تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80452
ایران کشوری است که همواره از بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و غیره در امان نبوده است. علی رغم همه این حوادث، به جای اینکه در هر اتفاقی میزان خسارات را کاهش دهیم، اما هر بار میزان خسارات از اتفاقات قبلی بیشتر می شود. بلایای طبیعی، درس های پیدا و پنهانی نیز به همراه دارد؛ درس هایی در این زمینه که ضمن تقویت زمینه های مدیریت بحران، در شرایط عادی باید به دنبال راهکارهای پیشگیرانه و علمی باشیم.
درباره بلایای طبیعی بیشتر بدانیم
به گزارش زیست آنلاین، سیل روزهای گذشته در نقاط مختلف کشور تجربه تلخی بود که هزینه های زیادی بر جا گذاشت، شاید وجود بانک اطلاعاتی از ظرفیت های سخت افزاری، داشتن برنامه ریزی هدفمند به منظور مدیریت اصولی، توجه به بیمه خانه های روستایی و اجرای طرح های آبخیزداری و آموزش مواجهه با شرایط بحرانی باعث کاهش هزینه ها می شد.
وقوع سیل در روزهای گذشته آزمونی سخت و محکی برای شناخت نقاط ضعف و رفع نواقص در مدیریت بحران بود و باید از این آزمون تلخ درس عبرت گرفت.
از سرگذراندن این دست بلایای طبیعی نباید ما را از استخراج نقاط ضعف و رفع آن غافل کند چرا که حوادث غیرمترقبه همواره در کمین است و باید با تشکیل اتاق فکر و استفاده از نظرها و دیدگاه های نخبگان نسبت به رفع ضعف ها اقدام کرد.
تجزیه و تحلیل حوادث و مستندسازی رخدادهای ناشی از وقوع سیل و بررسی عملکرد مدیریت در زمان بحران امری ضروری است چرا که اعمال مدیریت در این شیوه بررسی و نقاط ضعف و قوت با این روش مشخص می شود.
در این بین، نباید از وجود یک سخنگو برای اطلاع رسانی لحظه به لحظه وقایع غافل شد چرا که عصر سرعت و فناوری هر گونه فوت وقت را شایسته نمی داند، در این بین نبود سخنگو برای گزارش میزان شدت حوادث و عملکرد مقابله ای برای مهار خطر موجب دامن زدن دشمنان به وقایع و بزرگنمایی آن در کنار امکان شایعه سازی و نادیده گرفتن زحمت های مسئولان می شود.
در قدم اول آموزش به مردم در مواجهه با حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله مهمترین اقدام برای مدیریت بحران است چرا که در سیل روزهای اخیر شاهد بودیم با وجود حجم زیاد اطلاع رسانی ناشی از خطرات سیلاب باز هم برخی افراد در مسیر سیلاب به دنبال حاشیه ها بودند و عکس انداختن را بر حفظ جان و مال خود و امنیت روانی جامعه ترجیح دادند.
«پیشگیری بهتر از درمان است» جمله ای آشنا که کمتر به آن عمل شده، اما در پی وقوع سیل در روزهای اخیر ضرورت توجه به عمق معنای این جمله دوچندان شد، حرکت اول برای عمل به این جمله، بیمه کردن خانه های روستایی و شهری است.
بیمه خانه های شهری و روستایی باید جدی گرفته شود، چرا که دولت به تنهایی قادر به جبران حجم زیاد خسارت های ناشی از وقوع سیل در مناطق مختلف کشور نیست و در ثانی کمک یک تنه دولت به تمام خسارت دیدگان نیازمند زمان است و این صرف زمان موجی از نارضایتی مردمی را به دنبال دارد.
سیل اولین بلای وارد شده به کشور نیست و آخرین هم نخواهد بود؛ تنها راه تسریع در کمک به خسارت دیدگان ناشی از بلایای طبیعی بیمه است و باید این مهم در بین مردم مانند بیمه وسیله نقلیه فرهنگ سازی و اجباری شود.
از دیگر مواردی که در مدیریت بحران برای برنامه ریزی و برخورد کارشناسی و حساب شده نیاز است اطلاع داشتن از داشته های سخت افزاری مانند تجهیزات و ماشین آلات ویژه حوزه زیرساختی است. آنچه مسئولان به آن اذعان دارند مدیریت بحران یک اقدام پدافندی است که نیازمند آمار و برنامه ریزی است.
به گزارش ایرنا، سیلاب ناشی از بارش ها در روزهای گذشته در استان سمنان یک کشته برجا گذاشت و یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی، تاسیسات و زیرساخت هایی مانند راه، برق و آب در استان خسارت وارد کرد، رانش زمین در بخش کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان نیز باعث آسیب به زیرساخت ها و تخلیه خانه ها به منظور حفظ جان شهروندان شد.

جای خالی بیمه در بلایای طبیعیاستاندار سمنان با بیان این که بیمه نقش مهم و موثری در تسریع جبران خسارت های ناشی از بلایای طبیعی دارد، گفت: فرمانداران باید روستاهای در معرض خطر را بیمه کنند تا خیال دستگاه های اجرایی آسوده شود، حتی از کمک های دهیاری ها برای بیمه روستاییان می توان استفاده کرد.
علیرضا آشناگر با اشاره به اینکه ساخت و ساز در حریم رودخانه ممنوع است و باید با آن برخورد شود، این سئوال را مطرح کرد که چرا اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ در جایی که ایمنی وجود ندارد اجازه ساخت و ساز داده اند، نباید ساختمانی که اصول فنی را رعایت نکرده است تایید شود.

داشتن بانک اطلاعاتی پیش نیاز مدیریت بحراندادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان نیز گفت: داشتن بانک اطلاعاتی از امکانات سخت افزاری استان سمنان گام اول در مدیریت بحران و موجب تسریع و بهبود عملکرد نیروهای امدادرسان در شرایط بحرانی در مواجهه با مشکلات می شود.
حیدر آسیابی افزود: در امداد رسانی به مردم استان سمنان در شرایط بحرانی به واسطه وقوع سیل در روزهای گذشته مشکلات سخت افزاری وجود داشت.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی از سخت افزارهای استان مانند تجهیزات، ظرفیت ها و امکانات موجب عملکرد مطلوب در شرایط بحرانی می شود.

بیشتر بخوانید: خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایداررفع نقاط ضعف در مدیریت بحران با تکیه بر تجربهنماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: بحران به وجود آمده ناشی از برف و کولاک و وقوع سیل در روزهای گذشته ضعف های استان سمنان را در مدیریت بحران نشان داد و ضرورت دارد با استفاده از تجربه به دست آمده در شرایط بحرانی برای تقویت مدیریت بحران اقدام شود.
سید حسن حسینی شاهرودی اضافه کرد: رفع شرایط بحرانی مانع از رفع نواقص نشود، چرا که کشور و به دنبال آن استان سمنان در منطقه بحرانی قرار دارد و همواره مسئولان باید آماده باشند.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با وجود ضعف ها، نیروهای خدمات رسان مانند راهداری، هلال احمر، کمیته امداد، بنیاد مسکن، شرکت های آب و فاضلاب و برق، عملکرد مطلوب در امدادرسانی به مردم داشتند و با همیاری و صبر مردم، مشکلات و خسارت ناشی از سیل و رانش زمین در حال رفع شدن است.

مدیریت بحران باید تقویت شودمقابله با بحران با تدوین طرح پدافندیمعاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان با بیان این که از بیست و هفتم اسفند ۹۷ در استان سمنان بحران های طبیعی رخ داد، گفت: مقاومت در برابر بحران در استان باید در قالب یک طرح پدافندی تقویت شود.
منوچهر فخری ابراز داشت: یکی از ضعف ها در مدیریت بحران نداشتن اطلاع جامع و کامل از منابع و امکانات موجود استان بود که این ضعف ساختاری باید برطرف شود.
وی افزود: مقاومت در مقابل بحران باید افزایش یابد و در سیل روزهای گذشته سپاه و ارتش هم به همیاری مسوولان آمدند.
فخری با بیان این که فقدان اطلاع رسانی و ضعف برنامه ریزی منسجم و آمار یکی از مشکلات دیگر بود که به ویژه در جریان دور اول حوادث در نوروز مشهود بود، خاطرنشان کرد: با دستور استاندار سمنان بانک اطلاعاتی از امکانات و داشته ها تا پایان فروردین ۹۸ ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه در انسداد راه ها مشخص شد بناهای استان سمنان برای این مقدار سیل آمادگی و مقاومت ندارد، افزود: بر اساس ضعف های شناسایی شده باید برنامه مدون و عملیاتی تدوین شود.
فخری خاطرنشان کرد: برنامه ریزی ها باید عملیاتی و منسجم باشد تا دچار مشکل نشویم، در کنار این باید برنامه ریزی شود از نعمت خدادادی بارش ها چه استفاده ای خواهیم کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان با بیان اینکه بحران همیشه بد نیست و مسایل خوب هم دارد، اضافه کرد: یکی از مسایل مثبت این بود که بحران باعث انسجام، اتحاد و همبستگی مدیران شد.

رویکرد کارشناسی رکن اصلی مدیریت بحرانرئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم گیری های قطعی و کاربردی برای مهار بحران و بازگشت زندگی به حالت اولیه بعد از بلایای طبیعی نیازمند اتخاذ رویکردهای کارشناسی است، اما در حوادث طبیعی روزهای اخیر سردرگمی های زیادی برای خدمات رسانی به مردم سیل زده وجود داشت.
غلامرضا کاتب افزود: اقلیم ایران متنوع است و هر لحظه امکان وقوع حوادث تلخ در کشور وجود دارد که با برنامه ریزی اصولی و آموزش های صحیح بحران مدیریت شود.
وی خاطرنشان کرد: سیل خسارت های قابل توجهی را به زیرساخت ها در بخش های مختلف استان سمنان و کشور وارد کرده است که دولت با وجود مشکلات ریز و درشت باید به داد سیل زدگان هم برسد.
وی تصریح کرد: همراهی مردم، نیروهای امداد و نجات نهادهای مختلف برای کمک به مردم سیل زده نقاط مختلف کشور بسیار ارزشمند بود و همدلی و اتحاد مردم و مسئولان قابل قدردانی است.

بیشتر بخوانید: بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایرانکاهش خسارت در بلایای طبیعی در سایه آموزشرئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: خسارت بلایای طبیعی با افزایش آگاهی و دانش مردم از طریق آموزش و رعایت اصول در مدیریت بحران کاهش می یابد.

ضعف مدیریت بحران، عامل تشدید بحرانها استسیلاب و اهمیت اجرای طرح های آبخیزداریاستاندار سمنان، اجرای طرح های آبخیزداری در استان را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: طرح های آبخیزداری از طرح های کم هزینه است که از فرسایش خاک جلوگیری می کند و با کاهش سرعت آب از خسارت سیل می کاهد.
آشناگر با بیان این که سیل روزهای گذشته یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی، تاسیسات و زیرساخت هایی مانند راه ها در استان خسارت وارد کرد، افزود: اجرای طرح های آبخیزداری باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان و در اولویت کاری به منظور تقویت سفره آب های زیر زمینی و خسارت ناشی از سیل قرار بگیرد.
وی افزود: در پی بارش های چند روز گذشته ۱۲ میلیون متر مکعب آب به دلیل اجرای طرح های آبخیزداری در استان سمنان ذخیره شد و این میزان ذخیره آب در استانی با اقلیم نیمه خشک چشمگیر است.
استاندار سمنان گفت: سازمان مدیریت بحران از سوی مجلس شورای اسلامی در بخش های مختلف با هدف ساماندهی بهتر امور در شرایط خاص تقویت شود.
وی خاطر نشان کرد: انتخاب برخی مدیران ناکارآمد در برخی جاها مشکل آفرین است، زمانی که مسوولیت های بسیاری بر وزارت کشور داده می شود مدیران آن باید از بین افراد کاربلد و باتجربه باشند و فرمانداران تحت هیج شرایطی زیر بار انتخاب افراد ضعیف نروند.
به گفته وی، مدیران دستگاه های اجرایی استان در مدیریت بحران با توجه به امکانات و شرایط عملکرد مطلوب داشتند و این استان کمترین خسارت جانی را در سیل روزهای گذشته داشت.
استاندار سمنان با بیان این که تسریع و تسهیل در خدمت رسانی به مردم موجب دلگرمی و تقویت نشاط اجتماعی در شرایط فعلی می شود، گفت: مدیران باید در میان مردم حضور یابند و برای حل مشکلات آنها بیش از پیش تلاش کنند.
به گزارش ایرنا، سیل ناشی از بارش های گسترده یکی دو هفته اخیر در استان سمنان یک کشته برجا گذاشت.

https://zistonline.com/vdcir5av.t1auw2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما