تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80454
زیست آنلاین: به تازگی کشاورزان در چین توانستند با تغییر روش های موجود، زمین های خود را به منظور کسب منافع اقتصادی و همچنین محیط زیست مدیریت کنند.
تغییر روش های کشاورزی برای دستیابی به منافع طبیعی در چین
به گزارش زیست آنلاین، یک استراتژی جدید که در چین شناخته شده است، بر این ایده متکی است که کشاورزان باید با هدف کسب بیشترین برداشت همراه با رعایت اصول زیست محیطی همگام شوند.
این ایده موجب شد که تا آنها از کشت تک محصولی رهایی یابند و زمین های خود را برای کشت چندین محصول متنوع مدیریت کنند که همین امر علاوه بر کنترل سیل، تصفیه آب و حاصلخیزی خاک خدمات ارزشمندی دیگری نیز به همراه داشت.
مطالعات موردی اخیر توسط محققان دانشگاه استنفورد، دانشگاه مک گیل و آکادمی علوم چینی نشان داد، این رویکرد می تواند امیدوار کننده باشد، وبر طبق آمار کشاورزانی که نگرانی های زیست محیطی را نیز مورد توجه قرار دادند، با کاهش وابستگی به یک محصول، درآمد خود را دو برابر کرده اند و همچنین از مزایای زیست محیطی نیز بهره مند شده اند.
این گروه ابراز کردند، این رویکرد می تواند به کشاورزان کمک کند تا در برابر محیط زیست و تامین معیشت قدم های درستی بردارند.
Gretchen Daily، مدیر عامل دانشکده سرمایه طبیعی استانفورد، گفت: "مزارع تک کشتی درقرن بیستم، تولیدات کشاورزی را به میزان قابل توجهی افزایش داد، اما سوال این است که تولید قابل توجه به چه قیمتی صورت گرفت؟ و چه بازتاب هایی در پی داشت.
به گفته وی، یک تفکر متعارف می گوید که شیوه تک کشتی فقط راهی برای تغذیه جهان است، اما بازتاب های زیادی در پی دارد؛ چرا که میلیاردها نفر را در معرض خطر بالای سیل، آلودگی آب، فرسایش خاک و سایر آسیب های جدی قرار می دهد."
محققان بررسی کردند که چگونه رویکرد پیشنهادی خود، به نام "استراتژی توسعه دهنده اکولوژی" می تواند در جزیره هینان، واقع در یک منطقه روستایی، گرمسیری کار کند که در آن گسترش کاشت های تک محصولی و شیوه های مرسوم و سنتی آن ها در عصاره گیری و جمع آوری شیره های درختان، سبب از دست رفتن گسترده جنگل های طبیعی شده و منافع حیاتی آن مانند آب و خاک را از میان برده است.

بیشتر بخوانید: کلید حل چالش های کشاورزی اجرای الگوی کشت در مناطق مختلف استتغییر روش های کشاورزی برای دستیابی به منافع طبیعی در چین

علاوه بر کاهش این منافع به دلیل ناتوان سازی و کاهش درختان، مناطق جنگلی را نیز کاهش داده و تاثیر بسزایی در کاهش گردشگری جنگلی داشته است.
محققان در زمینه تغییر کاربری زمین و تغییرات اقلیمی در جزیره هینان طی یک دوره ۱۹ ساله ، به بررسی این موضوع پرداختند و داده های حاصل  را با اطلاعات مربوط به نظرسنجی از خانوارها در هم آمیختند، تیم نرم افزار مدل سازی InVEST Project Natural Capital نیز از یک مدل پیشنهادی برای درک اینکه چگونه تغییرات در مدیریت استفاده از زمین می تواند نتایج مختلفی را در جنگل های طبیعی یا رونق اقتصادی به دست آورد، استفاده کرد.
این مدلها همراه با اطلاعات زمین تاریخی تقریبا دو دهه، به پژوهشگران کمک کردند تا بدانند چه اتفاقی رخ میداد اگر زمین برای روش های تک کشتی توسعه نیافته بود ودرختان تحت عملیات جمع آوری شیره قرار نمی گرفتند.
به طور خاص، محققان یک تغییر مدیریت کلیدی زمین را مورد توجه قرار دادند که آن تکنیکی به نام کشت مخلوط است و شامل کشت سایر گیاهان با ارزش در یک محصول اصلی می باشد.
بر همین اساس مرکزی برای استراتژی توسعه اکولوژیکی در تاسیس شده و  تمرکزخود را بر سرمایه گذاری های هدفمند در طبیعت گذارده است. چراکه شناسایی مکان هایی مانند هینان که تصمیمات مدیریتی و تصمیم گیری می تواند از اقتصاد و محیط زیست آن حمایت کند، برای رسیدن به اثرات گسترده ای که چین به دنبال آن است، بسیار مهم است.
این مطالعه نشان می دهد که چگونه فعالیت های بشر منابع طبیعی را برای حمایت از رشد اقتصادی بدون به خطر انداختن سلامت اکوسیستم یا رفاه بشری مورد استفاده قرار دهند./ منبع: sciencedaily

https://zistonline.com/vdcayyna.49nwm15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما