تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80423
کارشناسان تمیز کردن اقیانوس، نقص برنامه ریزی را مشخص می کردند

نقاط ضعف 'پلاستیک پاک‌کن' غول پیکر  اقیانوس آرام

زیست آنلاین: طراحان سیستم شناور جمع آوری آوارهای پلاستیکی و دریایی از اقیانوس آرام، دو دلیل برای عملکرد ناموفق سیستم برشمردند.
نقاط ضعف
به گزارش زیست آنلاین، یکی از مهم ترین دلایل شکست در طراحی این سیستم آن است که باقی مانده ها و مواد زائد پلاستیکی و شناور در سطح دریا و اقیانوس آرام سریع تر از انتظارات سازندگان حرکت می کنند و این مسائله پیوستن در لوله های پلاستیکی جاذب را سخت تر کرده است.

Boyan Slat، مدیر عامل پروژه پاکسازی اقیانوس ها از پلاستیک های شناور، گفت: پلاستیک های شناور سریعتر از سیستم U شکل طراحی شده برای جمع آوری زباله ها حرکت می کند، به همین منظور در بروز رسانی دستگاه پاک سازی اقیانوس، ترکیبی از یک لوله پلی اتیلن با فشار بالا به همراه یک پلی استر به لوله جمع آوری کننده شناور اضافه خواهد شد. لوله این دستگاه مانند یک مار غول پیکر به طول ششصد متر است که به شکل حرف یو انگلیسی U در وسط اقیانوس قرار خواهد گرفت.

Slat در آخرین بروزرسانی وب سایت خود برای پروژه دستگاه پاکسازی شناور ساخت هلند نوشت: "نه تنها سیستم پاکسازی شناوربیش از حد کند بود، بلکه پلاستیک و ضایعات شناور نیز سریعتر از پیش بینی ما حرکت کرد."در نتیجه، تنها ۲.۲ تن پلاستیک را برای بازیافت جمع آوری کرد.

Slat همچنین اظهار داشت: قرار است با زباله های پلاستیکی که این دستگاه جمع آوری می‌کند محصولاتی ساخته شود و روی آن برچسب "تهیه شده از پلاستیک اقیانوس" زده شود. اما با وجود آنکه "در بعضی موارد خاص، مقدار زیادی پلاستیک جمع آوری شده است، باید گفت به طور کلی، تعداد پلاستیک درون سیستم به اندازه کافی برای یک فرآیند استخراج کارآمد نیست.

وی با اشاره به این موضوع که "گاهی اوقات پلاستیک ها در قسمت محدب سیستم پاکسازی دیده می شوند، گفت: در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸، یک بخشاز پهپاد HDPE با طول ۲۰۰۰ فوت به عمق  ۲۶ فوت پایه (۱۸ متری) از اقیانوس فرستاده شده است.

Slat افزود: تجزیه و تحلیل و ریشه یابی هایی دقیق تر نشان می دهد که شکست ساختاری ناشی از یک جرقه در نقطه ای است که در آن سوپاپ جمع کننده به لوله شناور جوش داده شده است. این نقطه اتصال dovetail نامیده می شود و از آنجا که سایر اتصالات نیز در بخش های ۱ متری لوله ایجاد شده است، در میان هر اتصال شکافی به وجود آمده است که جریان را کند می کند و علاوه بر آن، زباله های پلاستیکی هنگام مکش به درون لوله به پر کردن شکافها می پردازند که این امر موجب انسداد بیشتر لوله می شود.

بیشتر بخوانید: جمع‌آوری زباله‌های شناور در اقیانوس آرامجمع آوری زباله از اقیانوس ها

به همین منظور به تازگی، کارشناسان سازنده لوله و اجزای HDPE، استادان دانشگاه، موسسات تحقیقاتی و مشاوران، به مطالعه و بررسی  داده های سیستم جمع آوری شده از سوی کارکنان پاک سازی اقیانوس پرداختند.

تیم مهندسی گروه با استفاده از آخرین نتایج در صدد روز رسانی طراحی سیستم و آماده شدن برای راه اندازی مجدد، هستند در حالی که کارشناسان دیگر به دنبال راه هایی برای سرعت بخشیدن به آن می باشند تا با سرعت حرکت پلاستیک ها همراستا باشد. این سیستم پاکسازی در کالیفرنیا طراحی و تعمیر خواهد شد.

محققان می گویند، اگر سیستم پاکسازی اقیانوس ها بتواند مشکلات به وجود آمده را ترفیع و مسائل را حل کند، انتظار می رود که سیستم در حدود یک تن تخلیه در هفته برداشت کند.

لازم به ذکر است که، ماهی‌ها نیز به راحتی می‌توانند از زیر این دستگاه شنا کنند و طراحان آن امیدوارند که هیچ خطری برای حیات اقیانوس‌ها و دریاها نداشته باشد./ منبع: plasticsnews

 

 

 

https://zistonline.com/vdcgwt97.ak9zx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما