت بیشتری در مقابل سیل دارد.
نصب و راه‌اندازی این آب‌بند بسیار ساده است و می‌توان به صورت انفرادی در عرض چند ساعت آماده شود. با استفاده از این آب‌بند می‌توان مانع از ورود جریان آب به داخل محوطه شد. این محصول بسیار سبک است و می‌تواند بارها مورد استفاده قرار گیرد.

محافظ WIPP‌ سیستمی متشکل از یک لایه بسیار بادوام از جنس پلی استر است و طول آن به ۱۵۰ (۴۵.۷۲ متر) فوت نیز می‌رسد. طرز کار این فناوری به این صورت است که هنگام مواجهه با منبع آب متورم می‌شود و مانند یک دیوار محکم از عبور جریان آب جلوگیری می‌کند.
محافظ WIPP در حالت عادی فضای کمی را اشغال می کند و بدون نیاز به نیروی کمکی و به صورت انفرادی قابل راه‌اندازی است، می‌توان از این محافظ بارها استفاده کرد.
کیسه‌های جذب سریع آب و فناوری FloodBlock از دیگر فناوری‌های مقابله با سیل هستند.

 بیشتر بخوانید: بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایران https://zistonline.com/vdcefe8v.jh87pi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما