تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 80462
زیست آنلاین: محققان UZH در مطالعه خود برای اولین بار نشان دادند که گرمای حرارتی دریایی نه تنها در زنجیره غذایی موجود در سطوح کم عمق تاثیر می گذارد، بلکه پیامدهای قابل توجهی در دراز مدت برای حیوانات موجود در عمق های پایین تر مانند دلفین ها نیز داشته است.
تغییرات اقلیمی تهدیدی برای بقای دلفین ها است
به گزارش زیست آنلاین، یک موج گرمایشی بی سابقه از دریا، تاثیرات منفی طولانی مدتی در زنده ماندن و تولید مثل دلفین ها در جزایر غربی استرالیا گذاشته است. محققان در حال حاضر تاکید دارند که تغییرات آب و هوایی ممکن است عواقب مهمی برای حفاظت از پستانداران دریایی داشته باشد.

محققان UZH اظهار دارند که تغییرات اقلیمی و آب و هوایی ممکن است عواقب وخیم بیشتری برای حفاظت از پستانداران دریایی داشته باشد. البته لازم به ذکر است این عواقب پیشتر از سوی آن ها هشدار داده شده بود.

در اوایل سال ۲۰۱۱، موج گرما در خلیج کوسه واقع در جزایر غربی استرالیا، موجب افزایش دمای آب به بیش از چهار درجه بالاتر از میانگین سالانه  خود شده بود.

این تغییر درجه حرارت پس از گذشت یک دوره طولانی باعث از دست دادن قابل توجهی از آب سنگ های مرجانی و جود در خلیج گشت که در سراسر اکوسیستم جزیره پوشیده شده بود.

محققان UZH اکنون بررسی کرده اند که این آسیب زیست محیطی بر بقای و تولید مثل دلفین ها تأثیر بسزایی گذاشته است.

آنها طی یک دوره ده ساله از سال ۲۰۰۷ تا  ۲۰۱۷ به تحقیق و بررسی در مورد صد ها موجود آبزی پرداختند و از داده های طولانی مدت در مورد صدها موجود جمع آوری شده استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که میزان بقای دلفین ها پس از موج گرما در سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۲ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، دلفین هایی که پس از این دوره متولد شدند، بسیار کوچکتر از حد معمول بودند و این پدیده تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانتغییر اقلیم و دلفین ها

سونیا وایلد، دارنده مدرک دکتری از دانشگاه لیدز و اولین نویسنده این مطالعه می گوید: "میزان تاثیر منفی موج حرارتی دریایی، ما را شگفت زده کرده است، اما نکته قابل توجه دیگر در این خصوص آن است که تولید پس از مدت ها، به سطح عادی بازنگشته است، در این صورت می توان گفت: چندین توضیح احتمالی برای این پدیده وجود دارد، مثلا بی توجهی به دلفین های تازه متولد شده، افزایش مرگ و میر تعداد نوزادان، به تاخیر افتادن بلوغ جنسی و یا ترکیبی از آنها، اما محققان هنوز نتوانسته اند جزئیات آن را به شکل کامل بررسی کنند.

جالب توجه است که موج گرما تاثیری بر تمام گروه های دلفین نداشت. دلفین هایی که از اسفنج ها به عنوان یک تکنیک و ابزار دستیابی برای غذا خوردن استفاده می کردند و به عمق های پایین تر می رفتند در مقایسه با آن هایی که از این تکنیک استفاده نمی کردند کمترتحت تاثیر قرار گرفته بودند.

مایکل کریتزن، استاد گروه علوم انسان شناسی در UZH، می گوید: "امواج گرمای دریایی احتمالا در آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی بیشتر رخ خواهد داد و این نگرانی نه تنها برای چشم انداز دراز مدت جمعیت پستانداران، بلکه در کل اکوسیستم های اقیانوسی تاثیر گذار خواهد بود./ منبع : sciencedaily

 

https://zistonline.com/vdcj8xeo.uqeymzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما